OCZ Octane S2 SATA II 2.5" SSD 256GB Review

MrHankey 23 juli 2012, laatste update op 23 juli 2012, 1.787 views

OCZ Octane S2 SATA II 2.5" SSD 256GB

Pluspunten

• 256 GB SSD!
  • Installatie gemak
  • Merkbare snelheidswinst
  • Compatibiliteit
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• Niet zo snel als aangegeven door OCZ
  • TRIM support op OS X via 3rd party of terminal
  • Niet zo goedkoop als je zou willen

Ongeveer een drie kwart jaar geleden wilde ik mij er wel eens aan wagen: een Solid State Drive. De extra snelheid leek een mooi voordeel, maar destijds waren er nogal wat problemen met bepaalde Sandforce controllers wat bij mij toch een bepaalde aversie opriep. In een klap al je data kwijt, het lijkt me een nachtmerrie. Voor mij dus een goede reden om de Indilinx controller aan te schaffen, die in oktober 2011 gloedje nieuw op de markt kwam. Deze controller werd geprezen om zijn stabiliteit, ook al waren de er wel compromissen gesloten met betrekking tot de snelheid. Die Indilinx controller in mijn OCZ Octane S2 is nu dus een klein jaar in gebruik en in deze review bespreek ik mijn ervaringen tot dusver.

Aansluiting en verpakking

De OCZ Octane S2 wordt aangestuurd via een SATA2 poort op 300Gbps. Dit was voor mij prima, omdat mijn laptop destijds, een Asus K52JC met een Core i5 560M en ook mijn huidige Macbook pro 13" (2010) beide over deze poort beschikken. De OCZ Octane met SATA3 aansluiting was zo'n drie tientjes duurder, en de schijf weer gebruiken in ander systeem ging (en gaat) de komende jaren toch niet gebeuren. Mijn persoonlijke eerste indruk heb ik helaas niet vastgelegd, maar deze youtube video geeft ook een aardig beeld (van een 512MB SATA3 Octane dan wel).

In de plastic verpakking vind je:
- Een 256GB SSD met SATA2 aansluiting
- Een sticker met ‘My SSD is faster than your HDD!’
- Een nutteloos boekje en kartonnetje

De verpakking is niet heel bijzonder dus, maar ziet er naar mijn mening wel stijlvol uit. Ook wel fijn is dat je deze achteraf niet hoeft te bewaren. Was deze van karton geweest, dan had het gezien duurzaamheid wel beter geweest.

Installatie

De installatie van de SSD is extreem makkelijk, zowel bij de Asus als de Macbook ging dit binnen 10 minuten. De oude schijf losmaken en de nieuwe schijf op dezelfde manier weer vastmaken en de computer kon weer opstarten. De Windows installatie verliep ook vele malen sneller dan op de oude HDD, maar bij de installatie van OS X Lion was er vrijwel geen verschil in installatie tijd met de HDD. Ik ben bij beide installaties geen compatibiliteit of driver problemen tegengekomen.

Wat wel een probleem was bij de installatie op OS X, is het aanzetten van TRIM. Dit wordt door Apple standaard uitgezet en is alleen beschikbaar voor SSD’s die zij leveren, zo gaat de mythe. Zonder trim begonnen er na een paar weken tot een maand toch wel merkbare prestatieverliezen door te schijnen en dit was mateloos irritant. Ik kon dit prestatieverlies herleiden tot de SSD gezien mijn ervaringen met de schijf op mijn Asus laptop, die wel TRIM ondersteuning had. Gelukkig maar dat er een 3rd party tool beschikbaar is gekomen waarmee trim op OS X schijven wel gewoon aangezet kan worden. Let bij gebruik van deze tool wel op dat de schijf dit ook daadwerkelijk ondersteunt. Ik heb dit destijds aangezet via de terminal, wat ook vlekkeloos werkte.

Ondersteuning

In deze zoektocht naar betere prestaties, kwam ik ook nog langs de website van OCZ voor mogelijke firmware updates. Er is inmiddels een tool beschikbaar voor OS X en Linux, die was er bij aanschaf van de schijf nog niet. Voor Windows is er een aparte toolbox ontwikkeld. Vanwege een prima gebruikservaring, heb ik nog geen behoefte gehad om deze tool te gebruiken. Ook vind ik het geen luxe dat deze firmware update niet gewoon via de Windows of OS X update verloopt.

Prestaties en betrouwbaarheid

Tot slot kan ik jullie nog vertellen dat de prestaties van deze schijf erg goed zijn. De snelheid winst die behaald wordt is vooral in de beleving Gigantisch! De boottijden, het laden van programma’s en kopiėren van bestanden gaat gewoon vele malen rapper. Photshop start bijvoorbeeld in een paar seconden. Mijn MBP 13” uit 2010 voldoet daarom met de SSD aan bijna al mijn gestelde eisen, (de schermresolutie die dan weer niet). Ook de 256GB opslagcapaciteit is erg fijn. Ik zie mijzelf met deze upgrade dan ook nog erg lang plezier hebben van deze notebook die zonder SSD maar matig was. Ik heb de laptop tweede hands aangeschaft, en met deze upgrade heb je dan voor pak em beet 700 euro wat mij betreft de ideale portable, want deze ondersteund nog wel gewoon OpenCL en de touchpad in combinatie met de snelheid is adembenemend. De schijf is dus snel, erg snel, maar bij lange na niet zo snel als wordt voorgespiegeld door de fabrikant.

Hieronder een screenshot van speedtest. Waar OCZ een lees en schrijfsnelheid belooft van 275MB/s read en 235MB/s write, kom ik zelf uit op 185MB/s en 127MB/s. In hoeverre dit volledig aan de schijf is toe te schrijven weet ik niet. De MBP 13” draait immers op een Core 2 Duo processor @ 2,4GHz. Daarnaast is slechts 4GB RAM geļnstalleerd wat in de toekomst nog een keer verhoogd kan worden.
Ondanks dat de SSD niet op volle toeren draait wordt deze wel warm bij lange lees of schrijf taken. Desalniettemin ben ik na een krap jaar van matig intensief gebruik, variėrend van 2 tot 10 uur per dag, nog geen beschadigde sectoren of corrupte bestanden tegengekomen. Daarom is deze SSD voor mij precies wat ik zocht: eigenlijk het beste van twee werelden. Uitstekende en merkbare prestatie winst en daarnaast robuuste betrouwbaarheid. En dan ook nog voor best een aardige prijs.

Heb jij ook een OCZ Octane S2 SATA II 2.5" SSD 256GB?