Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Review
Aankoop Ik heb deze set niet gekocht, maar gekregen. Na aanhoudende klachten met mijn dure (€ 159,--) MX5000 set, waarbij ik eerst een nieuwe ontvanger kreeg en toen een compleet nieuwe set, heeft Logitech mij deze set als alternatief aangeboden. Ik ben daar akkoord mee gegaan. Van de oude MX5000 heb ik de ontvanger en de pootjes van het tobo naar Zwitserland moeten opsturen. De muis heb ik gehouden en is nu in gebruik als BT mouse aan mijn laptop. Die MX5000 was dus een drama. Zie verder mijn review daarover: productreview: Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser review door dirkjesdirk Maar goed, dit is een review over de MX3200 set, dus daar nu verder over. kcYhLr6E Vormgeving - bouwkwaliteit Dat is persoonlijk natuurlijk, maar mijns inziens een...
Pluspunten
goede verbinding (dat waardeer je echt als je de MX5000 gewend bent ;) mooie vormgeving veel apart instelbare knoppen fijne muis met lasersensor
Minpunten
onzinnige 'dynamic search & zoom' knoppen klokje niet syncbaar met pc tijd. slijtage anti-slip materiaal muis breekbare pootjes tobo
Eindoordeel
Ik heb deze set niet gekocht, maar gekregen. Na aanhoudende klachten met mijn dure (€ 159,--) MX5000 set, waarbij ik eerst een nieuwe ontvanger kreeg en toen een compleet nieuwe set, heeft Logitech mij deze set als alternatief aangeboden. Ik ben daar akkoord mee gegaan. Van de oude MX5000 heb ik de ontvanger en de pootjes van het tobo naar Zwitserland moeten opsturen. De muis heb ik gehouden en is nu in gebruik als BT mouse aan mijn laptop. Die MX5000 was dus een drama. Zie verder mijn review daarover: http://tweakers.net/productreview/3318
Maar goed, dit is een review over de MX3200 set, dus daar nu verder over.
[img=620]kcYhLr6E[/img]
Vormgeving - bouwkwaliteit
Dat is persoonlijk natuurlijk, maar mijns inziens een erg mooie set. Echt diepzwart en daar moet je wel van houden. Het geeft een mooie exclusieve glans; het ziet er er in het geheel erg strak uit; zowel zakelijk als particulier goed te gebruiken. Het schermpje is op een nette manier geïntegreerd. Het tobo tikt ook lekker, met een vrij zachte aanslag, hoewel niet zo zacht en subtiel als op een laptop, maar veel minder 'hard' als op (bijvoorbeeld) de G15 V1 die ik thuis heb. De knoppen daarvan maken ook veel meer lawaai (rammelig), de toetsen van de MX3200 klinken dan toch meer 'solide'. En dat blijkt het ook te zijn (zie hierna).
Over de armsteun ben ik ook tevreden. Eindelijk niet eens zo'n breekbaar los plastic dingetje dat je apart moet vastklikken (zie de G15!), maar een stevig 'balk' die onderdeel is van het toetsenbord; je kan em er ook niet af halen Het voelt ook lekker, een beetje rubberachtig aan. Het lijkt gevoelig voor krassen, naar als je erover veegt, zijn ze weg. Vooral op warme dagen als je langer achter je pc zit, waardeer je dit soort dingen. Slijtage heb ik nog niet waargenomen (begin 2010).
Wel breekbaar zien de pootjes van het toetsenbord eruit. Bij mij geen probleem, maar in de reactie geven sommigen al aan dat breuk daarvan niet denkbeeldig is. Jammer, van zo'n verder toch degelijk bord.
Op deze plaats ook maar even iets over de AgION™ antimicrobial technology waar dit tobo schijnt te zijn mee uitgerust. Tja, wat moet ik daar over zeggen. Toetsenborden kunnen blijkbaar bijzonder goor zijn als ik de berichten (http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=1081036) moet geloven, dus het is op zich wel een prettig idee. Het lijkt er ook op dat er minder aanslag achter blijft dan op mijn andere toetsenborden, waar zich na verloop van tijd altijd wat aanslag ontwikkelt.
De muis is ook prima. Lijkt qua vorm nog het meest op de klassieke mouseman, waar ik altijd al een fan van ben geweest. Ligt erg prettig in de hand. Zit een led indicator op die subtiel rood oplicht (langzaam aan en uit) als de batterijen op z'n eindje zijn. Dat heb je nog 1 of 2 dagen om te vervangen.
Wel een update zoals hieronder weergegeven t.a.v. de slijtage. Zoals uit de foto blijkt begint de slijtage na 2,5 jaar wel op te treden op het anti-slip materiaal. Wel na intensief (dagelijks) gebruik door een zweterig persoon
Verbinding - draadloos - energie
Gezien mijn obsessie voor een stabiele verbinding daar maar een apart kopje voor
Over het batterijgebruik ook geen klachten. Ik gebruik enkel oplaadbare (nimh) batterijen voor de muis. Het toetsenbord draait zonder problemen ruim meer dan een half jaar op een set (4x AA duracell). De muis uiteraard korter, ik denk een week of 6 to 8. Wordt wel intensief en dagelijks gebruikt, meestal 5 (werk)dagen in de week. Handig is ook dat in de muis gewoon 2 AA batterijen gaan, want die heb ik altijd in huis. Bovendien heb ik gemerkt dat bij Logitech batterijen met een intern - non removable batterij - de capaciteit langzaam af neemt en heb ik bovendien vaak problemen met de lader (slecht contact). Daar heb je hier dus geen last van. Gewoon een goede batterijlader en gaan.
Update d.d. 7 jan 2009 voor het batterijverbruik van de toestenbord. Zoals in de update hieronder al aangegeven hebben de originele duracelletjes het ongeveer 3 jaar en 3,5 miljoen (!) toetsaanslagen volgehouden
Software
De bekende Logitech Setpoint software wordt meegeleverd. Uiteraard heb ik via internet de laatste versie opgehaald. Inmiddels een pakketje van 50 (!) Mb om de knopjes van je muis en tobo aan te sturen. Nogal fors, maar daar zit dan ook de - mijn inziens - ongewenste software bij als een desktop messenger en een Yahoo toolbar. Gelukkig is er in de installatie nog wel een optie ingebouwd om het niet te installeren, maar ik hou hier niet van, vooral omdat het standaard staat aangevinkt: bij een installatie waar je niet oplet heb je ze zo per ongeluk geïnstalleerd.
Setpoint werkt bij mij stabiel. Het geheugengebruik redelijk fors voor een driver (bij mij) tussen de ca. 1500 Kb tot meer dan 5000 kb. Het betreft het de service khalmnpr.exe in je taskmanager. Ik weet niet over er nog andere services actief zijn. 'k Hoop het niet eigenlijk.
Het voordeel van de setpoint software is dat er behoorlijk veel aan te passen is, maar helaas is standaard de functie van een fors aantal knoppen niet aan te passen. Gelukkig hebben we daar de uberOptions software voor
Functionaliteit
Goed. Er zitten meer dan voldoende extra knopjes op om aan je verlangens tegemoet te komen.
N.a.v. de opmerking van The 7th Guest hieronder nog een aanvulling: de 'dynamic search & zoom zone' kun je uitschakelen door op de tegelijk op de FN-toets (rechtsonder) en het kruisje naast de zoombar te drukken en weer aanzetten met FN + venstertoetsje (onder het kruisje).
De knoppen rechtsonder voor voip/Skype gebruik ik ook niet, maar ook die kun je met uberOptions naar believen een andere functie geven. Verder zijn er natuurlijk en standaard multimedia knoppen en nog wat extra knoppen. Er zijn 2 apart instelbare 'hardkeys' en 4 instelbare 'softkeys' (F5 t/mF8), die via de knop Fn te benaderen zijn en waaraan via setpoint aparte functies zijn te koppelen. Via Fn + F1 t/m F4 zijn de programma's Word, Excel, agenda en mijn documenten op te roepen. Ik gebruik die laatste nooit eigenlijk, ook al gebruik ik deze programma's veelvuldig. Omdat ik het setje vooral zakelijk gebruik, is de aparte rekenmachine knop overigens een van mijn favorieten. Verder zit er nog een 'sleeptoets' op.
Een aparte vermelding natuurlijk voor het schermpje. [img=620]LHSdbpS6[/img] Heel simpel: niet meer dan een klokje met alarmfunctie, timer en datumaanduiding. Ook kan je er op zien hoeveel keer je op de toetsen van je bordje hebt geramt. In mijn geval nu 535.746 keer
De muis is prima met de typische Logitech 'banaanvorm'. Ligt lekker in de hand, wel enkel geschikt voor rechtshandigen. Voldoende apart instelbare knoppen en een moderne precieze lasersensor. Duidelijke batterijindicator. Alleen het lekkere smartgear scrollwieltje ontbreekt, maar daar klaag je alleen over als je eenmaal de MX Revolution muis hebt gebruikt.
Conclusie
Prima set. Degelijk en betrouwbaar, zoals je van Logitech mag verwachten. De support is goed (zie kopje 'aankoop') en daar heb ik graag een iets hogere prijs voor over. Jammer alleen van de slijtage van het anti-slip materiaal op de muis.
Updates
Edit 7 mei 2008: de characterteller staat nu op 1.197.848
Edit 16 febr 2009: de characterteller staat nu op 2.086.848. Meer dan 2 miljoen aanslagen dus, maar nog geen spoor van slijtage. Erg tevreden dus.
Update 27 augustus 2009: ik had eerst geen last maar na ruim 2 jaar (dagelijks) gebruik, bemerk ook ik dat bij mij nu ook het anti slip materiaal van de muis begint los te laten, zoals door velen hieronder genoemd. De bouwkwaliteit heb ik daarom aangepast naar "goed". Niet lager, want je moet niet vergeten dat dit na intensief gebruik van 2 en een half jaar pas gebeurd. Dat is op zich niet slecht.
Update 7 januari 2010: vandaag, na ca. 3 jaar bijna dagelijks gebruik en ca. 3,5 miljoen (!) toetsaanslagen kreeg ik de 1e melding dat de batterijen vervangen moesten worden. Het originele meegeleverde setje dus. Erg netjes.
Update 22 febr 2010: zojuist bij een batterijwissel van de muis waarin 2 oplaadbare Duracell baterijen zitten, tot mijn grote verbazing ontdekt dat de muis ook met 1 batterij prima werkt. Verbazend eigenlijk.
Update 14 juni 2010: still going strong. Wel had ik onlangs last van een los 'pootje', maar die bleek niet kapot te zijn; ik kon em weer vastklikken. Hoewel ik het er breekbaar uit vind zien, is het nog steeds niet gebroken. Maar van andere gebruikers hoor ik wel klachten. We zien wel
Update 16 aug 2012: de set is nog steeds in gebruik. Het materiaal op de muis is nu wel aardig aan het afslijten. De tobo tikt echter nog prima. Inmiddels als weer 3.130.908 aanslagen na de laatste batteijwissel. Waarschijllijk dus in totaal al zo'n 10 miljoen. Dat is toch wel indrukwekkend.
De pootjes zal inmiddels ook mij mij gebroken. Toch typt het bordje nog prima.
Update 28 maart 2013: ook het materiaal van het tobo begint te slijten. Nu, net voor een batterijwissel staat de char teller op 3 871 619
Update 2014: buiten gebruik gesteld. Nog steeds prima, maar de slijtage begint nu wel op te vallen. Vervangen door een smal bordtje (k230 ofzo)
Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (57)
kun je dit wel testen?Gamegebruik / lags heb ik niet getest.
zou ik zeer op prijs stellen.
ik wil een niet al te duur tobo en muis kopen, binnenkort.
ik heb nu de ex110
ik was net Call of duty online aan het doen, en het duurde steeds even voordat ik begon te lopen/ springen enz, nogal onhandig
ik heb het nu voor het eerst, dus misschien dat het nog wel goed komt, maar als je er even een keer een game mee wil spelen: Graag!
Verder denk ik wel dat draadloos sowieso wel ietsje meer tijd kost:P
dus gelukkig kan ik nog even vooruit met dit setje, komt nog wel een keer een betere, maar nu ga ik eerst ff investeren in de z-5500
toch bedankt, en ik snap best dat je op je werk geen cod gaat doen, nou ja, als de baas even niet kijkt dan...
Ik merk in het dagelijks gebruik in ieder geval niets van een vertraging. Het is de standaard RF techniek van Logitech die in principe niet vertraagt. Alleen die hard gamers schijnen het te merken.
Waarom dat is weet ik niet.. ontvanger is dicht bij de muis en de pc is snel dus dat is neit het probleem.
[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 22 juli 2024 13:19]
succes!
een geweldige review!
mijn toetsenbord en muis is nog niet aan vervanging toe (is wel een logitech), maar na deze set die ik nu heb koop ik denk ik weer logitech!
Als ik heel veel toetsaanslagen maak zit er een hele lichte vertraging in (kan je testen door random op je toetsenbord te "rammen" en dan nadat je klaar ben nog 5 letters komen). Bij me toetsenbord heb ik hier geen last van.
batterijen heb ik al vervangen.
maar 2 miljoen is ook veel en dan nog geen slijtage
Mooie revieuw jammer van die mx5000
ben het geheel met de reviewer eens. een fijn setje van logitech. heb m ook als vervanger gekregen voor mijn mx1000 set . heb m nu inmiddels 1 jr.
dank voor de tip hoe de zoom functie uit te zetten . heb nooit de gebruiksaanwijzing gelezen . vond ik niet echt nodig om te lezen een ramplank blijft een ramplank. met extra functies of niet maakt mij niet zoveel uit al is maakt het allemaal een stukje makkelijker.,..
top review zo lees ik ze graag .
..
1. Het touchgedeelte is inderdaad niet handig, maar valt met de uberOptions gewoon uit te schakelen of een andere functie te geven.
2. Het scherm is voor mij - in kantooromgeving - prima afleesbaar. De foto hierboven is niet helemaal representatief omdat de flits van de camera weerspiegelt.
3. De pootjes tot slot. Ik heb even gekeken. Daar zit inderdaad een sleuf in, maar dat heeft bij mij na al dat gebruik nog niet tot een breuk geleid. Ook hier kan ik je klacht dus niet onderschrijven.
[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 22 juli 2024 13:19]
- Heb antislip-achtige materiaal op de zijkant van de muis (MX 600) gaat heel snel loslaten. Na verloop van tijd ziet het er echt niet meer uit. Ben benieuwd of de reviewer hier ook last van heeft?
- Soms blijven toetsen hangen of laten ze zich moeilijk indrukken (vooral bij enige zijwaartse kracht)
Verder ben ik vooral tevreden over de levensduur van het bord. In mijn beleving gaan er maanden overheen voordat de batterijen leeg raken, en wordt je ruim op tijd gewaarschuwd.
en nu ( na 2 jaar en iets meer ) blijft een of andere toets hangen ( maar ik weet niet precies dewelke )
maar omdat ik mijn toetsenbord niet echt poets... ga ik voor een nieuw ( ook voor de bacteriën en zo
prima combinatie, dat wel. zeer tevreden over.
dat zoomding linksonder, begon altijd te in te zoomen bij het typen waardoor ik met zwarte viltstift, over het venstertje van de 100% heb gekleurd en nu reageert het gelukkig niet meer tijdens mijn typen
[Reactie gewijzigd door The 7th Guest op 22 juli 2024 13:19]
Ook van het hangen van toetsen heb ik (nog) geen last gehad.
Op hoeveel toetsaanslagen zit jij overigens? Dat zegt natuurlijk wel iets over het gebruik.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/37169/opadef.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/30895/t7gsmall.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/48499/IMAGE_120.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/273968/crop601ef0134a8ed_cropped.jpeg?f=community)
/u/179615/crop5e009e0976f03.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/239451/crop6347e9fb6897f_cropped.jpg?f=community)