Panasonic Viera TX-L47WT50 Review

-36- 9 augustus 2012, laatste update op 11 augustus 2012, 7.637 views

Panasonic Viera TX-L47WT50

Pluspunten

• Dun en mooi design
  • Heldere kleuren
  • Uitgebreide mediaspeler en software(voor een TV)
  • Subtitles en .mkv via USB
  • Android app
  • Streaming mogelijkheden (DLNA)

Minpunten

• Nadrukkelijk aanwezige beeldverbeteraars
  • beweging altijd even smooth
  • Zwartwaardes
  • Onregelmatige backlight
  • Prijs/Value verhouding
  • Beperkte TV opname mogelijkheden
  • Geen netwerkshares
  • Geen ondertitels via stream of netwerk
  • Geen playlists of libary's

4. PC
  9. Conclusie
1. Introductie

1.1 Product omschrijving

https://lh5.googleusercontent.com/-SE8BLarpsAc/UBzLoW66r2I/AAAAAAAABBk/33x28fvBP2k/s575/wt50_officielefoto.jpgOfficiele productfoto van Panasonic TX-L47wt50

De WT50 serie is de nieuwe 2012 high end lijn LCD tv's van Panasonic en de opvolger van de WT30 serie. De 4 is in grote delen van Azie een ongeluks getal vandaar dat ze na de 3 maar meteen naar de 5 zijn doorgegaan. De WT50 serie is ten opzicht van de WT30 behoorlijk in diameter gegroeit van max 37 naar max 55 inch. Daarnaast claimt Panasonic ook de zwartwaardes drastisch verbeterd te hebben.

1.2 Specificaties

Scherm
  • Zichtbare schermafmeting (diagonaal): 47 inch (119cm)
  • Panel: IPS LED LCD
  • HDTV Display mogelijkheden: 1080p, 1080i, 720p
  • Beeld mode: Dynamisch/Normaal/Cinema/True Cinema/Spel/Pro1/Pro2 (isfccc)
  • Contrast: Infinite Contrast ...? :S
  • Filter: Clear Panel Pro
  • Panel Drive: 1,600 Hz backlight scanning
  • 24p Weergave (2:2)/24p Smooth Film
  • Toepasbare PC signalen: XGA, WXGA, SXGA 60Hz, 1.920 x 1.080 (HDMI)
  • isf Modus
  • 1080p Pure Direct
Full HD 3D
  • 3D Panel: Actief
  • 3D 24p Film Weergave / Smooth Film
  • 2D naar 3D Conversie (met gezichtsherkenning)
  • Exclusieve 3D Eyewear: 2 stuks bijgesloten
TV tuner
  • Geïntegreerde tuners: PAL -B/G/H, -I, -D/K: SECAM -B/G, -D/K, L/L’, DVB-T, DVB-T (MPEG4-AVC [H.264]), / DVB-S/S2 (MPEG4-AVC [H.264]),
  • DVB-C (MPEG4-AVC [H.264])
  • Teletekst pagina’s: 1500
  • Dolby Digital Plus/DolbyPulse/DTS 2.0+Digital Out
Aansluitingen
  • CI (Common Interface)
  • HDMI ingang: 4 aan zijkant
  • Ondersteunde functie: Audio Return Channel (Ingang 2)
  • SD kaart: SDXC
  • USB2.0: 3
  • Composiet Video Input gedeeld met Component: AV2: CVBS w/Kabeladapter (onderzijde)
  • Audio-ingang (voor HDMI, Composiet, Component):RCA phono type w/Kabeladapter x 1 (onderzijde)
  • Bluetooth: Keyboards/audio apparaten
  • Component Video Input gedeeld met Composiet: RCA phono type w/Kabeladapter x 1 (onderzijde)
  • LAN aansluiting: 1 (onderzijde)
  • Digitale audio uitgang (optisch): 1 (onderzijde)
  • Hoofdtelefoonaansluiting: 1 (zijkant)
  • Scart (21-pin) in/uit: AV1: AV In/Uit, RGB In, Q-Link w/Kabeladapter (onderzijde)
Toepassingen
  • EPG voor DVB-T: Gemstar EPG: Italië, Duitsland, Spanje; SI EPG voor andere landen
  • VIERA Connect
  • HbbTV
  • Web browser
  • Social Networking TV (Facebook/Twitter)
  • Skypen tijdens het kijken naar TV
  • VIERA Remote App Ondersteuning
  • Multitasking
  • DLNA gecertificeerd: DMP/DMR/DMS
  • Draadloze LAN Adapter ingebouwd
  • VIERA Touch Pad Controller
  • USB HDD / SD-kaart Opname
  • Mediaspeler: SD kaart/USB
  • Ondersteund formaat: AVCHD 3D/Progressief, SD-VIDEO/MotionJPEG (Lumix)/DivXPlusHD/WMV/MKV/AVI/MP4/MOV, MP3/AAC/WMA Pro/FLAC, JPEG/MPO
  • VIERA Link
Algemeen
  • Draaihoek: ±15°
  • VESA standaard
  • Glass & Metal Design: Ultrasmalle metalen omlijsting met boogvormige voet
meer specificaties zijn te vinden op de Productpagina

Wat me bij de specs opvalt is dat je tot korte tijd terug doodgegooid werd met verversings frequenties van 100, 120 of zelfs 200 hertz. En dit bij de WT50 zowel online als in de manual nergens is terug te vinden. Wel word meerdere malen de 1600 Hz backlight scanning genoemd maar dat is toch iets wezenlijks anders lijkt me. Na enig zoekwerk blijkt dat de WT50 serie in 3d 120Hz per oog weergeeft met een totaal van 240Hz. Wat zeker niet onaardig is. Termen als infinte contrast lijken me enigzins overdreven en hadden dan ook achterwegen gelaten mogen blijven.

1.3 Andere reviews

Andere reviews (naast die van tweakers.net) die de moeite waard zijn:

Review AVforums
  • 3D is wonderful
  • Distinctive and contemporary design
  • The filter is excellent
  • Near reference calibrated greyscale and colour
  • Crammed full of features
  • Built-in WiFi
  • Freeview and Freesat HD
  • Mediocre blacks and contrast performance
  • Calibration controls feel like 'Short Change' compared to plasma range
  • Some mild array banding
  • Blurred images with fast moving action

Review Cnet UK
  • Strong, bold colours
  • Bright images for 3D content
  • Wide viewing angle
  • Multi-tasking smart TV apps
  • Dated menu system
  • EPG lacks a video preview
  • Black levels are not great with edge dimming disabled
  • Touchpad control is annoying

• Trackpad remote isn't great
  • Average sound

2. Vooraf

2.1 WT50 testsessie van tweakers.net

Ik schijf deze review naar aanleiding van de door tweakers.net in samenwerking met Panasonic georganiseerde Wt50 en VT50 testsessie. Waarbij na ingewikkelde berekening de beste reviewer de TV mag houden. Als je het een goede review vind stel ik het dan ook zeer op prijs als je een vote achterlaat.
(En het liefst iedereen die je kent (of mogelijk ooit nog gaat kennen) deze link dagelijks een paar keer spamt ;))

2.2 Huidige TV

Mijn huidige tv is een voordelig 42inch model van samsung (LE40B530) rond de 3 jaar oud en word vooral als een grote monitor voor in de huiskamer gebruikt om op te internetten, gamen, pc bedienen en af en toe een filmpje te kijken.

2.3 Mijn idee van de perfecte TV

Naast voor de hand liggende zaken als uitmuntende bouw, beeld, geluid en energieverbruik zou ik het liefst een TV hebben die alleen een powerknop had. Dus zonder allerlei extra’s als tv-tuners, mediasoftware, afstandsbedieningen of andere zaken die het gebruik ingewikkelder maken.

Stiekem is mijn droom-TV dus eigenlijk gewoon een hele grote monitor (met speakers) voor in de woonkamer.

2.4 Wat ga ik testen

Tweakers.net heeft zelf al een uitgebreide review geschreven over de WT50, waarbij alle technische specificaties en beeldkwaliteit uitgebreid aan bod komen. Om dit nog een keer halfbakken over te doen lijkt me vrij zinloos.

Daarom zal ik naast een aantal ongemeten en subjectieve beoordelingen over bouw, beeld en geluid vooral uitgebreider in gaan op punten die me voor tweakers interessant lijken. Zoals netwerk mogelijkheden, bediening, afspelen van gedownloade content en de vraag of met deze TV die alles aan boord heeft de losse setupbox en mediaspelers de deur uit kunnen.

2.5 Wat lijkt me goed aan de WT50

Wat het design betreft ziet de wt50 er goed uit. De TV is erg plat (27mm!) heeft een dunne rand en is afgewerkt met hoogwaardige materialen. Daarnaast heb ik hoge verwachtingen van de beeldkwaliteit icm met het lage energieverbruik van de LEDs, zonder de mogelijke inbrand problemen van plasma bij desktop en andere interfaces.

De WT50 heeft veel netwerk- en bedienings mogelijkheden via PC en Smartphone dus ik hoop zonder al teveel gedoe films over het netwerk af te kunnen spelen en bedienen. 3D-TV heb ik behalve een karige winkel setup (passief type) weinig ervaring mee en gaat ook uitgebreid geprobeerd worden. Vooral games lijkt dit me een Uber feature.

2.6 Wat lijkt me minder goed aan de WT50

Vanuit de vooringenomen optiek dat de ideale TV een grote monitor is, zijn alle media en internet software op de WT50 eigenlijk overbodig. En zal slechts incidenteel gebruikt worden waarneer de losse mediaspeler of TV tuner een keer geen zin heeft.

Dan is er nog de beperkte houd- en bruikbaarheid van een geintregreerde mediaspeler. Even een nieuwer of uitgebreider model kopen is er niet bij, en de vierra software zal ook niet eeuwig upgedate worden. Vooraf gezien is de viera software dan ook een leuke extra maar waarschijnlijk geen bepalende factor in overweging van mogelijke aanschaf.

Ondanks dat Panasonic claimt de zwartwaardes te hebben verbeterd worden in zo'n beetje alle andere reviews worden de zwartwaardes als negatief punt genoemd.

3. Levering

3.3 Verpakking

De doos is behoorlijk groot en vervoeren in een koekblikje kan nog moeilijk worden. De TV is fabriek af goed ingepakt en zal tijdens vervoer niet snel beschadigen.

3.2 In de doos

• Papier handel, manuals in diverse talen enz.
  • 2 stuks 3d bril
  • CD
  • Tv standaard
  • Cover tv standaard bevestiging
  • De TV
  • Verloopkabel scart
  • Verloopkabel yuv + audio
  • Zakje met schroeven (niet op foto)
3.3 Eerste indruk

Eenmaal uit de doos ziet de WT50 er chique uit en duidelijk afkomstig uit het high-end segment. Door de dunne rand ziet de TV er niet groter uit dan de al aanwezige 42 inch samsung. En is bijna drie keer dunner.

4. Behuizing en accessoires

4.1 Voorkant

De hoogglans glasplaat die de hele voorkant beslaat is mooi afgewerkt met een dunne zwarte glimmende rand en een glimmend stalen profiel rondom. In de aan de onderkant uitstekende doorzichtige plastic strip zijn standby led, ir-ontvanger en wit oplichtend Panasonic logo verwerkt (kan gelukkig ook uit). Door het ingebouwde metalen frame is de tv erg stevig en zit er weinig flexibiliteit in de body.

Bij nadere inspectie blijkt de afwerking van het oplichtend Panasonic logo niet erg netjes. De beschadigingen in het logo zouden mogelijk tijdens transport of montage kunnen zijn ontstaan. De gekliederde witte streep eronder is dat zeker niet. Het logo zit aan de onderkant en valt daarom gelukkig niet erg op. Ook de bovenste metaalrand heeft op de linkerhoek een mm of wat meer ruimte dan rechts. Het zijn kleine puntjes maar van een high-end TV verwacht ik dat dit soort dingetjes ook op orde zijn.

4.2 Voet

De met hooglans-metallic-grijs plastic bedekte boemerang-voet van de TV is een opvallende keuze. Je ziet er in de eerste instantie in niet aan af dat het plastic is. Maar het blijft een kwestie van smaak of je de boemerang mooi vind.

Ondanks de bescheiden diepte van 335mm lijken de punten van de boemerang vrij ver naar voren te staan en en neemt relatief veel ruimte in. Wat betreft stevigheid en stabiliteit betreft voldoet de voet prima en is soepeltjes een stukje te draaien (15 graden}.

4.3 Achterkant

Aan de achterkant is alle elektronica bedekt met een lichtgrijs metalen cover. Deze sluit rond de randen en aansluitingen niet overal even mooi aan (zie foto bij aansluitingen). Aangezien het de achterkant is en niks te houden heeft boeit dat eigenlijk ook niet zo.

Voor de hitteafvoer en geluid zijn rasters ingeponst maar dat voorkomt niet dat de TV rond de zijkanten en vooral bij de aansluitingen warm word. Overigens zonder ooit echt heet te worden. De in de manual aangeraden 10cm muurafstand lijkt me dan ook wat overdreven. De WT50 maakt geen hoorbare geluiden en word voor zover ik kan zien passief gekoeld.

4.4 Aansluitingen

In de linkeronderhoek bevinden zich alle aansluitingen.

Aan de onderkant van links naar rechts:
  • LAN
  • DVB-S
  • DVB-C en DVB-T combi
  • S/Pdif out
  • VGA
  • scart (middels verloopkabel)
  • component + audio (middels verloopkabel)
Aan de zijkant van boven naar onder:
  • sd-cardreader,
  • 3 x usb 2.0 (500Mah)
  • 4 x hdmi
  • mic out
Daarnaast is er ook een slot voor de cl+ smartcard. (op foto hierboven: zwarte ding bij cardreader)

Aansluitingen zijn ruim voorradig en alle soorten (gedeeltelijk freeview) TV signaal kunnen worden ontvangen. Omdat alle hdmi aansluitingen aan de rand zitten is het makkelijk om snel een kabel in te pluggen. Zeker als de TV plat aan de muur hangt scheelt dat een hoop gepriegel.
Nadeel van de plaatsing aan de zijkant is dat de hdmi kabels een scherpe bocht moeten maken om niet uit te steken. Met één meegeleverde tie-wrap om de kabels bij de voet bijeen te binden is het kabel management nogal karig te noemen. En een paar extra tie-wrap bevestigingspunten om kabels uit het zicht naar de voet te kunnen geleiden waren handig geweest.

Ander mogelijk probleem is dat rond de verdiepte usbpoorten niet heel veel ruimte is. Wat problemen met usbsticks kan opleveren. Zoals op de afbeelding te zien komt een niet al te dikke usbstick komt al snel tegen de TV aan. Een high power of USB 3 poort had ook een welkome extra geweest.

4.5 Knoppen

De knoppen zitten op enige afstand van der rand, en zijn van voren niet zichtbaar. Daardoor is het de eerste keer even zoeken. Maar zodra je ze weet te vinden is de bediening mede door het puntje op de power knop simpel.

4.6 Afstandbediening

De afstandbediening is keurig in orde en netjes afgewerkt. De bediening is logisch en de belangrijkste opties zijn direct per knop te bereiken. Voor de kleurknoppen staat per menu ook altijd duidelijk beschreven wat de functie is. Behalve Viera-link aproved devices kunnen met de remote geen andere apparaten worden aangestuurd.
De Panasonic VIERA Touch Pad Controller is een soort mini-remote met overgewicht. De werking is via RF dus geen line of sight met de TV vereist. Buiten de browser is het nut van de touchpad bij gebrek aan een cursor vrij beperkt en onnauwkeurig. Ook mist een menuknop, dus instellingen aanpassen is niet mogelijk. Ondanks dat de miniremote wat platter had gemogen vind ik het voor de rest wel een geinig dingetje en zou best zoiets voor de htpc willen hebben.

5. Software

5.1 Instellingen

Ik vind het zelf altijd wel verhelderd om alle menu's door te scrollen en alle opties te bekijken. Zodoende heb ik dat ook in het filmpje hieronder gezet. Maar 2 minuten lang door menutjes scrollen is mischien wat saai en het filmpje hieronder dan ook rustig worden overgeslagen.

Beetje verwarrend bij de instellingen is dat niet altijd alle opties zijn zichtbaar. Bij het professional beeld profiel is de dynamische backlight optie afwezig. Pas als 3d aanstaat kan 100Hz of 120Hz worden gekozen. En alleen met het gebruikersprofiel in audiosettings aan komt een equalizer tevoorschijn. Het is natuurlijk ook wel logisch om alleen relevante settings te tonen. Maar daardoor zie je wel makkelijk opties over het hoofd.

Ander puntje is de fabrieksreset. Op de tweakers meeting was gevraagd de TV achteraf te resetten voor de volgende gebruiker. Maar doordat er meerdere opties fabrieksreset heten is het nog best een opgave de TV compleet te resetten. (En dat is de voorafgaande tester dan ook niet geheel onbegrijpelijk niet gelukt.)

5.2 TV gids

De tv gids is vlot te bedienen en vergt weinig gewenning. Leuke extra is dat met een speciaal daarvoor geprepareerde usb harddisk tv kan worden gepauzeerd en opgenomen. Minpunt is dat vanwege copyrights de opgenomen video niet uitgewisseld of op een andere TV gebruikt kunnen worden. Ook gaat van meer dan één kanaal opnemen niet. En kreeg ik het niet voor elkaar de tv uit slaapstand te laten opnemen. Er zijn dus wel wat haken en ogen om de tv als volwaardige recorder te kunnen gebruiken.

5.3 VIERA Media speler

Voor een TV is de mediaspeler erg uitgebreid. Gedownloade .mkv met al dan niet losse subtitles (met dezelfde naam) worden prima afgespeeld. .Iso en .ts stream files helaas niet. Groot nadeel van de VIERA mediaspeler is dat er geen playlists of libery's kunnen worden aangemaakt en alles op eeen grote hoop word gegooit zodat je op zijn best een mapje per keer kan afspelen. Voor films niet zo'n probleem maar bij grote muziek collecties (lees alles >1 album) word het al snel een onoverzichtelijk.

Op xda forum vond ik een leuk rijtje sample videos:

clip_720p_min.mp4 - lightweight rip, baseline profile, L3.1, RF23, Ref1, veryfast preset, 7.7Mbs avg
clip_720p_avg.mp4 - typical scene rip, high profile, L4.1, RF21, Ref4, medium preset, 8.5Mbs avg
clip_720p_max.mp4 - worst-case scene rip, high profile, L5.1, RF20, Ref16, veryslow preset, 9.1Mbs avg

clip_1080p_min.mp4 - L4.0, 14.8Mbs avg
clip_1080p_avg.mp4 - L4.1, 16.9Mbs avg
clip_1080p_max.mp4 - L5.1, 18.7Mbs avg

Van beide resoluties worden de min en avg clip zonder problemen afgespeeld. Het afspelen van de max files lukt niet. Dat dit nogal zware videos zijn blijkt wel want de bbc birdscene (x264, 39,1Mbps L4.1 4RF) word zonder problemen of zichtbare framedrops afgespeeld.

5.4 Viera connect (internet)

Op de VIERA connect market staan een kleine 50 apps. Naast de bekende namen zoals facebook, twitter, skype, youtube en picasa, zijn er wat (soms betaalde) games voor de allerkleinsten en worden er apps voor streaming radio en film aangeboden. Shoutcast is daar het meest bruikbare voorbeeld van. De werking van de geprobeerde apps is goed aangepast voor gebruik met afstandbediening. Honerable mention verdient Ustream, waarmee je o.a. naar streams van verse puppy’s kan kijken.

Zoals in het filmpje te zien werkt de browser best behoorlijk en zijn de laadtijden acceptabel. Zo werd tweakers.net netjes weergegeven inclusief filmpjes. Toch lijken TV en afstandsbediening me in een tijd waarin er altijd wel een smartphone, tablet of laptop in de buurt is niet de juiste apparaten om mee te internetten. En blijft het een beetje behelpen.

6. Beeld en Geluid

6.1 Beeld

Na het instellen van de TV heb ik als eerste de TV gewoon aangezet en ongecalibreerd gekeken hoe het beeld was. En ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit goed in orde is. Waar ik bij een monitor liever een mat scherm heb laat de glimmende glasplaat het beeld er sprankelend uitzien. De kijkhoek is zeer goed te noemen en zowel onder een grote horizontale als verticale hoek blijft de kleurweergave prima.

https://lh5.googleusercontent.com/-CWHgeJnDuQ8/UBzLoaq6GqI/AAAAAAAABBg/GVnB7FAWEls/s575/wt50_testsetup_dynamiccontrast.jpgTestsetup: Links, Dell u2711. Midden Panasonic TX-L47wt50. Rechts: Samsung LE40B530

De foto hierboven is overdag geschoten met de backlight op vol en dynamisch contrast aan. Daar waar de Samsung TV vlets word blijft de Panasonic WT50 mooie en diepe kleuren weergeven. (De WT50 stond op koel vandaar kleurverschil met de Dell monitor) Bij veel omgevingslicht is er natuurlijk wel de nodige reflectie. Maar ook overdag was er goed naar het scherm te kijken.

6.2 Kleurweergave

Tijdens wat calibratie testjes weet de WT50 in professional mode alle kleurschakeren en gradients zonder zichtbare banding weer te geven. In normal of cinema mode gaat er wat contrast in de lichte regionen van paars en groen verloren. De gamma instellingen van de WT50 zien er op het oog ook goed uit. Zeker in vergelijking met de Samsung TV was ik erg tevreden met de kleuren van de WT50.

6.3 Beweging

Als je er kritisch naar kijkt viel me op dat vooral bij HD materiaal beweging niet altijd even vloeiend was. Het beeld blijft altijd mooi scherp en objecten duidelijk weergeven maar dat lijkt gepaard te gaan met een licht tikkende afspeelsnelheid (bij gebrek aan een beter woord) Ongeacht of de intelligente frame creation aan of uit staat. wat vloeiende bewegingen betreft vond ik de Panasonic dan ook geen uitblinker.

6.4 Intelligent Frame Creation

Een feature die af en toe storend aanwezig was is de intelligent frame creation. Deze zorgt soms voor lelijke artifacts rondom bewegende voorwerpen. Welke vooral zijn terug te zien als een voorwerp over een gedetailleerde achtergrond beweegt (zoals op de foto's hierboven) Hierbij komt een soort rand om het bewegende voorwerp heen. Tijdens een gamma-calibratie afbeelding werd dat heel duidelijk zichtbaar (Zie video hieronder vanaf 0:28).

Met de intelligent frame aan is duidelijk een soort schaduw te zien als de cursur over de gerasterde blokken heengaat. Bij normale video was dit effect minder zichtbaar maar soms wel duidelijk te zien.

6.5 Verkleuring

Ook wel heel apart in de video hierboven is dat van de 3 vierkanten uit de gamma testafbeelding bij beweging de linker en middelste groen verkleuren en de rechter niet. Ook met alle beeldverbeteraars uit trad het groene effect op . Waarom de blokken groenig worden heb ik niet kunnen achterhalen maar je gaat er normaliter toch vanuit gaat dat een scherm links en rechts in ieder geval hetzelfde hoort te zijn. Nu ik de video terug zie valt ook op dat scherm van frequentie lijkt te verspringen voordat het groen effect optreed. Zoals te zien is de gamma calibratie trouwens wel heel behoorlijk.

6.6 Zwartwaardes en backlight

https://lh3.googleusercontent.com/-sfETJWqihs0/UAqC7e8bLnI/AAAAAAAAA5Q/zQraAkiOQCo/s862/WT50_vs_u2711_backlight_bleeding.jpglinks: Links, Dell u2711. Rechts Panasonic TX-L47wt50.

De foto laat nogal overdreven waar er backlight bleeding is. Opvallend is ook de verticale streep die over het midden van het scherm loopt en welke verband lijkt te houden met het raster van de dynamische backlight. In een donkere kamer is bij zwart beeld goed te zien dat de zwartwaardes niet zo donker als plasma zijn. Bij het gewoon kijken naar films met zwarte balken was eigenlijk alleen de lichte plek rechts aan de bovenrand zichtbaar. En viel tijdens normaal kijken de lage zwart en contrastwaardes me niet in negatieve zin op.

6.7 Dynamic backlight

Filmpje dynamische achtergrond verlichting (met alle instellingen op max om het effect overdreven duidelijk te maken)

De dynamische achtergrond verlichting maakt rondom lichte voorwerpen de achtergrond donkerder zodat het contrast groter is. Bij lichte voorwerpen op een donkere achtergronden werkt dit niet erg subtiel, zodat ik deze optie al snel heb uitgezet. Helaas word de zwartwaardes dan wel weer iets lichter.

6.8 Ghosting

f2.8, 1/4000, iso1600. (links precies op screen refresh)
Alhoewel ghosting bij moderne display's eigenlijk geen probleem mag zijn heb ik 2 ghosting testjes gedraait. De resultaten zijn prima te noemen. Bij verandering van kleur naar kleur is op 16 van de 32 foto's maximaal 1 beeld ghosting te zien. Van wit naar zwart is dat 12 van de 28, ook maximaal 1 beeld.

6.9 Input lag

links: Dell u2711. Rechts: Panasonic TX-L47wt50 (shuttertime 1/2000)

Klik hier voor alle resultaten met beide schermen in gamemode

Omdat beide monitoren ips panelen hebben leek het me wel een eerlijke vergelijking. Als beide panelen in gamemode staan zijn de verschillen in lag te verwaarlozen. De inputlag van de WT50 zal dus net als de u2711 grofweg ruim 30ms zijn (bij tweakers 32ms gemeten, AV-forums zegt 41.3ms totaal) . Wat niet fantastisch is, het blijft immers een ips paneel. Voor de meeste casual gamers zou het wel afdoende moeten zijn. Zelf kon ik er net zoals op de Dell u2711 in ieder geval prima op potje op gamen.

6.10 Geluid

Het geluid klinkt een tikje indirect maar is over het algemeen een dikke voldoende en klinkt ongeveer als een behoorlijke compact hifi-set of de betere pc stereospeakers. De bas is door het ontbreken van een grote subwoover wel wat vlak en kunstmatig. Standaard overheersen de hoge en midden tonen dan ook een beetje. Spraak is mede hierdoor wel duidelijk te verstaan.

Voor het afspelen van dikke bassen was wat aanpassing van de equalizer nodig. Dat kan via een 12 traps equalizer ingesteld worden. Voor de rest zou ik graag nog wat zinnigs over de V-audio zeggen maar daar ik kon met de beste wil van de wereld geen surround sound in horen.

Al met al zijn de ingebouwde speakers voor een TV meer dan prima in orde en in combinatie met de VIERA software prima te gebruiken als vervanging voor smartphone-dock, radio of kleine hifi-set. Handig extratje is ook dat de usb power kan blijven leveren tijdens standby en je er je dus telefoon mee kan opladen.

7. 3D

Bij de test setup is een bluray speler met de film avatar meegeleverd. Na een hdmi kabel gevonden te hebben (niet meegeleverd) is het eerste wat ik heb gedaan deze film aanzetten om de 3d uit te proberen.

7.1 3d Bril

De WT50 werkt volgens het veel gebruikte principe van shutterglasses waarbij de bril om de beurt links en rechts een beeld laat zien. Mede door het zacht rubberen neusstuk zitten de brillen ook bij langdurig gebruik lekker. Ze zijn ondanks de batterij niet te zwaar en ik kan hem ook prima op in combinatie met mijn (niet al te grote) bril. Ander positief punt is dat de bril vergeleken met andere shutterglas brillen relatief lichte glazen heeft.

Ik in de 2 testweken de bril in totaal zo'n 15 uur zonder problemen opgehad. En volgens de indictor is de batterij nog steeds goed vol.

7.2 Film kijken

Het kijken naar 3d beeld is wennen en het duurt even voor je ogen de 3d zien. De blik over het beeld laten dwalen verpest dan het effect weer. Proberen te focussen op onscherpe objecten of kijken rond de randen en voorgrond (ondertiteling) levert ook een onduidelijk beeld op. Na wat prutsen met de instellingen om oa de diepte wat minder te zetten lijkt de beste tactiek met de blik op oneindig naar het midden van de display te blijven staren. Dit “je ogen voor de gek houden” staar effect bleef mij wel een beetje onnatuurlijk aanvoelen.

De aftiteling van Avatar liet me met wisselende gevoelens achter. De 3d effecten zijn bij vlagen geweldig, dan weer nauwelijks aanwezig en net iets te vaak net niet helemaal kloppend. Het effect wat ik in de eerste instantie vooral had verwacht, namelijk dat dingen echt uit de tv komen zoals bij ouderwetse 3d film waarbij JAWS recht op je afkomt is nauwelijks aanwezig.

7.3 gedownloade content afspelen

De meeste te downloaden 3d films zijn HSBS (half side by side) of HOU (Half Over Under/TopBottom ) wat betekend dat de resolutie horizontaal of verticaal in tweëen word gesplitst met één beeld voor ieder oog. Zowel via usb als hdmi aangeleverd zet de WT50 video’s goed om in 3d. Minpuntje is dat als via hdmi het beeld helemaal zwart word de tv soms uit 3d modus gaat.

7.4 gamen

Het is altijd al een beetje een jongensdroom geweest om in 3d te gamen. En na speciale 3d driver software te hebben geinstalleerd is het dan ook best wel awesome om in starcraft 2 je eigen replays in 3d terug te zien.

Zoals gezegd alleen de replays… Naast de extra vertraging van een paar frames is 3d door schokkerig scrollen en overlappende beelden bij het gamen een behoorlijke handicap. Voor RTS, FPS, race en andere pc games met snel bewegende elementen kan ik dan ook kort zijn: 3d is (nog?) niet geschikt om winnend te spelen.

7.5 Conclusie 3d

voordelen
  • Verfijnde Details
    Wat grappig was dat ik vooraf had verwacht dat panorama’s en vechtscenes (lees explosies) het meeste van 3d zouden profiteren. Maar mede vanwege de schokkerige bewegingen bij actie vielen juist kleine 3d details positief op . Zoals in avatar bij; displays op het dashboard, diepte spiegeling in glas en reflectie in de ogen bij een close-up waren de 3d effecten erg mooi.
  • Levensecht
    Veel scenes lijken levensechter dan met 2d beeld zonder dat je meteen doorhebt dat het de 3d is die het verschil maakt.
  • Weinig trilling
    Door de frequentie van 120Hz trilt het beeld van de WT50 weinig en door de lichte glazen is het beeld helder
nadelen
  • Schokkerig
    Het gaat het er bij snelle bewegingen zoals rondzwaaiende handen, voeten en wapens schokkerig aan toe. Vooral bij het kijken naar sport, actiescènes en gamen is dat een afknapper.
  • Crosstalk
    Naast het feit dat snelle 3d bewegingen schokkerig gaan lijken deze vaak ook uit meerdere frames te bestaan. Ook het diepteveld is beperkt. Zodra objecten te dicht richting de kijker komen werkt de 3d niet meer goed en dat resulteert in onscherp dubbelzicht. Het zelfde probleem was er met effecten die op de voorgrond voorbij komen zoals spetters en sneeuw.
  • Ondertitels
    In 3d film zijn ondertitels niet prettig om te lezen. Deze leken gedeeltijk doorzichtig en liggen op de voorgrond. Wat vermoeiend is om te lezen en ten koste gaat van het 3d-effect.
  • Inspannend
    De man met de hamer ben ik niet tegengekomen maar 3d kijken is inspannender dan normaal beeld. Na anderhalf uur 3d was ik echt aan een break toe.
  • Lichtbronnen
    Als je met de bril op naar een lichtbron kijkt flikkert die. Zeker vanuit de ooghoeken kan dat storend zijn.
Al met al is 3d in het algemeen wel een geinige extra. Maar zou voor mij niet van belang zijn bij overwegingen om een TV wel of niet te kopen.

8. Connectiviteit

8.1 Randapparatuur

Op de usb kunnen zowel fat als NTFS gepartitioneerde harddisks worden aangesloten. De sd-reader ondersteund xdhc (64Gb+) sd kaartjes maar alleen als deze een fat32 indeling hebben

Via de usb kan naast opslag ook een toetsenbord worden aangesloten. Ook een bluetooth toetsenbord behoord tot de mogelijkheden en dat maakt het browsen op de WT50 een stuk makkelijker. Helaas was er geen ondersteuining voor de touchpad van het gebruikte logitech bluetooth mediakeyboard. De mediakeys werkten dan wel weer.

Een bluetooth koptelefoon (inclusief a2dp) is ook zonder probleem met de TV te verbinden. Handige optie daarbij is dat de video vertraagd kan worden zodat beeld en geluid synchroon lopen.

8.2 DLNA

Met windows 7 is het standaard mogelijk om via DLNA film, muziek en foto’s naar de WT50 te sturen of vanaf de WT50 op te halen. En anders zijn er nog DLNA alternatieven als Twonky of Plex. Zeker voor muziek werkt dit goed omdat je playlists kan maken en afspelen (in tegenstelling tot afspelen via usb of android app). Voor films vond ik het minder bruikbaar omdat het me niet lukte subtitles aan de praat te krijgen (tips zijn welkom ;)) De film liep vast als er via plex media server bij een mkv de subtitles werden aangezet.

8.3 Android app

Via de android market playstore is gratis de VIERA remote software te downloaden. Voor gebruik als cursor en remote is dat best handig en werkt vlotter dan verwacht.

Wat ook prima gaat is een opgenomen filmpje of foto naar de TV sturen. Andere functies zijn soms een beetje halfslachtig en bevatten kleine bugs in de interface en animaties. De in de VIERA remote android app ingebouwde browser omk link's naar de WT50 te sturen werkt bijvoorbeeld niet altijd optimaal.Het was ook logischer geweest direct vanuit de android browser url's te kunnen delen

Vanaf de telefoon werd een mp4 video (x264, 1080p, 20MB/s) zonder haperingen afgespeeld op de TV. Bij het versturen of aanzetten van videofiles komt wel vaak de melding voorbij dat de video niet gestart kan worden ongeacht of de video wel of niet gestart is en liep de progress bar vaak vast. Wederom geen subtitles.

Ander punt is dat zodra je de telefoon voor iets anders gebruikt; zoals bellen of browsen, al het afspelen word afgebroken en de afgespeelde file opnieuw aangezet moet worden. Wat nog lastig kan worden omdat er geen playlists te maken zijn en alle muziekfiles op een grote hoop worden gegooit. Ook een beetje suf is dat je met het toetsenbord in de app wel input kan typen en zenden, maar al ingevulde tekst niet makkelijk kan verwijderen.

Ondanks vele reacties die ik op internet las is een uitknop wel degelijk aanwezig. Maar goed verstopt en komt pas tevoorschijn na te shaken met de phone. Aanzetten van de TV met de app kan logischerwijs niet omdat de wifi dan uitstaat.

Al met al heeft De VIERA App zeker nut en potentie maar kan nog wel een update gebruiken.

8.4 PC

Zoals op de foto te zien is geeft de TV netjes 1:1 pixels weer. Hiervoor moesten op de TV HDMI purevision aan en 16:9 overscan uitgezet worden. (en overscan in de CCC drivers ook uit) Na wat aanpassingen van het cleartype is de WT50 prima als monitor bruikbaar.

Als de pc uit slaapstand of standby komt is het soms wel lastig geluid weer aan de praat te krijgen. Maar dat probleem heb ik bij andere TV’s ook en ligt waarschijnlijk meer aan de DHCP ongein en videokaart dan aan de WT50

9. Conclusie

Voor een review ga je al snel op zoek naar negatieve punten en dat de WT50 niet perfect is mag duidelijk zijn. De beeldverbeteraars zoals intelligent frame creation en dynamic blacklight ben ik bijvoorbeeld niet zo over te spreken. Ook de zwartwaardes en backlightbleeding kunnen beter. En als ik heel kritisch ben vond ik beweging er ook niet zo smooth uitzien als gehoopt.

Desondanks is het wel een goed gebouwde mooie platte TV met een prettig en rustig beeld om naar te kijken en welke levendige en heel behoorlijk gecalibreerde kleuren weergeeft.

De ingebouwde VIERA mediaspeler en TV-tuner zijn vlot te bedienen. De Speler speelt via usb alle gangbare filmformaten voor downloads af (ex iso), inclusief 3d en (losse) ondertitels. Playlists en netwerkshares worden dan weer niet niet ondersteund. Waardoor je ondanks de netwerkmogelijkheden er eigenlijk niet aan ontkomt alsnog met usb-opslag in de weer te moeten.

DLNA en de android app zijn bruikbaar om muziek, foto’s en video naar de WT50 te sturen. Maar de ondersteunde formaten en opties zijn beperkt. Voor Nederlanders is het bijvoorbeeld niet handig dat van alle mogelijkheden om films van een ander apparaat af te spelen er geen één subtitles ondersteund. De integratie in een multimedia netwerk is voor mij dan ook nog niet optimaal. Ook de TV recorder heeft niet dezelfde functionaliteit als een losse setup-box. De losse mediaspeler en tv-kastje zouden hier dan ook voorlopig nog niet de deur uit gaan.

Belangrijkste punt dat dan overblijft is de prijs. Voor ongeveer de helft van de adviesprijs zijn er ook prima schermen te koop. Waarbij je naast het design eigenlijk alleen inlevert op features (beeldverbeteraars, mediaspeler en internet) die ik zelf sowieso toch zou uitzetten of niet gebruiken.

Aan de andere kant als je een TV met behoorlijk beeld zoekt die geen plasma is, niet op een paar honderd euro meer of minder kijkt en het belangrijk vind dat de TV goed bij je design interieur past dan kan de Panasonic TX-L47WT50 best een prima koop zijn.

changelog:

• Logitech Cordless Mediaboard Pro
  • Samsung SBH600 bluetooth headset
  • HTC Desire HD
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L47WT50?

Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt waar je de TV voor gebruikt. Als je puur en alleen films/TV kijkt is zeker in het high-end segment meestal plasma de beste keuze. Maar zoals bever ook al aangeeft heeft LCD voor gebruik als monitor ook voordelen.

Daarnaast moet ik zeggen dat bij de test bijeenkomst een presentatie met witte achtergrond op de VT50 plasma werd vertoond, waarbij ik het wit erg onrustig eruit vond zien net alsof ik naar een crt met een te lage refreshrate zat te kijken. Dat schijnt net zoals 3d wel van persoon tot persoon te verschillen. Maar ik werd er niet gelukkig van.

[Reactie gewijzigd door -36- op 2 augustus 2012 22:58]

Daarnaast moet ik zeggen dat bij de test bijeenkomst een presentatie met witte achtergrond op de WT50 plasma werd vertoond, waarbij ik het wit erg onrustig eruit vond zien net alsof ik naar een crt met een te lage refreshrate zat te kijken. Dat schijnt net zoals 3d wel van persoon tot persoon te verschillen. Maar ik werd er niet gelukkig van.
Ik weet uit ervaring dat een Panasonic Plasma een "trillend" beeld geeft, 50Hz bug noemen ze het probleem, ik zie het heel duidelijk. Dat is ook de reden waarom ik geen Panasonic meer koop.
Gefeliciteerd met de beste review tot nu toe! Van mij mag je de tv houden*! :)

*Of verkopen en een betere tv terugkopen... <kuch>plasma</kuch>

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 1 augustus 2012 13:19]

Thnx. hope so 8-)

Plasma is idd een optie. Maar ook al beweren de meeste mensen (met verstand van zaken) dat plasma niet meer inbrand of al te snel achteruit gaat, vind ik het geen toch lekker idee om een plasma tv een groot gedeelte van de tijd als pc monitor te gebruiken
als pc monitor is lcd sowieso een betere keus, is gewoon scherper en geen burn in
Applaus voor deze mooie uitgebreide test _/-\o_

Nadeel van plasma is natuurlijk het hogere energiegebruik en het grote beeldformaat ;)

Een LCD is natuurlijk de milieu verantwoorde keuze, maar als je een bedrag van 4 cijfers aan een TV spendeerd kan die 100,- extra stroomkosten p/j er denk ik ook nog wel vanaf . :+
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het beeldformaat was voor mij de reden om voor een lcd te kiezen. Plus ik kan maar maximaal 32 inch kwijt in m'n tv-kast ;)
een 55" VT50 verbruikt bij 3,74 gemiddeld per dag maar ¤73,- in 1 jaar dus dat verbruik valt ook wel mee.

Een LCD is natuurlijk de milieuverantwoorde keuze, maar als je een bedrag van 4 cijfers aan een TV spendeerd kan die 100,- extra stroomkosten p/j er denk ik ook nog wel vanaf . :+
ik vind dat je een plasma beter kan kopen dan een led
plasma is sneller met beeld dan led en de kleuren zijn veel natuurlijker
en wat nou enegie , ja is wat hoger dan led maar ik vind dat niet waardt
om een led daarvoor neer te zetten, ik betaal liever ongeveer 50.- euro meer
aan energie dat ik mooier beeld heb dan dat ik moet denken om de energie
Dan zou ik voor oled gaan. De LG 55-inch is volgens mij nu verkrijgbaar. Maar dan hangt natuurlijk ook een aardig prijskaartje aan :)
Ik vind het wel een mooie tv maar veel te duur. Over een jaar koop je dit exemplaar voor de helft van het geld.

Ik koop liever een plasma omdat het beeld vele malen mooier is dan lcd maar goed dat is persoonlijk.

Voor de rest zit er voor mij teveel onzin op wat ik nooit gebruik (of ga gebruiken) maar goed dat is persoonlijk. Sharp heeft een 60inch plasma voor ¤1199 zonder alle onzin zoals 3D enz. en een ontzettend mooi beeld.

Wel een geweldig review :)
Graag wil ik weten hoe het gemiddelde bij 13 stemmen op vier sterren kan staan (had imo zeker 5 moeten zijn)?

Ook lees ik geen op- of aanmerkingen die deze (in mijn ogen dus veel te lage waardering) kan verklaren.

Dus kunnen die flipo's ff kappen met triest stemmen? Of geef anders ff aan wat er ontbreekt/waarom deze review niet 5 sterren waard is... Ik weet niet of je enig idee hebt hoeveel tijd er in een review van deze kwaliteit gaat zitten (dat alleen al 5 sterren waard zou moeten zijin)? Duidelijk niet dus!

BVD!

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 2 augustus 2012 11:11]

Super review! Ik heb er laatst ook 1 geschreven en ben er nu niet zo trots meer op :D
@MrBreaker; Mee eens O-) , feedback is trouwens altijd welkom. Alles kan beter.

@Lyas82: thnx.

[Reactie gewijzigd door -36- op 3 augustus 2012 02:35]

Dit is nu echt een review (5sterren) waar ik de tijd voor neem,mijn compliment. _/-\o_
Goede review, en mooie TV!