Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Cruise NL Zwart Review

Entity 26 januari 2008, 6.691 views

HTC Touch Cruise NL Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Degelijk
  • Véél features
  • Gebruiksvriendelijk
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Scherm reflecteert wat veel
  • Hogere resolutie video's schokkerig

Introductie
Al een tijdje was ik aan het wachten op een mobiele telefoon die eigenlijk alle pda-, navigatie- en GSM functies combineert in één mooie en niet al te dure telefoon. De telefoon moest dus voorzien zijn van ingebouwde GPS, WiFi, UMTS/GPRS, touchscreen, camera en Windows Mobile. Dit soort telefoons waren er al wel, maar zagen er niet zo mooi uit of hadden andere tekortkomingen. Tot ik de Touch Cruise tegenkwam, aangekondigd alweer heel wat maanden geleden, toen nog onder de naam Polaris. Vanaf dat moment wist ik het eigenlijk al: dit wordt mijn volgende GSM. Eindelijk, eind december 2007, was het dan zover: de eerste batch (en naar later blijkt, zou de tweede batch pas weken later komen) Engelstalige versies werd gesignaleerd bij een aantal shops. Ik aarzelde geen moment en bestelde hem en de volgende dag had ik hem al in huis!

Eerste indrukken - uiterlijk
De Touch Cruise (TC vanaf hier) komt in een hele mooie zwarte doos met kartonnen omhulsel waar het toestel op afgebeeld staat. Na het kartonnen omhulsel eraf gehaald te hebben, blijft er een zwarte kartonnen doos over met alleen het HTC logo erop. De doos, dichtgesealed met een sticker, maar ook voorzien van magneetsluiting, doet je geloven dat je iets bijzonders in handen hebt. Na openen van de doos, wordt dit gevoel versterkt omdat de TC je prominent in het midden aan ligt te gapen in zacht materiaal. De rest van de meegeleverde spullen zitten onder dit materiaal verstopt. Bij het uitnemen van de TC valt eigenlijk gelijk op hoe degelijk het toestel aanvoelt. De plastic behuizing is niet van dat goedkope, gladde plastic wat je vaak tegenkomt, maar van een wat ruwer, dikker soort. Het formaat van het toestel is perfect: hij was net zo hoog als mijn vorige GSM (HTC Mteor), uiteraard wel een stuk breder, maar ook nauwelijks dikker, in ieder geval nog klein genoeg om hem in je broekzak mee te kunnen nemen. Het gewicht van het toestel is eigenlijk wat je ervan verwacht, niet te zwaar maar zeker niet te licht.

Eerste indrukken - bediening
Na de telefoon de eerste keer ingeschakeld te hebben, gaat hij de HTC software automatisch installeren en reboot hij een keer. Vervolgens ga je door de standaard Windows Mobile calibratie- en welkomstprocedure heen en daarna kun je aan de gang. Wat gelijk opvalt, is de HTC home applicatie, met vier tabbladen: home (met de tijd en links naar sms, email en telefoon), het weer, een launcher (om snel bij applicaties te komen) en sound (om snel van profiel te wisselen). De applicatie neemt ruim de helft van het scherm in, daaronder is nog net plek voor de eerstvolgende agenda afspraken.

Naast deze HTC home applicatie, heeft dit toestel natuurlijk nog iets om zich te onderscheiden van andere Windows Mobile toestellen: de Touch interface. Door je duim van onder naar boven over het scherm te bewegen (dit vergt wat oefening in het begin), kom je bij de Touch kubus uit, met drie schermen, waartussen te switchen is door van links naar rechts (of andersom) met je vinger te bewegen: telefoon (met 9 snelkiesnummers en links naar contacts en keypad), een scherm met zes knoppen met veelgebruikte applicaties (email, sms/mms, IE, Tasks, Calender en Comm Manager) en een scherm met drie knoppen naar multimedia applicaties (Music, Photos, Videos). Het gebruik van de Touch interface is even wennen en om eerlijk te zijn, gebruik ik hem niet veel. Alleen het telefoonscherm met de snelkiesnummers is handig, de applicaties start ik doorgaans ofwel via het home scherm, of via het startmenu.
Ook een noemenswaardige applicatie is de Comm Manager. Via dit programma kun je heel snel dataverbdingen stoppen (of ook starten in geval van WiFi) en kun je de telefoonmodus in- of uitschakelen. Als je alle verbindingen, inclusief GSM, uit wilt schakelen, kun je kiezen voor vliegtuigmodus. Het toestel fungeert dan eigenlijk alleen als PDA.

In de loop der jaren heb ik al behoorlijk wat ervaring opgebouwd met Windows Mobile en ook deze versie (Windows Mobile 6 Pro) werkt zoals verwacht. Er is veel in te stellen, al moet je soms even zoeken waar bepaalde opties zitten. Het start menu is gelukkig in te stellen op grote letters, waardoor navigatie met vingers goed te doen is. De TC is hier helemaal op ingesteld, zelfs de verschillende toetsenborden zijn hiervoor goed te gebruiken. Persoonlijk geef ik overigens nog altijd de voorkeur aan een volledig Qwerty toetsenbord en heb hiervoor een 3rd party versie (PCM Keyboard) geïnstalleerd. Deze is met de vingers te bedienen, maar met de stylus gaat het toch beter.

Een mooie toevoeging van HTC is het menu rechtsboven in het scherm. Hier zit een soort drop-down taskmanager, vanwaar je snel kunt switchen tussen openstaande programma’s en deze ook heel snel stuk voor stuk of allemaal tegelijk af kunt sluiten.

Het touchscreen van de TC is fijn, maar reageert niet altijd even goed, zeker vergeleken mijn een PDA die ik had. Mogelijk komt dit door de (meegeleverde en overigens verder erg goede) screenprotector, ik heb de telefoon niet zonder gebruikt. Storend is het overigens niet, het is gewoon even wennen.

Telefoongebruik
Het belangrijkste aan een telefoon is natuurlijk dat hij prettig telefoneert. Dit zit bij de TC wel goed: het kiezen van een nummer werkt prima via het touchscreen en via de hardwareknoppen kun je snel een telefoontje starten of opnemen. De geluidskwaliteit is uitstekend, mensen zijn duidelijk verstaanbaar en je hoeft het toestel niet tegen je oren te drukken om iemand duidelijk te kunnen horen.

Het ontvangst van netwerken is ook goed te noemen. Ik woon in een gebied met beperkter bereik (dicht tegen de Belgische grens) en zolang ik de grens niet over ga, blijft hij trouw het T-Mobile netwerk ontvangen. Ik heb toestellen gehad, waar het ontvangst zeker binnenshuis nog weleens wegviel, maar dit heb ik met de TC nog niet gemerkt. Wel moet ik hem op handmatige netwerkkeuze zetten, anders komt het voor dat hij toch een Belgisch netwerk oppikt. Hier ben ik overigens aan gewend: practisch alle toestellen hebben dat in de regio met T-mobile.

SMS’en gaat ook prima: via HTC home kom je met in druk op de knop bij je inbox terecht en van daaruit kun je snel nieuwe sms’jes starten. Het typen van een sms’je gaat prima met de Touch keyboards, maar zoals aangegeven, geef ik toch de voorkeur aan een volledig Qwerty toetsenbord.

Internet/email
Een telefoon als dit koop je doorgaans niet alleen om te bellen, maar ook vanwege zijn internet/email functies. Emailen gaat feitelijk op dezelfde manier als SMS’en. Het toestel ondersteund alle gangbare email protocollen, inclusief Push Mail. Zelf gebruik een IMAP mailbox waarbij ik handmatig mijn mail kan controleren. Het is in te stellen dat hij alleen de headers binnenhaalt, zodat eventuele attachments of grote mails niet gelijk helemaal gedownload worden. Dit scheelt aanzienlijk in dataverkeer en je kunt selectief de volledige mailtjes downloaden.

Verbinding maken met internet kan via verschillende netwerken: Naast GPRS en UMTS wordt ook HSDPA ondersteunt en is het toestel uiteraard voorzien van WiFi. Verbinding maken met welke vorm van dataverkeer gaat vlot en probleemloos. Via de Comm manager kunnen de dataverbindingen snel gestart en gestopt worden.

Internetten kan met Internet Explorer of Opera Browser. De eerste is de ‘standaardbrowser’, maar eigenlijk werkt Opera veel fijner. Veel websites zien er veel beter uit in Opera en zijn makkelijker te gebruiker. Helaas kun je Opera niet als volledig standaard browser instellen, of ik heb die optie nog niet gevonden. Wellicht is dit via de registry aan te passen, maar het zou netter zijn als dit gewoon in te stellen is, zoals op een desktop Windows versie.

GPS
De TC komt met een ingebouwde GPS ontvanger en meegeleverd is een gratis Tomtom6 versie, echter zonder kaarten. Je kunt gratis één stad downloaden, maar hier heb je natuurlijk niet zoveel aan. Je dient dus kaarten bij te kopen, maar dit scheelt in ieder geval in aanschafkosten in vergelijking met een volledige Tomtom met kaarten. Eenmaal voorzien van kaarten, is Tomtom6 gewoon volledig functioneel. Het vinden van satellieten gaat uitzonderlijk snel, ook mede dankzijn QuickGPS, een tool die actuele satellietgegevens ophaalt via internet. Binnen een minuut heb je doorgaans wel ontvangst en zelfs binnen lukt het soms om bereik te krijgen. Mijn vorige GPS-PDA (Asus A636 met SirfIII chip, toch ook geen slechte) kreeg dit nooit voor elkaar.

Het berekenen van routes gaat erg vlot, natuurlijk dankzij de snelle 400MHz processor. Ook herberekenen van routes binnen Tomtom gaat vlot.

Camera
Hoewel ik het handig vind dat er een camera op zit, gebruik ik hem slechts incidenteel. Het is een 3MP camera welke zeker overdag en vooral buiten wel nette foto’s maakt, maar de camera is vrij traag qua autofocus en haalt het zeker niet bij een ‘echte’ digitale camera. Als het iets donkerder wordt, heeft de camera al snel moeite en levert het behoorlijk wat ruis op. Mijn 4 jaar oude Ixus maakt nog steeds veel mooiere foto’s. Hoe de camera zich verhoudt ten opzichte van andere GSM’s met camera kan ik dan ook niet zeggen. Voor filmen geldt eigenlijk hetzelfde: het is leuk incidenteel, maar meer ook niet.

Multimedia
De TC is uiteraard voorzien van Windows Media Player, maar ook van een audio manager (eenvoudige player) en een FM radio. De FM radio is alleen te gebruiken als je de meegeleverde headset aansluit, omdat die fungeert als antenne. Het ontvangst van de FM radio viel me tegen, ik kreeg weinig zenders echt helder. Misschien dat het buiten de deur beter is, maar dat heb ik niet geprobeer. De audio manager is daarentegen prima om muziek mee af te spelen. De geluidskwaliteit van de interne speaker is prima, maar die van de headset is stukken beter. Het geluid klinkt erg helder en met de audio booster is het geluid naar eigen inzicht aan te passen.

Filmpjes afspelen kan natuurlijk ook. Kleinere filmpjes van niet te hoge resolutie gaat uitstekend, maar met hogere resolutie heeft hij toch moeite. Dit komt met name omdat HTC gekozen heeft geen gebruik te maken van de Ati grafische chip die wel bij de chipset zit. Hier is de laatste tijd veel over geschreven in de media en er zijn hobbyisten bezig om een eigen driver te schrijven hiervoor. Of en wanneer deze klaar is, is niet bekend, maar het zal zeker een verbetering geven op multimedia gebied.

Het toestel is inmiddels een maand in mijn bezit en ik heb absoluut geen spijt gehad van mijn keuze. De TC voldoet aan al mijn verwachtingen. Hij is erg gebruiksvriendelijk, HTC heeft zijn best gedaan op de extra applicaties. Verder heeft het toestel eigenlijk alles wat je nodig hebt, alle huidige data-standaarden worden ondersteund, GPS, 3MP camera, wat wil je nog meer. Verder zit hij stevig in elkaar, ziet hij er erg strak uit en telefoneert hij ook nog eens prima.
De enige nadelen die ik kon vinden zijn het scherm wat in de zon toch wat veel reflecteert en de beperkte prestaties qua video afspelen. Dit laatste wordt hopelijk nog door 3rd party drivers opgelost, maar is voor mij zelf geen probleem, aangezien ik het toestel hier niet voor gebruik.

Het toestel is stevig geprijsd, maar als je ziet wat je ervoor krijgt, denk ik dat het zijn geld dubbel en dwars waard is!

Heb jij ook een HTC Touch Cruise NL Zwart?

Goeie review :)
Misschien was een plaatje wel leuk geweest maar dat is mierenne*ken ;)
goeie review, echter je geeft aan dat je de accuduur wat tegen vindt vallen. Hoe lang doe je dan ongeveer op 1 lading, en hoeveel gebruik je m dan?
Op zich valt accuduur niet tegen, ik heb hem als 'voldoende' laten scoren, maar vergeleken met normale GSM's is het natuurlijk een stuk minder.

Hoe lang ik doe op 1 lading weet ik niet, ik heb de GSM dagelijks aan m'n PC hangen, zodat hij bijna iedere dag weer volgeladen is. Na een dag regelmatig bellen/sms'en/prutsen kan zit hij nog boven de 60%, wat denk ik een te verwachten waarde is. Vandaar de 'voldoende'. Een intensieve gebruiker zal hem dagelijks op willen laden denk ik, al zou hij 2 dagen ook wel moeten kunnen halen.
Bedankt voor je review, t.a.v het browsen ben ik erg benieuwd of je dit als schokkerig of vloeiend hebt ervaren.
Om IE als standaard browser te vervangen voor Opra is inderdaad een eenvoudige wijziging van de register setiing die in de "touch cruise blog"; zoek op google met "touch cruise" koop, rond pagina 33 beschreven staat.
Ik vind browsen niet erg schokkerig gaan, maar ik zit veel op speciale PDA sites, die zijn vaak klein en daarbij merk ik niks van schokkerig scrollen oid.

De register setting zal ik eens opzoeken, bedankt voor de tip!
Nette review! Zeer veel info, waar ook goed de positieve dingen naar voren komen. Dat hebben we na dat chip-gezeur wel nodig.
Persoonlijk had ik ook nog wat over de agenda willen lezen, maar ik ga ervan uit dat dit de standaard wm agenda is, en dus gewoon fijn werkt. :)

Maar bedankt voor de goede review! Ik kan nu al helemaal niet meer wachten tot ik m'n tc ontvang!
De agenda is inderdaad standaard Windows Mobile, vandaar dat ik er niet echt op ben ingegaan. Het belangrijkst vond ik de TC-specifieke tools & features.
Goede review....ik mis alleen de agressieve reaktie op de vingerafdrukken op het scherm haha...
Fijne review Entity, bedankt. Brengt me weer wat meer wijsheid in het maken van een definitieve keuze.
Bedankt voor de mooie review. Ik ben weer een stuk wijzer geworden over de telefoon.
Klasse review, ik ga hem kopen ! :D
Ik zit er ook aan te denken om hem te kopen maar ik twijfel nog een beetje.

Ik heb ook zitten kijken naar een Iphone maar daar heb je i tunes voor nodig.

Ik wil een gps, internet, mail, sms, bellen, msn, agenda, etc. dit is wat ik zoek.

Maar wat moet mij overtuigen om dit te kopen en niet iets anders?