Mini-box VoomPC-2 Review

JorneB 26 januari 2008, laatste update op 26 januari 2008, 876 views

Mini-box VoomPC-2

Pluspunten

• Stevige materialen
  • Ventilatie
  • Eenvoudige montage
  • Uiterlijk

Minpunten

• Ontbreken van handleiding

Bij deze mijn eerste bijdrage aan de Productreviews.

Betreffende de VoomPC-2 Carpc Behuizing.

Gebruikt i.c.m.
Via Epia EX10000EG Fanless mini-ITX moederbordje
M3 ATX DC-DC Automotive voeding (review volgt)
Samsung Slimline DVD Writer SN-S082H
& 1x 1GB DDR-II 533Mhz Corsair

Inleiding:

Voor de inbouw van een computer in mijn auto was ik op zoek naar een stevige kleine behuizing, die makkelijk zou zijn weg te werken. Mijn keuze viel op deze VoomPC-2 door zijn gebruikte materialen en mogelijkheid tot inbouwen van een slimline dvd-drive. Tevens zag hij er wel leuk uit, en hoewel dat niet echt een rol van betekenis heeft omdat hij uit het zicht komt te liggen, heeft het toch invloed gehad op mijn beslissing. Het oogt gewoon solide.

Uitpakken:

Het eerste wat mij opviel was dat er geen montagehandleiding bij zat. Nu heb ik wel vaker Mini-pc's geassembleerd, maar toch, elke kast is iets anders in opbouw. Ook voor beginners is dit natuurlijk niet echt praktisch. Na enig speurwerk online zijn ze echter toch te vinden, en zal er straks even naar linken. Verder zitten er los een frontje en een backpanel bij. Het frontpanel beschikt over twee 5cm fans die naar keuze al dan niet aangesloten kunnen worden. Tevens zit er een printplaatje bij met audio en usb aansluitingen voor het frontpanel.Ook worden er genoeg schroefjes meegeleverd om niet alleen de kast maar ook eventuele inbouw componenten te monteren. Denk hierbij aan harddisk enzovoort. Afgezien van de handleiding word het dus compleet geleverd.

Materialen:

Kast: Hoogglans zwart metaal, dik en stevig, geribbeld dus stootvast.
Frontpanel: Mat zwart kunststof en wijkt in kleur dus iets af t.o.v. kast.
Backpanel: Gegalvaniseerd staal, zoals bij vrijwel elke pc.
Bodemplaat: Gegalvaniseerd staal, stevig en ziet toch niemand.

Montage:

Het monteren van de pc gebeurd op een metalen bodemplaat die, zodra gereed, in de behuizing word geschoven. Eerste montage van enkel de kast leerde mij dat alles precies past. Het is handig dit van tevoren te checken, aangezien je dit een hoop ellende kan besparen. Montage van de 2,5" harddisk word mogelijk gemaakt door een metalen voorgevormd plaatje, waar ook meteen je optionele dvd-drive op komt te liggen. Alle verbindingen zijn metaal op metaal. Om trillingen te voorkomen is het dus zaak om de schroeven goed vast te schroeven. Gebruik van rubberen dempers is simpelweg niet haalbaar in deze kast i.v.m. ruimtegebrek. Een klein drupje Bison lockbond doet ook wonderen.
Alles past zoals het hoort, en ook de kabels pasten na wat gepuzzel erin. Gebruik korte kabels en tie-wraps, om het jezelf makkelijk te maken. De kast is voorzien van twee schoefoogjes aan weerszijden, en laat zich zo makkelijk monteren op een plaat hout op de bodem van de auto of in de kofferbak. Zelf heb ik voor montage op de bodem gebruik gemaakt van industrieel klittenband, zodat demonteren ook wat sneller zou kunnen, d.w.z. zonder de autostoel te moeten verwijderen. Voor de voedingskabels heb ik nog wel een gat moeten maken in het backpanel. Zonder problemen.

Eindbeoordeling:

Ik heb de kast nu een maand in gebruik en hij bevalt prima. Geen last van oververhitting, stof of losse onderdelen. Precies wat je mag verwachten. Ik heb hem hier in een auto maar hij zou naar mijn idee ook binnenshuis niet misstaan. Enige slordigheid blijft dus die handleiding.

Links naar handleidingen:

VoomPC-2 Manual
& Assembly Guide

Commentaar en/of vragen welkom.

Heb jij ook een Mini-box VoomPC-2?