Sweex KB040US Multimedia Keyboard PS/2 Black Review

Wiethoofd 24 december 2008, laatste update op 25 maart 2012, 12.318 views

Sweex KB040US Multimedia Keyboard PS/2 Black

Pluspunten

• Goedkoop
  • Simpel
  • Functietoetsen
  • Zwart
  • Werkt zonder driver

Minpunten

• Botst met Logitech SetPoint
  • Geen goede meegeleverde driver
  • Geen goede driver online

Wat is het
Een simpel toetsenbord met 21 multimediafunctietoetsen met een prijs rond/onder de ¤ 5,-

Sweex Logo

Reden van aanschaf
Ik heb jarenlang een Sweex KM-2501 gebruikt. Maar omdat ik halverwege november een Samsung Syncmaster 226BW aan mijn computer heb hangen, heb ik ineens zeeėn van ruimte op mijn bureau. Omdat de Samsung Syncmaster 950p (een 19" CRT) die ik hiervoor had wit was, misstond mijn KM-2501 niet.
Maar sinds de upgrade van een Samsung 19" CRT naar 22" widescreen TFT misstond mijn witte toetsenbord bij mijn zwarte muis, scherm, kast en headset. (Zie ook mijn systeemspecs)
Omdat ik vele jaren met plezier van de KM-2501 gebruik gemaakt heb, wou ik hetzelfde toetsenbord maar dan zwart. Zo kom je dan uit bij de Sweex KB040US.

Ergonomie en vormgeving
Hier kan ik kort over zijn.
Het is een normaal toetsenbord, zwart van kleur, heeft 21 functietoetsen boven de F*-knoppen tot en met de Pause/Break en heeft 2 uitklapbare pootjes waardoor je toetsenbord onder een kleine hoek komt te staan en, naar mijn mening, lekkerder typt. Het is een rechttoe rechtaan toetsenbord met een licht gebogen bovenkant waar de functietoetsen zitten.
Sweex KB040US productfoto

Functionaliteit
Het toetsenbord heeft 21 functietoetsen.
Van links naar rechts:
Functietoetsen (klikbaar naar groot)
1. Vorige (explorer/browser)12. Play/Pauze
8. E-mailapplicatie starten19. Computer (opstarten/)afsluiten
9. Mediatoepassing starten20. Slaapstand
10. Mute21. Ontwaak uit slaapstand
11. Vorig nummer

In een spel gebruik ik alleen die voor het geluid (10 t/m 16)
Op het bureaublad gebruik ik 7, 9 en 18 extra. En op internet komen 3 en 4 wel van pas.

Verpakking en inhoud
Omdat het een simpel toetsenbord is voor nog geen ¤ 5,- krijg je ook een simpele verpakking.
Een rechthoekige kartonnen doos met daarin in plastic verpakt het toetsenbord. Onder het toetsenbord ligt de cd met de driver en handleiding er op.

Drivers en ondersteuning
Omdat mijn Sweex KM-2501 geen driver nodig had om alle functietoetsen te laten werken, ging ik er van uit dat ik die bij de KB040US ook niet nodig zou hebben. Computer dus uit gezet, de KM-2501 uit de PS/2 poort en de KB040US in de PS/2 poort en de computer weer aangedrukt.

Hier komt het enige (grote) minpunt van het hele toetsenbord: de driverondersteuning.
Omdat ik gewend was Firefox op te starten met functietoets 7 drukte ik hier na het opstarten van Windows ook op. Nu startte niet Firefox op, maar gebeurde er niets. Toen ik op knop 15 drukte om mijn volume harder te zetten van Winamp (handmatig opgestart), startte ineens Firefox op. Raar!

Dus ik de driver van de meegeleverde CD geļnstalleerd. Dat er tijdens de installatie van de driver E-mail keyboard bovenin staat liet mij twijfelen aan de kwaliteit van de meegeleverde driver.
Omdat het een PS/2 toetsenbord is moest de computer uit en aan voordat ik 'vooruitgang' zou merken.
Na de installatie van de driver werkte nog steeds geen enkele functietoets, net als voor de installatie. Ook een poging om iets te veranderen in het geļnstalleerde programma bij de driver maakte geen verschil.

Vervolgens gezocht op internet naar een driver. Via Google en op de Sweex site.
Uiteindelijk heb ik na lang zoeken op de Sweex site een driver gedownload voor een multimedia toetsenbord (EA100010_XP.zip) Deze wil een Windows 2000 driver installeren, dus geprobeerd op XP, maar nog steeds geen werkende multimedia toetsen. (na lang zoeken op deze Sweex site een 'goede' driver gevonden)

Update 26-02-2008
Na 2x een herinstallatie van Windows gedaan te hebben toch maar gaan kijken bij de driver van het toetsenbord in apparaatbeheer. Hier zag ik dat mijn toetsenbord overgenomen werd door de Logitech Setpoint voor mijn muis. Na het stuurprogramma teruggezet te hebben naar de standaard Windows XP driver werken alle functietoetsen weer. Minpuntje voor Logitech dat die de driver van een toetsenbord van een ander merk ongevraagd overneemt. Nu met mijn nieuwe Roccat Kone geen last meer van botsende drivers aangezien beide plug & play zijn.

Bouwkwaliteit
Het is een redelijk licht plastic toetsenbord, wat toch zwaar genoeg is om niet zo maar te verschuiven, ook zitten aan de kant van de spatiebalk rubberen voetjes om glijden te voorkomen. Het toetsenbord kan licht aanvoelen, maar is zeer degelijk (mits er niet mee gegooid wordt). Tevens een ideaal toetsenbord voor mee naar een LAN etc. omdat het tegen een stootje kan, goedkoop te vervangen is en goed blijft werken.

Typvriendelijkheid
Het is een standaard toetsenbord en typt net als mijn oude witte KM-2501.
Simpele toetsenaanslag, werkt ook goed in games. Geen hakende toetsen. Alleen de functietoetsen werkten (bij mij) niet (meteen) na het aansluiten van het toetsenbord in verband met de Logitech Setpoint drivers.

Een zeer goed voor een toetsenbord met werkende functietoetsen, omdat je de standaard programma's keurig kan opstarten en je handig je geluid en afspeelprogramma kan regelen.

Een goed toetsenbord wat lekker typt, 21 functietoetsen, zwart van kleur is en zeer goedkoop.

Changelog
- 26-02-2008: Onlangs een reļnstall van een volledige versie van Windows XP.
Nog steeds deden mijn functietoetsen na installatie van de standaard drivers (scherm, videokaart, chipset, muis, ed.) het niet. Waar ik wel achter kwam, is dat de Setpoint driver voor m'n Logitech RX300 mijn toetsenbord ook meteen detecteert als zijnde een Logitech toetsenbord. Via apparaatbeheer heb ik gedaan dat het vorige stuurprogramma gebruikt moest worden, dit is de standaard Windows XP 102/103 toetsenbord driver. Na opnieuw opstarten werken keurig alle functietoetsen, minpuntje voor Logitech. De beoordeling aangepast omdat het toetsenbord wel meteen goed werkt zonder Logitech Setpoint toetsenbord driver.

- 03-03-2008: Nutteloos geblaat uit m'n review geknipt. Beoordeling aangepast, typo's veranderd. Printscreen toegevoegd van hoe de keyboard driver moet zijn voor werkende functietoetsen. Links naar andere reviews verwijderd ivm balkje rechterkolom.
- 14-03-2008: Functie knop 6 toegevoegd (Favorieten) en de gebruikte knoppen veranderd.
Ook kan ik nu met knop 19 de computer nu aandrukken (even een BIOS instelling veranderd: 'Boot on PS/2' enabled)

- 24-12-2008: Tekst hier en daar aangepast. Changelog toegevoegd en oude updates er in verwerkt. LAN gedeelte toegevoegd. Afbeeldingen in de review toegevoegd, functietoetsen in een tabel gezet.

Reden van schrijven
Derde review waar ik na eigen ervaring zeer tevreden mee ben.

Gebruikte bronnen:
Google
Sweex site
Tweakers.net
Sweex KB040US product site

Heb jij ook een Sweex KB040US Multimedia Keyboard PS/2 Black?

Wow! Super review (ik gebruik zelf de G15) en ik ben zelf ook tevreden over dit toetsenbord. M'n vriendin heeft dezelfde, maar dan in het grijs. Het typt gewoon goed en makkelijk.

Wat drivers betreft: je hebt helemaal geen drivers nodig en zeker omdat het een PS/2 tobo is. De multimedia functies zitten namelijk al in XP/Vista ingebakken.

M'n vriendin heeft namelijk dit toetsenbord + een Logitech RX1000 laser muis met Setpoint installed. Geen problemen hier. Ze heeft Vista 64.

Maar ervaringen kunnen idd verschillen.

Toppie review. :*)
Anders schep je ff op dat je de duurste spullen in huis hebt :S
wauw :) uitgebreide review voor een ramplank van nog geen 5 euro...
Eerlijk gezegd zijn mijn eisen voor dergelijk producten zo goed als nul, helaas verwacht ik dus dat je review weinig gelezen gaat worden...

Maar review is lekker uitgebreid :) complimenten!
maar niet iedereen is net zoals jij, er zijn mensen die wel eisen stellen aan een goedkope ramplank, en die paar die hem lezen is mooi meegenomen,

dankje voor je complimenten :D
Tsja, ik zou zelf waarschijnlijk nooit zoiets kopen, maar ondanks dat vond ik het nog steeds een erg leuke review om te lezen Kalechinees (lache naam trouwens, normaal kun je een ram voor je kop verwachten wanneer je iemand zo noemt ;)

Erg leuke review Wiethoofd, goeie mod ook!
Het enige ‘minpunt’ is nu een wit snoer uit een zwart toetsenbord (gaat ergens ooit nog wel zwart geverfd/gespoten worden).
Kun je toch ook gewoon het nieuwe kabeltje op de oude print solderen? Volgens mij een stuk sneller en netter dan een kabeltje gaan schilderen... :?

Leuke review trouwens over een ramplank ;)
dan moet je weer gaan solderen, gewoon de printplaat met kabel overzetten is 24x zo snel en scheelt werk, het valt ook niet op als de kabel gewoon op het bureau ligt (is ook grijs/witig net als de kabel (of andersom natuurlijk ;))

hij hoeft niet geverfd, dat kan evt later altijd nog
Respect! Een review voor een tobo van 5 euro die vaak in zijn hele handleiding minder uitleg heeft ;-)
Erg leuk om te lezen wel, en waarom niet ? Als m toch lekker typt!

Gr Rick
er zat niet eens een handleiding bij ;) dus er staat meer tekst in mijn review dan in de handleiding zou hebben kunnen staan.
Review is ook grotendeels getypt op hetzelfde toetsenbord, dus idd, waarom niet ;)

Het blijkt wel dat ik een kapotte heb ontvangen, mja is nu al te laat, ik heb em al open gehad en aangepast, dus terug naar een internetwinkel heeft niet heel erg veel zin lijkt me!
Een wel heel goede review voor een toetsenbord van nog geen ¤5.-. Compliment. ;)
Toch wel een nuttige review. Ik zat te denken aan een paar goedkope zwarte toetsenbordjes voor de kinderen. Nu weet ik dat je voor weinig geld toch nog een fatsoenlijk produkt krijgt.
gelukkig heb ik je kunnen helpen.
Houdt er wel rekening mee dat als de functietoetsen van het toetsenbord na het aansluiten niet meteen goed werken, dan is hij kapot en zal je er mee terug moeten

(het kan ook zijn dat ik een uniek exemplaar heb, dus binnenkort bij de norrod even een exemplaar opsnorren voor 7,50 en kijken of die hetzelfde heeft (zo niet, dan bouwen we m'n eerste exemplaar om en brengen we die terug :P))
Nja, voor 4¤ kun je niet klagen :)
toch wel als je na lang zoeken bij zo'n tobo uit komt en zeker met 2x eenzelfde mankement!!
Ik zal zo eens even een linux dvd er in drukken en kijken hoe het bord zich gedraagt onder ubuntu 7.10.
Mocht hij dan nog niet werken, dan bouw ik de boel om en post ik hier even een foto van de printplaten van de oude en de nieuwe naast elkaar
Nette review :) De review heeft waarschijnlijk meer gekost dan het bordje zelf :P
jemig, wat een moeite voor een sweex tobo, zelf heb ik belachelijke eisen aan me spullen.
logitech media keyboard elite...nou de toetsen reageren soms niet, en 1 maand later beginnen de toetsen die het wel goed deden erna ook gaar te doen. bovendien gaan de letters er binnen een week af (of dit verschilt bij andere tobo's weet ik niet)
Wow.. Ik denk dat je meer tijd hebt gedaan om deze review en testen uit te voeren dan dat Sweex ooit heeft gedaan aan hun gemiddelde producten!
Prachtig ! :Y)
ja, ik denk het ook wel, en omdat ik nu zoveel getest heb, weet ik dus dat het neit aan het toetsenbord ligt, maar aan mijn windows standaard keyboard driver die niet in de Retestrak Corp. versie zit, en wel in de legale xp pro, reļnstall is dus onderweg