Specificaties 850W (80 Plus Silver), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silent Pro M2 850W Review

Bolletje 21 juli 2012, laatste update op 23 oktober 2012, 3.122 views

Cooler Master Silent Pro M2 850W

Pluspunten

• Stil
  • Lange kabels

Minpunten

• PCI-e- en CPU-kabels niet goed doordacht

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Coolermaster is ondertussen wel een bekend gezicht op de voedingenmarkt. Het bedrijf heeft voor bijna elke gebruiker een passende oplossing. Zo zijn er simpele voedingen te koop van een paar tientjes, maar het ook het hogere segment is vertegenwoordigd met vermogens van meer dan één killowatt en 80plus-Gold-certificaten.

Nu heeft het bedrijf onlangs hun Silent Pro M lijn een update gegeven in de vorm van, jawel, de Silent Pro M2. Dit model voeding is nu verkrijgbaar in een verschillende vermogens, variërend van 420 tot zelfs 1500 watt. Kenmerkend aan deze lijn is de stille werking ('Silent' in de naam) ende modulaire opbouw. De hogere vermogens (850 t/m 1500 watt) hebben een 80plus-Silver-certificering, terwijl de iets lichtere voedingen (420 t/m 720 watt) het met een Bronze-embleem moeten doen.

Vandaag neem ik het 850W-model onder de loep.

Nu is een belangrijk punt natuurlijk altijd de prijs van het product. Als we de Pricewatch aanslingeren dan zien we dat je voor ongeveer 125 euro al de trotse bezitter bent van deze voeding. Sommige winkels zijn wel iets duurder. Nu is dat natuurlijk een aanzienlijk bedrag; velen kunnen uit de voeten met een veel lichtere en goedkopere voeding. Desondanks krijg je wel waar voor je geld: de Coolermaster Silent Pro M2 850W biedt voldoende vermogen voor zo'n beetje elke mogelijke opstelling, is voorzien van een 80plus-Silver-certificaat en hij is modulair uitgevoerd. Om het af te ronden krijg je nog eens vijf jaar garantie. Als je dat allemaal meeneemt valt het bedrag dus nog wel mee.

Verpakking + inhoud
De verpakking heeft een paars-wit-kleurenschema die we tegenwoordig bij zo'n beetje alle nieuwe producten van Coolermaster tegenkomen. Zo zijn onder andere de nieuwe serie processorkoelers uitgerust met dezelfde soort verpakking. De verpakking geeft kort aan wat de belangrijkste eigenschappen zijn van de voeding, waaronder de garantietermijn van 5 jaar. De specificaties zijn op de zijkant te vinden en achterop zien we een vrij basale grafiek van de efficiëntie van de voeding.

De voeding zelf zit in een plastic zat die weer in een omhulsel van zwart schuim zit. Dit zorgt ervoor dat de voeding tijdens transport niet beschadigt. De modulaire kabels vinden we vervolgens in een klein compartiment. Uiteraard ontbreekt een Europees netsnoer niet, een setje schroeven en een handleiding niet.

Wat ondergetekende wel opviel is dat er geen (luxe) tasje/hoesje bij zit waar je de niet gebruikte kabels in kan opbergen. Natuurlijk is zoiets meer een hebbedingetje; immers voldoet een simpele plastic zak van de lokale supermarkt ook wel voor dat doeleind. Het is meer dat we nu wel praten over een voeding van meer dan 100 euro. De modulaire voedingen van Corsair en ADATA die ik in bezit heb kwamen wel met zo'n handig opbergtasje terwijl die een stuk minder kosten.

Specificaties
De Coolermaster Silent M2 Pro 850W kan een continue vermogen leveren van 850 watt leveren over verschillende lijnen. De voornaamste lijn, de 12V, is hierbij goed vertegenwoordigd: de voeding kan 68A leveren op deze lijn, ofwel 816W. Coolermaster raadt de voeding dan ook aan voor systemen met octo-cores en meerdere videokaarten.

De voeding heeft een 80plus-Silver-certificaat, wat inhoudt dat hij tenminste een efficiëntie heeft van 85% bij een belasting van 20%, 88% bij 50% en 85% bij 100%.
Er zijn allemaal soorten beveiligingen (OVP, UVP, OPP, OTP, SCP) aanwezig zodat je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.

De overige specificaties zijn als volgt:

De voeding
De Coolermaster Silent Pro M2 850W heeft een matzwart uiterlijk waarbij de benaming groots op de zijkant staat. De interne componenten worden koel gehouden door een 135 mm ventilator die volgens Coolermaster erg stil moet zijn.
Op de zijkant staat groot aangegeven om welke voeding het gaat: Silent Pro M2 850W.

De voeding is niet geheel modulair: de ATX-kabel (24 pins) en de twee 8-pins-kabels voor de processor zitten vast en gaan rechtstreeks de voeding in. Deze kabels hebben de bekende sleeve die we bij veel andere voedingen tegenkomen. Deze sleeve gaat tot helemaal in de voeding. Rondom dit gat is een kunststof beschermring aangebracht.

De andere modulaire kabels voor SATA, molex en PCI-e-aansluitingen zijn platte kabels die geheel zwart zijn. Doordat de plat zijn zijn ze iets flexibeler en kan je ze beter wegwerken.

Aan de achterkant zit een rooster en het aluminium koelblok is daar ook zichtbaar.

In totaal heb je deze kabels/aansluitingen:
  • 1 * 3 molex
  • 1 * 2 molex + 1 floppy
  • 3 * 4 SATA
  • 3 * PCI-e 8-pins en PCI-e 6+2-pins
Aansluitingen voor de PCI-e-kabels hebben een grijs kenmerk. Je kan drie PCI-e-kabels aansluiten die uitmonden in één 8-pins en één 6+2-pins PCI-e-stekker. Nu juich ik het toe dat je minder kabels hoeft te gebruiken, maar deze manier is nog niet optimaal. Ik heb bijvoorbeeld een HD6950 in gebruik die twee 6-pins-aansluitingen heeft. Voor gebruik heb ik dus alsnog twee kabels nodig. Gekker wordt het nog als je bijvoorbeeld twee HD6950's in Crossfire wil zetten. Je hebt dan namelijk één aansluiting te weinig. Nu kan je dit oplossen door het plastic blokje van de 8-pins-stekker te modificeren zodat het wel een 6-pins wordt, maar dat is natuurlijk niet wenselijk. Een puntje dus voor de toekomst. Maak er gewoon twee 6+2-stekkers van, vooral omdat nieuwere kaarten (bijv. de HD7950) ook met deze aansluitingen zit.

Hetzelfde euvel komen we eigenlijk ook tegen bij de 8-pins-kabels voor de processor. Je hebt twee van deze kabels, maar geen van beide kan je omvormen naar een 4-pins-variant. Dat betekent dat je de voeding niet kan gebruiken bij een moederbord met een 4-pins-connector, maar ook bij de Asus Crosshair V Formula die ik gebruik, die zowel een 4-pins- als een 8-pins-aansluiting heeft, kan je niet beide aansluiten. Dit was ook heel simpel op te lossen door er een 4+4 van te maken, zoals mijn ADATA HM-650 heeft. Als we dan toch bezig zijn is het dan ook wel handig om één van de twee kabels modulair te maken. Dat scheelt weer wat kabelrommel, omdat het gros van de moederborden geen twee aansluitingen voor de processor heeft.

De voeding is ook wat langer dan de gemiddelde voeding. Dat komt door het grotere vermogen en de grotere ventilator. Het verschil is klein waardoor het voor de meeste behuizingen niet uit maakt.

Prestaties
Het testen van een voeding is erg lastig en weinigen slagen er dan ook goed in. Het simpelweg aansluiten van een multimeter van 5 euro zegt redelijk weinig; er wordt dan immers geen rekeningen gehouden met rimpel/ruis, maar ook de nauwkeurigheid laat te wensen over. Conclusies er aan koppelen is dan ook gevaarlijk.

Nu zijn er natuurlijk wel een paar mensen die wel het een en ander goed doen. Je hebt naast de specifieke apparatuur ook de nodige kennis nodig. Ben je dus op zoek naar (goede) reviews van voedingen wend je dan tot de bekendere media, een kleine selectie: Techpowerup, Hardwaresecrets, Anandtech, Thelab.gr en JonnyGuru. Natuurlijk zijn er nog wel een paar meer, maar deze websites publiceren regelmatig nieuwe reviews.

Nu ga ik tijdens mijn proefrit de voeding niet open maken; alleen aan het opsommen van componenten heb je in eerste instantie vrij weinig en het zal de gemiddelde gebruiker ook weinig uitmaken. Techpowerup heeft een uitgebreide review van het 1000W-model gemaakt. Daar wordt de voeding aan een serie tests onderworpen en worden de componenten ook besproken. Nu zul je vast denken ";Ja, maar dat is een andere voeding. Die heeft 1000 watt!";. Ja, dat is waar, maar fabrikanten bouwen hun voedingen vaak zo dat de printplaat en de componenten bij een bepaald model vaak sterk overeen komen. Het vermogen wordt dan opgehoogd door het toevoegen van bepaalde componenten. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de handleiding: deze gaat over het 720, 850 en 1000 watt model.

Ik ga het met wat minder doen: ik ga de voeding belasten met mijn systeem en bij de verschillende situaties het opgenomen vermogen meten. Dit doet ik met een Voltcraft Energy Logger 4000; een zeer degelijke energieverbruiksmeter.

Het systeem bestond uit de volgende onderdelen:
  • AMD FX-8150
  • Asus Crosshair V Formula
  • 8GB Corsair Dominator GT
  • HD6950
  • 80GB harde schijf van Seagate
Voor gebruik heb ik de processor overgeklokt naar 4,4 GHz.

De situaties even kort toegelicht:

• Standby: geen systeem aangesloten. Voeding aangesloten op het net.
• Idle: geen systeem aangesloten. Voeding aangezet door pinnen te verbinden. Ventilator draait.
• Idle W7: systeem aangesloten. Systeem zit op de desktop in Windows 7.
• CPU: de processor wordt volop belast met Prime95.
• GPU: de videokaart wordt volop belast met MSI Kombustor.
• 3Dmark: het draaien van 3Dmark 2011.
• CPU + GPU: Tegelijk draaien van Prime95 en MSI kombustor.

Alle waardes zijn op hetzelfde moment gemeten.

Zoals te zien is de Silent Pro M2 over de gehele linie iets zuiniger dan de andere voedingen. Dit ondanks het hogere vermogen. Vooral qua idle-vermogen doet de voeding het goed doo onder de 0,5 W te zitten.

Geluidsniveau
Tijdens gebruik doet de voeding zijn naam eer aan: hij is zeer stil. Menig videokaart, casefan of processorkoeler overstemt de voeding ruimschoots. De voeding maakte naar mijn weten ook niet veel meer geluid als die belast werd. Nu heb ik hem nog niet eens tot de helft belast, terwijl het systeem wel veel energie verbruikt.

De voeding is een stuk stiller dan de ADATA HM-650 die ik in gebruik heb. Zodra ik een degelijk videocamera heb zal ik proberen de voeding te filmen.
Inbouwen in grote behuizing

Inbouwen
Één van de voordelen van deze nieuwe Silent Pro M2-lijn is dat de kabels van de voeding erg lang zijn. Dit komt zeer van pas als je een grote behuizing hebt en de voeding mooi wil wegwerken achter het moederbord-tray. Om een beeld te schetsen van deze situatie heeft ondergetekende de HAF 932 Advanced, een behuizing van Coolermaster zelf, van stal gehaald. Dit is een vrij ruime behuizing die de mogelijkheid heeft om de voeding zowel op de bodem als aan de bovenkant van de behuizing te installeren.

Zoals te zien is op de foto's komen de lange kabels erg van pas. Zowel de stekker voor de processor als de ATX-kabel zijn makkelijk via het moederbord-tray te leiden.

Al met al heeft Coolermaster een degelijke voeding op de markt gebracht. De voeding heeft een goede afwerking en de kabels zijn erg lang. De term 'silent' in de naam wordt eer aangedaan: de voeding is tijdens gebruik echt stil. Uiteraard is de voeding ook iets zuiniger dan de gemiddelde voeding, wat ook bleek uit de resultaten.

Wel heb ik het idee dat er nog wat meer mag worden nagedacht over de kabels. Zo mogen de PCI-e-aansluitingen worden omgevormd naar twee 6+2-pins-modellen en kabels voor de processor mogen van 8-pins naar 4+4-pins. Eventueel kan er dan één van die kabels modulair worden uitgevoerd.

Wellicht zit er een Silent Pro M3 in het verschiet waarmee Coolermaster deze kleinigheden aanpakt.

Overige foto's:
cm 850

Heb jij ook een Cooler Master Silent Pro M2 850W?

Nog een "minpunt" is dat de meegeleverde kabels plat zijn ipv rond en gesleeved.
Persoonlijk vind ik er dat niet uitzien.Zelf heb ik een m700 en heb de kabels vervangen.

De M serie is idd erg stil. Nette review!
Dat vind ik persoonlijk niet erg. De sleeved kabels vind ik doorgaans niet mooi omdat die een stuk stugger zijn.

De kabels van mijn HX520 vind ik nog het fijnste. Die lijken op die van Coolermaster, maar zijn nog wat flexibeler.