Asus V3-M2A690G Review

Kahlan 1 februari 2008, 1.215 views

Asus V3-M2A690G

Pluspunten

• Snel
  • Featureset
  • eenvoudige installatie
  • degelijk
  • rustig voor de ogen
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• slechts 1 SATA kabel en power aansluiting

Ik heb sinds een paar weken deze barebone in huis. Samen met 2 GB geheugen, een 4000+ AMD64X2 en een (Samsung) 500 GB harddisk was het nog (net) geen 250 euro; een koopje dus.
Voor dat geld haal je een heel degelijke en stille machine in huis. De enige lawaai-factor is de DVD+RW brander die ik nog had liggen; dat is net een vliegtuig :)

De installatie was letterlijk een werkje van 10 minuten; de kast losschroeven, de memorybankjes plaatsen, de CPU plaatsen, het monster van een boxed cooler erbovenop klikken, en de harddisk en DVD brander plaatsen. Wel jammer is dat ze 1x een SATA kabel bijleveren, en er 1x een SATA voeding beschikbaar is.
Gelukkig was mijn brander nog gewoon voorzien van een IDE aansluiting, anders had ik direct al een probleem gehad. Ook moet ik nageven dat ik niet een documentatie heb kunnen vinden welk setje memorybank ik nu eigenlijk nodig had; ik heb gegokt dat ik de twee zwarte moest gebruiken, en dat bleek te werken.

De kast ziet er sober en degelijk uit, precies zoals ik het zou willen. Jammer is wel dat omdat er slechts 2 5.25" bays zijn de drive niet gekanteld gemonteerd kan worden; ik zou de kast graag liggend geplaatst hebben.

De USB aansluitingen zijn voldoende aanwezig; ongeveer 6x zoveel als mijn laptop tot zijn beschikking heeft. Ook het feit dat de machine voorzien is van Gbit LAN is een pluspunt, hoewel ik nog geen throughput metingen heb gedaan.

De machine is voorzien van allerhande aansluitingen voor inzet als mediacenter (TV out, zelfs inclusief een composite, memorycard lezer, veel USB aansluitingen) maar ik gebruik hem vooral als netwerkserver (ubuntu linux server). Ik heb dus geen ervaring met de multimediale features.

In een andere review had ik iets gelezen over instabiliteit, inderdaad heb ik de fan instelling nu op PWM gezet in plaats van DC, zodat de fansnelheid variabel geworden is. Hij is nu nog stiller 8-) Wel vreemd dat dit niet standaard zo staat.

Heb jij ook een Asus V3-M2A690G?

Prima verhaal. Had ook zo eentje in gedachten. Dat de drive niet gekanteld gemonteerd kan worden, vind ik vreemd? Wat wordt hiermee bedoeld?
Waar haal je trouwens hem voor 250 euro?
Ik heb bij Azerty deze combi besteld. De 250 euro is inclusief HDD en boxed CPU (en geheugen). Met de drive, daar had ik duidelijker in kunnen zijn, bedoel ik de DVD speler; als het een 3x vak is, kun je deze vaak 90 graden draaien, zodat het nog steeds rechtop staat als de kast ligt.