Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI Wind U270-215NL Review

cyaziris 14 juli 2012, laatste update op 14 juli 2012, 451 views

MSI Wind U270-215NL

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Stil
  • Licht en draagbaar
  • Goede batterijduur

Minpunten

• Beeldscherm kantelt niet ver
  • Geluid matig
  • Geen DVD-ROM speler door formaat

Algemene beoordeling: zeer goed (14-07-2012)

Alle onderdelen in acht genomen is deze laptop een goede aankoop geweest voor de prijs waarvoor deze aangeboden wordt. De laptop is lichtgewicht en niet te groot. Hij heeft een breedbeeldscherm, wat een bredere laptop oplevert, en hij heeft een tas of hoes nodig die geschikt is voor een grotere maat laptop. Ik heb een ietwat grotere tas gekocht, en de ruimte die overbleef onder of boven de laptop gebruikt voor de adapter met kabel en een kleine usb-muis, wat de ruimte keurig opvult. Ik raad een tas aan voor een normaal formaat laptop met dezelfde breedte als deze zodat de adapter makkelijk mee te nemen is. De adapter is zelf klein en niet al te zwaar, maar kan wel wat warm worden zoals gebruikelijk voor adapters.

De batterijcapaciteit is goed, en gaat onder lichte tot redelijke belasting nog een goede twee uur mee. Ik heb zelf de laptop in de trein gebruikt om Media Player, Pharaoh en IceChat (IRC) tegelijk te draaien, soms met Firefox op de achtergrond, wat vrij goed gaat. in standby gaat deze langer mee. De laptop heeft echtra programmatuur om een economisch batterijgebruik in te stellen afhankelijk van waarvoor de laptop gebruikt wordt, die onder andere regelt hoe helder het scherm is tijdens tijden dat deze niet aan de adapter gekoppeld is.

Het uiterlijk van de laptop is niet bijzonder aantrekkelijk, maar wel mooi strak gevormd en afgekwerkt. De accu bevindt zich aan de achterzijde en is iets dikker dan het apparaat, wat een prettige hoek oplevert voor het toetsenbord. Enig minpunt wat mij is overkomen is dat het slot op de accu los kan raken bij onhandig verplaatsen van de laptop, waardoor als je de laptop daarna naar je toe treck, de rubberpootjes onder de accu zorgen dat de accu slecht schuift en lostrekt uit het apparaat. Dit gebeurde mij eenmaal omdat ik niet doorhad dat het slot los was gegaan.

Het scherm van de laptop is goed en kan een hoge resolutie aan, wat het scherm een stuk groter laat lijken dan het is. Nadeel is dat het scherm niet erg ver naar achteren kan kantelen, onderveer 110 graden zoals ook in andere review aangegeven is. Hierdoor komt de ingebouwde webcam onhandig uit op borsthoogte, wat voor mij als vrouw niet een heel handige plek is om een videogesprek te beginnen. Kleurbehoud bij inkijk van de zijkant is zeer goed, en kleuren veranderen bijna niet. Inkijk van boven en onder vertoont echter wel kleurverschuivingen, en al vrij snel. De scharnieren lijken tot nu toe goed te zijn.

De ingebouwde webcam is van redelijke kwaliteit. Meegeleverde software geeft een gezichtsherkenningsprogramma dat via de webcam toestaat om in te loggen in windows door fotos te nemen van het gezicht. Deze moet zorgvuldig ingesteld worden, en veranderende lichtsomstandigheden maken het al snel onmogelijk om een gezicht herkend te krijgen.

Het toetsenbord is compact en compleet, en heeft een prettige layout. Toetsen voelen goed en solide aan, maar toetsen licht genoeg om niet irritant te zijn. Enig minpunt van dit type toetsenbord voor mijzelf is de kortere rechter shift-toets waardoor ik ipv. op de shift-toets op de pijl omhoog terecht kom, wat erg vervelend is in tekstverwerkers en chatprogrammas. Het toetsenbord geeft keurig toegang tot alle bijzondere functies van de laptop, en geeft met NumLock toegang tot een numpad.

Het touchpad is goed gevoelig, en werkt prettig. Het is enigszins ruw, wat ik zelf prettig vind omdat het lastiger is om uit te schieten, maar iemand anders wellicht irritant vindt. Ik raad een usb-muis aan voor gevoeliger muiswerk. De luidsprekers bevinden zich aan de voorzijde, onder de rand van de laptop, en geluidskwaliteit hangt af van hoe de laptop op de ondergrond staat. Over het algemeen is het geluid blikkerig, en verbetert iets als de laptop anders op een ondergrond staat. Er is een ingebouwde microfoon aanwezig in de bovenzijde van het scherm, maar de opnamekwaliteit is laag.

Prestaties van de laptop zijn goed. Het standaard-geheugen is 4Gb, een goede hoeveelheid voor een klein apparaat. De CPU presteert goed voor iets oudere spellen. Ik heb niet geprobeerd om de niewste spellen (zoals bijvoorbeeld Diablo 3) te installeren, en ik vermoed dat deze wel te hoog gegrepen zijn. Wel getest is Minecraft, wat redelijke eisen legt op het geheugen, en dit loopt soepel. Ook Photoshop CS2, hoewel een wat oudere versie, draait prima, maar kan bij intensieve bewerking enigszins vertraging krijgen van de invoer uit een tablet. Dit heb ik echter ook bij mijn thuiscomputer die enigszins sterker is, en ik ben zeer tevreden met de prestaties die de laptop tot nu toe geleverd heeft.

De CPU en GPU bevinden zich aan de linkerkant van het apparaat, net als de uitlaat van de ventilator. De ventilator is vrijwel stil bij licht tot matig gebruik, en gaat pas bij zwaardere belasting een duidelijk hoorbare zoemtoon produceren, maar is ook dan nog acceptabel. De temperatuur blijft bij licht tot redelijk gebruik ook laag, maar kan oplopen bij zwaarder gebruik en als de uitlaat niet voldoende ruimte krijgt.

De laptop wordt geleverd met een 64-bits versie van Windows 7 en ingebouwde software om de specifieke apparaatfunctien te gebruiken (eco-settings, webcam aan/uit, WiFi, Bluetooth, Gezichtsherkenning, Turbo-battery functie). Deze software komt in de vorm van een Sidebar aan de bovenzijde van het scherm, en geeft regelmatig vertraging bij het afsluiten van het apparaat.

Aansluitingen zijn links (achter naar voor):
- Netstroom
- VGA port
- USB 3.0 1x
- HDMI port
Aansluitingen zijn rechts (achter naar voor):
- Kensington Security Slot
- Internetkabel
- SD-card reader
- USB 2.0 x2
- microfoon in en geluid uit

Heb jij ook een MSI Wind U270-215NL?