Transcend microSDHC 16GB Class 4 Review

rens-br 19 juli 2012, laatste update op 13 juni 2017, 367 views

Transcend microSDHC 16GB Class 4 (Product gekocht)

Het is een Class 4 kaartje dus hij hoort minimale schrijfsnelheden te halen van 4 MB/s die haalt hij met een benchmarktool prima, maar in de praktijk met bestanden overzetten is de snelheid jammer genoeg toch wat lager.

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Snelheden in praktijk langzaam

Voor mijn telefoon had ik een microSD kaart nodig, dus ging ik uiteraard in de Pricewatch kijken. Uiteindelijk was mijn oog gevallen op de TS16GUSDC4, omdat die op dat moment het goedkoopste was.

Ik heb hem besteld bij DigitalsOnline, was toen de goedkoopste winkel(9,40 Euro)

SD-kaart zat goed verpakt in standaard verpakking, namelijk plastic met karton.
Nadat de microSD kaart uitgepakt was, heb ik deze direct in de ingebouwde kaartlezer van mijn laptop gedaan. Hij was al FAT32 geformatteerd, dus meteen klaar voor gebruik.

Prestaties
Om de prestaties van de kaart te meten heb ik een aantal testen gedaan. Eerst heb ik wat MP3 bestanden gekopieerd ('Geschreven') naar de SD-kaart en vervolgens heb ik diezelfde bestanden er weer af te halen. ("Gelezen')

Schrijven

Zoals gezien kan worden gaat het schrijven helaas maar met 2,37MB/s.

Lezen

Schrijven gaat met helaas maar met 4 MB/s.

Edit:
Om toch zeker te zijn van de lage lees/schrijf snelheden heb ik de kaart ook getest met CrystalDiskMark 3, hier zijn de snelheden ietsjes hoger en haalt hij de specificatie wel, maar helaas maar magertjes.
Scores:

Random Read 4KB (QD=1) : 2.058 MB/s [ 502.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.964 MB/s [ 235.4 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 3.052 MB/s [ 745.2 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.714 MB/s [ 174.4 IOPS]

Heb jij ook een Transcend microSDHC 16GB Class 4?

De beloofde snelheden zijn wel gehaald, fabrikanten maken immers reclame met de sequentiŽle snelheden.

Sequential Read : 5.587 MB/s
Sequential Write : 4.377 MB/s
Ja maar valt het kopieren van bestanden ook niet onder Sequential? En haal je dus daarmee niet de beloofde snelheid?
Nee, "sequential" slaat op een doorlopende stroom van data, en die is er niet bij het kpieren van bestanden.
Ok bedankt voor de uitleg, ik zal mijn conclusie aanpassen