Gigabyte GA-Z77-DS3H Review

debom 18 juli 2012, laatste update op 18 juli 2012, 2.178 views

Gigabyte GA-Z77-DS3H

Pluspunten

• mSATA onboard
  • 3D Bios

Minpunten

• Bij grote GPU kaarten worden de toch al schaarse SATA poorten geblokkeerd en kunnen dus niet worden gebruikt.
  • Beperkte overklokbaarheid tot ongeveer 1Ghz meer.
  • Aftermarket CPU cooler kan tegen de Memory module aanzitten.
  • Het tweede PCIe slot is maar 4x.

Layout Score: 2
Featureset:

Verwacht geen volledig moederbord met alle toeters en bellen. Ik heb er voldoende aan, al zou ik wel wat meer SATA sloten willen hebben. Een leuke bijkomstigheid is het mSATA slot dat zich naast de CPU socket bevindt. Ook heeft het moederbord geen firewire.

Een andere pluspunt is dat het moederbord bijna natively gebruikt kan worden voor een Hackintosh computer. Dit komt mede door de 3D bios van Gigabyte.

Layout:

Die is op zijn zacht gezegd niet meesterwerk. Bij een aftermarket CPU cooler kan het zijn dat deze tegen de memory module aanzit. Ik heb zelf de CoolerMaster 212 EVO en deze zit op een millimeter vanaf mijn geheugen reep. Ik gebruik low profile dimms hiervoor vanwege dit euvel.

Ook als je een crossfireX setup gaat bouwen en je hebt een lange GPU, dan kan deze over de SATA poorten heen vallen, waardoor ze onbruikbaar worden.

Het tweede PCIe slot is alleen maar 4x en niet de volledige 16x. Dit staat ook in de specs aangegeven.

Prestaties

Die zijn voor mij persoonlijk goed te noemen. Met mijn setup (i7-3770K/16GB/SSD/HD6870) haal ik met Battlefield3 55fps op high.

Stabiliteit

Nog geen crash mogen meemaken.

Overklokbaarheid

De blauwe moederborden van Gigabyte staan er om bekend dat ze geen overklok monsters zijn. Ik heb 'm zelf getest met 1Ghz overklok en tot nu toe geen issues gehad. 1Ghz overklok is ook wel het maximum wat die aan kan. Wil je hoger, ga dan voor de UD variant.

Compatibiliteit

Alles wat ik er tot nu toe heb ingeprikt en aangehangen wordt zonder moeite herkend.

Ondersteuning

Sinds de introductie in maart, zijn er inmiddels 5 nieuwe BIOS versies uitgebracht. Over het algemeen is de ondersteuning van de fabrikant goed te noemen.

Die is goed te noemen. Ik vind dat ik niet te veel heb betaald.

[edit]: tweede PCIe slot

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z77-DS3H?

is het niet heel erg normaal dat wanneer je een grote koeler hebt dat die dan ALTIJD je dimm's bedekt!? :/

voor de rest; wel een redelijke review, beetje schaars maar toch, je bespreekt wel goed de hoofdpunten etc.

3 sterren van mij.

[Reactie gewijzigd door TecHHeaD op 18 juli 2012 14:24]

Thanks voor de sterren. Het klopt dat dit niet heel uitgebreid is. En daar heb ik eerlijk gezegd ook geen zin in. Wil men wel laten weten wat mijn bevindingen zijn geweest. Helpt wellicht in de keuze van het moederbord.