Specificaties Actief oppervlak van 147x92mm met 1.024 drukniveaus - Bekijk alle specificaties

Wacom Bamboo Bamboo Fun S Pen & Touch Review

pnieuwla 21 juli 2012, laatste update op 21 juli 2012, 2.373 views

Wacom Bamboo Bamboo Fun S Pen & Touch

Pluspunten

• multitouch mogelijkheden
  • betrouwbaar, accuraat
  • ziet er aantrekkelijk en degelijk uit
  • mogelijkheid voor draadloos gebruik (aparte module aanschaffen)

Minpunten

• wat plastic achtige uitstraling
  • USB aansluiting aan de zijkant

Dit tablet heb ik aangeschaft omdat ik nogal last krijg van mijn hand bij het muizen. Het tablet voldoet prima aan de verwachtingen. Met name de multitouch mogelijkheden zijn erg handig. De pen en tablet voelen wat plastic achtig aan. Het product komt echter wel degelijk over. Het uiterlijk voldoet aan de verwachtingen geschept door de afbeeldingen.

Het gebruik van touch en de pen is erg handig, je kan heel snel wisselen en het biedt veel verschillende mogelijkheden om de PC te bedienen. De multitouch gestures werken ook erg goed en zijn vooral handig bij het gebruik van de browser. Wat ik vaak doe is de pen gebruiken voor het klikwerk, en de pen iets te draaien en vervolgens een drie-vinger gebaar maak om terug te gaan naar de vorige pagina. Je hoeft de penpunt daarvoor maar iets op te tillen voordat hij reageert op de vingers. Ook scrollen (met twee vingers) lukt op die manier. Het tablet reageert altijd accuraat, snel en betrouwbaar.

Het oppervlak is zelfs bij de S versie ruim voldoende, al weet ik niet hoe dat uitpakt bij zwaar gebruik voor fotobewerking e.d. De vier knoppen werken ook handig en zijn volledige configureerbaar (1 gebruik ik als Ctrl-W voor het sluiten van browsertabs).

De uitvoering is wat plastic achtig, alle materialen aan de buitenkant zijn kunstof. Dit zou gezien de prijs misschien wat beter kunnen. Wat ik ook niet 100% geslaagd vind is de USB aansluiting die aan de zijkant zit, bij plaatsing naast het toetsenbord zit de kabel een beetje in de weg. De draadloze module zou dat probleem natuurlijk oplossen. Verder vind ik het jammer dat er geen gaatje in de zijkant zit om de pen rechtop in te zetten, eerdere Wacom tabletten hadden dat wel.

Al met al een aanrader, ondanks de wat hoge prijs. Ik wil thuis voorlopig niet meer terug naar het gebruik van een muis en overweeg aanschaf van een tweede examplaar voor op het werk.

UPDATE: fotobewerking geprobeerd en dat gaat prima. Photoshop reageert uitstekend op de gevoelige punt en de 'gum' aan de achterkant van de pen. De pen wordt geleverd met drie extra (identieke) tips die je kan verwisselen als ze verslijten. Ik kan nu nog niet beoordelen hoe snel dat gaat.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Bamboo Fun S Pen & Touch?

Ik heb wel wat ervaring met fotobewerking maar niet veel. Net even wat in photoshop geprobeerd en bijvoorbeeld het selecteren van een voorgrond gaat uitstekend. Het oppervlak van de tablet is groot genoeg om nauwkeurig mee te werken. Ook de gevoeligheid van de tip werkt prima. Ik heb nog geen idee hoe snel die tips slijten. Ze zijn o.a. hier bij te bestellen en kosten een euro per stuk. Zie verder de update in de review.
http://mypaint.intilinux.com/ - is een leuk (open source) teken toepassing die geweldig goed werkt met tablets.
er zit ook Artrage Studio Pro bij. Ook wel een aardig tekenprogramma zo op het eerste gezicht.
Je positieve en negatieve eigenschappen zijn uitgebreider dan je review :D.
Gelukkig wel een zinvolle aanvulling, maar het is slimmer dat je dat even in de review verwerkt en positieve en negatieve eigenschappen meer een lijst laat zijn.
dank u, ik heb nog niet veel reviews online gezet op tweakers.
Heel veel beter !!!!

Jammer dat je geen ervaring hebt met fotobewerking of zo. Het leek me juist daarvoor erg handig. Ik betwijfelde altijd of het wel zo lekker werkt als een muis, maar als ik jouw opmerkingen zo zie, werkt het zelfs beter dan een muis...

Hoelang schat je dat zo'n "pen" meegaat? Hoewel je ze los kunt kopen, wordt dat toch een dure grap, als ze maar kort meegaan. Hoeveel en wat voor soort punten worden bijgeleverd?
Ik heb een eerdere versie van de bamboo fun, en ondanks slijtage op zowel de tablet als de penpunt werkt die nog prima.

Gebruik: 40 uur per week op werk, aanschaf: 2 jaar geleden. Ik zou me niet te druk maken. Ondanks de plastic look and feel is wacom in mijn beleving kwaliteit.