Panasonic Viera TX-L47WT50 Review

Eskimootje 20 juli 2012, laatste update op 20 juli 2012, 666 views

Panasonic Viera TX-L47WT50

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Mooi design
  • Veel features
  • Goede 3d brillen
  • Energie verbruik

Minpunten

• Sommige features niet volwassen
  • Plaatsing SD en USB aansluiting

Introductie

Ik was blij verrast dat ik werd uitgenodigd om naar aanleiding van dit artikel deze tv te testen. Na een avond bij Tweakers HQ geweest te zin waar we een introductie kregen voor deze tv met uitleg over de gebruikte techniek. En bijna nog belangrijker natuurlijk een kijkje in de keuken van Tweakers (inclusief het geheime lab).
Ik heb de tv getest naast mijn Panasonic 46G20 een medium end plasma uit 2010 zodat er in ieder geval referentie materiaal aanwezig was. Panasonic had een Blu-ray speler meegeleverd voor het testen en heb ik de TV aangesloten op een Ziggo/Cisco HD recorder en een PlayStation 3. Momenteel is de tv te verkrijgen voor ¤ 1888,-

Beeld

Het beeld van de Panasonic is prima verzorgd de lichtopbrengst is hoog, hiermee is het in het overdag prettig tv kijken. Het beeld is ietsje spiegelend en omdat ik een zeeaquarium heb waar een behoorlijke hoeveelheid licht vanaf komt en achter de bank staat is dat soms onhandig bij het tv kijken. De plasma lijkt hier iets minder last van te hebben. Waarschijnlijk komt dit door het filter die de plasma TV heeft om binnenkomend licht te reduceren.
Het beeld is zonder meer scherp te noemen, maar ’s avonds merk je dat de kleurovergangen af en toe wat hard zijn en het zwart toch minder zwart is als een plasma. Maar er is zonder meer van een prima beeld te spreken het is op geen moment hinderlijk en komt alleen bij bepaalde kleuren sterker naar voren (ik merk dit zelf vooral bij rood overgangen). Hier kun je je eigen kleurgevoeligheden testen.
De kleuren blijven goed aanwezig ook als je schuin naar het beeld kijkt. Een kijkhoek zoals plasma is er niet, maar op het moment dat het merkbaar minder word is het beeld al dusdanig vervormd door de kijkhoek dat dit weinig meer uitmaakt in mijn ogen.
Side by SideSide by Side ColorSide by Side AngleMirror

Uiterlijk

Als het beeld uitstaat is het zwart zwarter dan mijn oude plasma, wel spiegelt het iets meer. Over de boemerang, waar de tv opstaat, werd tijdens de avond bij Tweakers al veel gezegd meestal niet in positieve zin. Ik vind de keuze zelf ook jammer, het is niet praktisch want hij neemt meer ruimte in, de vorm is dusdanig dat niets er tussen in past en het materiaal ziet er wat goedkoop uit, totaal tegenovergesteld van de rest van de tv. Dat kan beter Panasonic! De rand is mooi dun (ongeveer een centimeter breed) en glanzend zwart. Onder de tv is een plexiglas plaat met een verlichte powerindicator die erg mooi staat, en het Panasonic logo die ook verlicht is maar die via het menu uit te schakelen is. De rest prima voor elkaar het materiaal oogt luxe waardoor het geheel toch een voldoende scoort.

Geluid

Het geluid voldoet prima, ze hebben uit een platte tv beter geluid weten te krijgen als mijn plasma die toch nog een stukje dikker is. De plasma heeft namelijk last van enige resonantie waarbij de lcd hier van gevrijwaard blijft. Verwacht geen wonderen maar voor tv kijken en films zonder speciale noodzaak voor bijvoorbeeld surround sound voldoet het zeker.

Afstandbedieningen

De afstand bediening werkt prima en de verlichting is een leuke extra toevoeging die zeker van pas kan komen. Hij ligt prima in de hand al voelen de knoppen wat vreemd aan, maar dat is nodig vanwege de verlichting. Wat ik nog mis op een afstandsbediening is een find me functie, ik raak die dingen altijd kwijt namelijk ;) .
Er is ook een soort touchpad afstandsbediening bijgeleverd, deze heb ik te weinig gebruikt om een goed oordeel over te kunnen geven.

Aansluitingen

De aansluitingen zijn mooi weggewerkt enige probleem is dat de USB en SD card lastig bereikbaar zijn als de tv strak aan de muur hangt. Iets verder naar buiten had deze ook goed bereikbaar gehouden. Het strak aan de muur hangen van deze tv is mogelijk bij deze tv omdat de aansluitingen goed plat aan te sluiten zijn, deze aansluitingen wijzen wel naar buiten waardoor dit met stugge kabels waarschijnlijk minder goed samengaat.
browser erroraansluitingen

3D

De 3D brillen zitten prima en het 3d beeld is zoals verwacht prima. De 3d brillen werken via bluetooth en zijn dus ook actief. Het koppelen gaat eenvoudig door de bril aan te zetten en voor de tv te houden. Ik merk wel enige vermoeidheid van mijn ogen bij het kijken. Ik vind 3D zeker iets toevoegen, maar niet voor iedere film geschikt. In kleinere ruimtes in de film is het effect veel sterker, bij grote open ruimte valt het effect erg mee. Misschien zouden regisseurs er over na kunnen denken om 3D alleen bij bepaalde scènes in te zetten. Dit zou het kijken een stuk minder vermoeiend kunnen maken.

Smart Viera

Het Smart Viera concept behelst wat meer dan alleen het onderdeel wat ik ga behandelen namelijk het multimedia, bedieningsgemak, ontwerp, beeldkwaliteit en eco. Vooral het bedieningsgemak komt nu aan bod, een aantal dingen werkt al goed, andere dingen vergen nog wat verdere uitwerking om fijn te werken.

In de Play Store is een applicatie beschikbaar, en na installatie daarvan kun je je telefoon gebruiken via (draadloze) LAN. Je kunt onder andere je telefoon als afstandsbediening gebruiken dit is vrij eenvoudig uitgewerkt het doet niets meer als de normale afstandsbediening. Hier hadden leuke extra’s bij gekund zoals indicatoren voor volume en het kanaal en eventueel een programma gids waarbij je direct naar de programma’s kan gaan. Ook het On Screen Display had op de telefoon getoond kunnen worden.

Wat ik zelf een goede functie vond is het kunnen afspelen van media op de tv. Dit ging erg eenvoudig en de foto’s werden netjes weergegeven. Aangezien er net een kort uitstapje achter de rug was kon ik dit meteen laten zien. Dit kan ook met muziek en video, al leek de laatste wat moeilijk te zijn voor mijn draadloze netwerk met veeleisende films. Het resultaat werkte goed.

De browser is minder fijn uitgewerkt, er wordt gezegd dat je de pagina’s naar je tv kan sturen maar meer als het versturen van de URL gebeurd niet. Dit betekent dat je een sessie kwijt bent en dus vaak geen winkelwagen meer hebt of uitlogt. Mooier zou zijn als het beeld gewoon naar de tv gestuurd kan worden. Daarnaast kreeg ik meerdere malen een foutmelding. De functie lijkt me ook uitermate geschikt om als desktop applicatie te ontwikkelen. Vaak genoeg zoek ik iets op internet op wat ik even wil laten zien aan meerdere mensen. Dit gewoon op de tv kunnen doen zou natuurlijk fantastisch zijn.
browser error

Panasonic heeft een prima tv gemaakt, de bouwkwaliteit is prima en het beeld is fijn. Maar de prijs ten opzichte van de kwaliteit valt helaas minder gunstig uit als je niet alle functies van de tv gaat gebruiken.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L47WT50?