HP EliteBook 8560p (LG732ET) Review
Na 7 jaar met tevredenheid op mijn Dell Inspirion (E1705/T2300) te hebben gewerkt was ik toe aan iets nieuws en zocht een goede laptop. Maar ja, wat is goed! Goed betekent voor mij per definitie niet snel maar een degelijke laptop met veel aansluit mogelijkheden die vooral stil is. De huidige (en nieuwe) generatie laptops hebben een behoorlijk probleem ze worden steeds heter (zeker de Ivy bridge modellen). Er moet steeds meer gekoeld worden en uiteindelijk heb je een ventilatie kachel op je bureau staan de blaast als een bladblazer. Helaas had ik deze ervaring al met een Dell XPS. Na enig onderzoek waren mijn uitgangspunten; geen Ivy bridge die wordt te heet, geen discrete graphics maar alleen geïntegreerd en geen i7 maar max i5. Daarnaast...
Pluspunten
Degelijk gebouwd Goede koeling redelijk stil Mooi helder scherm
Minpunten
De HP site is niet erg gebruikersvriendelijk, hopelijk heb ik dat nooit nodig (service e.d.).
Eindoordeel
Aansluitmogelijkheden
Op de laptop is aalles aanwezig (USB 2/3, Seriel, DP/VGA, 1394, esata), behalve HDMI, maar een DisplayPort is voor mij ook prima en de conversie van HDMI naar DP is vrij eenvoudig.
Met een dockingstation (A7E32AA) nog uit te breiden met meer aansluitingen w.o. DVI en Parallelle poort voor wie dat nog nodig heeft.
Daarnaast heeft dit model Ethernet, Wifi, Telefoon modem en een 3G broadband modem!
Prestaties
Ik draai Linux Mint (Ubuntu variant) dus alles is bloed snel, vandaar dat snelheid voor mij totaal geen criterium is, een i3 had al voldoende geweest. Windows Prestatie-index geeft 4,7. Ik weet niet of dat goed is, want ik werk nooit met Windows. Tot nu toe gewend aan Dual Core 1,6Ghz T2300, was ook snel genoeg. Ik had alleen behoefte aan meer (modernere) aansluitingen en een beter scherm.
Constructiekwaliteit
Constructie van de laptop is uitstekend. Het huis en constructie is volledig van aluminium en je kunt de laptop niet twisten. Heel erg gemakkelijk is de onderplaat die is gemakkelijk open te maken voor uitbreiding van geheugen of vervanging van onderdelen. Zie op Youtube verschillende filmpje daarover.
Werktijd op accu
Tot nu toe 4,5 uur, maar ik moet zeggen dat ik dit nog niet echt geprobeerd heb. Dit is wat de batterij indicator aangeeft.
Kwaliteit beeldscherm
Mooi scherm 1600x900 met goede kleur opbrengst, vanuit vele hoeken zichtbaar.
Draagbaarheid
De laptop is niet echt licht 2,73 kg, maar voor zoveel functionaliteit kan dat wellicht ook niet.
Aan het werk
Het eerste wat ik gedaan heb is de hard schijf 320GB/7200RPM vervangen door een 256GB Crusial M4 SSD. Bij de laptop wordt meegeleverd 2x Windows 7 professional CD's een 32-bit en de 64-bit variant, erg handig. In 15 minuten! Windows 64 geïnstalleerd in een 70GB partitie en daarna het echte werk Linux Mint installeren duurde slechts 10 minuten. Nu hebben we echte snelheid Windows opstarten in 24 seconden en linux opstarten in 10 seconden!
Linux Mint getest
Het is misschien iets off-topic maar mijn ervaring met de installatie Linux Mint 13 (Ubuntu LTS 12.04) wil ik toch niemand onthouden.
Scherm: werkt
Processor stepping e.d.: werkt
Synaptic mouse pad met toetsen: werkt
Wifi: werkt
3G Broadband: werkt
Ethernet: werkt
Telefoonmodem: niet getest
Fingerprint reader: type wordt (nog) niet door Linux ondersteund
USB 2.0: werkt
USB 3.0: werkt
esata: werkt
1394: niet getest
VGA poort: werkt
DisplayPort: werkt
SD/MCC reader: werkt
Toetsenbord: werkt
Short-key toetsen: werken allemaal
Seriele poort: niet getest
Speakers: werkt, ook via koptelefoon
Microfoon: werkt, ook via extern aansluiting
Webcam: werkt
Slaapstand (klepindicator): werkt
Kortom: als je niet per se zit te wachten op de vingerafdruk lezer werkt alles en is deze machine helemaal compatibel met Linux Mint 13 (dus ook Ubuntu LTS 12.04).
Conclusie
De laptop is niet goedkoop (1235,00) maar als je een degelijk werkpaard zoekt met veel aansluit mogelijkheden kan ik de laptop iedereen aanbevelen.
Heb jij ook een HP EliteBook 8560p (LG732ET)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (4)
Ook schrijf je niks over de ergonomie (toetsenbord / trackpad), iets wat toch erg belangrijk is. Hoe is de geluidskwaliteit van de laptop?
En zo zijn er nog wel meer zaken die ik als lezer graag in een review terug zou willen zien
Wel goed dat je aangeeft waarom je een Elitebook hebt gekozen ipv. een Probook. Ik sta nl. ook voor deze keuze, en zie nu pas dat er geen 15,6" Probook met hoge resolutie scherm én USB 3.0 is.
[Reactie gewijzigd door Leolinedance op 24 juli 2024 07:29]
Is de nieuwe ProBook 6570b (model B6P81EA) niet iets voor je. HD+scherm en USB 3.0, wel Ivy Bridge en i5 3210m processor. Voor de rest heeft deze dezelfde specs als de EliteBook. Pas in augustus leverbaar. Advies prijs ligt aanzienlijk lager.
Ik zal de review nog iets verfijnen zodra ik kan.
Mijn god, wat is deze HP een ramp van een laptop:
- weegt een ton, gigantisch dik ("bouwkwaliteit"!)
- erbarmelijk scherm, pixelvijver, slecht contrast
- matig toetsenbord (en altijd vervelend dat toetsenbord niet gecentreerd is tov scherm door numeriek toetsenbord: je zit er altijd scheef voor).
- ventilator maakt altijd lawaai, ook al doet de laptop helemaal niks
- matige trackpad
... en dan ook nog eens ontzettend duur zie ik (nou ja, je krijgt er een hoop hardware voor, ttz heel veel materiaal).
Ok, deze review is uit 2012, maar toch, ik begrijp niet hoe zo'n gedrocht ooit meer dan één ster kan krijgen in een review...
Voila frustratie afgewerkt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn