Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Review

dirkjesdirk 16 augustus 2012, laatste update op 17 november 2015, 20.291 views

Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser

Pluspunten

• goede verbinding (dat waardeer je echt als je de MX5000 gewend bent
  • mooie vormgeving
  • veel apart instelbare knoppen
  • fijne muis met lasersensor

Minpunten

• onzinnige 'dynamic search & zoom' knoppen
  • klokje niet syncbaar met pc tijd.
  • slijtage anti-slip materiaal muis
  • breekbare pootjes tobo

Aankoop
Ik heb deze set niet gekocht, maar gekregen. Na aanhoudende klachten met mijn dure (§ 159,--) MX5000 set, waarbij ik eerst een nieuwe ontvanger kreeg en toen een compleet nieuwe set, heeft Logitech mij deze set als alternatief aangeboden. Ik ben daar akkoord mee gegaan. Van de oude MX5000 heb ik de ontvanger en de pootjes van het tobo naar Zwitserland moeten opsturen. De muis heb ik gehouden en is nu in gebruik als BT mouse aan mijn laptop. Die MX5000 was dus een drama. Zie verder mijn review daarover: http://tweakers.net/productreview/3318

Maar goed, dit is een review over de MX3200 set, dus daar nu verder over. :)
Vormgeving - bouwkwaliteit
Dat is persoonlijk natuurlijk, maar mijns inziens een erg mooie set. Echt diepzwart en daar moet je wel van houden. Het geeft een mooie exclusieve glans; het ziet er er in het geheel erg strak uit; zowel zakelijk als particulier goed te gebruiken. Het schermpje is op een nette manier geÔntegreerd. Het tobo tikt ook lekker, met een vrij zachte aanslag, hoewel niet zo zacht en subtiel als op een laptop, maar veel minder 'hard' als op (bijvoorbeeld) de G15 V1 die ik thuis heb. De knoppen daarvan maken ook veel meer lawaai (rammelig), de toetsen van de MX3200 klinken dan toch meer 'solide'. En dat blijkt het ook te zijn (zie hierna).

Over de armsteun ben ik ook tevreden. Eindelijk niet eens zo'n breekbaar los plastic dingetje dat je apart moet vastklikken (zie de G15!), maar een stevig 'balk' die onderdeel is van het toetsenbord; je kan em er ook niet af halen Het voelt ook lekker, een beetje rubberachtig aan. Het lijkt gevoelig voor krassen, naar als je erover veegt, zijn ze weg. Vooral op warme dagen als je langer achter je pc zit, waardeer je dit soort dingen. Slijtage heb ik nog niet waargenomen (begin 2010).
Wel breekbaar zien de pootjes van het toetsenbord eruit. Bij mij geen probleem, maar in de reactie geven sommigen al aan dat breuk daarvan niet denkbeeldig is. Jammer, van zo'n verder toch degelijk bord.

Op deze plaats ook maar even iets over de AgION™ antimicrobial technology waar dit tobo schijnt te zijn mee uitgerust. Tja, wat moet ik daar over zeggen. Toetsenborden kunnen blijkbaar bijzonder goor zijn als ik de berichten (http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=1081036) moet geloven, dus het is op zich wel een prettig idee. Het lijkt er ook op dat er minder aanslag achter blijft dan op mijn andere toetsenborden, waar zich na verloop van tijd altijd wat aanslag ontwikkelt.

De muis is ook prima. Lijkt qua vorm nog het meest op de klassieke mouseman, waar ik altijd al een fan van ben geweest. Ligt erg prettig in de hand. Zit een led indicator op die subtiel rood oplicht (langzaam aan en uit) als de batterijen op z'n eindje zijn. Dat heb je nog 1 of 2 dagen om te vervangen.

Wel een update zoals hieronder weergegeven t.a.v. de slijtage. Zoals uit de foto blijkt begint de slijtage na 2,5 jaar wel op te treden op het anti-slip materiaal. Wel na intensief (dagelijks) gebruik door een zweterig persoon ;) https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1JJ2Z0Ngb.jpeg. Dat is in overeenstemming met andere Logitech producten welke ik heb. Je kunt er over twisten of dit acceptabel is. Ik heb er op dit moment nog niet zoveel last van.

Verbinding - draadloos - energie
Gezien mijn obsessie voor een stabiele verbinding daar maar een apart kopje voor ;) Op zich is daar overigens niet zo veel over te melden, want hij doet het bijna altijd, nu al een jaar of twee. Het is in tegenstelling tot de MX5000 dan ook een RF verbinding. Gamegebruik / lags heb ik niet getest. Het toetsenbord gebruik ik alleen zakelijk, maar van een lag merk ik in ieder geval niets. De afstand is ook prima; enkele meters is haalbaar. Ik merk wel dat er een lichte gevoeligheid voor storing is als er storende apparatuur tussen de verbinding zit, maar dat is meestal oplosbaar door of de ontvanger of het storende apparaat iets anders te plaatsen.

Over het batterijgebruik ook geen klachten. Ik gebruik enkel oplaadbare (nimh) batterijen voor de muis. Het toetsenbord draait zonder problemen ruim meer dan een half jaar op een set (4x AA duracell). De muis uiteraard korter, ik denk een week of 6 to 8. Wordt wel intensief en dagelijks gebruikt, meestal 5 (werk)dagen in de week. Handig is ook dat in de muis gewoon 2 AA batterijen gaan, want die heb ik altijd in huis. Bovendien heb ik gemerkt dat bij Logitech batterijen met een intern - non removable batterij - de capaciteit langzaam af neemt en heb ik bovendien vaak problemen met de lader (slecht contact). Daar heb je hier dus geen last van. Gewoon een goede batterijlader en gaan.

Update d.d. 7 jan 2009 voor het batterijverbruik van de toestenbord. Zoals in de update hieronder al aangegeven hebben de originele duracelletjes het ongeveer 3 jaar en 3,5 miljoen (!) toetsaanslagen volgehouden :D. Oplaadbare batterijen voor het toetsenbord heeft dus duidelijk geen zin.

Software
De bekende Logitech Setpoint software wordt meegeleverd. Uiteraard heb ik via internet de laatste versie opgehaald. Inmiddels een pakketje van 50 (!) Mb om de knopjes van je muis en tobo aan te sturen. Nogal fors, maar daar zit dan ook de - mijn inziens - ongewenste software bij als een desktop messenger en een Yahoo toolbar. Gelukkig is er in de installatie nog wel een optie ingebouwd om het niet te installeren, maar ik hou hier niet van, vooral omdat het standaard staat aangevinkt: bij een installatie waar je niet oplet heb je ze zo per ongeluk geÔnstalleerd.

Setpoint werkt bij mij stabiel. Het geheugengebruik redelijk fors voor een driver (bij mij) tussen de ca. 1500 Kb tot meer dan 5000 kb. Het betreft het de service khalmnpr.exe in je taskmanager. Ik weet niet over er nog andere services actief zijn. 'k Hoop het niet eigenlijk.

Het voordeel van de setpoint software is dat er behoorlijk veel aan te passen is, maar helaas is standaard de functie van een fors aantal knoppen niet aan te passen. Gelukkig hebben we daar de uberOptions software voor :9 http://rlowens.googlepages.com/ (edit: nieuwe link). Nieuwe homepage: http://www.mstar.net/users/rlowens/uberOptions/

Functionaliteit
Goed. Er zitten meer dan voldoende extra knopjes op om aan je verlangens tegemoet te komen. ;) https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm2HANB6TSR.jpegDe 'dynamic search & zoom zone' vind ik wel weer een misser. Niet echt bruikbaar en je zit er vaak per ongeluk tegen met je linkerhand. Vanwege de aanraakgevoeligheid heb je dan opeens weer een extreem ingezoomde browser.' De functie van deze zone kun je met de standaard software ook niet wijzigen, maar na installatie van bovengenoemde de uberOptions software gelukkig wel. :). Wat mij betreft kunnen ze die search en zoom knoppen in de opvolger direct verwijderen en weer vervangen voor dat handige scrollwieltje wat op oudere versies zat (iNav noemden ze dat geloof ik).
N.a.v. de opmerking van The 7th Guest hieronder nog een aanvulling: de 'dynamic search & zoom zone' kun je uitschakelen door op de tegelijk op de FN-toets (rechtsonder) en het kruisje naast de zoombar te drukken en weer aanzetten met FN + venstertoetsje (onder het kruisje).

De knoppen rechtsonder voor voip/Skype gebruik ik ook niet, maar ook die kun je met uberOptions naar believen een andere functie geven. Verder zijn er natuurlijk en standaard multimedia knoppen en nog wat extra knoppen. Er zijn 2 apart instelbare 'hardkeys' en 4 instelbare 'softkeys' (F5 t/mF8), die via de knop Fn te benaderen zijn en waaraan via setpoint aparte functies zijn te koppelen. Via Fn + F1 t/m F4 zijn de programma's Word, Excel, agenda en mijn documenten op te roepen. Ik gebruik die laatste nooit eigenlijk, ook al gebruik ik deze programma's veelvuldig. Omdat ik het setje vooral zakelijk gebruik, is de aparte rekenmachine knop overigens een van mijn favorieten. Verder zit er nog een 'sleeptoets' op.

Een aparte vermelding natuurlijk voor het schermpje. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3LHSdbpS6.jpeg Heel simpel: niet meer dan een klokje met alarmfunctie, timer en datumaanduiding. Ook kan je er op zien hoeveel keer je op de toetsen van je bordje hebt geramt. In mijn geval nu 535.746 keer :P (zie hiervoor verder de updates hieronder) Het schermpje is verder niet aan te passen zoals bij een G15. Ook geen backlight, maar het is wel goed afleesbaar ook in het schermer-donker. Op het scherm verschijnt een melding als de batterijen van je setje aan vervanging toe zijn. Ook dat werkt prima.

De muis is prima met de typische Logitech 'banaanvorm'. Ligt lekker in de hand, wel enkel geschikt voor rechtshandigen. Voldoende apart instelbare knoppen en een moderne precieze lasersensor. Duidelijke batterijindicator. Alleen het lekkere smartgear scrollwieltje ontbreekt, maar daar klaag je alleen over als je eenmaal de MX Revolution muis hebt gebruikt. :9 De batterijindicator werkt -zoals gezegd - prima: geeft ruim op tijd aan wanneer de batterij aan vervanging toe is. Grappig is dat ik er onlangs achter kwam dat de muis ook met een batterij prima werkt (zie update hieronder).

Prima set. Degelijk en betrouwbaar, zoals je van Logitech mag verwachten. De support is goed (zie kopje 'aankoop') en daar heb ik graag een iets hogere prijs voor over. Jammer alleen van de slijtage van het anti-slip materiaal op de muis.

Updates
Edit 7 mei 2008: de characterteller staat nu op 1.197.848 :P Gaat best hard eigenlijk.
Edit 16 febr 2009: de characterteller staat nu op 2.086.848. Meer dan 2 miljoen aanslagen dus, maar nog geen spoor van slijtage. Erg tevreden dus.

Update 27 augustus 2009: ik had eerst geen last maar na ruim 2 jaar (dagelijks) gebruik, bemerk ook ik dat bij mij nu ook het anti slip materiaal van de muis begint los te laten, zoals door velen hieronder genoemd. De bouwkwaliteit heb ik daarom aangepast naar "goed". Niet lager, want je moet niet vergeten dat dit na intensief gebruik van 2 en een half jaar pas gebeurd. Dat is op zich niet slecht.

Update 7 januari 2010: vandaag, na ca. 3 jaar bijna dagelijks gebruik en ca. 3,5 miljoen (!) toetsaanslagen kreeg ik de 1e melding dat de batterijen vervangen moesten worden. Het originele meegeleverde setje dus. Erg netjes. _/-\o_. Een waarschuwing is wel op z'n plaats. Ik kon even geen batterijen vinden, dus zal er een paar minuten tussen het vervangen van de batterijen, hetgeen erin resulteerde dat de instellingen worden gewist. Op zich niet zo erg voor de klok, maar helaas was ook de toetsaanslagenteller weer op 0 gezet. :'(.

Update 22 febr 2010: zojuist bij een batterijwissel van de muis waarin 2 oplaadbare Duracell baterijen zitten, tot mijn grote verbazing ontdekt dat de muis ook met 1 batterij prima werkt. Verbazend eigenlijk.

Update 14 juni 2010: still going strong. Wel had ik onlangs last van een los 'pootje', maar die bleek niet kapot te zijn; ik kon em weer vastklikken. Hoewel ik het er breekbaar uit vind zien, is het nog steeds niet gebroken. Maar van andere gebruikers hoor ik wel klachten. We zien wel :)

Update 16 aug 2012: de set is nog steeds in gebruik. Het materiaal op de muis is nu wel aardig aan het afslijten. De tobo tikt echter nog prima. Inmiddels als weer 3.130.908 aanslagen na de laatste batteijwissel. Waarschijllijk dus in totaal al zo'n 10 miljoen. Dat is toch wel indrukwekkend.
De pootjes zal inmiddels ook mij mij gebroken. Toch typt het bordje nog prima.

Update 28 maart 2013: ook het materiaal van het tobo begint te slijten. Nu, net voor een batterijwissel staat de char teller op 3 871 619

Update 2014: buiten gebruik gesteld. Nog steeds prima, maar de slijtage begint nu wel op te vallen. Vervangen door een smal bordtje (k230 ofzo)

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser?

Gamegebruik / lags heb ik niet getest.
kun je dit wel testen?
zou ik zeer op prijs stellen.
ik wil een niet al te duur tobo en muis kopen, binnenkort.
ik heb nu de ex110
ik was net Call of duty online aan het doen, en het duurde steeds even voordat ik begon te lopen/ springen enz, nogal onhandig 8)7
ik heb het nu voor het eerst, dus misschien dat het nog wel goed komt, maar als je er even een keer een game mee wil spelen: Graag! O-)
Ik heb het toetsenbord ook en ik game er wel mee. Ik kan alleen niet zo goed constateren of het nou anders is met een vast toetsenbord.

Verder denk ik wel dat draadloos sowieso wel ietsje meer tijd kost:P
ok, ik heb ook weer cod gedaan met mijn ex110, en nu doet hij het weer normaal :? :X
dus gelukkig kan ik nog even vooruit met dit setje, komt nog wel een keer een betere, maar nu ga ik eerst ff investeren in de z-5500 ;)
toch bedankt, en ik snap best dat je op je werk geen cod gaat doen, nou ja, als de baas even niet kijkt dan... :+
hmm, staat op m'n werk. Beetje vreemd om daar COD te gaan spelen :Y)
Ik merk in het dagelijks gebruik in ieder geval niets van een vertraging. Het is de standaard RF techniek van Logitech die in principe niet vertraagt. Alleen die hard gamers schijnen het te merken.
Is die draadloze muis niet verschrikkelijk vervelend in gebruik? Aangezien draadloze muizen nog wel eens de neiging hebben om over het hele scherm heen te springen.
nee, eigenlijk nooit last van. Bij bluetooth muizen wel, maar dit is een RF exemplaar en die werkt prima.
wat ik vaak het gehad van logitech muisen (draadloos via soort usb ding en via blue-tooth) dat ze soms niet reageren en dan na een seconden of 5 ineens in slowmotion alsnog de route afleggen... erg klote is dat.

Waarom dat is weet ik niet.. ontvanger is dicht bij de muis en de pc is snel dus dat is neit het probleem.
Dat heb ik wel bij mijn MX1000 bluetooth muizen, maar bij een RF muis nog nooit gezien of meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 7 januari 2010 12:07]

Ik heb nog wat extra foto's. Iemand enig idee hoe ik die aan deze review kan koppelen. Standaard ben je beperkt tot slechts 4 foto's
je kunt ze in je review zetten door: [img] hier komt dan de url van je plaatje [/img]
succes!
een geweldige review!
mijn toetsenbord en muis is nog niet aan vervanging toe (is wel een logitech), maar na deze set die ik nu heb koop ik denk ik weer logitech!
Ik had een vraagje, heb jij ook last van lagg?

Als ik heel veel toetsaanslagen maak zit er een hele lichte vertraging in (kan je testen door random op je toetsenbord te "rammen" en dan nadat je klaar ben nog 5 letters komen). Bij me toetsenbord heb ik hier geen last van.

batterijen heb ik al vervangen.
Nee, niet tot nauwelijks gehad. Misschien als je op het toestenbord gaat zitten dat ie het niet bij kan houden, maar in de praktijk geen problemen hier. Let wel: ik gebruik het bord niet voor gamen.
Die zoombar kun je trouwens gewoon uitschakelen door op de tegelijk op de FN-toets (rechtsonder) en het kruisje naast de zoombar te drukken, Weer aanzetten met FN + venstertoetsje (onder het kruisje). Staat in de handleiding, dus no need voor Łberoptions.
Bedankt voor deze opmerking. Ik zet het erbij in de review.
Hele nette en duidelijke review! Ook mooi dat je hem gedurende 3 jaar hebt geupdate, dit geeft gelijk ook info mbt levensduur en degelijkheid van de set. Plaatjes zijn ook duidelijk. Lijkt me een hele fijne set om mee te werken. +5
Hihi volgens de teller op mijn scherm heb ik meer dan 3.865.428 aanslagen gehad(komt doordat ik veel verslagen schrijft)
maar 2 miljoen is ook veel en dan nog geen slijtage
Mooie revieuw jammer van die mx5000
de teller word altijd op nul gezet net zoals de klok als je de batterijen vervangt van de mx3200.
ben het geheel met de reviewer eens. een fijn setje van logitech. heb m ook als vervanger gekregen voor mijn mx1000 set . heb m nu inmiddels 1 jr.
dank voor de tip hoe de zoom functie uit te zetten . heb nooit de gebruiksaanwijzing gelezen . vond ik niet echt nodig om te lezen een ramplank blijft een ramplank. met extra functies of niet maakt mij niet zoveel uit al is maakt het allemaal een stukje makkelijker.,..
top review zo lees ik ze graag .
waar zal ik eens is beginnen ... ten eerste het touch ding aan de zijkant , achterlijk irritant in een browser , je gaat er veel te snel perongeluk overheen met je pink of wijsvinger zodat alles krimpt en echt een andere leuke optie is er niet voor dat ding. het schermpje die erin zit is WAARDELOOS. Niet alleen omdat het alleen maar de tijd en datum weergeeft, maar je ziet er geen fl*ker in als je gewoon kijkt... useless. en nummer 3 is nog wel de aller ergste. de pootjes.......... ik had hem net 2 maanden en hij begon te wiebelen en dat werd steeds erger , dus ik kijken en ja hoor doorgebogen aan de linker kant ..... Blijkt dat ze (waarschijnlijk) expres een sleuf in de poot hebben gemaakt zodat hij breekt want toen ik aan de rechter kant keek zat er ook zo'n spleet... jammer hoor. ik heb hem 1,5 jaar geleden gehaald voor ongeveer 80 eur. hij is nog geen 15 eur waard. compleet whaste of money... ik snap niet waarom die zo hoog beordeeld is... en als je denkt dat dit onzin is moet je maar de proef op de som nemen en hem kopen , dan zul je het wel zien ;) eigenlijk nog niet eens een ster, tis dat de muis wel goed is.
Nou, dat is wel erg negatief en m.i. ook niet allemaal terecht.. Om je punten maar even bij lang te lopen.

1. Het touchgedeelte is inderdaad niet handig, maar valt met de uberOptions gewoon uit te schakelen of een andere functie te geven.

2. Het scherm is voor mij - in kantooromgeving - prima afleesbaar. De foto hierboven is niet helemaal representatief omdat de flits van de camera weerspiegelt.

3. De pootjes tot slot. Ik heb even gekeken. Daar zit inderdaad een sleuf in, maar dat heeft bij mij na al dat gebruik nog niet tot een breuk geleid. Ook hier kan ik je klacht dus niet onderschrijven.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 7 januari 2010 12:07]

Punt 3 kan ik helaas wel onderschrijven. Rechterpootje was bij mij al binnen een paar weken gebroken. :'( Ook die waren bij de MX3100 wat steviger.
Heb toch wat kanttekeningen bij deze set;

- Heb antislip-achtige materiaal op de zijkant van de muis (MX 600) gaat heel snel loslaten. Na verloop van tijd ziet het er echt niet meer uit. Ben benieuwd of de reviewer hier ook last van heeft?

- Soms blijven toetsen hangen of laten ze zich moeilijk indrukken (vooral bij enige zijwaartse kracht)

Verder ben ik vooral tevreden over de levensduur van het bord. In mijn beleving gaan er maanden overheen voordat de batterijen leeg raken, en wordt je ruim op tijd gewaarschuwd.
het antislip-achtige materiaal is bij mij op de zijkanten van de muis ook redelijk snel aan het afblotten... wel jammer.
en nu ( na 2 jaar en iets meer ) blijft een of andere toets hangen ( maar ik weet niet precies dewelke )
maar omdat ik mijn toetsenbord niet echt poets... ga ik voor een nieuw ( ook voor de bacteriŽn en zo :) alsook de toetsaanslag is niet meer zo zacht als voorheen )

prima combinatie, dat wel. zeer tevreden over.

dat zoomding linksonder, begon altijd te in te zoomen bij het typen waardoor ik met zwarte viltstift, over het venstertje van de 100% heb gekleurd en nu reageert het gelukkig niet meer tijdens mijn typen
Dat kan ook door gelijktijdig op de FN-toets en het het kruisje bij de zoomtoets te drukken. Staat in de handleiding, maar moest ook even zoeken. Is wat netter dan een viltstift en omkeerbaar: met een druk op de FN en het venster-toetsje onderaan kun je weer zoomen.

[Reactie gewijzigd door The 7th Guest op 27 augustus 2009 17:08]

Nee, nog geen last van het loslaten van antislip materiaal. En dat terwijl ik toch van het zweterige type ben :P Dus ik vrees dat je pech hebt.

Ook van het hangen van toetsen heb ik (nog) geen last gehad.

Op hoeveel toetsaanslagen zit jij overigens? Dat zegt natuurlijk wel iets over het gebruik.
Update: ik moet toegeven dat bij mij nu ook het anti slip materiaal begint los te laten. Ik zal dat verwerken in de review