D-Link DIR-615 Review

KnetterGek 20 juli 2012, laatste update op 20 juli 2012, 607 views

D-Link DIR-615

Pluspunten

• Spotgoedkoop, verrassend compleet qua functies, niet "merkbaar goedkoop" in het gebruik...

Minpunten

• ...tot je de doorvoersnelheid meet en erachter komt dat dit routertje met moeite de 65 mbit haalt en dus voor snellere internet verbindingen niet afdoende is.

WLAN-bereik Score: 4
Hoera, een nieuwe woning, en dus een nieuwe internetaansluiting, en voor 2 tientjes levert de provider deze D-Link mee als "draadloze router".

Stap 1. in het installeren van je raadloze router is, dat het ding als AP gebruikt moet worden, en de Cisco modem die aan de coax hangt de router wordt. Mij gezegend, als ik een router heb die werkt (de cisco werkt) en een AP waar m'n laptop en telefoon mee online komen (dat doen ze) ben ik blij.

Waar ik stukken minder blij mee werd was het volgende. De Dlink moet, vanwege gebrek aan poorten op de Cisco, voor switch spelen in deze configuratie. En daar zit wat ergerlijks aan: de Dlink haalt in AP mode (en voor zover ik het kan beoordelen ook in router mode!) van z'n lang-zal-hij-levensdagen geen 100mbit doorvoer. De poortjes zijn wel 100mbit, maar als ik de laptop met kabel in de Dlink duw en de Dlink met kabel aan het modem hang, kom ik met speedtests zowel bij speedtest.net als bij de provider zelf maximaal tot 66 mbit, meestal nog net geen 60. Zonder Dlink ertussen haal ik 99,98 mbit gemiddeld bij de provider en 97,6 bij speedtest.net.

Ik vind dat voor een router die geleverd wordt bij een 100/3 kabelverbinding wel wat magertjes. Maar als je toch maar 60mbit hebt (nou ja, "maar"...) maakt het je vermoedelijk weinig uit.

Verdere problemen heb ik nog niet gevonden, behalve misschien dat de standaard instelling van het ding is dat wlan actief is, je zonder encryptie en zonder key verbinden kunt en het admin wachtwoord standaard leeg is. Niet in gebruik laten nemen door digibeten dus, anders hebben ze straks een file aan wardrivers voor de deur :+

• Cisco EPC3208G

Heb jij ook een D-Link DIR-615?

werkt deze ook op 110 volt ??
ja hor met een transformator ertussen