Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik Review

PaulEm 26 januari 2008, laatste update op 27 januari 2008, 1.711 views

Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik

Pluspunten

• Kleine router (140x31.75x140 mm [BxDxH])
  • Makkelijke installatie
  • Goed berreik
  • Gebruiksvriendelijk
  • Niet prijzig (¤55,-- tot ¤65,--)

Minpunten

• Soms duurt laden van de configuratie sloom
  • Mis een aan/uit knop, je moet nu gewoon de stroom eraf halen als je hem wilt herstarten

Beheerbaarheid Score: 5
Wat is het?
De WAG200G-EU is een Wireless G router met een ingebouwd ADSL(2+) modem van Linksys. Deze router is bedoeld voor een ADSL verbindingen over een analoge telefoon lijn. Het heeft een 4 x 10/100 Auto MDI/MDI-X LAN switch, waarmee je dus zowel bekabeld als draadloos kan gebruiken op deze router.

Eerste indruk
De router zat verpakt in een vrij kleine doos (zegt natuurlijk niks), in de doos zaten 2 kabels, een adapter, de router zelf, een standaard voor de router en CD.
Voor de beginnende gebruiker is de CD heel handig voor het configureren van je router, alles wordt in stappen uitgelegd.
Zelf heb ik de router handmatig geconfigureerd, en had hem binnen 10 minuten draaiend. Maar, wanneer ik me op MSN wou aanmelden ging dit niet. Vervolgens had ik de nieuwste firmware gedownload en werkte het perfect.

Functie
De router zelf heeft verschillende beveiligings mogelijkheden:
  • WEP
  • WPA-Personal
  • WPA2-Personal
  • WPA2-Mixed
Zelf ben ik voor WPA2-Personal gegaan, met daarna nog MAC Address filtering.
Ook is het port forwarden vrij gemakkelijk, en kun je ook per computer zeggen hoelang diegene op het internet mag.

Deze router is zeker een aanrader als je opzoek bent naar een modem+router in één!

Spel- en typefouten voorbehouden

Heb jij ook een Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik?