Alphacool NexXxoS ATXP 6990 Serie Review

Henkenator68NL 19 juli 2012, laatste update op 19 juli 2012, 657 views

Alphacool NexXxoS ATXP 6990 Serie

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Prestaties
  • Verpakking
  • Koperkleurige Fittingmoeren en montageschroeven

Minpunten

• Afwerking is slecht (Braam in draad van de Fitting)
  • Slordig opgeplakt Logo
  • Geen online Video Montage Instructie
  • Summiere handleiding

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Review Alphacool NexXxoS ATXP 6990 Series Water cool Block

Sinds een paar weken ben ik de eigenaar van een stevige GPU: een CLUB3D ATI Radeon HD6990. Dit beest beschikt over 2 processors en heeft maar liefst 4 Gb DDR5 Ram. Onder Full Load gebruikt hij meer dan 500 Watt! De stock air cooler is groot en massief en beschikt over 1 Fan die alles koel moet houden. Deze Fan blaast zowel binnen de case als achter uit de case zijn warme lucht. Gezien het vermogen van de kaart is het gevolg uiteraard hoge temperaturen en om de boel te koelen moet de Fan op hoge toeren draaien. De Fan wordt daarbij behoorlijk lawaaiig.

Aangezien mijn CPU toch al op Waterkoeling draait en ik rekening heb gehouden op uitbreiding van extra waterblokken op de bestaande Waterloop, was de sprong naar een waterblok voor de 6990 zo gemaakt. Ik heb eerder ook een GPU met waterkoeling gehad: een 4870x2 met een Koolance blok en de ervaringen daarmee waren zeer positief (circa 2 jaar in gebruik gehad).

In mijn zoektocht naar een Waterblok voor de 6990 kwam ik ook de Alphacool NexXxoS ATXP 6990 Series tegen. Ik ben altijd erg benieuwd naar expert-/gebruikerservaringen met de spullen die ik koop, maar ik kon er zo (zeker in het Nederlands) geen vinden. Daarom schrijf ik nu deze review, om mijn ervaringen met iedereen te delen.

De Alphacool NexXxoS ATXP 6990 is onderdeel van de Nexxos series van Alphacool. Quote van de fabrikant (vrij vertaald): Nexxos; de nieuwste generatie waterblokken van Alphacool is beschikbaar, daarmee maken wij de waterkoelingsector meer betaalbaar voor iedereen.

Alphacool

Alphacool is een duits bedrijf gericht op het verkopen van een behoorlijk brede range van (water)koelingsproducten. In het assortiment zitten onder andere: Fans, Kabels/Adapters, Vloeistof, CPU koelers inclusief brackets, GPU koelers, Pompen, Radiatoren, Mainboard koelers etc. De range is zeker niet volledig dekkend, voor CPU en GPU zijn zeker niet alle mogelijke modellen onderdeel van het assortiment.

Mijn eerdere ervaring met Alphacool zijn goed, ik heb een Alphacool Pomp in mijn Water loop en die functioneert uitstekend.Link: http://tweakers.net/price...pp655-single-edition.html.

Daarnaast heb ik ook een aantal koppelingen/fittingen en mijn loop van Alphacool.
Alphacool heeft een eigen Webshop en verkoopt direct aan eindgebruikers, maar heeft daarnaast naar eigen zeggen ook een dealer netwerk. Bij de door hen aangegeven dealers kon ik lang niet alle producten vinden die ze direct op hun eigen site verkopen. Het is daarom zeker zinvol om direct bij Alphacool te bestellen. Ook qua prijs kan dat goed uit.

Prijsvergelijking

Om eens te kijken of Alphacool interessant is qua prijs heb ik in de volgende tabel een aantal zaken vergeleken en op een rij gezet: Vergelijking tussen prijs in Webshop van Alphacool en de Webshops van een aantal dealers in Nederland. Daarnaast een vergelijking tussen de prijzen van de Waterkoelblokken van Alphacool en een tweetal concurrenten.

Tabel 1
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/Price_Comp_Aplhacool_Review.jpg[/url]
(1) Shiping Costs zijn van de webshop naar Nederland, max 7 kg.
(2) Waterblokken met een Acetal top en een koper base (andere materialen zijn buitenbeschouwing gelaten)
(3) Prijzen per 15 Juli 2012

Alphacool doet met de Nexxos serie zo te zien wat het belooft: goed betaalbare waterblokken voor GPU’s. De prijs ligt fors lager dan die van de concurrenten. Op het vlak van CPU waterblokken is het verschil veel kleiner.

Alphacool NexXxoS ATXP 6990 Series Water cool Block
Technische specificities:
- Materiaal : Koper base en Acetal top
- Afmetingen (HxBxD) : 18x128x271 mm.
- Gewicht : ca. 1297 gram
- Fittingen : 4 x G¼ inch
- Crossfire mogelijk : Ja

De basis van het blok is gemaakt van puur koper, materiaaldikte tussen 5 en 9 millimeter wordt als één van de belangrijkste pluspunten genoemd. Dit zou een optimale warmtegeleiding moeten opleveren. Een ander belangrijk speerpunt is de “flow resistance”. Alphacool beweert de optimale balans te hebben gevonden tussen materiaaldikte en de “flow resistance”. Hetgeen resulteert in lage productiekosten (9 mm dikke koper koelplaat), geoptimaliseerde koelvinnen /kanalen die zorgen voor een maximale “flow” en daarmee een optimale koelprestatie van de gehele waterloop.

Verpakking en het product

Het product werd afgeleverd in een kartonnen transport doos, opgevuld met papier, die de eigenlijke verpakking bevat. Het waterkoelblok is verpakt in een simpel ontworpen doos met het αcool logo erop. In de verpakking tref je 2 lagen aan, de bovenste laag bevat: een zakje met thermalpads en –compound, montageschroeven, 2 inschroeffittingen G ¼ inch en een montage handleiding (GER, EN en FR).

Mooi detail: zowel de montageschroeven als de fittingen zijn uitgevoerd in koper hetgeen erg mooi staat bij het zwart met koper van het blok zelf.

De onderste laag van de verpakking bevat het waterkoelblok. Vanuit de fabriek is het blok vacuümverpakt zodat er geen krassen op komen, er geen verkleuring optreedt en het product duidelijk niet eerder is gebruikt. De bovenzijde van het blok is gemaakt van een strak ontworpen Acetal (POM) kunststof, een hoogwaardig technisch toepasbare polymeer. Uitgevoerd in zwart. De onderzijde is gemaakt van puur koper. Het gehele blok ziet er goed uit, voelt goed aan en geeft een duidelijke uitstraling van kwaliteit. Het αcool logo is met koperen letters in een sparing in het zwarte Acetal aangebracht. Het koperen blok heeft 2 fittingen aan beide zijden zodat dit blok ook geschikt is voor Crossfire opstellingen.

[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoPackaging.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoTopLayer.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoDetailScrewsPlugsandThermal.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/WaterblockPhoto2.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/WaterblockPhoto4.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/WaterblockPhoto5.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/WaterblockPhoto9.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoThermalPasteandPads1.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoMountingWaterBlock1.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoLogoMisplaced1.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoMountingWaterBlock5.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoMountingWaterBlock6.jpg[/url]
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoMountingWaterBlock8.jpg[/url]

Een paar dingen vielen mij op toen ik het blok inspecteerde. Ten eerste zitten de koperen letters met het αcool logo niet goed geplakt. Ze zitten niet goed in de sparing in het acetal. Na een dag of twee kwamen de letters nagenoeg allemaal los te zitten en heb ik ze verwijderd om geen metaaldelen op mijn moederbord te krijgen.
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoLogoMisplaced2v2.jpg[/url]

De andere meer serieuze observatie die ik deed was het vinden van een behoorlijke braam in het draad van de G ¼ fitting. Precies de plek waar je de inschroefmoer vastdraait of een fitting plaatst. Op deze plek mag er geen enkel risico zijn op lekkage.
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PhotoCopperBuratThread1.jpg[/url]

Een braam is wel het laatste wat je wilt aantreffen op een belangrijk aansluitpunt in je waterloop. De kans op lekkage neemt hierdoor toe. Ik heb de braam heel voorzichtig met een scalpel verwijdert, erop lettend dat er geen beschadigingen ontstaan (met name aan het draad). Na het plaatsen van de GPU met waterblok het ik zeker drie controle rondes gedaan op lekkage op deze specifieke plek. Gelukkig was er geen probleem.

Test systeem
CASE: HAF X, MOBO: Asus Crosshair V Formula, CPU: 1100T BE over clocked@3987MHz, MEM: 4x 2Gb 1333 oc @ 1400MHz, GPU: ATI 6990, PSU: Xilence 1000 Watt, 3 x SSD, 3 x HDD, 1 x DVD-Burner, Water Cooling: 360 mm EK Radiator with 3 x pull fans, 1 Front Fan, 1 Side Panel Fan, 1 Case Fan.

Het system is 24 uur getest in Idle stand en 24 uur onder Full Load (Unigene Heaven 3.0). Temperaturen zijn gemeten en gelogd door middel van de interne sensors via HardwareInfo (HWiNFO64), het geluidsniveau is gemeten met een decibelmeter.
Test Resultaten:
[url]http://i903.photobucket.com/albums/ac240/Henkenator68NL/Alphacool%20Nexxos%206990%20Water%20block%20series/PerformanceAlphacoolNexxos6990Waterblockv4.jpg[/url]

De resultaten spreken voor zichzelf: de Idle temperaturen zijn met 13% gezakt, maar het meest spectaculair is de temperatuur onder Full Load; deze zijn met 35% gedaald. Het geluidsniveau onder Full Load is met 19% gedaald. Ook de algemene temperatuur in de Case en daardoor van de andere componenten is gedaald, daarvan heb ik echter geen vastgelegde resultaten.

Conclusie:
Na 1 maand gebruik kan ik zeggen dat ik blij ben met de prestaties/resultaten van het Alphacool NexXxoS ATXP 6990 Series Waterkoelblok, zeker gezien de prijs. Serieus aandachtspunt is uiteraard de afwerking: een braam in het draad van de Fitting mag zeker niet voorkomen. Ik raad iedereen aan dat goed te controleren en het product te retourneren als er bramen te zien zijn. Daarnaast is het verkeerd plaatsen van het logo ook slordig te noemen. Verder vind ik de montagehandleiding erg summier en mis ik ook een “how to” video op bijvoorbeeld youtube.

Heb jij ook een Alphacool NexXxoS ATXP 6990 Serie?

Nette review! 4 sterren gegeven.

Vraagje: Merkte je dat je CPU warmer werd, vooral na de 24 uur stresstest?
Ik heb zelf namelijk ook een CPU-only waterloop (I7 920 @ 4GHz) met een 360 RAD. Zit nu te denken om ook mn GPU erbij te hangen (HD5870), maar ik zit me een beetje af te vragen wat dat doet met de temperaturen, vooral als beide onder load zijn.
Merk je bijvoorbeeld ook verschil in temperatuur van je GPU als je je CPU wel of niet belast? Of heb je dit niet getest?
Nog een opmerking / vraag: Heb je op foto 9 niet knijterveel koelpasta gebruikt, of zie ik dat nu verkeerd?
Hallo Wouter,

Ik heb de Log Files van HWMonitor door Excel heen gegooid en daar kwam het volgende uit:

Gemiddelde temperaturen over ca 24 uur onder wisselende load:

De Systeem temperaturen zijn gemiddeld gezien zelfs iets lager met de CPU en de GPU beide op watergekoeld. Ook nu onder full load merk ik niet dat de temperatuur van de CPU negatief wordt beïnvloed door de GPU. Het enige waaraan ik het wel merk is de vloeistof temperatuur. Ik heb een inline temp sensor; die geeft wel een iets hogere gemiddelde waarde, maar dat vind je niet terug in je CPU temperatuur.

Ik denk dat je kan concluderen dat je prima je GPU op je betaande loop kunt aansluiten en daar alleen maar voordelen van zult hebben.

Qua koelpasta: het lijkt inderdaad wel veel, maar die hoeveelheid heb ik over 3 plekken verdeeld en alle overtollige pasta er af geschraapt tot er een hele dunne laag is overgebleven.

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 20 juli 2012 10:10]