Arctic Accelero S1 Review

Kaasman 25 januari 2008, laatste update op 10 oktober 2008, 1.018 views

Arctic Accelero S1

Pluspunten

• super prijs kwaliteit verhouding.
  • ziet er goed uit.
  • temps meer dan 30C naar beneden.
  • ziet er cool uit als je open ksat hebt.

Minpunten

• geen voltage coolers alleen bij rev. 2 versie.
  • neemt wel iets meer ruimte in als standaard cooler.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Dit is mijn eerste review maar ik ga mijn best doen!
speceficaties:

Mobo: Asus P5k
geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400, 2048 MB
CPU: E6750 @ 3,2 GHz
case: Aerocool Aeroengine II
videokaart: sparkle 8800GT @ stock Voltage

Installatie:

Er waren wat problemen met het ontvangen van het pakketje. Het pakketje stond bij T&T op afgeleverd maar ik had hem niet. Buren hadden hem ook niet, bleek later dat de ''bovenburen'' hem hadden. Ik heb hem opgehaalkd en ik ben meteen overgegaan op het installeren.

Het pakket heeft alles wat je nodig hebt, teveel zelfs want er zitten voltage regulator coolers bij voor ATI kaarten, deze kon ik dus niet gebruiken. Bij de Rev. 2 versie worden wel voltage regulator coolers meegeleverd maar ik kon niet wachten tot die in de winkel was.

Het losmaken van de oude koeler ging vrij simpel, even de schroefjes loshalen en de koeler kan ervanaf. Nog even wat gekloot met de stroom aansluiting voor de fan maar die is uiteindelijk ook los gekomen.

Ik heb vervolgens de memorys en de de GPU schoon gemaakt met stukje koffiefilter. Ik heb nog getwijfeld om wat spiritus te gebruiken, uiteindelijk niet gedaan en ik denk niet dat het de videokaart ten goede zou komen.

Na grondig schoonmaken heb ik de mem-coolers erop gezet, ik had het een en ander gehoord over dat ze niet goed plakken. De oplossing is om de coolers er een halve minuut stevig maar ook niet TE stevig tegen aan te duwen. Ze zitten bij mij nu goed vast.

Het installeren van de koeler gaat vrij simpel. Het was even richten om hem boven de gaatjes te krijgen. Er worden clipjes bijgeleverd om de cooler beter aan de kaart vast te laten zitten maar ik heb ervoor gekozen om deze mooi in de verpakking te laten. De cooler zit vast met 4 schroefjes vast en samen met de koelingspasta plakt dit genoeg.

Toen alles vast zat heb ik hem in mijn kast gehangen wat nog even moeilijk ging omdat hij ten hoogte van me harde schijf zit. Na wat passen en meten zit het nu. Ik heb een open case en ik vindt het er ook wel cool uitzien

Geluid:

Tsja passief zegt genoeg maar ik ben heel blij om van dat hoge gefluit van de stock kooler af te zijn. Ik heb me er mateloos aan ge´rriteerd maar dit is natuurlijk 0dB, echt stukken beter!

Temperaturen:

Omdat ikzelf wel ge´ntresseerd was in hoe veel de temps zouden vallen heb ik de nodige metingen gedaan. Ik heb zowel stock als OC metingen met oude en nieuwe cooler ondernomen. Gezien ik maar 4 plaatjes hier mag plaatsen zal ik een deel weg laten maar alle temps zijn dus zelf gemeten.

fan op standaard(29%):
std (600/1500/900): 84C/62C
OC (700/1700/995): >91C/>67C
ik ging niet verder om me videokaart niet stuk te draaien. Hij kan vast heter maar ik speel het liever safe.

fan op 40%(nog net niet heeel irritant veel geluid):
std (600/1500/900): 78C/59C
OC (700/1700/995): 81C/61C

Arctic Accelero S1:
std (600/1500/900): 57C/49C
OC (700/1700/995): 61C/53C

Dit lijk mij een redelijk duidelijk antwoord. De Arctic OC tegenover std OC is meer dan 30C verschil en dit voor een cooler voor net iets meer dan 15 euro!

idle temp was met standaard cooler 55C en nu 39C. Wel heeft deze kast een goede airflow met 140mm voor en 120mm achter dat zal ook nog wel helpen.

conclusie:

een super goede cooler voor een heel zacht prijsje. De cooler presteert bijna even goed als zijn grote broer van Ą50,- de kaart wordt niet warmer dan 65C dus ik raad iedereen die een goedkope doch goede wil deze aan te schaffen!

1e foto: 40% std cooler std clocks
2e foto: 40% std dooler 700/1700/995
3e foto: Arctic std clocks
4e foto: Arctic 700/1700/995

update:

ik heb nu ook gemerkt dat als je gaat slepen met de videokaart dat de ram-coolers er vanaf kunnen vallen. Voor de rest ben ik nog steeds uitermate tevreden.

Heb jij ook een Arctic Accelero S1?

Bij mij vielen die koelblokjes op de geheugen chips er gewoon af. Het is best irritant om de hele koeler los te halen, dus ik zou voor alle zekerheid gewoon wat thermal paste oid gebruiken om ze vast te plakken.

Ik vind het ook een geweldige koeler, mijn x1950pro houdt ie rond de 50C, maar ik heb wel een redelijke airflow in mijn kast (Antec P180). :)