Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Asus VG278H Zwart Review

ShadowShape 19 juli 2012, laatste update op 19 juli 2012, 2.233 views

Asus VG278H Zwart

Pluspunten

• • Erg mooie 3D ervaring (nVidia 3D vision 2),
  • • Prijs is incl. nVidia 3D vision 2 bril,
  • • Zeer snel scherm (120 hertz/2 ms),
  • • Stabiel en goed verstelbare voet,
  • • Voor 0.311 pp geen wazige of onduidelijke letters.

Minpunten

• • Kijkhoeken (verticale zijn snel beperkt),
  • • 3D vision 2 bril spiegelt bij minste licht inval,
  • • VESA bevestiging alleen met niet meegeleverde schroeven of precies passend VESA paneel,
  • • Moeilijk te bereiken poort aansluitingen,
  • • Enige backlight bleeding.

Omdat er nog geen review was voor dit scherm en ik het scherm in bezit heb gehad voor enkele dagen wilde ik toch mijn ervaringen delen.

Algemeen:
Dit is een actief 3D scherm dat geleverd wordt met de nVidia 3D vision 2 bril.
Mijn motivatie was niet de 3D mogelijkheid, maar de 120hz en goede reputatie rondom ghosting.
Daarnaast moest het scherm een VESA aansluiting hebben.
Het scherm is voor ongeveer vijf dagen in gebruik geweest en ik heb het idee dat ik een duidelijke indruk heb gekregen van de mogelijkheden van het scherm.

De reden dat ik het scherm heb teruggestuurd is dat ik toch ghosting heb ervaren en er backlight bleeding was. Omdat ik een scherm wilde dat 100% no ghosting had vond ik het scherm te duur om te houden met de aanwezige ghosting.

Featureset
De belangrijkste feature is natuurlijk het 3D vision 2 van nVidia. De meegeleverde bril schijnt net even groter te zijn dan zijn voorganger, voor een prettigere 3D ervaring.
Om te testen ben ik begonnen met Batman Arkham City. Na de juiste instellingen te hebben geselecteerd werkt alles probleemloos. Zodra de game geladen is zie je gelijk diepte en het moment dat de held een bad-guy knock-out slaat heb je kans dat deze voor je neus terecht komt, althans, zo lijkt het.
Kortom, in deze game is het 3D erg mooi. Wat mij wél opviel is dat de dwarrelende sneeuw in de verte af en toe een tweeling leek te hebben. Het 3D ging daar mis. Het is iets dat zeer sporadisch optreed en niet echt opvalt.

3D films. Deze heb ik getest op 0,65, 1 en 2,5 meter van het scherm. 1 meter beviel mij het beste. Ook hier was af en toe een tweeling te zien voor objecten in de verte. Omdat je toch meer op de voorgrond focust, is het een detail. Verder zag alles er bijzonder mooi uit en zou ik het vergelijken met de actieve 3D voorstellingen in de bioscoop, maar op kleinere schaal natuurlijk.

Wat ik wel merkte met de bril is dat een minimale hoeveelheid licht van buitenaf reflecteert van binnenuit op de glazen. Hierdoor gaan ze sterk spiegelen en kan je zien wat er achter je gebeurd. Je zal echt de ruimte moeten verduisteren om hier geen last van te hebben. Ik heb verduisterende rolgordijnen en gewone gordijnen wat voldoende daglicht buiten houdt om er geen last van te hebben.

De infrarood unit zit bij dit scherm ingebouwd. Ik heb geen ervaring met het andere systeem, maar het werkt naar mijn idee heerlijk. Ik hoef nergens een kastje aan USB aan te sluiten en te plaatsen. De hoeken zijn vrij goed. Het moment dat je buiten bereik van de IR komt, zijn je kijkhoeken toch al niet meer optimaal.

nVidia Lightboost: Ik heb het oude nooit gezien, dus kan niet vergelijken, wat wel opviel was hoe helder alles eruit zag met de bril op. Zonder bril op, maar met 3D aan had ik het idee dat ik aan het zonnen was.

Afgezien van 3D is dit een 27" scherm met een resolutie van 1920x1080p. Ik was bang dat de grote pixel pitch tekst onduidelijk zou maken. Ik zit op ~ 65cm van mijn scherm als ik typ en heb geen moment de 'lage" resolutie voor zo'n groot scherm als negatief ervaren.

Kleurweergave:
Er zijn een aantal presets om de ideale de selecteren voor jouw bezigheid. Uiteraard kan je deze aanpassen naar je eigen smaak. Ik heb hier maar weinig aan veranderd, dus ik oordeel over de fabrieksinstellingen. Het scherm is erg helder, wat de kleuren doet verzadigen.
Ik heb geprobeerd om hier wat aan te veranderen, maar kreeg het niet naar mijn smaak. Helaas heb ik hier geen duidelijke foto's van kunnen maken.
Al met al zijn de kleuren goed genoeg om films op te kijken en te gamen, maar als pro foto/video bewerker zal het je teleurstellen.
Kijkhoeken: Er wordt 170° beloofd, maar dan ben je je beeld al lang kwijt. Ik heb niet exact met een lijn gemeten, maar als ik, met natte vingerwerk, mijn geo driehoek mag geloven, zou ik niet meer dan 130° je kijkhoek laten zijn. Verticale hoeken zijn nog krapper. Als ik op 75 cm mijn hoofd heen en weer beweeg begin ik al de eerste verschijnselen waar te nemen. (vandaar 3 sterren bij kleurweergave)

Contrast en Helderheid:
Standaard staat de helderheid op felheid centraal mexico. Erg fel dus. Dit is snel verholpen door het terug te zetten en dan is het al een stuk minder fel. Contrast heeft ook wat hulp nodig om naar een optimale stand gebracht te worden. Dit is toch ook deels persoonlijk. Ik vond de sRGB instelling goed genoeg voor films en spellen. Mocht je echt meer kleur/licht/contrast willen kan dit makkelijk via het osd menu.
Wat ook opvalt is dat er backlight bleeding is. Dit is niet dramatisch erg, maar wel zichtbaar bij donkere films/games (horror) of veel wit. Daarom 3 sterren op dit punt.

Ghosting
De voornaamste reden dat ik dit scherm kocht en meer heb uitgegeven dan mijn budget toeliet was omdat ik de ghosting zat was van mijn oude en vorige scherm(en).
120 hertz en 2 ms klonken mij als muziek in mijn oren, of.. eigenlijk meer als een .. regenboog in mijn ogen? Nou ja, je snapt me. Batman Arkham City in 2D verliep probleemloos. Geen moment ghosting en een super strak beeld. In 3D merkte ik hier een daar toch een beetje ghosting. Al was het maar als ik snel met mijn muis heen en weer ging om de beelden zo snel mogelijk, zo veel mogelijk te veranderen.
Ook heb ik PixPerAn gedraait en een paar foto's gemaakt. Dit is het eerste scherm waarbij ik ook foto's heb kunnen maken waar géén ghosting op te zien is.
Al met al is dit scherm razendsnel in 2D als deze ook 60 (of meer) frames per second ontvangt.
Pixeldefecten:
Het scherm heeft ongeveer vijf dagen gedraaid en ik heb de eerste en laatste dag met DeadPixelTest.exe het hele scherm gecontroleerd. Geen enkele dode pixel of problemen met subpixels.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Een scherm met VESA aansluiting was een must voor mij. Dit scherm zou dat ook hebben. De Asus standaard kan losgeschroefd worden en dan blijft er een uitgefreesd vierkant achter met vier gaten waar de schroeven in kunnen. Helaas niet dezelfde schroeven als die de Asus standaard gebruikt, want die zijn te kort. Door het uitgefreesde vierkant is er meer ruimte tussen de achterkant van het scherm en het VESA paneel ontstaan. Omdat ik zelf langere schroeven had met dezelfde schroefdraad heb ik deze toch aan mijn VESA beugel kunnen schroeven, maar met de Asus schroeven had het niet gelukt.
De verdere afwerking leek naar behoren, niets over op te merken.
De meegeleverde steun is goed in hoogte verstelbaar, dus als je het scherm niet per se aan je muur wilt, kan je hier goed mee uit de voeten.

Vormgeving
Het moment dat ik het scherm wilde aansluiten merkte ik dat de DVI aansluiten erg moeilijk bereikbaar was. Aan de achterkant, naar onder uitstekend maar ook nog eens een opstaande rand van achter, waardoor je eigenlijk met je hand niet goed bij de aansluiting komt. Hier had iets langer over nagedacht mogen worden door Asus. Daarnaast het VESA incident heeft mij voor dit onderwerp 3 sterren doen geven.

Voor een 120hz scherm van 27" diagonaal dat nVidia 3D vision 2 is én geleverd wordt met één 3D vision 2 bril is de prijs volgens mij niet slecht. Als ik kijk naar wat de benq xl2420t kost, voor 24" zonder bril of wat een 27" 'gewoon' scherm kost vind ik dit eigenlijk een scherpe prijs.
Deze prijs is het alleen waard als je voor 3D gaat.

Heb jij ook een Asus VG278H Zwart?

Als je een waardering geeft verneem ik graag op welke punten je vindt dat de review beter had gekunt. Zo kan ik in de toekomst een betere review schrijven voor andere producten. :)
Goed review, thanks!

Deze monitor leek me ook wel wat maar werd getriggered door jouw verhaal van back-light bleeding. Het schijnt een aardig probleem te zijn. Veel Review sites pakken het niet op omdat het probleem zich schijnbaar pas na een paar dagen gebruik manifesteert.

Lees deze thread:

The same story here. After using the monitor for a couple of days I noticed this oval... I was surprised I didn't see it right away. I've replaced the monitor with another one at the store and the first thing I checked was the presence of this oval. There was nothing... except for a little bleeding at the edges. Unfortunately in 2 days the oval started to develop... and over a weekend of using the monitor it only got worse.
Now I think there is no point in replacing this one... I'm gonna have to ask for a refund. And the worst part is that there is no alternative at the moment.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 27 november 2012 11:35]

Goede review. Ik ben zelf ook aan het kijken voor een mooi systeem voor 3D vision 2. Heb je na het terugsturen van je scherm een andere gehaald met 3D en welke is dat? Wat zijn je ervaringen ermee?
Beste Ytrog,

Na dit scherm heb ik geen 3D scherm(en) meer gehad. Als je 'm koopt voor 3D games, is het, naar mijn idee een goed scherm. Mijn voorkeur gaat uit naar een scherm met goede kleurweergave en ruime kijkhoeken. Een TN paneel is dan niet ideaal.

Bij mij moet mijn scherm ook als TV dienen namelijk.

Het meest recente scherm waar ik ervaringen mij heb is de Dell U2713. Dit is echter geen 3D scherm.
Hoe erg is de ghosting en bleed in de praktijk? Ik heb nu een Medion scherm (1680x1050) en ik heb daar nooit last van.

Als een side note: heeft iemand een idee waarom alle 3D/120hz panelen zo groot zijn. Ik wilde er oorsponkelijk een met dezelfde grootte als waar ik nu op speel, maar die zijn er niet.
Er is een 24" 3D/120 hz scherm.
De ghosting valt mee, als je er niet gevoelig voor bent. Mijn 'probleem' is dat ik erg gevoelig ben voor de huidige (24) framerate.

Het liefst kijk ik naar 60 frames per seconde. Ja, ik zie echt verschil. De gemiddelde mens heeft er geen last van. Ziet het misschien wel ,maar stoort zich er niet aan.

De backlight bleeding vond ik wel erg aanwezig. Dit is goed te zien met erg veel wit of zwart. Bij (horror) films bijvoorbeeld.
Als je nog meer vragen hebt, schroom niet :)
Ik zit inmiddels de HE variant te bekijken. Dat is een nieuwer scherm die die problemen minder schijnt te hebben en 144Hz heeft.
3D moet ik dan wel los kopen.
Aanvulling op het bovenstaande: De HE is inmiddels besteld.