Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5 Review

Rutgertje 22 juli 2012, laatste update op 22 juli 2012, 4.947 views

Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Erg stil
  • Erg koel

Minpunten

• Inbouwen wat lastig

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Reden van aankoop
Omdat ik al jaren een 19 inch 5:4 TFT monitor had van Samsung en de overstap wilde maken naar Full HD, dacht ik dat het niet onverstandig zou zijn wanneer ik er een nieuwe videokaart bij zou halen. Dit natuurlijk omdat de nieuwe resolutie van 1920x1080 toch wel even wat groter is dan 1280x1024. Maar ook omdat mijn oude videokaart enorm veel lawaai maakt in idle mode. Dit is alleen met Rivatuner aan te passen, maar niet handig om dat elke keer te gaan doen wanneer je je pc opstart. Allereerst heb ik alleen gekeken naar AMD kaarten omdat mijn vorige kaart dat ook was en ik zo zonder poespas in windows deze kon vervangen. Vervolgens heb ik de verschillende typen met elkaar vergeleken met behulp van de buyers guides en benchmarks van tomshardware. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de 6850 en de 7770. De 6850 om zijn prestaties die marginaal beter zijn dan de 7770 en de laatstgenoemde vanwege zijn zuinigheid in verbruik. Toen ik gisteren het scherm had uitgekozen en een videokaart erbij wilde zoeken waren er nog nauwelijks 6850 kaarten verkrijgbaar. Van de 7770 kaarten kreeg de goedkoopste, die van Club3D, niet zo'n goede review op tweakers.net. Deze kaart zou erg veel geluid produceren. Toen ben ik maar voor de OC GHz edition gegaan van Sapphire, die bij 4launch hier in Eindhoven slechts 2 euro duurder was dan zijn niet OC variant.

Het nut van deze review
Omdat er eigenlijk maar weinig uitgebreide componenten-reviews worden gemaakt en er voor deze kaart nog geen enkele is geschreven heb ik maar de moeite genomen om dat te doen. Misschien trekt deze review iemand over de streep.

Verwachtingen
Ik had verwacht dat mijn oude MSI RX3850 het behoorlijk moeilijk zou gaan krijgen op Full HD. Van de HD7770 had ik een stille en zuinige kaart die naast de toevoeging van DirectX11 ook nog eens een stuk beter zou gaan presteren op de nieuwe Full HD resolutie.

Assemblage
Het assembleren van een videokaart is een koud kunstje. Oude kaart loskoppelen van voeding en uit slot halen, nieuwe kaart erin en aan de voeding koppelen. De HD7770 ging goed in z'n slot, alleen waar de vorige kaart met behulp van de bij de kast geleverde hulpstuk kon worden vastgezet, kon dat bij de nieuwe kaart niet. Ik moest de HD7770 dus vastschroeven en dat was geen pretje.

Windows 7
Bij het opstarten van windows kreeg ik een blue screen. Toen naar safe modus gegaan, waar ik de Catalyst drivers niet kon deinstalleren en ook de nieuwe niet kon installeren. Toen maar weer normaal opgestart en daar kon ik de oude drivers wel deinstalleren. Daarna de nieuwste drivers gedownload en alles draait prima.

Prestaties
Toen ik mijn nieuwe monitor aan mijn oude videokaart had hangen en dus de sprong maakte naar Full HD merkte ik niet dat deze veel moeite had met de nieuwe resolutie in spellen. Toegegeven, ik speel eigenlijk alleen Modern Warfare 2 en 3 Multiplayer en daarin draaide hij op maximale instellingen toch dichtbij de 40fps. Na de HD7770 erin gezet te hebben zijn de framerates in die spellen gestegen naar 90.

Benchmarks
De meest gebruikte graphics benchmarks zijn die van 3DMark. Hieronder een overzicht van de prestaties in 3DMark Vantage en 3DMark11. Deze laatste benchmark kon ik alleen gebruiken voor mijn nieuwe kaart vanwege het feit dat mijn oude kaart geen ondersteuning biedt voor DirectX11.

3DMark Vantage (Performance Test)
MSI RX3850 256MB [3DMARK SCORE] 4813
Sapphire HD7770 OC [3DMARK SCORE] 15733
MSI RX3850 256MB ~[GRAPHICS SCORE] 3890
Sapphire HD7770 OC ~[GRAPHICS SCORE] 15453
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat de HD7770 zoveel hoger zou scoren.

3DMark11 (Performance Test)
3DMARK SCORE 3772
GRAPHICS SCORE 3573
PHYSICS SCORE 5660
COMBINED SCORE 3486
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

In de charts op tomshardware.co.uk scoort een standaard HD7770 3128 punten in de 3DMark11 performance test. Mijn OC versie doet het met 3573 dus iets beter. Toch het verschil tussen 1GHz en 1,15GHz.

Geluid en temperatuur
De kaart is niet te horen. Het enige dat ik hoor is de stock koeler van mijn intel processor. Idle temperatuur is 33 graden. Onder full load stijgt ie naar de 57 graden.

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5?

Leuke tabel, maar hoeveel presteert zo'n OC versie nu beter dan een normale. En wat zijn de temperaturen? (5:4 monitor moet denk ik 4:3 zijn?)

[Reactie gewijzigd door -36- op 22 juli 2012 16:55]

Nee, overduidelijk een 5:4 monitor. 1280 delen door 5 en vermenigvuldigen met 4 komt uit op 1024...
my bad, dacht dat alle vierkante monitors 4:3 waren 8)7
Wel een beetje jammer dat ik meteen al 3 1-star beoordelingen heb gehad toen ik nog niet eens een woord had getypt. Had ik dan toch maar preview modus gebruikt :( :p
Preview mode is idd wel handig. Het is voor andere tweakers moeilijk te zien of je de review nog aan het upgraden bent (for what it's worth van mij kreeg je 2 sterren :P)
Wat mis je nog aan de review?
Weinig. Ziet er netjes uit. Rating upgegrade :)
Perfecte review voor mij :) Keek al langer uit naar een mooie update voor m'n pa's pc die onderhand al bijna de 6 jaar aan tikt (Athlon X2). Omdat ik toch graag voeding, kast en hdd's wil behouden is er wat ruimte voor een echte grafische kaart. Leuk detail is dat momenteel exact de zelfde MSI HD3850 ook hier draait.

thanks :)
jij had geen nieuwe card nodig als je max al meer dan 30fps haalt in je games