Asus Transformer Pad 300T 3G + Dock 32GB Blauw Review

T.Struik 13 september 2012, 14.494 views

Asus Transformer Pad 300T 3G + Dock 32GB Blauw

Pluspunten

• Vele aansluitingen
  • Toetsenbord
  • Foto/videokwaliteit
  • Snel
  • Design

Minpunten

• Beeldkwaliteit
  • Constructie nauwelijks in evenwicht
  • Geen micro-USB in tablet
  • Geen micro-SIM
  • Geen 720p

Al even een tijdje terug kwam Asus op de markt met een stukje elektronica dat in staat was om te transformeren, of eigenlijk getransformeerd kan worden. Tablets waren niet nieuw meer, bluetooth toetsenborden ook niet, evenals netbooks die aan populariteit verloren. Iets wat Asus een tablet noemt combineerde zij met een toetsenbord en wat veel weg heeft van een netbook en ook zodanig open kan klappen. De tablet kan aan het toetsenbord bevestigd worden om zo als op een computer te kunnen typen, maar het apparaat kan ook los van het toetsenbord functioneren in de vorm van een tablet. Op deze eerste generatie Transformer is nu een vervolg gekomen, onder meer de TF300TG. En wel in de kleuren rood, blauw en wit.
Met de mogelijkheden die de tablet zou bieden is het er één die in het hogere segment tablet is geplaatst. Het prijskaartje van bijna ¤ 500, - maakt deze Transformer van Asus tot één van de duurste tablets die er momenteel is. Eerder had ik een dergelijke Asus gebruikt tijdens de vergelijking van display voor mijn Samsung Galaxy Tab 2 10.1 review. Over het display was ik toen enigszins teleurgesteld. Vooral door de behoorlijke backlight bleeding van het apparaat. Nu ben ik in de mogelijkheid om de gehele tablet te testen en te ondervinden hoe het display van dit exemplaar (andere dan bij de vorige review)functioneert. Ik ben benieuwd!

In deze review vind je de volgende ‘hoofdstukken’ terug:
  • Keyfeatures
  • Inhoud van het verkooppakket
  • Ontwerp en indeling
  • Displayvergelijking
  • Camera
  • Prestaties
  • Software
  • Slot

De Transformer onderscheid zich met het toetsenbord dat aan de tablet gekoppeld kan worden en vervolgens weer ontkoppeld kan worden, maar dit is niet het enige wat de TF300TG biedt, er is meer. De meest opvallende eigenschappen van deze Asus staan hieronder opgesomd:
  • 10.1 inch IPS LCD display, 1280 x 800 pixels (149 PPI), 16M kleuren
  • 8 Megapixel camera 3264 x 2448 pixels
  • USB 2.0 poort
  • Micro-HDMI
  • SD en micro-SD kaartlezer
Al met al een bovengemiddelde set aan mogelijkheden en aansluitingen, dat schept ook verwachtingen. Hetgeen onder de motorkap zit belooft wel wat. Daarnaast is het aantal aan te sluiten apparaten of media redelijk groot, en dergelijk scala aan mogelijkheden vind je niet op zoveel hedendaagse tablets. Wat opvalt is eigenlijk niet iets waarover deze tablet beschikt, maar juist iets waarover deze tablet niet beschikt. De TF300TG is niet voorzien van een HD (ready) scherm, iets waarvan ik zelf vind dat een tablet uit dit segment zoiets toch wel in huis mag hebben. De TF700T heeft dit overigens wel (full HD).

‘What’s in the box’ is een volgende logische vraag. Iets waar ik zelf ook altijd erg nieuwsgierig naar ben. Bevat het leuke extraatjes, iets onverwachts, of mis ik juist dingen? Hieronder een weergave van wat er in het retailpakket van de Transformer van Asus te vinden is.

• De tablet/display
  • Het toetsenbord
  • Oplaadstekker
  • Datakabel/laadsnoer
  • Gebruikershandleiding
  • Schoonmaak doekje voor het display
In de verpakking eigenlijk alleen de items aangetroffen die (echt) nodig zijn, niet echt een spannende extra. Een schoonmaakdoekje is mooi meegenomen, maar niet echt een toffe extra of iets dergelijks. Voor deze prijs had ik gehoopt op een USB-on-the-go stekker of iets in die richting. Naar mijn idee kun je hiermee consumenten echt verassen of soms zelfs winnen/over de streep trekken.

Dat het ontwerp van deze Asus anders is mag duidelijk zijn. Hieronder wordt het design belicht met alle zichtbare functies van het apparaat. Normaal laat ik van een apparaat zes dimensies zijn, maar gezien het ontwerp van deze Transformer voeg ik twee dimensies toe om een volledig beeld te kunnen schetsen. De tablet telt 635 grammen aan gewicht en meet 263 mm in de breedte, 180,8 mm in de diepte 9.9 mm in de dikte. Het gewicht van het toetsenbord-dock is 546 gram en heeft de volgende afmetingen: 263 mm in de breedte, bij 180,8 mm in de diepte, bij circa 9,2 mm in de dikte. De combinatie weegt daarmee 1181 gram en meet de volgende cijfers: 263 mm breed, 180,8 mm diep en circa 18,2mm dik. De zijkanten van het dock zijn samen bij de tablet beschrijving te vinden, de onder en bovenzijde van het dock zijn apart beschreven.

Aan de voorkant zie je (v.l.n.r.):
  • 10.1 inch IPS LCD display, 1280 x 800 pixels (149 PPI), 16M kleuren
  • Lichtsensor, bovenaan het display
  • Camera voor beeldbellen 1.2 Megapixel
Als het display uit is, is duidelijk te zien dat het behoorlijk ‘glossy’ is. Zelfs met het display aan is het display niet spiegel vrij, beetje nadelig als je het mij vraagt. Dit blijkt ook wel wanneer de tablet gebruikt wordt onder direct zonlicht, of gewoon buiten al. Het display is dan bijna zo goed als onleesbaar. Verder is midden onderaan het display een driehoekje te zien dat naar beneden wijst. Op het toetsenbord dock is eenzelfde puntje te zien, kortom een match tussen de driehoekjes betekent een solide bevestiging van de twee delen.

Aan de linkerzijde (v.l.n.r. & tablet eerst):
  • SIM-kaart slot
  • Micro-SD
  • Resetknop
  • Micro-HDMI poort
  • Volumetoets
  • Laadpunt
  • Laad indicatie-LED (0,5 cm rechts van laadpunt)
Het bovenste gedeelte is hier de tablet en het onderste het toetsenbord-dock. Aan deze zijde zijn al redelijk wat aansluitingen te zien. Om te beginnen het SIM-kaart slot, niet erg spannend, jammer is dat manier hoe je het slot moet openen. Bij bijvoorbeeld de iPhone en de Nokia Lumia 900 wordt een pin meegeleverd waarmee de SIM-slede te ontgrendelen is en uit de behuizing los veert. Bij de Asus wordt hieromtrent niks meegeleverd. In de handleiding staat zelfs dat de gebruiker een ‘gemodificeerde’ paperclip kan gebruiken om de slede te ontdoen uit zijn ingeschoven positie. Een beetje cheap vind ik. Het is geen big issue, maar toch. Handig is ook het micro-SD kaartslot, op een prima plek, een afdekklepje was alleen prettig geweest. Mocht de Transformer ooit is vastlopen, is het verwijderen van de accu bij deze erg lastig, een resetknopje is dan geen overbodige luxe indien het niet te doen is met een toetsencombinatie. Om beelden bedraad af te spelen op een TV is ook een micro-HDMI slot opgenomen in het design, niet essentieel, maar een afdekklepje had gemogen wat mij betreft. Tot slot een volumerocker die prima aanvoelt en een bescheiden ‘klikje’ als feedback van het indrukken geeft.
Overigens kun je de SIM-kaart in de tablet doen en gelijk via het mobiele netwerk internetten, een reboot is niet nodig.
Dit laadpunt (onderaan de tablet zit een tweede) laadt het toetsenbord-dock op. Sluit je via deze poort de Transformer aan op de computer is het apparaat via deze weg te benaderen als massamedia.

Je vindt aan de rechterzijde (v.l.n.r.):
  • 3.5 mm audiojack
  • SD kaartslot
  • USB 2.0 poort
Ook de TF300TG geeft de mogelijkheid om oordopjes van het 3.5 mm formaat aan te sluiten om het één en ander af te luisteren. Veel tablets bieden een micro-SD kaartslot, zo ook deze Asus. Echter Asus doet er een schepje bovenop. Zo zit er in het toetsenbord een SD-kaartslot. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld een geheugenkaart uit veel typen camera’s te legen op je tablet of om gewoon foto’s te kijken op deze Asus. Echt cool om terug te vinden, hoewel ik het zelf geen major toevoeging vind.
Eerder zag ik bij de Samsung Galaxy Tab 2 10.1 dat er in de tablet een ‘multifunctionele poort’ was geplaatst. Deze ene aansluiting biedt middels allerlei verloopstekkertjes aansluitingen als USB, HDMI en SD-kaartjes. Een oplossing die ik zelf waardeloos en onhandig vind. Bij Asus is deze kwakzalverij van aansluitingen niet te vinden, integendeel er is zelfs een volledige USB 2.0 poort aanwezig. Hierbij moet alleen wel gezegd worden dat wanneer je de tablet alleen mee hebt deze 2.0 poort niet te gebruiken is, hij zit immers in het toetsenbord-dock. Neemt niet weg dat dit volgens mij wel een USP te noemen is met veel mogelijkheden.

Aan de onderzijde bevinden zich:
  • Asus poort in het midden (tevens laadpunt)
  • Bevestigingspunten, links en rechts van de stekker
Aan de onderzijde van de tablet zit in het midden een stekker met links en rechts daarvan een bevestigingspunt. Hiermee klik je de tablet in het toetsenbord-dock waardoor de tablet in een netbook transformeert. Voor uitsluitend de tabletfunctie zitten aan de onderzijde geen vitale aansluitingen of iets dergelijks.

Aan de top van de tablet zie je de volgende items (v.l.n.r):
  • Aan/uit knop, inclusief een indicatie-LED
  • Microfoon, iets rechts uit het midden
Niet veel bijzonders is hier verder over te melden. Indicatie-LED’s vind ik erg prettig, je wordt er dan nog eens extra geattendeerd op bijvoorbeeld batterij- of laadstatus. Om te zeggen dat het er nooit genoeg kunnen zijn is overdreven maar op dergelijke plekken met een dergelijke (belangrijke) functie is het wel zo prettig. Een microfoon is aanwezig om bijvoorbeeld te kunnen Skypen.

Aan de achterkant zie je:
  • 8 Megapixel camera 3264 x 2448 pixels
  • Speaker
Om plaatjes te kunnen schieten met deze Asus is ook in voorzien een 8 Megapixel lijkt voldoende om mee uit de voeten te kunnen voor een tablet. Daarnaast is er ook een speaker te vinden voor de nodige geluidservaring tijdens films en dergelijke. De blauwe rand midden onderaan is onderdeel van het toetsenbord-dock.

Dock bovenkant (v.b.n.o.)
  • Ontgrendel toets om tablet en toetsenbord-dock los te koppelen
  • Toetsenbord
  • Trackpad en muistoetsen
Het vergrendel en ontgrendelmechanisme van de tablet aan het toetsenbord-dock werkt goed en geeft met klikjes het bevestigen of ontkoppelen aan. Nadat de twee tot één geheel gesmeden zijn blijft het geheel ook goed zitten, werkt prima. Wat betreft het toetsenbord is te zien dat de lay-out ten opzichte van een desktop computer op enkele punten onderscheidend is. De QWERTY indeling is niet anders, maar links bovenin staat geen escape toets meer, maar een ‘Android’ vorige toets, ook ontbreken de F-toetsen, is zeg maar de Windows-toets (ik pak de grootste deler voor het gemak) vervangen door een Home toets en heeft Alt plaats gemaakt voor een Zoektoets. De toetsen werken voor mij er prettig: tikken soepel, maken weinig geluid, zijn lekker plat en liggen voldoende uit elkaar. Toetsen als Tab en de pijltjes werken hetzelfde als op een Windows computer.
Ook het trackpad en de bijhorende knoppen bedienen goed, beter dan mijn oude en stoffige EEE PC 901. Zodra het trackpad aanraking registreert verschijnt direct een muis in beeld waarmee je zoals op een laptop snelkoppelingen en andere zaken kan openen door ze aan te klikken. Dit werkt erg precies.

Dock onderkant
  • Rubberen steunvoetjes
Steunvoetjes beschadigen allereerst het apparaat zelf niet als het ergens wordt neergezet of gelegd, maar daarnaast zou het grip op de ondergrond moeten bewerkstelligen om schuiven tegen te gaan. Na uitproberen op meerdere ondergronden concludeer ik dat de voetjes wat betreft grip geven ernstig disfunctioneren en niks toevoegen, een uitglijder dus. In het toetsenbord-dock zit een accu geïntegreerd om de batterijduur te verlengen met circa 5 uur. Door de lader in het toetsenbord laadpunt te steken laad zowel de tablet op als de accu onder het toetsenbord. De accu in de tablet is circa twee keer zo groot als de accu onder het toetsenbord. Hoe de balans wat betreft stroomgebruik per accu is geregeld is lastig te zeggen. Bij gebruik is te zien dat beide accuniveaus dalen, echter die van het toetsenbord-dock véél sneller dan de tablet. Beiden zijn tegelijk tot 100% opgeladen en dit wordt aangegeven:

Dock bevestigingsslot

Zoals aan de onderzijde van de tablet te zien was bestaat het koppelmechanisme uit grofweg drie delen. Deze zijn hierboven duidelijk zichtbaar. In het midden de Asus poort en links en rechts de bevestigingspunten. Het zwarte mechanisme rechts van het linker punt ontkoppelt de twee delen wanneer de ontgrendelingstoets rechts boven wordt verschoven. Ziet er goed uit en het werkt top.

De combinatie
Wanneer de tablet en het toetsenbord-dock aan elkaar zijn gekoppeld heeft het uiterlijk van de set sterke overeenkomsten met een eerder genoemde netbook. Doordat de bevestigingssleuf ietwat uitsteekt duwt de Transformer zich iets omhoog bij het openklappen waardoor het toetsenbord iets schuin omhoog staat, zoals veel toetsenborden doen. Hoewel de tablet stevig vergrendeld zit in het toetsenbord-dock veert de tablet even goed wat als hij bevestigd is en ik licht tegen de tablet tik. Naar mijn idee is dit bij een ‘echte’ netbook minder, storend en/of gammel is dit echter niet te noemen. Als het display/tablet volledig is uitgeklapt (ik heb geen geodriehoek bij de hand), maar ik denk ongeveer 110, 120, graden dan is te merken dat het toetsenbord wat te licht is. Met een klein tikje tegen het display klapt de combinatie om. Moet ik wel zeggen dat dit niet de beste kijkhoek is om circa 110 graden, maar dat deze er wel dicht bij zit. Verder ondersteunen de meeste games (niet geheel onverwacht) het toetenbord niet, race met de pijltjes toets zit er dus helaas niet in.

Zoals in al mijn reviews belicht ik ook bij deze Asus het display. Hierboven gaf ik al aan dat een ander exemplaar van de TF300TG mij teleurstelde en verbaasde bij de vergelijking met de mijn Samsung Galaxy Tab 2 10.1 review. Er was toen ernstige backlight bleeding te constateren, benieuwd of dat een defect was of dat alle/meerdere TF300TG’s dat hebben. Daarvoor heb ik de Transformer naast een Samsung Galaxy Tab 8.9 gelegd om te kijken hoe de displays zich tot elkaar verhouden, niet alleen wat betreft backlight bleeding, maar overall prestaties. Bij deze vergelijking gebruik ik drie afbeeldingen: zwart, wit en gekleurd. De apparaten staan op maximale helderheid. Om te laten zien wat er vergeleken wordt en mogelijk te verklaren is hieronder een overzicht je te vinden van de display van de Samsung en de Asus:

Links is telkens de Asus Transformer Pad te zien, rechts de Samsung Galaxy Tab 8.9.

Witvergelijking

Het prestatieverschil is mijns inziens erg klein. Toch is deze er wel degelijk. Te zien is dat de Galaxy Tab een fractie helderder wit laat zien, meer wit als het ware. De Asus geeft een ietwat ‘grijzer’ wit op het scherm. Geen big issue als je het mij vraagt.

Zwartvergelijking

Ik hoef niet uit te leggen dat ik op dit vlak behoorlijk teleurgesteld ben in de TF300TG. Ook dit exemplaar toont een redelijk ernstige vorm van backlight bleeding. Zelf ga ik niet uit van pech of iets dergelijks dat alleen dit device dit heeft, eerder gaf ik al aan dat een andere TF300TG hetzelfde euvel had bij mijn Samsung Galaxy Tab 2 review. Zou alleen het centrum van het display van de Asus uitgesneden zijn, is alsnog te constateren dat de zwartkleur van de Samsung meer zwart is, bij de Transformer is het meer zwart-blauw. Geen goede beurt van Asus.
Over deze vermeende backlight bleeding heb ik eerder al contact gehad met Asus. Zij meldden dat backlight bleeding een verschijnsel is dat kan optreden bij IPS-panelen. Echter is dit volgens hen geen 'bekend probleem'. Ook werd gemeld dat als gebruiker naar hun inzien veel last hadden van backlight bleeding zij het apparaat konden opsturen naar Asus. Asus gaat dan vervolgens beoordelen of de bleeding ernstig genoeg is om in aanmerking te komen voor kosteloze reparatie/vervanging (garantie).

Kleurvergelijking

Allereerst merk ik op dat deze foto genomen is met meer licht, hierdoor is op het zwarte vlak geen directe backlight bleeding zichtbaar. De kleurechtheid is op de Samsung naar mijn idee beter en intensiever. Vooral op de gele en groene kleur is een groter verschil zichtbaar. Hier is verder niets schokkends te zien en presteert de Transformer vrij redelijk.
Tot slot reageert het touchscreen erg direct zoals je mag verwachten van een dergelijk kaliber tablet. Echter verschijnen vlekken op het display als de druk op het schermer wat hoger is.

Zoals eerder vernoemd heeft de Asus een 8 Megapixel camera in zijn bagage. Naast deze 8 Megapixel is er ook nog een 1.2 Megapixel camera in geschroefd om te kunnen beeldbellen. De Transformer fotografeert in de volgende interface:

Omdat de camera over best wel wat opties beschikt zal ik deze niet allen langs gaan. Op de afbeelding zie je een aantal algemene instellingen. Aspect ratio is natuurlijk te switchen naar 16:9. Ook het aantal Megapixels is te wijzigen naar 3, 5 en zoals standaard 8 Megapixel voor 4:3. Wat betreft 16:9 is 2, 4 en 6 Megapixel te kiezen. Verder is in de cirkel rechts een scenemodus te kiezen met maar liefst negen scenes. Ook is de belichtingswaarde in te stellen op 13 mogelijkheden en witbalans mag ook niet ontbreken. Rechts bovenin is de laatst geschoten foto zichtbaar en dat is ook gelijk de weg naar de galerij. Rechts onderaan is te switchen tussen foto, video en panoramamodus. Het nemen van een foto totaal gezien neemt net iets meer dan 2 seconden in beslag. Switchen naar video duurt wel wat langer seconde of 4, misschien wat traag te noemen? Boven de virtuele cameraknop kun je switchen naar de andere camera.

Van beide camera’s heb ik wat samples, allen genomen onder enigszins bewolkte omstandigheden, het kan ook niet anders tijdens deze herfst :|. Om te beginnen van de hoofdcamera:

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Afbeelding 3
Groot exemplaar

Over alle foto’s ben ik best tevreden het is niet direct te zien dat dit ‘zo’n tabletfoto’ is wat betreft kwaliteit en dergelijke. Voor een tablet een resultaat dat in orde te noemen is, wat vind jij?

De camera van deze Asus kan, jawel, ook nog filmen. Hieronder een kort fragmentje:

Vergeleken met de video’s die ik eerder met andere tablets maakte moet ik zeggen dat ik deze kwaliteit vrij goed vind ten opzichte van de andere tablets. Ik spreek niet over een sublieme opname, maar zeer slecht noem ik het ook niet.
Hieronder zijn nog twee afbeeldingen van de camera voor beeldbellen te zien. De afbeeldingen zijn binnenshuis gemaakt, waar een gebruiker een dergelijke camera ook meestal zal gebruiken verwacht ik:

Groot exemplaar

Niet geheel onverwacht zijn deze kiekjes geen kwalitatief hoogstandje maar zeker afdoende voor een camera met een dergelijk doel: beeldbellen.

Hoe een tablet presteert is zeker niet onbelangrijk. Vooral is het op snelheid van functioneren aan komt is dit een belangrijke. Om hier van een beeld te geven volgen nu enkele benchmarks. Deze benchmarks heb ik gedraaid op de zogenaamde performance mode. De Transformer biedt drie modi, hieronder te zien:

Links de ‘energie saving modus’, in het midden de ‘balanced modus’ en rechts de ‘performance modus’. Het kiezen van een modus heeft vooral directe invloed op de batterij.

Allereerst even een overzichtje met opstarttijden van verschillende tablets waar de Asus aan toe is gevoegd:

De Asus behoort tot de wat langzamere van de reeds geteste tablets.

In de onderstaande benchmarks is te zien hoe de Tegra 3 quadcore van Nvidia zijn werk doet en wat andere tablets/processors voor scores halen.

Antutu score: 10216

Quadrant score: 3984

Nenamark score: 53.3

Aan de bovenstaande scores te zien is de Asus één van de snellere apparaten vergeleken met andere telefoons en tablets die een benchmark gedraaid hebben. Opvallend is de HTC One X die bij de Quadrant uitslag een stuk beter scoort, maar ook over een Tegra 3 beschikt. Mogelijk is de telefoon overgeklockt. Deze Asus is verder 100% stock. Het blijft niet alleen bij benchmarks die zeer theoretisch zijn, maar het apparaat werkt ook zeer vlot in gebruik, geen horten en stoten, maar vloeiende werking. Wat dat betreft uitsluitend lof.

Mobiel internet
De tablet (TF300TG) biedt ruimte voor een SIM-kaart en kan dus gebruik maken van mobiel internet, dit kan de door TF300T die die door Tweakers eerder verloot is niet. Ik heb het één en ander gesurft en gedownload met deze mobiele internet verbinding, dit ging uitstekend. Ook heb ik ter illustratie even een snelheidstest gedaan middels een app. Het simkaartje/bundel biedt een maximale theoretische snelheid van 1 Mb/s. Hierbij is het natuurlijk relevant hoever het device van de zendmast vandaan is en in wat voor open of juist gesloten omgeving het modem zich bevindt. De zendmast is hier wel een stukje vandaan, wat de snelheid niet ten goede komt. Desalniettemin is de gemeten snelheid vrij redelijk:

Let overigens niet op de uploadspeed, maar kijk naar de rechtermeter.

GPS
Met Google Maps weet de TF300TG zijn positie gemiddeld in 11 seconden te bepalen. Niet de beste prestatie die ik gezien heb onder de tablet, maar wat is nu 11 seconden? Niks mis mee. De positie is meermaals iets onnauwkeuriger dan de Tab 2, circa twee á drie meter. Ondanks dat is dit mijns inziens voldoende.

Wifi
Via wifi werkt het apparaat het beste, sneller dan via HSDPA of 3G, geen rekening hoeven houden met een limiet. Het valt mij nog mee hoeveel wifi de accu belast, in ieder geval minder dan het modem/ mobiel internet. Ook via wifi heb ik een snelheidstestje gedaan. Ik internet via een Linksys WRT54GL, een 54G router dus, geen N en zit enkele meters van de router tijdens het doen van de meting. Verder biedt mijn internetlijn een theoretische snelheid van 20mb/s. De uitkomst van de test is dus allerminst redelijk te noemen:

Duidelijk mag zijn dat de Transformer op Android Ice Cream Sandwich (ICS)draait, oftewel Android 4.0(.3). Op de TF300TG wordt software bijgeleverd als een standaard file browser genaamd ‘Bestandsbeheer’, werkt prima maar de functionaliteiten van ES File Explorer heeft nog steeds mijn voorkeur.
TegraZone is een app van Nvidia waarmee je een aantal exclusieve apps kunt downloaden die uitsluitend beschikbaar zijn voor Tegra 3 apparaten. Overigens zag ik de app niet pre-installed staan op de HTC One X, maar dat ter zijde.
Zinio is een app waarmee je een tablet kan omtoveren tot tijdschrift. Via de app kun je veel (hoofdzakelijk Nederlandse) tijdschriften kopen. Bij enkele tijdschriften controleerde ik de aankoopprijs voor een e-tijdschrift en een fysiek exemplaar, er zaten geen spectaculaire verschillen in. Dat is jammer, maar de app is zeker handig.
De tablet wordt geleverd met 32 GB aan opslagruimte (waarvan ruim 27 GB beschikbaar uit de doos) mocht dit niet voldoende zijn kun je ook gebruik maken van de app ‘Webstorage’. Dit is een dienst van Asus en biedt 8 GB aan server opslagruimte, levenslang en dat ook nog gratis. Mooi meegenomen, maar 8 GB is niet echt enorm.
Mynet is de DLNA applicatie van de TF300TG. De app geeft een eenvoudige weergave van beschikbare media dat gedeeld kan worden en naar welke apparaten in het netwerk, erg fijn programmaatje.

Bouwkwaliteit afwerking
De bouwkwaliteit is redelijk in orde, sommige puntjes mogen nog wat verbeterd worden. Zo veroorzaakt wat harder drukken op het touchscreen vlekken. Verder is bij gewoon typewerk na iedere toetsaanslag getril va de toetsen of de onderliggende veertjes hoorbaar, het is geen defect en het werkt prima, maar het hoort niet en had beter gekund. Daarentegen werken de muisknoppen het touchpad perfect echt prima werk. Ook de bevestigingsconstructie tussen de tablet en het toetsenbord-dock is solide. Echter sluit de tablet in dichtgeklapte positie niet overal even netjes aan op het dock. Tot zover.

Gebruiksduur accu
Hier speelt het gebruik een belangrijke rol. De extra accu in het toetsenbord-dock verlengt de duur enigszins, maar deze loopt ook binnen een nacht (mobiel internet geactiveerd) met de tablet in stand-by bijna helemaal leeg, niet erg functioneel. Ook bij doorsnee gebruik loopt deze tweede accu relatief snel leeg. Na een dagje met wat intensiever gebruik geen video kijken, maar benchmarks een dergelijke op performancemodus slinkt het accu percentage snel. Die van de dock was op en die van de tablet was onder de helft, beetje snel? Hier een gemiddelde score denk ik.

Gebruiksgemak & betrouwbaarheid
Het gebruiksgemak gezien de software vind ik nauwelijks anders dan de andere ICS tablets. Wel vind ik de camera-interface van de Asus niet erg gebruiksvriendelijk, die van de Samsung Tab 2 vind ik zelf iets prettiger. Het onderscheid ligt echter wel dat het toetsenbord een toevoeging biedt. Het stelt de gebruiker in staat sneller te typen, de muis werkt voor mij ook erg prettig en het voegt een stukje accucapaciteit toe. Hoewel deze laatste maar klein is en zelfs in stand-by binnen een nacht leegloopt. Wat betreft betrouwbaarheid dus een iets mindere score. Verder voorzien de vele aansluitmogelijkheden in het gebruiksgemak. Echter zonder toetsenbord-dock is één van de belangrijkste aansluitingen al onmogelijk: USB 2.0, daar was een micro-USB handig geweest.
Gedurende mijn gebruik heeft het apparaat smooth en fijn gewerkt zonder obstakels als vastlopen. Echter klapte de tablet wel één keer uit tijdens het wisselen van de hoofdcamera naar de beeldbellencamera. Het switchen tussen de camera’s heb ik daarna nog enkele keren gedaan, maar daarna deed het euvel zich niet meer voor. Ik beschouw dit dan ook als incident. De interne accu (indicator?) gedraagt zich nogal wispelturig en onberekenbaar. Dit doet iets af aan de betrouwbaarheid, hopelijk is dat alleen dit apparaat.

Het toetsenbord en de geïntegreerde extra accu zijn onder andere twee factoren die logischerwijs de prijs opdrijven in terechte zin. Ook het bieden van de aansluitingen als HDMI, USB SD-kaartlezers reken ik ook hiertoe. Kijk ik naar de het scherm dan zou ik haast zeggen de kopers moeten korting krijgen, het scherm is het geld zeker niet waard. Als ik de vergelijking trek met een ander 32 GB tablet, de laatste iPad van ¤ 550, -, dan is de prijs naar mijn idee ook niet slecht tot zeer slecht te noemen. Echter zeker ook niet goed, voldoende lijkt mij hier op zijn plaats, daar waar de beeldkwaliteit ook los beoordeeld wordt.

Met deze Transformer zet Asus een mooie volgende generatie neer. Het ontwerp is redelijk uniek te noemen en werkt redelijk goed. De tablet werkt vlot met zijn Tegra 3 CPU en kent geen vertragingen. Wat betreft camera scoort deze TF300TG voor een tablet ook in orde. Kijk ik naar het display dan is de backlight bleeding een doorn in het oog, zeker gezien de prijs. Naast deze bleeding presteert de tablet wat betreft weergave gemiddeld. Het toetsenbord werkt goed en stelt gebruikers in staat snel documenten aan te maken in bijvoorbeeld Polaris dat meegeleverd wordt. Hiermee is de Transformer een goede kandidaat voor studenten. De prijs vind ik wat hoog, maar anderzijds krijg je wat betreft functionaliteiten er eigenlijk wel wat voor terug. Alles bij elkaar een redelijk goede tablet met toetsenbord-dock met een ietwat te hoge prijs en een wat minder display. Ik gebruik al jaren naar grote tevredenheid voornamelijk Asus onderdelen in mijn computers. Mezelf een fanboy te noemen gaat wat ver maar ik kan niet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van deze Transformer, vooral het display gezien de bleeding stelt me wat teleur. Een goed product, maar verdere ontwikkeling is geen overbodige luxe.

Changelog
22-07-2012: Enkele afbeeldingen bijgewerkt.
23-07-2012: Aantal zinnen herschreven
01-08-2012: Foto's aangepast en toegevoegd
13-09-2012: Stukje toegevoegd over backlight bleeding

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 300T 3G + Dock 32GB Blauw?

Reviews door de redactie

Het is een heel klein detail, maar alle ASUS Transformer Pad TF300TG die ik in m'n handen gehad heb (rond de 30 tot nog toe) hadden een gemodificeerde paperclip in het doosje zitten.
Voor mij (met m'n 30 tablets) is het wel een nadeel dat het serienummer nergens duurzaam op het apparaat staat. Er zit een stickertje op geplakt dat er na 3 dagen afvalt, als de tablet niet meer opstart is het serienr. nergens meer te achterhalen.
Het serie nummer staat ook op een sticker in je garantiekaart :)
Persoonlijk vind ik de balans/het evenwicht van de tf300 in dockmodus erg fijn, als je'm op je schoot zet is het scherm makkelijker te zien omdat hij ietsje naar achter helt, waardoor je met een kleinere hoek tegen het scherm aankijkt.

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op 17 augustus 2012 14:46]

Ik kan inderdaad voorstellen dat hij dan goed helt, maar zo zou een product niet gemaakt/bedoeld mogen zijn mijns inziens.
Backlight bleeding zou kunnen liggen aan dit ene model. Wellicht een idee om het later nog eens te testen, met een ander model. Ik vind de tablet persoonlijk met een toetsenbord het idee 'tablet' voorbij schiet, maar dat is persoonlijk.

Uiteraard weer een top review.
Geweldig uitgebreide review weer Tim, 5 sterren!!
In je review geef je aan dat de dock accu veel sneller leegloopt in vergelijking met de tablet.
Dit heeft als reden dat, indien geen van beiden aan de oplader hangt, het dock stroomt doorsluist naar je tablet, waardoor je langer van je tablet gebruik kan maken. Zie het als een portable recharger van Duracell die nu op de markt is voor de smartphone.
Ik had zoiets al bedacht ja, maar kon het nergens terugvinden dat het ook zo was. Maar jij beaamt het dus, vreemd vind ik dan wel dat even goed beide accu's ontladen en niet eerst de dock accu volledig en dan pas de tablet accu.
Uitstekende review!

Kun je de accuduur nog wat concreter maken?

En verder denk ik dat je tabel met opstarttijden niet helemaal goed is gegaan?
Klopt inderdaad, heb het aangepast. wat wil je concreet weten daarover? Het blijft een lastig te beschrijven punt omdat het sterk afhangt van het gebruik..
Top review. Petje af.