Specificaties 500GB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB Review

Serenity 29 januari 2008, 1.100 views

LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB

Pluspunten

• Erg strakke vormgeving;
  • Stil;
  • Betrouwbaar;
  • Niet te warm;
  • Relatief lage prijzen.

Minpunten

• Onhandige voedingskabel;
  • Erg korte USB kabel;
  • Onhandig aan/uit knopje.

Mobiliteit Score: 3
Normaal kun je er altijd wel vanuit gaan dat je aardig wat meer geld moet neerleggen voor een modern ogend product. Niet bij laCie. De Porsche schijven zijn erg strak en passen perfect bij andere zilver/zwarte apparatuur, en dat allemaal voor een erg scherpe prijs. Omdat de schijven behoorlijk populair zijn, zijn er ook vaak aanbiedingen te vinden waardoor de prijs helemaal laag ligt.

De schijf is nu ongeveer een half jaar oud, en staat al die tijd al vrijwel 24/7 aan. De behuizing wordt voelbaar warm, maar zeker acceptabel. De 500GB schijf heeft in tegenstelling tot de 250GB versie nog een extra ventilatieroostertje rechts achter aan de zijkant. De schijf werkt in ieder geval nogsteeds prima.

Schijf wordt direct herkend door Windows en OSX en het aansluiten is letterlijk plug & play. Je kan de schijf amper horen. Heel af en toe hoor je 'm opspinnen, en bij het kopieren op zo'n 20MB/sec hoor je enkel wat geruis.

Een ander voordeel is dat de schijven stapelbaar zijn. Je kunt een mooie toren bouwen door kleine gleufjes bovenop zodat de schijven netjes op elkaar blijven staan. Houd er in dit geval wel rekening mee dat de schijven wat warmer kunnen worden. Stapelen werkt ook prima met 250GB uitvoeringen.

Er zijn echter 3 nadelen waar ik liever een andere oplossing voor had gezien:
1) Net na de aansluiting van de voedingskabel aan de kant die in de schijf gaat zit een grote verdikking. Hierdoor is het onmogelijk de kabel netjes ergens langs weg te werken, afhankelijk van je opstelling. Het zou veel beter zijn als deze verdikking een stuk verderop zit, zodat je achter de schijf meer ruimte overhoudt, en 'm verder achteruit kunt schuiven;
2) Het USB kabeltje wat bij de schijf zit is ontzettend kort; iets van 25cm. Geen probleem als je de schijf op of direct naast je computer zet, groot probleem als deze aan de andere kant van het bureau moet komen te staan. Houd hier rekening mee bij de aankoop; het is erg vervelend om nog terug te moeten voor een langere kabel;
3) Nog een klein minpunt: de aan/uit knop. Op de 250GB versie is dit een uitstekend schuifje wat je omhoog of omlaag beweegt. Op deze 500GB versie echter, is het een drukknopje wat diep in de schijf ligt. Hierdoor moet je echt goed achterop de schijf drukken om 'm uit te krijgen. Geen ramp, maar op de 250GB versie gaat dit veel makkelijker.

Al met al ben ik er zeer tevreden over, en mocht er nog extra ruimte nodig zijn komt er weer een nieuwe bovenop. Een aanrader!

Heb jij ook een LaCie Porsche Harddrive 500GB 500GB?

Ben het helemaal eens met je review.

Ik heb zelf de zilvere versie van 500GB. Vrij weinig geluidsproductie, echter wel wat resonantie. Mijn bureautafel is daar wat gevoelig voor en op die manier produceert de schijf indirect wel wat storend geluid.

Ook de snelheid valt inderdaad goed mee. Achteraf gezien had ik er misschien toch beter aan gedaan om voor de firewire-versie te opteren, hoewel USB natuurlijk ook voor windows notebooks en computers vaak beter werkt (Op de mac zit standaard een firewire 800 poort).
20 MB /sec zeg je.
Zover ik weet zit er een s-ata schijf in, zeg 50MB /sec mogelijk hiermee.
De usb 2.0 interface is tot 480 mbit /sec, ik zou minimaal 40MB/sec met de lacie verwachten om die reden.
Ben zelf ook eigenaar van de door jou gereviewde schijf, ik stoor mij echter aan de trage schrijfsnelheiden. Klopt het dat een duurdere external case betere schrijfresultaten heeft?
Ik heb deze drive ook en ook de 250Gig versie en ik vind hem daarmee vergeleken helemaal niet stil. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de ventilator die eigenlijk altijd aanstaat. Voor de rest is het een prima drive.