Specificaties 23" @ 1920x1080 (IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Asus PA238Q Zwart Review

a.tijssen 14 juli 2012, 1.128 views

Asus PA238Q Zwart

Pluspunten

• scherp beeld
  • veel afstelmogelijkheden: hoogte, draaien, portretmode
  • van fabriek af al gekalibreerd

Minpunten

• enorm veel clouding en backlight bleeding

Sinds twee jaar ben ik druk met fotograferen. In deze jaren heb ik al veel materiaal veranderd, waaronder ook een betere laptop om de beeldbewerkingsprogramma's te kunnen gebruiken. Toch merk ik dat mijn 17" inch scherm wat aan de kleine kant is voor fotobewerking en een laptopscherm op zich is al niet ideaal. Dus op zoek naar een beeldscherm met een groter beeld en IPS of *va vanwege de betere kijkhoeken. Na lang zoeken uitgekomen op de Asus PA238Q. Deze leek qua prijs-kwaliteit voor mij de beste optie.

De verpakking en inhoud

Het beeldscherm komt in een doos die net een fractie groter is dan het beeldscherm zelf. Eenmaal de doos open, komen er een aantal kabels tevoorschijn: DVI, VGA, USB, stekker voor netvoeding en Display-port kabel. Daarnaast nog een usermanual, een support CD en als laatste een "Calibration Report". Het laatste geeft in de een aantal grafieken weer wat de waardes van de verschillende kalibratiepunten. Het minpuntje hierbij is dat de HDMI kabel mist, en wat mij betreft hadden ze de VGA kabel weg mogen laten.

Beeld

Voor dat ik onderwerpen ga bespreken als vormgeving, aansluitingen, instellingen en mogelijkheden wil ik eerst het beeld aan bod laten komen. Al met al zal dit toch het belangrijkste zijn als het gaat om beeldschermen en dan met name als er fotobewerking op plaats moet vinden.

Aangesloten op mijn laptop via HDMI en aangezet. Het scherm heeft verschillende presets als het gaat om kleurinstelling, warmte, helderheid etc. Wat direct opvalt is de scherpte van het beeld en de kleuren die geproduceerd worden. Hier is gelijk het verschil te zien tussen mijn laptopscherm en deze. De resolutie van 1920 x 1080 is ook erg aangenaam.

Terwijl ik met mijn ogen het scherm scan, merk ik op dat er langs de randen enige backlight bleeding (als het ware het "bloeden" van het LED licht langs het LCD scherm) te zien is. Snel via google een backlight bleed test opgezocht en deze gedaan. De resultaten waren schrikbarend! Op veel plekken op het scherm was het zogenaamde "clouding" te zien (het waarnemen van witachtige vlekken bij het tonen van een zwart beeld). Wat mij nog meer stoorde was de backlight bleeding bij drie punten langs het scherm. Dit was zo overduidelijk dat het ook echt invloed had op het beeld wat daar getoond werd.

Na de eerste positieve punten, waren dit zodanig negatieve punten dat ik het scherm heb terug gestuurd en een nieuw exemplaar gevraagd. Deze uiteindelijk binnen gekregen, maar ook deze vertoonde hetzelfde probleem en nog wel erger. Er van uitgaande dat ik niet twee keer pech heb gehad, vermoed ik dat het een productiefout is. Wederom terug gestuurd, geld terug en nu op zoek naar een ander scherm.

vormgeving, aansluitingen, instellingen en mogelijkheden

Aangezien ik het scherm heb terug gestuurd en absoluut niet tevreden ben, verwijs ik nu naar een review op Youtube voor een andere review http://www.youtube.com/watch?v=1AmUEFRKgxs

Heb jij ook een Asus PA238Q Zwart?

Ik heb vandaag de monitor getest en de bleeding is voor mij onacceptabel. In de rechter bovenhoek en linker onderhoek duidelijk een lichte plek wat een donker film of game moment echt vern**kt.
Ben er niet over te spreken dat men zoiets op de markt zet en blijft zetten ondanks de vele berichten op het internet hierover. Zou je toevallig een scherm in huis halen wat geen bleeding heeft dan heb je volgens mij wl een goede koop gedaan. Doe je voordeel met deze info.
Mag ik vragen welk programma jullie hebben gebruikt om de bleeding en de clouding te zien?
Dat is geen bleeding, het is IPS Glow: Dat heeft bijna iederen IPS monitor. Google het maar naar