Panasonic PT-AT5000E Review

rudinie 17 juli 2012, 731 views

Panasonic PT-AT5000E

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Plaatsingsflexibiliteit door lens shift
  • Geringe geluidsproductie.

Minpunten

• Geen 3d brillen meegeleverd

Contrast / helderheid Score: 5
Mijn eerste review dus geef gerust aanwijzingen.

Ik heb deze beamer gekocht ter vervanging van mijn Sony VPL VW12HT uit 2003 die vanwege het ontbreken van fullHD ondersteuning in de kast was beland. Dat de tijd kwa technologie niet stil heeft gestaan is een understatement.

De projector komt goed beschermd in de doos, met een stel piepschuimen steunen om en rond de lens. Een volledige handleiding zit alleen op cd-rom bijgevoegd, een quick-start guide is wel in print meegeleverd.
Ik heb de projector bovenop een vrij hoge boekenkast staan (+/-2 meter hoog), op zo'n 4.5 meter van het 16:9 scherm van 220cm diagonaal, met een 1.0 gain, handmatig projecta scherm van een paar jaar oud.
Ben buitengewoon onder de indruk van de flexibiliteit van deze opstelling. Door de lens shift knop die naast de lens zit kun je de projectie een klein beetje van links naar rechts en heel erg veel van onder naar boven bewegen. Toegegeven, het systeem dat met een hardwarematig soort joy-stickje werkt is niet uiterst precies dus het is even een beetje priegelen, maar daarna heb je de beamer wel daar staan waar hij niet in de weg staat. Ik kan nu gewoon voor de zitplaatsen langs lopen (en ik ben toch ruim 1.90 lang) zonder dat mijn hoofd de lichtstraal blokkeert. Kabels zijn dus ook lekker uit de weg.
Bij de Sony moest ik elke keer de beamer voor me op een tafeltje zetten, standaard eronder, gepiel met uitlijning, keystone correctie, lastig.
Zoom en focus gaan of via de knoppen op de zijkant, maar dat is zeker voor focus niet erg handig, maar gelukkig blijkt het ook met de afstandsbediening te kunnen.

Geluidsproductie is in eco-mode zo goed als onhoorbaar, in normal mode zou je hem wellicht heel iets kunnen horen, als je een kniesoor bent en je er dicht naast gaat zitten. Wederom een enorm verschil met de Sony.

Beeld is fenomenaal. Overdag kan ik wel de luxaflex dichtdoen maar er komt wel redelijk wat licht nog naar binnen. Dit merk je natuurlijk wel aan de zwart-waarden, maar als je de lamp op normal houdt en de kleurinstellingen op standaard (dus niet cinema of rec709) dan is het niet echt storend. De sony was overdag gewoon niet te gebruiken.
'sAvonds komen de andere kleurinstellingen goed tot zijn recht. Heb net TinTin op rec709 in eco gekeken en dat is echt ongelooflijk mooi. Ik voed de beamer vooralsnog met een HDX1000 die ik voor de gelegenheid op 23.976p heb gezet. De 7.5 meter hdmi kabel die ernaar toe gaat koste een klein vermogen, van het merk IXOS XHT458.

3D
Omdat de beamer standaard zonder brillen geleverd word heb ik de 3D functionaliteit nog niet kunnen testen. Wel heb ik een half SBS mkv via de HDX ernaartoe gezet en dat leek wel begrepen te worden, maar zoals gezegd kan ik dit pas goed gaan beoordelen als de brillen binnen zijn, en wellicht pas echt goed als ik een mediaplayer heb aangeschaft die fullHD 3D iso's (frame packaging) ondersteund.
Wellicht dus iets meer over de 3D als ik hierover iets zinnigs kan gaan zeggen.

Wil je iets specifieks weten, vraag gerust.

Heb jij ook een Panasonic PT-AT5000E?

Hallo,

Wij zijn aan het wachten op onze beamer (voorlopig niet op voorraad bij de leverancier), maar ze hebben ons veel goedkopere HDMI kabels aangeraden, vanwaar de keuze van deze kabel (je hebt er eigenlijk 3 nodig ?)
Dit is de kabel die men ons heeft aangeraden, kost ongeveer 10 x minder: König HIGH SPEED HDMI CABLE WITH ETHERNET.

groetjes
Conny
Hoi Conny,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze kabel heb gekocht op aanraden van het lokale winkelpersoneel. De dag dat ik de beamer zou ontvangen realiseerde ik me dat ik nog geen hdmi kabel van die lengte had en wilde dus direct een kabel kopen. Online had ik gelezen dat het voor fullHD 3D van belang was een goede hdmi kabel te hebben zeker bij wat grotere lengtes. Deze kabel was de enige goede kabel die direct mee te nemen was.