Delock USB 3.0 Card Reader All in 1 Review

jesper86 26 juli 2012, laatste update op 26 juli 2012, 4.990 views

Delock USB 3.0 Card Reader All in 1

Pluspunten

• Plat & Compact
  • Veelzijdig
  • Kwaliteit
  • Looks

Minpunten

• Kwetsbaar Randje

Ik wilde een Card Reader welke degelijk was, plat om in een tasje te passen, en natuurlijk USB3.0 want 20MB/s kan echt niet meer. :)

De reader heeft 5 sloten:
1. CF (Compact Flash, Type I met UDMA7) (Let op: Géén Type II, dus 3.3mm dik max.)
2. SD (Secure Digital, SDHC, SDXC, MMC Multimedia Card)
3. mSD (Micro SD / M2, Memory Stick Micro / MMC Multimedia Card Micro)
4. MS (Memory Stick, Pro / Duo / Pro Duo / Pro-HG Duo)
5. xD (Extreme Digital, Picture Card, Type M / Type H)

De Kwaliteit.
Hij heeft een mooie brushed aluminium behuizing. Het is geen tank afgaande van het gewicht, maar je kan 'm ook zeker niet plat duwen dus stevig is het wel, en lekker lichtgewicht om mee te nemen. De uiteinden zijn wel van plastic (licht transparant), waar dan bij de stekker nog een read- en een power led onder is verborgen. Het plastic randje boven de CF kaart slot zit wat speling in. Je zou er erg onvoorzichtig mee om moeten gaan wil je het afbreken, maar het lijkt mogelijk als iets zwaars net op het randje komt. De USB3 kabel is opvallend goed. Deze is wel 6mm dik vergeleken met een 3mm dik USB2 kabeltje die bij mijn DSLR zat.

De Snelheid.
De snelheid is natuurlijk super. Waar eerder USB2 de bottleneck was is dat nu het geheugenkaartje dat je er in steekt. Hij lijkt het maximale er zonder problemen uit te halen. Het heeft dan ook weinig zin om benchmarks te laten zien aangezien er geen kaartjes snel genoeg zijn om de 5Gbit/s (600MB/s) van USB3 vol te stoken. USB3 is backwards compatible dus je steekt hem ook in USB2 computers zonder problemen, maar de snelheid is dan natuurlijk sterk gelimiteerd.

Als je toch nieuwsgierig ben, het snelste kaartje dat ik heb ging ook daadwerkelijk 45MB/s (read) zoals op het label staat, en 35MB/s (write) zoals ik ook ongeveer verwachtte van dit kaartje. Maar let op, dit is dus niet een representatief maximum voor de cardreader. (Als iemand een sneller kaartje heeft kunnen testen laat het dan even weten.)

De werking.
Simpel, je steekt hem er in met een kaartje en de drivers worden vanzelf geïnstalleerd waarna je het ingestoken kaartje direct kan benaderen. Dit is eenmalig per USB ingang (die van je pc/laptop), en kan 1 tot 10 seconden duren voor de installatie begint. Zelfs meerdere typen kaartjes tegelijk is ook geen probleem, waarbij elk slot een eigen Drive letter aangewezen krijgt. Windows verbergt deze gelukkig wanneer er geen kaartje in zit. Zie: Verkenner > Organize > Folder Options > View > "Hide Empty Drives in the Computer Folder". Letters zijn ook nog eens aan te passen in Windows Disk Management.

Handig is dat zolang hij in Windows te benaderen is blijft het oranje lampje branden, en natuurlijk knipperen bij activiteit. Pas als je Veilig Uitwerpen heb gedaan, of vanzelf na lange tijd niet benaderen, dan gaat het lampje uit en is je kaartje veilig te verwijderen. Het groene lampje blijft branden zolang de reader zelf (succesvol) is aangesloten.

Een leuk extra'tje is dat de SD kaart slot een spring-release systeem heeft. De rest blijft gewoon een stukje verder uitsteken en kan je er dus ook zo weer uit trekken, na het 'veilig verwijderen'. ;)

Image Gallery: (uitvergrootbaar)
http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/IMG_0561_LR4_web.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/IMG_0592_LR4_web.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/IMG_0612_LR4_web.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/IMG_0653_LR4_web.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/IMG_0690_LR4_web.jpg

Specificaties:
• USB 3.0-micro interface.
• Data transfer rate up to 5 Gb/s.
• Supports PIO, DMA, UDMA mode
• Supports UDMA 7
• LED indicator for power and access
• Dimension (LxWxH): 67 mm x 60 mm x 12 mm

Package content:
• USB 3.0 Card Reader All in 1
• USB 3.0-micro to USB 3.0-A cable
• User manual

Meer specifieke specificaties zijn te lezen op de DeLOCK website:

Edit 26-07-2012 - Drive letter verhaal en screenshotje toegevoegd.

Heb jij ook een Delock USB 3.0 Card Reader All in 1?

Dankje :)

Meerdere drives. En deze kan je met Windows Disk Management ook gewoon een eigen drive letter geven. Ik heb zelf de SD slot onder (S:) en CF slot onder (T:) staan, en dit onthoud 'ie ook netjes. Belangrijk, omdat het geen conflicten moet geven met mijn hot-swap en externe HDDs. Deze hebben een vaste plek nodig omdat anders mijn automatische backup in de war raakt waarschijnlijk. Maar wees gerust er staan niet constant 5 lege drives (zoals mijn oude interne cardreader) want Windows verbergt deze zolang er geen kaartje in zit. Te vinden in Verkenner > Organize > Folder Options > View > "Hide Empty Drives in the Computer Folder".
Mooie review!

Een vraagje: meldt de cardreader zich met meer dan één drive mappings, of alleen met eentje (daar waar een kaart in zit)?
Bij de specificaties van de fabrikant staan alleen Windows-versies vermeld.
Als Apple Mac gebruiker heb ik even navraag gedaan bij de Duitse fabrikant, en die meldt dat de test met de kaartlezers icm Mac OS negatief waren.
Daarom is het Apple besturingssysteem bewust uit de specificaties gehouden.
Mooie Review! Ik heb hem een maand of 4 nu en hij blijft heerlijk in gebruik. De snelheid van betreffende kaartje is de limiet. Heel weinig wachttijd invergelijking met usb2 kaartlezer.
Licht gewicht aluminium behuizing is echt fijn in gebruik.
Danku, is alweer een tijdje geleden zie ik, wow. Maar ik heb hem al die tijd meerdere malen per week gebruikt en hij doet het nogsteeds probleemloos. :-)