Dell Inspiron 15R Special Edition 7520 (n0015s10nlnl) Review

ChillPascal 16 juli 2012, laatste update op 18 juli 2012, 38.821 views

Dell Inspiron 15R Special Edition 7520 (n0015s10nlnl)

Pluspunten

• Chiclet Backlit toetsenbord
  • Prachtig Design
  • Spec's/prijs verhouding

Minpunten

• Geen numeriek toetsenbord
  • Accuduur
  • Vingerafdruk gevoelig

Dell Inspiron 15R SE Review

Vanaf begin mei 2012 heb ik mij verdiept in de multimedia laptops met een prijskaartje van zo'n ¤900,-. Het was namelijk de bedoeling om de beste eruit te kiezen en deze aan te schaffen zo rond juli. Na alle forums afgezocht te hebben kwam ik bij twee modellen, namelijk de: Dell XPS 15 (3e generatie) en de Asus N56.

Deze twee voldeden allebei aan de gestelde eisen:
  • Quadcore Processor van de Ivy Bridge generatie
  • 8GB Ram
  • Full HD Scherm (MAT)
  • Backlight toetsenbord (chiclet)
  • Degelijke videokaart (speel maar af en toe een game, en dan vaak ook nog een oude)
Mijn budget lag zo rond de ¤1000,-, maar voor dat bedrag wou ik er ook een 120(of 128)GB SSD in hebben. Toen kwam het er dus op neer dat de laptop zo'n ¤850,- mocht kosten.

Al snel waren er problemen en verschillen met de type nummers van de N56 reeks van Asus. CampusShop.nl verkocht een degelijke N56, maar deze beschikte dan weer niet over een backlight toetsenbord en ook moest het scherm te wensen over laten.

En later werden de prijzen van de nieuwe Dell XPS 15's bekend. Ik denk dat ik niet de enige was die hier erg van schrok. De basisconfiguratie moest namelijk meer dan ¤1500 euro kosten, dit is toch grofweg het dubbele van z'n voorganger. Ook de specificaties van deze machine vielen erg tegen voor het bedrag dat die moest gaan kosten.

Voor mijn gevoel was ik weer terug bij af, tot iemand mij op de Inspiron 15R SE van Dell wees. Dit is een eenmalige verbetering van de mainstream (±¤600) 15R. Direct heb ik allerlei informatie ingewonnen over deze laptop via de Dell Live Chat en review's (die er trouwens niet veel waren).

Op het eerste oog klopte alles aan deze laptop. Mogelijkheid op backlight toetsenbord en de 7730M die er standaard in zit. Dus even later toch deze laptop besteld.

Er waren drie mogelijke 'start' configuraties: (Met de verschillen)
  • ¤799 - i5 & Dvd brander
  • ¤939 - i7 QM & Blu-ray
  • ¤969 - i7 QM, Dvd Brander, 32GB Msata schijf
Jammer genoeg stond mijn 'ideale' configuratie er niet tussen, i7 QM met een normale dvd-brander. Omdat ik toch van plan was om de optische schijf te verwijderen voor een caddy is het natuurlijk jammer als dat een dure blu-ray drive is! Na even rondvragen op het forum hier op Tweakers, heb ik besloten om eens in een Dell Live Chat te vragen of er een optie was MET i7QM en ZONDER Blu-Ray. Deze meneer heeft mij netjes geholpen en een factuur gemaakt, helaas was hij al weg voordat ik kon vragen wat ik ermee moest en wat er nou veranderd was.

Toch de knoop doorgehakt en de ¤939 configuratie besteld met een backlight toetsenbord wat nog eens ¤40 euro extra koste. Na een 10% kortingscoupon en de 7% cashback van Shopkorting.nl, heb ik ongeveer ¤800,- betaald voor deze laptop, wat in mijn ogen echt een koopje is!

Eerste gebruik
Op maandag 9 juli om 11:48 kwam er een UPS busje bij ons in de straat rijden, de medewerker belde aan en zei dat hij een laptop bij zich had. Na een handtekeningetje en de bevestiging van mijn naam kom ik deze in beslag nemen.

De laptop kwam in een standaard doos met handig handvat om mee te nemen. Wel jammer vond ik dat er duidelijk op stond dat het om een laptop ging, en over welke. Ik zou liever een egale doos zien, met de productdoos daarin. Heb al eens meegemaakt dat een gekocht artikel 'kwijt' is geraakt (SSD).

In de doos:
  • De laptop (beschermt door een hoes en op z'n plaats gehouden door wat karton)
  • Powercable
  • Powerbrick
  • Quick start guide
  • Garantie kaart e.d

Ik moet zeggen dat ik blij verrast was over het formaat van de powerbrick, deze is vergeleken met mijn vorige laptops, zeer klein. (125x50x32 hxbxd)
Helaas zijn de kabels wel wat kort, de kabel van het stopcontact naar de voeding is 80cm. De lengte van de kabel vanaf de voeding tot in de computer bedraagt 170cm. Graag zou ik ze toch wat langer zien, maar niet het grootste probleem.

De laptop is wel wat aan de zware kant vergeleken met andere 15,6" modellen, namelijk 2,76kg. Nog steeds een verbetering t.o.v. mijn oude 3,6kg wegende 16" Acer. Daarin tegen vielen de afmetingen wel weer mee. Deze bedragen 378x252x32mm. (de hoogte is inclusief de rubberen steuntjes).

Specificaties (Volgens de Dellsite)
  • 3e génératie Processor Intel® Core™ i7-3612QM (6M Cache, up to 3.10 GHz)
  • 40 cm(15.6") witte led Full HD-breedbeeldscherm (1.920 x 1.080) met antireflectiecoating
  • 8GB1 DDR3 SDRAM at 1600MHz
  • 1 TB (5.400 rpm) Seriële ATA-harde schijf
  • 2GB AMD Radeon HD 7730M
  • Intel® Centrino® minikaart-N 2230,(802.11n + BT 4.0)— Europees
  • 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (48 Wh)
Hieronder de score die de bovengenoemde componenten behalen. Enkel is de primaire schijf een Samsung 830 128GB SSD en geen 5400rpm harde schijf.

Uiterlijk

Natuurlijk is dit allemaal mening, maar de laptop ziet er super strak uit! Alles voelt stevig en degelijk aan. Enkel doordat de cover van de deksel verwisseld kan worden zit deze enigszins 'los', wat toch wel een beetje jammer is. Ook is dat honiggraat patroon erg mooi maar wel zeer vingerafdruk gevoelig. Of zoals Dell het beschrijft: "Geanodiseerd aluminium in Stealth Black met geëtst honingraatdesign"

Over het toetsenbord ben ik heel erg tevreden, hij typt echt heerlijk. Denk zelfs dat ik liever op de laptop typ dan op de G510 van mijn PC. Het backlight dat ik erbij heb geconfigureerd is ook elke cent waard, ziet er geweldig uit.

Deze heeft drie standen die te reguleren zijn via de Fn + Fx knoppen. Uit ~ Matig belicht ~ Sterk belicht. Jammer vind ik wel dat hij niet beschikt over een numeriek toetsenbord die ik wel had op mijn 1,5cm bredere Acer. Ook had ik graag het touchpad omlijnd gezien met backlight. Toch zijn dit allemaal zeer kleine negatieve punten. Gesproken over het touchpad, deze beschikt wel over de multi-touch functionaliteit met de goede drivers die via de Dellsite zijn te downloaden. Ideaal als je wil zoomen tijdens het browsen, en je geen muis bij de hand hebt.

Foto's

Keyboard (Met beschermplastic)

Keyboard (Met Backlit)

Keyboard (Zonder Backlit)

SSD

Zoals ik al eerder had aangegeven was het plan om er een SSD in te stoppen, deze SSD moest dan op de plaats van de HDD komen en de HDD ging in de caddy die de plaats in nam van de blu-ray drive. De keuze voor de SSD was gevallen op de Samsung 830 128GB vanwege de goede reviews en de uitstekende prijs. Mijn review over de 830 vind je hier.

Het inbouwen van de SSD begon met het loshalen van de onderkant waarna de HDD bloot kwam te liggen. Deze plaat kwam vrij gemakkelijk los, alleen had ik mijn mini-accuboormachine nodig voor een schroef, de andere 3 kon ik gemakkelijk met de hand loskrijgen. Een van de grote pluspunten was dat deze schroeven 'vast' zaten in de plaat die je weghaalde, ideaal voor iemand die wel eens een schroef verliest. Verder kon ik de HDD makkelijk verwijderen waarna ik de houder om de SSD plaatste en 'm installeerde op de goede plek. De optische drive heb ik tot zover laten zitten, om eerst Windows te installeren op de zojuist geplaatste SSD.

Even de SSD getest in Restart time en hiervan het resultaat:

Scherm

De 15r SE beschikt volgens Dell over een: " 40 cm(15.6") witte led Full HD-breedbeeldscherm (1.920 x 1.080) met antireflectiecoating"
In deze dagen zegt de resolutie ook bij lange na niet meer alles. Er is een sterk groeiende vraag naar 'goede' Full HD schermen. Het was mij dan ook niet duidelijk welk scherm er nou zat. Na de aankoop heb ik direct Monitor Asset Manager 2.6 gerund. Hieronder de resultaten:
Grafische kracht

Alle configuraties van de 15r SE moeten het doen met de Radion HD7730M die vergelijkbaar is met de GT640M aan de Nvidia kant. Kan veel over deze GPU gaan vertellen, maar denk toch dat de resultaten van bijvoorbeeld PCMARK 11 het meest zeggen!

Moet wel zeggen dat er een nadeel zit aan deze GPU/Systeem. Je moet per uitvoerend progamma kiezen met welke GPU je het wil uitvoeren:
Energie besparend -> Intel HD4000
Hoge Prestaties -> Radeon HD7730M

Ik heb zowel de GPU als CPU twee keer laten testen door 3DMARK Vantage

Resultaten:

Score Test 1
Voor alle resultaten van test 1 Klik hier
Score Test 2
Voor alle resultaten van test 2 Klik hier

Waarschijnlijk doordat de CPU/GPU nog vrij nieuw zijn, worden deze nog niet weergegeven in HWMonitor en kan dus moeilijk de temperaturen voor en na een stress-test geven. Wanneer dit wel lukt zou ik de review aanpassen.

Accu

Dell heeft een 6-cell 48Wh accu geplaatst in de 15r SE, de duur van deze (en alle andere accu's) is natuurlijk van ontzettend veel factoren afhankelijk. Witte pixels kosten bijvoorbeeld meer energie dan zwarte. Natuurlijk heb ik voor een duidelijke indruk van de accuduur deze wel meerdere malen getest, hieruit bleek dat met een redelijk verlicht scherm en de alledaagse progamma's ik de laptop na dik 2uur toch wel weer aan de lader moet hangen. Standaard beschikt de 15R over twee GPU's, namelijk de HD4000 van Intel en de aditionele 7730M van Radeon. Voortdurend vraagt de laptop met welke GPU het progamma geopend dient te worden, dit kan fors wat energie besparen.

Ik heb wel geleerd van mijn oude accu dat je 'm niet altijd aan 't stopcontact moet hangen, en doe je dat wel, dat je dan de accu eruit haalt. Op een gegeven moment ging mijn oude accu geen 10minuten meer mee, zelfs Windows gaf al aan dat de accu in slechte staat was, en dat ik deze moest vervangen.

Op 99% van de plekken waar ik mijn laptop gebruik heb ik wel een stopcontact in het bereik, vandaar dat de accuduur ook niet echt van belang was. Natuurlijk is het altijd mooi als die wat langer meegaat, dan hoef je de kabel in ieder geval niet altijd mee te slepen!

Audio
De 15r SE beschikt over 2 Skullcandy-luidsprekers van 2W per stuk. Deze zijn beide geplaatst aan de onderkant van de voorkant (Ja snap je 't nog).

De 'Skullcandy van Dell', 'Bang and Olufsen van Asus' of 'Beats van HP' is na mijn mening gewoon verkoop praat. Maar ik moet wel toegeven dat ik blij verrast was toen ik voor het eerst een goed muziekje opzette (Rise Against!!) Het geluid was zeer helder en had genoeg volume. Alhoewel de duidelijkheid van het geluid wel achteruit ging toen ik het volume goed opdraaide. Verder ben ik zeer tevreden met deze 'Skullcandy' boxen!

Rechter speaker (van voor/boven gezien)

Linker speaker (van voor/boven gezien)

Linker speaker

Ik ben ontzettend tevreden met m'n Dell Inspiron 15r SE, het is echte een desktop vervanger en in mijn ogen een uitstekende opvolger van de oude XPS 15, waarvan de nieuwe in een hogere prijsklasse komt!

Heb jij ook een Dell Inspiron 15R Special Edition 7520 (n0015s10nlnl)?

heb je nog wat foto's van de onderkant (open)
Kan er in deze laptop ook een 2e HDD?
en geheugenbanken ;)?
De foto's maak ik direct even!
Een 2e HDD kan alleen wanneer je de optische drive vervangt voor een Caddy (Zoals ik heb gedaan)

De geheugenbanken zijn perfect toegankelijk.

EDIT: De foto's
Geheugen bankjes
Overzicht geopende onderkant

[Reactie gewijzigd door ChillPascal op 16 juli 2012 19:13]

Ok ok, dank voor de snelle reactie ;)
Is de powerbrick maar 90 watt? Althans dat vermoed ik gezien het formaat....

Lijkt mij niet erg ruim voor een laptop met een i7 :/
Dat kan prima. De MBP retina heeft ook maar 85w, met een i7 en grafische kaart met GDDR5. Volgens notebookcheck gaat hij ook maar nipt over de 80w onder max. load.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 16 juli 2012 23:25]

Ik heb gister deze laptop (maar dan de i5 variant) besteld, en ook de zelfde SSD die jij hebt gehaald (Samsung 830 128g). Ik ben denk ik ook van plan om op ten duur zo'n caddy te halen om de 1tb schijf terug te plaatsen voor opslag. Valt zo'n caddy erg op of past het er wel mooi in (qua kleur en vorm)?

En heb je nu na een maand de laptop te gebruiken nog opmerkingen t.o.v. van de review?
Als je t goed doet zie je er niks van. Je kan het frontje van de optische schijf afhalen.

Verder niet echt, het is een top allround laptop. Zonder twijfel een gigantische goede koop!
Leuke review! Ben van plan om dezelde laptop te kopen en dezelfde ssd!
Nu vroeg ik mij af of je je numeriek toetsenbord fel mist of niet?

Wel jammer van de accu duur, had toch zeker op een 3-4 uur gehoopt.
Enig idee of een i5 processor hier veel verschil in maakt?

Alvast bedankt!

Simon

[Reactie gewijzigd door manmad op 26 augustus 2012 16:40]

Mag ik nog vragen welke caddy je hebt gebruikt, en of dat past in de laptop?
(hoe ziet het eruit? :)
Over het algemeen heb je 2 soorten caddy's die enkel verschillen in hoogte

9.5mm en 12,7mm

9,5 is over het algemeen voor de kleine laptops en ultrabooks (14" en kleiner)

De 12,7 is de meest gebruikte en zit in zo goed als alle andere laptops, zo ook in de 15r SE

Ik heb 'm gehaald op www.hddcaddy.nl
Niks op aan te merken verder, prima verzonden, werkt ook allemaal naar behoren!
Je zegt dat de 969,- versie ook beschikt over een Blu-Ray optische drive. Dit is echter niet het geval. De meerprijs zit hem in de mSata ssd.
Klopt,
Op 't moment dat ik 'm bestelde waren er 3 mogelijkheden:

¤799 i5, dvd
¤939 i7, bluray
¤999 i7, bluray, mSata SSD

Ze hebben dus nu blijkbaar die van ¤999 gedowngrade naar een DVD drive ipv van Blu-ray. En daarom de prijs verlaagd naar ¤969

Maar in ieder geval bedankt voor de verbetering, zou 'm direct doorvoeren!
Voor de Belgische tweakers wil ik even melden dat een verlicht toetsenbord niet verkrijgbaar is ( AZERTY layout )
Een dezer dagen bestel ik ook zo een laptop.
Thx 4 the review ChillPascal
Heb je er al wat games op kunnen testen?
Hi,
ik ben op zoek naar een vervangende laptop en deze komt zeker in aanmerking(mede door jouw prima review :) )

Wel één vraag over de GPU, in de 'windows' test scoort mijn huidige Nvidia GT240 een betere score dan de Radeon in jouw Inspirion. Is die windows test gewoon een brak vergelijkingscriterium?
Ja die cijfer index is echt waardeloos..

Weet toevallig dat je voor een goede SSD al snel een 7,9 krijgt als bootdrive.
En een 7,9 voor de CPU moet die dacht ik op minimaal 6+ Ghz draaien.

Best kan jij je GT240 eventjes testen met 3DMark Vantage of een dergelijk progamma, om de resultaten te vergelijken. Als ik dan even een testje moet doen met de mijne, moet je 't ffn zeggen he! Dan draai ik die even..
Dank voor je supersnelle reactie :)
Ik ben even gaan speuren naar de resultaten van mijn kaart op deze site:

Daar is duidelijk te zien dat de performance van de Radeon inderdaad veel beter is. Bedankt voor je aanbod dus maar zal niet nodig zijn :) ik heb wel 'shopkorting' overgenomen van je review, mooie oplossing en samen met een goede actiecode scheelt dat straks E 839 => E 710 voor de huidige inspirion maar dan wel met een I5 maar volgens mij moet dat voor deze GPU geen bottleneck opleveren

Thx!
Graag gedaan, jij bedankt voor je berichtje! Daar doen schrijvers van reviews het vaak voor, in ieder geval ik!

Je kan ook nog een EPP korting gebruiken, scheelt ook nog weer 5%
Maar daarvoor moet je even het desbetreffende topic opzoeken.

Ook is de i7 het wel waard! De i5 is een Dual-core he! de i7 (alleen QM versies) zijn Quadcore!
EPP Korting? Ik ga eens op zoek dan wordt het helemaal leuk!
Met al die korting is het idd misschien wel een goed idee om toch even de I7 mee te pikken i.i.g. de blacklit gaat sowieso in het winkelmandje, dat is toch wel errrrug fijn als ik je foto's zo zie :)
<niet geneste reactie :S>

[Reactie gewijzigd door oneofmany op 28 juli 2012 23:36]