Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 900 Zwart Review

yogy 14 juli 2012, laatste update op 14 juli 2012, 1.500 views

Nokia Lumia 900 Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Fantastisch scherm
  • Windows Phone werkt goed en is een leuke afwisseling van Android en iOS

Minpunten

• Krijgt geen Windows Phone 8 update
  • Krijgt geen Windows Phone 8 update
  • En krijgt geen Windows Phone 8 update
  • Camera matig
  • Groooooot

Ik heb deze telefoon een aantal weken getest voor het bedrijf waar ik werk.

Over het hele debacle van een nieuwe telefoon te kopen van ongeveer ¤ 500 terwijl na een week de mededeling komt dat deze niet geupdate kan worden naar Windows Phone 8, zal ik het niet meer hebben. Tweakers.net zelf heeft daar o.a. zelf al over geschreven. En het is natuurlijk te belachelijk voor woorden!

Maar als je kijkt naar het toestel, zoals het nu is, dan is het wel een gaaf apparaat!

Het toestel ziet er erg mooi uit (mijn mening), en als je hem uit je broekzak haalt vragen veel mensen wat het is. Het is een compleet ander design dan de meeste Android telefoons of iPhone's en dat vind ik een groot plus punt. Natuurlijk ben je als fabrikant niet erg vrij qua design, je zit altijd met een groot stuk glas waar je niet omheen kunt.

Het scherm is voor mij iets te groot. Als je het met één hand bedient is het moeilijk om de bovenste hoeken te bereiken, maar WP7.5 maakt gebruik van grote knoppen, als er iOS op zou staan zou het een veel groter probleem zijn. De interface van WP is erg prettig, grote knoppen en duidelijke menu's. De menu's hebben een zwarte achtergrond met witte letters en dat ziet er echt waanzinnig uit op de Lumi 900. Zwart is echt pik zwart.

Het aanbod van apps is voor WP (nog?) wel beperkt. Maar apps als Facebook, nu.nl, etc. zijn er allemaal en werken goed. Wel viel de werking van Whatsapp een beetje tegen, het opstarten van deze app gaat erg traag en als je naar het home screen geweest bent moet Whatsapp weer opnieuw laden, zo lijkt het.

Over de camera ben ik niet positief. Voordat je op sluiter hebt geklikt ziet het beeld er prima uit, maar daarna lijkt er een soort ntsc waas overheen te komen.

De accu gaat voor mij meer dan een dag mee en dat vind ik voor een toestel met zo'n groot scherm toch een hele prestatie. Wel jammer is dat er geen SD-slot inzit waar je de foto's op kan bewaren. Maar met 16 GB geheugen heb je niet snel ruimte tekort.

Al met al een mooi toestel, maar ik heb hem na 2 weken testen doorgegeven aan een collega. Zij is er erg blij mee en ik ben weer terug mijn BlackBerry Bold 9790.

Mijn advies is om het toestel niet te kopen, ben je het toch van plan, vergeet dan niet dat er een micro-SIM in gaat.

Heb jij ook een Nokia Lumia 900 Zwart?

Reviews door de redactie

Volgens mij moet je niet zo zwaar tillen aan het WP8 update 'probleem'.

18 maanden support op versie 7.8 die er nog niet eens is, betekend dat deze telefoon nog ongeveer 2 jaar mee kan gaan. Dat halen de meeste andere telefoons niet eens op hun OS!

[Reactie gewijzigd door markvt op 14 juli 2012 15:56]

Ja, dat is wel waar. Maar als jij nu een laptop koopt, dan verwacht je ook dat je er Windows 8 op kunt installeren. Het is geen ¤ 200 euro telefoon. In het top segment vind ik het niet kunnen.

De kans is groot dat er over een jaar apps zijn die alleen op WP8 draaien, dat is dan toch lullig.