Emtec Movie Cube -R 500GB Review

Emtec Movie Cube -R 500GB

Pluspunten

• vrij stil
  • niet lelijk
  • doet wat ie moet doen

Minpunten

• Glitches in mp3 weergave
  • De afstandsbediening blijft goedkoperig overkomen
  • te beperkte mediafunctionaliteit zie wishlist
  • het is helemaal geen "cube"

Geluidskwaliteit Score: 4
Grote herziening van mijn mening. Gisteren, na het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van de cube werkte hij helemaal naar behoren. Geen scroll problemen. Ik blij, ik denk morgen ochtend review aanpassen. Vanmorgen deed hij het echter weer niet. allemaal commando's door elkaar uitvoeren, niet reageren, ellende.

Ik kreeg steeds meer het idee dat de cube daadwerkelijk signalen ontving, dus ik heb met mijn vinger de ir receiver afgedekt en prompt stopte de speler met het uitvoeren van random commando's.

Er was dus een externe oorzaak!!! Ik heb eerst alle afstandsbedieningen in het huis weggestopt. maar het probleem bleef. Mijn laptop uitgezet (ir oog), de laptop van mijn vriendin uit, nog geen resultaat de speler bleef commando's uitvoeren. De halogeen spot uit hielp ook niet maar de spaarlampen uit (plafond lamp) deed wonderen _O- Dus voor mensen die dezelfde problemen ondervinden als ik:

LET OP DE EMTEC REAGEERT OP SPAARLAMPEN

Voorwoord
Ik heb een topic geopend in NOS op het forum. Het is een uitgebreide tweaking gids voor deze speler. Op het moment hebben we Torrents, FTP en Samba volledig draaiend, ook is er het één en ander mogelijk qua skinning

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Deze MovieCube is zo'n paard. Ik heb hem gewonnen. Aangezien ik hem niet gebruikte wilde ik hem hier verkopen. Tijdens de verkoop kwamen er vragen over het apparaat dus ik heb hem uitgebreid getest.

Algemeen
De MovieCube komt compleet met kabels (scart, 2x composiet, 1x y/Pb/Pr, usb en spanning) en een afstandsbediening.

Het uiterlijk is, zolang hij uitstaat, onopvallend. Geborsteld aluminium met donker gekleurde plastic accenten. Ongeveer even groot als een gemiddelde portable DVD-ROM of 3,5" externe disk. Als de MovieCube aangaat dan is de voorkant fel-blauw verlicht. Aan de voorzijde lichten 6 piezo toetsen , een enter en cancel en pijltjes toetsen blauw op.

Het geluidsniveau is zeer aanvaardbaar.

Aansluitingen
De speler is voorzien van een aantal aansluitingen aan de achterkant:
- composiet + stereo in en uit
- y/Pb/Pr uit
- netwerk
- spdif coaxiaal en optisch
- 2 USB hosts
- 1 USB slave
- spanning

aan de voorkant is een 3 in 1 cardreader geplaatst

Ondersteunde formaten
Video-codecs/Videoformaten
MPEG-1/MPEG-2, MPEG-4: DiVX 5.x/DiVX 4.x/DiVX 3.x/XviD
VOB, IFO, MPG (MPEG-2/1), AVI (MPEG-4 ASP: XviD), DAT, MPG (MPEG2 TS)

Audio-codecs
MP2/MP3, OGG Vorbis, WMA Standaard, PCM, DTS, AC3

Ondertitelformaten
SRT, SMI, SSA

Foto
JPEG, BMP

Software en bediening
De MovieCube draait op linux. Als je de speler aanzet dan duurt het even voordat de MovieCube operationeel is. Na een seconde of 20 verschijnt het hoofdmenu. Je kan hier kiezen voor tv-kijken (inclusief timeshift), film kijken, browsen, setup en playlists.

Het tv kijken is erg recht toe rechtaan, geen klachten over, als je op de knop timeshift drukt zie je hoelang je hebt getimeshift en hoe lang je nog hebt.

Als je de knop timer indrukt kom je in het geprogrameerd opnemen menu, op zich gebruiksvriendelijk genoeg en het grote voordeel is ook dat je kunt opnemen op een extern usb station.

Onder film kijken zijn alle opgenomen programma's te bekijken. De titels worden afgebeeld en op thumbnail formaat afgespeeld. Navigeert hierdoor wel trager. maar ziet er netjes uit.

Tijdens het browsen kun je met behulp van de knop "return" naar de bovenliggende directory gaan. Het systeem voor mp3 muziek is erg marginaal, een mediabibliotheek ontbreekt bijvoorbeeld en je kunt alleen titels selecteren via browsen.

Tijdens intensiever gebruik merk wel 1 extra nadeel ten opzichte van het afspelen van mp3 muziek. Ik weet echter niet of dit ligt aan mijn codec/ripper (lame 1.96/audiograbber, ik zoek dit nog uit). De mp3's hebben af entoe net hoorbare "glitches". Het is zo "net hoorbaar" dat je je afvraagt of je nu een glitch hoorde of niet, echter mijn vriendin hoort ze ook. Een irritant verschijnsel, zowel onder 0.9.15 als 2.0.4UP firmware.

Een leuk gimmick is dat de film of het tv programma op de achtergrond blijft doorspelen als je vanuit film kijken of tv kijken terug gaat naar het hoofdscherm. Het hoofdscherm is dan transparant en de film speelt door op de achtergrond. Niet nuttig maar wel aardig.

Je kunt heel eenvoudig opgenomen materiaal wegschrijven naar de fat32 partitie. In het submenu "playback" vind je onder de optie "titel wijzigen" de mogelijkheid "copy to fat32". Je vind het materiaal nu op de fat32 partitie onder de map "REC"

Setup
Beeld: PAL/NTSC, 4:3/16:9, contrast, brightness, Component/y/Pb/Pr
Geluid: 2ch/5.1ch, nachtmodus, S/PDIF LPCM en S/PDIF raw
Opname: Kwaliteit HQ/SP/LP/EP/SLP, opname op HDD/USB, Timeshift op HDD/USB, permanent timeshift on/off, AutoChapter uit/15/20/25min
Netwerk: Wired/wireless (geen hardware voor wireless in dit model)
en verder diverse taal -en tijdinstellingen.

Het apparaat functioneert als NAS en als USB 2.0 externe disk zonder klachten, behalve dat het niet mogelijk is om de speler als netwerkschijf in Vista te gebruiken. (SAMBA protocol fout) (schuin gedrukte slaat op oude firmware. Onder firmware 2.0.4UP geen enkel probleem). De speler heeft naar het schijnt een vrij hoge energieconsumptie (35 watt).

gebruikerservaring en externe apparatuur
Het aansluiten van een externe USB 2.0 DVD rewriter is niet succesvol. Hij kan geen DVD's lezen, geen muziek-cd's maar ook geen data cd's. Branden gaat ook niet (via opname). Was ook wel te verwachten, maar het moest getest. Het aansluiten van een externe harddisk (WD MyBook Essential 500) werkt perfect. Zo ook mijn mp3 speler van meizu (een m6, 8GB).

Het inladen voor weergave van 500 gig aan films duurt even, maar is snel zat. Ook hier weer filmweergave in thumbnail formaat. Ondertitels pakt ie automatisch mee. Niet alle formaten worden ondersteund (MP4 niet, nero).

Vreemd is het gedrag van de WD essential als de cube in standby staat, hij probeert dan om de 10 seconden opnieuw aan te springen.

Hacking
Het apparaat draait op linux. Via USB is dit niet toegankelijk, echter wel via Telnet. Via putty kun je eenvoudig inloggen met "root" (ip adres intypen in putty, root als ww). Hierdoor heb ik hoop er ooit een goede linux versie of applicaties op te kunnen draaien, alleen mijn kennis van linux en installatie over telnet zijn 0.

Het apparaat is rebranded, het betreft een chinees merk HMC-3901 (staat ook op het moederboardje geprint).

linux versie:

Foto 2: PCB close-up
Foto 3: front PCB close-up
Foto 4: Telnet hoofd directory

Handige links
Duits forum, andere speler, zelfde hardware link
Frans forum over de EMC -R link
Blog over linux op de EMC-Rlink

Hoofdmenu aanpassen
In de map “/usr/local/bin/Resource/” bevinden zich de plaatjes van het menu, de language files en de software configuratie. Vanuit de fabriek krijg je bij de emtec 6 desktops welke zijn te kiezen door de file “swconfig.ini” aan te passen. Hiervoor kopieer je eerst de gehele map van de linux partitie naar de fat32 partitie zodat de map toegankelijk is vanaf een pc.

Log hiervoor in via Telnet gebruikmakend van het wachtwoord “root”. Typ vervolgens deze commando’s in:

mkdir hdd
mount /dev/hda7 /hdd/
cd hdd
mkdir sys
cd ..
cp /usr/local/bin/Resource/* /hdd/sys/

In de map sys die je kunt benaderen via usb of network vind je onder andere de file “swconfig.ini”. Open deze in notepad:

sustom_id = 1
;for RTD1261
; 0: common
; 1: emtec
; 2: third
; 3: vertical move
; 4: circle
; 5: chili-green

Door de waarde van “sustom_id” aan te passen wijzig je de desktop configuratie. Mijn persoonlijke voorkeur is “Circle” optie 4.

Als je de wijzigingen hebt opgeslagen ga je terug naar de Telnet sessie en kopieer je de file terug naar de linux partitie:

cp /hdd/sys/swconfig.ini /usr/local/bin/Resource

Nu is de desktop aangepast. Je kunt ook de menu’s aanpassen, maar let op, de bitmaps dienen te worden opgeslagen in het 16 bit R5 G6 B5 formaat, anders crasht de emtec.

foto custom desktop blue: custom desktop blue
file custom desktop blue: custom desktop blue file link
foto custom desktop red: custom desktop red
file custom desktop red: custom desktop Red

nieuwe firmware 2.0.4UP
versie 2.0.4UP
versie 2.0.7UP verkrijgbaar sinds 12-02-08. Changelog is hetzelfde als v2.0.4UP

Er is een nieuwe firmware versie beschikbaar. Versie 2.0.4UP lost een aantal problemen op zoals de SAMBA protocolfout onder Windows Vista. Deze desktop kan ik nu ook zonder problemen verbinden met de NAS.

Ook het inlogscherm over TelNet is iets veranderd, je logt nu in als NAS en niet meer als Venus. Het wachtwoord blijft echter "root".

Qua functionaliteit is er het één en ander veranderd. Zo is het nu mogelijk om onder "Network Settings" een wireless netwerk in te stellen. Hiervoor is echter geen hardware beschikbaar dus ik heb het geprobeerd met een USB wifi key zonder succes. (Sweex USB en Siemens Gigaset 108)

Ook is de "responsiveness" van de afstandsbediening merkbaar verbeterd. verder meldt de changelog de volgende wijzigingen:

WIFI with ADhoc function
Add SUB+idx
subtitle improve
IR somethime no effect fixed
More text cut off fixed
Add BIOS version display in SETUP->MISC (bootcode)
NAS function.
Bookmark
WIFI enhanced

In de bijgevoegde PDF installatie guide wordt een methode genoemd om de Movie Cube over een USB key te booten. Dit opent hopelijk mogelijkheden voor homebrew software.

De speler doet wat hij belooft, het systeem komt wel vrij beknopt over. Het ontbreken van een goede mediabibliotheek voor muziek, gebrekkige afspeel mogelijkheden voor mp3 zijn voor mij een gemis. De hoofdfunctie is echter wel goed uitgevoerd, het apparaat neemt netjes op, doet timeshift en functioneert hierdoor volledig naar verwachting.

Ik heb een topic geopend in NOS op het forum waar ik hoop informatie te verzamelen over aanvullende software op de speler. Ik hoop op internet radio ondersteuning, programma gemist etc.

Er is inmiddels een engels subforum op een frans forum over de emtec link waar alle tweaks en mods voor dit apparaat verzameld worden. Speciaal voor gebruikers van de EMC-R en kloons

wishlist
- Mediabibliotheek met CDDB ondersteuning
- Internet tv als youtube/uitzending gemist
- InternetRadio
- Ondersteuning voor externe DVD/CD
- Albumart
- Customizing (wallpaper/kleuren)

• Western Digital My Book Essential Edition 500 GB
  • LG externe DVD-rom (6SA-2166D)
  • Meizu M6 8GB
  • philips 26pf5320
  • Sweex USB WiFi Key
  • Siemens Gigaset USB adapter 108 (WiFi)

Heb jij ook een Emtec Movie Cube -R 500GB?

Eindelijk tijd gevonden om de desktop aan te passen. Ik heb jouw instructies op Tweaking Movie Cube ([Emtec Moviecube] Tweaking MovieCube -R) gevolgd. Daarbij is blijkbaar iets mis gegaan, omdat de MC nu geen verbinding meer kan krijgen met de TV. Ik heb waarschijnlijk voor desktop 6 gekozen |:( en het lijkt erop dat ie die niet kan vinden. Ik kan nergens vinden hoe ik 'm op een andere desktop krijg, omdat ik via putty geen verbinding meer krijg. Hopelijk weet iemand raad :? anders kan de MC met de vuilnis mee ... :'(
Ik kan je niet helpen met dat desktop-probleem, maar als je er echt niet uitgeraakt, kan je gewoon je volledige schijf formatteren met een partition editor (door je Emtec via usb aan je pc te hangen). Dus ook de systeempartities. Daarna gewoon opnieuw de laatste nieuwe firmware installeren en alles zou terug moeten werken.

[Reactie gewijzigd door jeronantropis op 12 mei 2008 14:10]

Dit is echt de chillste review die ik ooit heb gelezen!! _/-\o_
Vooral de laatste paar regels zijn geniaal!
ze waren alleen niet terecht, het ding reageerde op mijn spaarlampen
Niet alleen dit apparaat reageert op spaarlampen, meerdere infraroodapparaten doen dat, waaronder de ontvanger van mijn MCE-afstandbediening.
ja ik heb het nog nooit meegemaakt, ik had het niet verwacht. en aangezien het winter is, is het licht vaak aan dus ik had het echt altijd. Ik had het moeten bedenken, maar ja...

edit:
Ik heb het apparaat bijna vermoord, als hij niet van metaal was had ie allang stuk geweest _O- man man....dat waren geen technische klappen meer wehehehehehe

edit 2:
bouwkwaliteit dus maar hoge waardering gegeven :+

[Reactie gewijzigd door DeDooieVent op 27 januari 2008 11:09]

(SMABA protocol fout)
moet zijn
SAMBA protocol fout lijkt me.

mooie review verder :)
aangepast en dank u :) het ismijn eerste review hier
LET OP DE EMTEC REAGEERT OP SPAARLAMPEN
ROFL!!! Kom dat maar eens tegen!

En idd, mooie review :) Hopelijk lukt het om er betere apps op te draaien. Met wat getweak geraak je er wel ;)

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 27 januari 2008 11:33]

Update in verband met nieuwe firmware. Ik probeer deze review up to date te houden met relevante informatie voor gebruikers.
Geweldige review, maar voor de wat minder technische gebruiker wat minder leuk om te lezen, want die snapt er toch niks van.
dat denk ik zelf ook wel, maar het is tweakers he ;) en ik heb als doel deze review zo uitgebreid mogelijk te maken. Vandaar ook de regelmatige updates. En bedankt trouwens :)
Update in verband met nieuwe firmware

edit: installatie probleem :X aaargh ik houd jullie updated... (diegene geíntresseerd dan ;) )

edit 2: installatie poging 2 gelukt. Niet direct veranderingen te zien in nieuwe firmware. Vermeldenswaardige uitbreidingen en toevoegingen zullen eventueel aan de review worden toegevoegd

[Reactie gewijzigd door DeDooieVent op 16 februari 2008 08:46]

Dank voor de review. In ieder geval geloofwaardig dan de info van Emtec zelf (700 DVD's op 500 Gb?!) :) Ik ben nog wel benieuwd of je een beetje handig kunt navigeren tussen je mp3's en/of foto's. Zien de menu's etc. er een beetje mooi uit? Kun je bijvoorbeeld via de TV naar een mapje met mp3’s gaan, op de eerste klikken waarna de Emtec zelf de volgende afspeelt etc. etc. En kun je bijvoorbeeld de foto’s in een mapje in slideshow bekijken? Bij voorbaat dank voor je reactie!
Menu's zijn niet mooi. Ja je kunt gewoon naar mappen mp3 browsen, de emtec speelt alle liedjes in een map vanaf het start liedje. Slideshow is aanwezig, maar weinig instellingen of mogelijkheden

geen dank :)