Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 120 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Philips amBX Premium Kit Review

cdwave 27 februari 2008, laatste update op 31 juli 2008, 2.239 views

Philips amBX Premium Kit

Pluspunten

• Stijlvol design
  • Echt leuk in combinatie met sommige games
  • Ook leuk als ambilight vervanging
  • Volop ontwikkeling in amBX software, regelmatig nieuwe beta's

Minpunten

• Niet aan te raden als speaker set
  • Slechte support
  • Bugs

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 2
Persoonlijk vind ik de vormgeving erg goed, met een uitstraling die niet te opzichtig is maar wel stijlvol. Vandaar mijn hoge score voor de vormgeving.

De amBX features zijn natuurlijk de reden waarom je deze kit zou kopen, en niet de luidsprekertjes. Een aantal van de games die nu ondersteuning krijgen van amBX, waaronder ik zelf gespeeld heb met Crysis en Need for Speed Carbon zijn echt stukken gaver met deze kit erbij. Mijn 11-jarig neefje is er ook helemaal weg van. Erg cool hoe een granaat zorgt voor een rammelend toetsenbord en wind in je gezicht, en bij een flashbang granaat licht de hele kamer op. Na het gamen moet ik strompelend door de kamer op zoek naar de lichtknop omdat het intussen donker is geworden...

De support voor "andere" games biedt een soort 3-weg versie van een ambilight TV. Afspelen van een filmpje met VLC leidt met wat prutswerk tot een best aangenaam ambilight alternatief. Qua performance merk je er in een game overigens bijna niets van, enkele framepjes per seconde lever je wel in maar daar krijg je ook wat voor terug.

Helaas laat de afwerking veel te wensen over. De speakertjes op de desktop zijn van een erg kwetsbaar materiaal, binnen een week vertoonde er al een een lelijke deuk. De audio ingang is erg gevoelig voor storing en het kabeltje naar de bas/versterker unit moet van andere kabels gescheiden blijven, met name een DVI kabel geeft een soort muggengezoem. Als speaker set wel mooi maar wie kwaliteit wil en een paar vierkante centimeter bureaublad kan missen kan beter een eigen set kopen en alleen de lampenkit aanschaffen zonder de speakers.

Ook zitten er lelijke bugs in. De pols-balk gaat soms spontaan vibreren bij het inschakelen, en dan moet ik het stekkertje eruit trekken. De volume regeling werkt helemaal niet - nader onderzoek wees uit dat hij om onverklaarbare redenen probeert de HDMI audio output van de videokaart te dimmen en die is niet eens in gebruik.

Aan de support is flink gesleuteld, zo vind je alle benodigde software binnen een muisclick vanaf www.ambx.com. Dat was in de eerste maanden wel anders, mijn complimenten.

De kit lijkt flink aan de prijs, maar alternatieven zoals zelf gemaakte momo-light strips zijn nauwelijks goedkoper en zien stukken minder netjes uit. Wat mij betreft had de prijs wel gedrukt kunnen worden door de drie oersaaie games weg te laten. Een leuk demofilmpje was veel handiger en nuttiger geweest. Ook omdat de kwaliteit van de speakers niet echt geweldig is geef ik een lage score voor de prijs.

Wie een amBX kit overweegt kan veel beter de basic kit kopen, en eventueel de uitbreidingsset met de ventilatortjes (die je ook wel zelf zou kunnen maken). De speakers zijn niet de meerprijs waard.

Heb jij ook een Philips amBX Premium Kit?

Ik heb zelf deze set ook al een tijdje, maar die problemen die jij aangeeft daar heb ik geen last van.
Als ik jou was zou ik de set terugsturen naar je leverancier en dan een nieuwe eisen.
is het mogelijk om de speakers in de verpakking te laten en alleen de lampen te gebruiken eigenlijk? gezien de huidige prijzen van de complete set is dit namelijk een stuk goedkoper en leuker dan een livingcolours lamp oid:).
is het geluid echt bagger of kan het er me door?
heb je wel dikke bas?