Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226CW Zwart Review

Toolskyn 25 januari 2008, 1.015 views

Samsung Syncmaster 226CW Zwart

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Weinig extra's

Minpunten

• Knop kan voor sommigen te fel verlicht zijn
  • Weinig extra's

Ik wilde graag een groter scherm hebben, mijn 17 inch LCD scherm van Philips werd toch echt te klein. Na het aansluiten en instellen van de resolutie op 1680x1050 (native resolutie van dit scherm) viel me gelijk op dat de kleurweergave anders was dan mijn oude Phillips 170X6FB. Vooral grijstinten werden met standaardinstellingen veel beter weergegeven.

Na een klein beetje 'tweaken' in het redelijk makkelijk te besturen menu kun je de kleuren nog wel iets beter krijgen. Ook handig zijn de presets voor films, games en surfen, tekst, sport en 'dynamisch contrast'. Dynamisch contrast helpt overigens vooral bij films is mijn ervaring.

Ghosting was vergeleken met mijn vorige scherm ook duidelijk minder, het snel scrollen van een internetpagina gaf eigenlijk vrijwel geen was en ziet er eigenlijk wel hetzelfde uit als scrollen op een CRT, dus mooi natuurlijk!

Bij normaal gebruik is totaal geen backlight bleeding te ontdekken, dus op je desktop zal je echt niets merken, maar als je er echt naar kijkt is er in de hoeken altijd wel iets te vinden.

Wat door sommige mensen misschien als storend kan worden gezien is het iet wat felle randje om de aan knop, al hoewel ik daar zelf totaal niet op let. Een ander nadeel zou voor sommigen kunnen zijn dat het scherm weinig extra's biedt. Verder dan een klein beetje voor over en achter over hevelen kom je niet. De hoogte instellen is niet mogelijk. Ook dingen als USB hubs etc ontbreken. Ik zelf zie dat eigenlijk als positief: geen extra kabels om je zorgen over te maken, kan het scherm ook weer iets kleiner, maar voor anderen kan dit dus een nadeel zijn.

Ik heb geen compatibiliteitsproblemen met Linux of Windows gemerkt, en breedbeeld werkt perfect. Bij games die geen breedbeeldresolutie ondersteunen wordt het beeld gecentreerd in het midden van het scherm, met twee zwarte randen aan de zijkanten, maar ik was positief verrast door het aanbod van games dat breedbeeldresoluties ondersteund, al hoewel wat oudere games soms nog geen breedbeeld kennen.

Al met al ben ik zeer positief over dit scherm. De kwaliteit is gewoon top, de prijs is heel redelijk en het schermoppervlak is ruim zonder lomp te zijn. Een absolute aanrader voor iedereen die naar een iets groter scherm kijkt en niet gelijk door wil gaan voor de echt dure schermen.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226CW Zwart?

Kort maar krachtig, mischien netjes om alles de volgende keer in kopjes onder te delen oid. ;)

Vraagje: Merk jij iets van verkleuringen? Of dat boven lichter/feller is dan onder? Ik wil dit scherm gaan kopen, maar ik hoorde van verschillende mensen dat verhaal.
bedoel je backlight bleeding? want dat heb ik ook gehad met dit scherm, zo erg dat ik hem heb ingeruild en een ander scherm heb gekocht.
Het zou backlightbleeding kunnen zijn, maar de mensen die dit hadden zeiden dit niet waar te nemen als het scherm zwart was...
Nee, gewoon de helderheidsverdeling over het scherm, of de uniformiteit van de backlighting. Backlight bleeding gebeurt alleen aan de randen, maar er kunnen ook donkerdere vlekken in het midden of elders op scherm zitten. Dit kun je controleren met een testprogramma'tje dat 1 kleur over hetzelfde scherm laat zien.
Als je heel goed kijkt is het inderdaad op ooghoogte het beste beeld en daar buiten om iets donkerder, maar ik merk er bij dagelijks gebruik totaal niets van, je moet er dan echt op gaan letten. Ik zit zelf op iets van 50 - 75 cm van het scherm af, dus dan heb je er nog minder last van (voor zover het het 'last van' kan noemen, ik merk het iig normaal niet, alleen als ik er echt aandacht aan besteed).

Over het bleeding verhaal: ik heb er zelf dus geen last van, met een zwart scherm zie je het heel iets aan de randen wegvallen, maar als ik in een fullscreen console werk heb ik er in ieder geval totaal geen last van, maar ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld van een CRT monitor komt dat je het vervelend vindt. Maar toen ik voor het eerst een plat scherm op mn bureaublad kreeg moest ik ook wennen, het scrollen van een webpagina was in het begin toch erg irritant, maar na een tijdje merk je het niet meer. Dat tegenwoordig met de grote schermen er itt CRT schermen een beetje backlight bleeding en verkleuringen optreden omdat je te dicht bij het scherm zitten valt waarschijnlijk ook niet meer op, maar nogmaals: ik kan het bij dit scherm allemaal maar minimaal vinden.

Mocht het het allemaal echt niet willen dan zit je gewoon vast aan een scherm met een ander LCD-type, die gewoon veel duurder zijn.