Asus AX800 PRO/TVD Review

PaddoSwam 31 januari 2008, laatste update op 31 januari 2008, 2.032 views

Asus AX800 PRO/TVD

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Prestaties
  • Geluid
  • Dualhead

Minpunten

• Die 4 pipelines hardmod

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Definitieve review Asus AX800 Pro/TVD

Algemeen
Heb de kaart nu 2 jaar ofzo, vind hem perfect voor zijn taak, mijn Athlon64 3200+ grafische vermogens geven. Wilde de kaart al sinds dag 1 alleen 399,- was mij toen te duur, 1 jaar later voor 199 op te kop weten te tikken, vond ik een erg mooie prijs, er is mij toen ook een X850XT aangeboden voor 369,- daarover later meer.

Overclock- en modbaarheid
Stock, leuk.. ATiTool, leuker.. met ATiTool is het feest begonnen, beetje hier er bij, beetje daar. Temps & speeds.

core / mem, idle / load

Stock:
475 / 450, 40C / 72C - Marge :*)

Toegevoegd: 30-1-2008
Stock
475 / 450, 34C / 40C - hoezo marge.. :P
3DMark Score 4901 3DMarks

Overclock 1:
520 / 520, 44C / 83C - Temps? :o (lees warmte verder op)

Overclock 2:
540 / 560, 42C / 68C - w00t 8)7

Vanaf hier alleen Zalman VF900-Cu + AS5
Overclock 3
540 / 560, 35C / 50C - cool 8-)

Overclock 4
540 / 590, 34C / 49C - cooler 8-) (note: fan wat sneller)

Toegevoegd: 30-1-2008
Overclock 5
525 / 600, 37C / 52C - neat :)

3x per scene getest
3DMark Score 5769 3DMarks 17,7% winst

Overclock 6U
549 / 600, 40C / 56C - neat :) (idle temp. door korte wachten na ATiTool)
3DMark Score 5802 3DMarks 18,4% winst
CPU @ 2100 Mhz ipv 2000 Mhz
3DMark Score 5855 3DMarks 19,5% winst

Huidige situatie
555 / 600, 38C / 58C - neat :)
3DMark Score 5802 3DMarks 18,4% winst
CPU @ 2100 Mhz ipv 2000 Mhz
3DMark Score 5895 3DMarks 20,3% winst

Problemen voorbij deze overclock

Moederbord is maar HTT 600(630 oc.) Mhz, ook de chipset is nagenoeg NIET over te klokken, als iemand een ander moederbord s754, agp, DDR-SD heeft ik hoor het graag, met een HTT van 800 natuurlijk en mogelijk wat meer overclock (BIOS) mogelijkheden. Bereid te kopen tot 30 euro!

Conclusie core maakt hier niet meer het verschil en ik denk dat mogelijk mijn CPU hier de bottleneck begint te worden... :') te goed voor mijn PC oh wat heerlijk :P

Plaatje met overzicht!

Na al het overgeclock kom ik dus met gemak boven de X800XT uit, en evenaar ook makkelijk de X850XT:PE die destijds nog in de 400+ range zat en deze 199,- was. Op het missen van 4 pipelines na dan ;)

Warmte & geluid
Stock koeler deed z'n ding, met enige overclock ook perfect, alleen door wat geweld wat de fan een beetje rattelig geworden. Na dat ik al een warmte probleem van mijn kast had opgelost, had standaard geen gaten in de zijkant.
En nadat ik de Zalman VF900-Cu gezien had op een Alternate bezoekje, gelijk besteld.

Heb jij ook een Asus AX800 PRO/TVD?

- Die 4 pipelines hardmod
Is dat niet gewoon een Bios-flash :? Als dit de Vivo versie is van Asus hoef je er alleen een XT bios in te plempen, de 4 pipes worden dan automatisch geactiveerd en je core ook op XT speeds. De vivo = een XT @ Pro pipes & snelheid.
Jism, ik zou het nog een keer kunnen proberen maar volgens mij was er een soort revisie nummer met de VIVO serie dit een laser-cut hadden. Bron. Opzich wel grappig om te kijken of het oude beestje nog wat vooruitgang kan boeken daardoor.
Grappige review, alleen ik mis dingen over de prestaties. Je schetst een erg verkeerd beeld met beoordelingen over de prestaties terwijl je het er verder nergens meer over hebt.

Enne... qua kloksnelheden een ander model evenaren betekent niet zomaar betere performance. Dat geef je ook wel aan (pipelines) maar is erg ''achteraf''. :)
Ik ben nu bezig met 3D Mark 05, lijkt me voor deze kaart wel een mooie maatstaaf, ga alle snelheden testen en ook fanspeed aanpassen om te kijken of dat verschil maakt op dezelfde snelheid etc. update on the way!
Updates van de hoogste overclocks :) u nog een stock, binnen 25 min. online

Edit: staat erbij

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 30 januari 2008 20:14]

Performance blijven achter door HTT van 600(630 oc.) Mhz en ook verdere niet overclock mogelijkheden belemmeren mij om in de similair config. een betere score neer te zetten..
Alleen jammer dat de X800 serie geen Shadermodel 3.0 ondersteunt. Toen ik tijdelijk een X800GTO had na een 6600GT merkte ik in bijvoorbeeld Trackmania Nations toch duidelijk het verschil.
Jij denkt dat je 6600gt daarom sneller is, of veel mooiere shaders op het beeld kan toveren? Dacht het niet, helaas blijkt het een weer zo'n marktpraatje. Net als DX10, laten ze de maximale kwaliteit eerst maar eens uit dx9 toveren.

Je 6600gt is te langzaam (ook de 6800gt) om de shader3 in combinatie met andere high settings snel te draaien in de meeste games. (als ze uberhaubt al het shader model 3 gebruiken..)
Nee, ik denk niet dat de 6600GT sneller is.
Wat ik wel weet is dat SM3.0 tegenover SM2.0 ook de complexiteit kan verminderen waardoor die shaders net sneller berekend kunnen worden.

Ik lees op Tweakers:
Met uitzondering van displacement mapping kunnen alle model 3.0 effecten ook tevoorschijn getoverd worden met behulp van model 2.0 shaders. In het shader model 3.0 zitten echter wel een flink aantal features die een positieve invloed kunnen hebben op de prestaties.
En het kwaliteitsverschil in Trackmania Nations, op dezelfde settings, was zeer opvallend tussen een 9800XT of X800 GTO en een 6600GT. Dit kan natuurlijk ook liggen aan de implementatie van SM2.0 tegenover 3.0

Verder zijn er tegenwoordig ook games die SM3.0 vereisen en niet willen draaien zonder. Daar sta je dan met je X800. En dat is in mijn ogen toch wel een belangrijk minpunt van de X800 serie.

Dus ja, ik erken dat SM3.0 niet de heilige graal is, net zoals DirectX10 trouwens. Maar het brengt wel verbeteringen tegenover SM2.0 en als bepaalde spellen het vereisen dan ben je niets met je SM2.0 kaart, hoe jammer en stom het ook is.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 30 januari 2008 13:13]

Ja daar sta je dan met je X800 die ook met SM3 toch niet snel genoeg meer zou zijn, het missen van SM3 vind ik dan ook totaal verwaarloosbaar want echte SM3 spellen kan je met een 6600GT ook niet lekker meer spelen, en al zeker niet meer op 19201200 de resolutie waarop ik game.

Verder is deze discussie een beetje outdated gezien het een kaart is van ruim 3 jaar oud.. hij ondersteund ook geen DirectX10 en de 8400 GS wel.. ja lekkere vergelijking, ATi heeft toen d'r tijd gekozen voor meer raw power en NVidia voor meer features.
Ik weet trouwens niet waardoor het komt maar als de fan stil staat (foto's genomen terwijl hij draaide) is er amper stof te zien ;)
Waar heb jij leren boren? ;)
Met een betonboor in de zijkant van m'n kast, m'n armpjes zijn niet zo sterk dus kon het apparaat bijna niet houden vandaar de ik-boor-voor-het-eerst-randen-en-krassen :P

En ik HAD het kunnen uittekenen, maar ik had zo iets van er moeten gaten in en wel nu! Verder ziet die kast er toch niet uit en was echt netjes modden voor mij niet interessant :P

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 30 januari 2008 19:55]