Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Zalman VF1000 LED Review

darkjeric 2 maart 2008, 3.015 views

Zalman VF1000 LED

Pluspunten

• Stilte & koelte tegelijk!
  • Mooi design
  • Kwaliteit

Minpunten

• Grote thumbscrews kunnen in de weg zitten

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
In mijn zoektocht naar het zogenaamde 'stille game-PC-utopia' heb ik al vele hindernissen ondernomen. Nieuwe CPU cooler, casefans,... Vorige maand nog kocht ik een CM Cosmos, die opnieuw meer stilte bracht. Maar nu begon iets anders op te vallen: het piepgeluidje van de stockcooler van m'n MSI GeForce 7900GT. Onmiddellijk beginnen zoeken naar een goeie GPU-koeler, en toen kwam ik bij de Zalman VF1000-LED uit. Ik had al goeie ervaringen met Zalman (fan controller, CPU cooler 9500AM2) en besloot het erop te wagen. Hieronder kun je lezen wat ik ervan vind ;)

Eerste indrukken
De verpakking was (in goeie Zalman-stijl) informatief en geeft een blik op de cooler zelf. Die cooler zit heel goed verpakt in een op maat gegoten plastic omhulsel, dat tegelijk een mooi kijkluikje is. De cooler zelf voelt heel robuust, en met z'n 380g is dat ook niet vreemd natuurlijk! Naar goeie Zalman-traditie wordt een Fan Mate 2 controller meegeleverd. Ook een handige installatiegids is voorzien en ook nog 8 RAM-koelblokjes en de benodigde schroeven, 'nipples', rubberringetjes etc.

Koelvermogen
Mijn GPU was mij altijd al een doorn in het oog als het op warmte aankwam. Het is het enige onderdeel van mijn PC die vlot de 50°grens voorbijging, en bij sommige games zelfs 65° behaalde. Aan overclocken durfde ik niet eens denken (en ja, ik weet dat deze kaartjes wel wat meer kunnen hebben, maar toch liever niet).

De voorlopige temperatuursverschillen(*):
Stock cooler idle: 45° <=> Zalman VF1000 idle: 37°
Stock cooler load: 65° <=> Zalman VF1000 load: 51°

(*) Ik heb niet de standaard meegeleverde Thermal Compound gebruikt, maar een laagje Arctic Silver aangebracht. Aangezien dat pas na +/- 200 uren optimaal werkt, zal ik deze temperaturen nog updaten binnenkort.

Update
Zoals beloofd hier de final temps (na de inwerktijd van Arctic Silver). Zoals ik dacht maakt het wel degelijk verschil:

Stock cooler idle: 45° <=> Zalman VF1000 idle: 34°
Stock cooler load: 65° <=> Zalman VF1000 load: 43°

Ik ben dus HEEL tevreden met de coolingcapaciteit van dit koelertje! Op load komt hij echt nooit meer boven de 43°. Een daling van zo'n 22° vind ik toch spectaculair!

Wat me wel nog opgevallen is is dat m'n HDD zo'n 2 - 3° warmer wordt dan vroeger als m'n GPU volop bezig is (van 29° vroeger => 33° nu). Dit komt wellicht door de windtunnel die in m'n Cosmos ontstaat dankzij de speciale air-duct. Die zuigt lucht in de case langs de GPU, en die gaat dan verder naar de HDD-case. Aangezien m'n koeler nu veel meer warmte afvoert, gaat er ook meer warmte richting HDD dus.

Geluidsproductie (min/max)
Aangezien dit de hoofdreden was om een nieuwe cooler te kopen, had ik zeer hoge verwachtingen. En die zijn met deze Zalman VF1000 meer dan waargemaakt! Op het stilste niveau is hij onhoorbaar (omdat de fan op dat moment niet eens draait, wat heel goed houdbaar is als je gewoon in 2D werkt). Als je hem helemaal opendraait, is hij op mijn systeem nog steeds onhoorbaar, maar dat komt meer door de Cosmos akoestische demping, alsook de casefans van de Cosmos die er met hun 22dBa boven klinken.

Update:Na toevoeging van een Zalman ZM-MFC1 Plus fancontroller draaien alle casefans dus op max. 11v. Ik hou ze echter constant op 7v, waardoor ze nagenoeg onhoorbaar geworden zijn en toch nog voldoende koelen (de temperaturen veranderen nagenoeg niet). Hierbij blijft de 80mm fan van de VF-1000 gewoon onhoorbaar als hij op half-vermogen draait, dus ik blijf erbij dat dit een hele goeie aankoop was!

Installatiegemak
De installatie kon eigenlijk bijna niet gemakkelijker. Een speciaal frame met verschillende gaten zorgt ervoor dat deze ZM VF1000 op bijna elke GPU van de laatste 6 jaar kan geplaatst worden. Je draait gewoon de 'nipples' in de juiste gaatjes, plaatst de cooler op je GPU en schroeft hem vast met de speciaal voorziene thumb-screws. Alles was klaar in nog geen 20 minuten, en dit is de allereerste keer dat ik een GPU-cooler installeer :+ .

Compatibiliteit
Zoals eerder gezegd past de ZM VF1000 op nagenoeg elke GPU van de laatste 6 jaar, dankzij een speciaal frame onderaan de cooler. Voor compatibileit kun je altijd de Zalmansite checken, daar staat in een overzichtelijke tabel weergegeven welke gaten je nodig hebt bij welke familie GPU's.

Hierbij heb ik toch een klein ongemakje te vermelden: de thumb-screws waren iets te groot, waardoor ik geen stroom meer in de PWR2-port van mijn moederbord kon pluggen. Dit heeft mijn moederbord nodig om de GPU van extra stroom te kunnen voorzien. Maar ook daar heeft Zalman aan gedacht! Eigenlijk was het bedoeld voor gebruik in SLI/Crossfire-toepassing, maar bij mij werken de bijgeleverde normale schroefjes perfect. Alweer een negatief punt dat wegvalt.

Modbaarheid
Hier wil ik liever nog niet aan beginnen, heb hem nog maar een namiddagje

De prijs lijkt misschien duur, maar het is ook één van de beste GPU coolers die er zijn! Hij doet de twee belangrijkste zaken samen: goed koelen EN stil koelen. Dat is iets wat niet veel coolers gegeven is.

Ik dacht zelfs eerst dat 'ie ¤60 kostte, want dat is de prijs die ik hier in België tegenkwam in PC-winkels. Gelukkig heb ik toen nog even enkele webwinkels gecheckt, heb hem nu voor ¤45.95 uit Nederland gekocht.

Algemeen
Tot nu toe ben ik heel tevreden over deze Zalman VF1000 LED cooler. We zullen de komende weken zien wat er verandert. Kom zeker nog eens terugkijken voor een update van de temperaturen!

Nog even de rest van m'n systeempje vermelden:
  • MSI K9N SLI Platinum (nForce 570 SLI-chipset)
  • AMD Athlon64 X2 6000+ (@ Zalman CNPS 9500AM2)
  • Corsair XMS Pro 2Gb PC6400 (2x1Gb)
  • MSI GeForce 7900GT 256Mb DDR3
  • Western Digital WD2500JS (250Gb) SATAII
  • Cosmos case met 4x120mm cooler (+/-22dBa)
  • Zalman ZM-600HP (600 Watt)
Gebruikte tool voor het meten van de temperatuur: Everest Ultimate
Gebruikte stresstest: Burn-Intest van AtiTools (GPU wordt hierbij warmer dan bij elke game die ik al getest heb, ook Crysis)

En daarmee besluit ik mijn allereerste T.net review! Hopelijk is hij een beetje 'up-to-high-T.net-standard'.

Heb jij ook een Zalman VF1000 LED?

Hij is helemaal 'up-to-high-T.net-standard' goedgekeurd lijkt me.
Keurig temps er bij, systeem vermeld, foto's er bij. leest lekker weg.
Net zoals mensen op mijn eerste review reageerden: ik zie uit naar je volgende review!
Helemaal akkoord. Overweeg deze cooler ook, ben alleen nog even in vergelijk met een Actic S1. Anyway, nice review, keep up the good work! :)
qua prijs/kwaliteit is de arctic S1 onovertroffen. gebruik de arctic turbomodulen of mod er zelf een fan op (120mm 92mm) zet die op 5v en je heb ruimschoots voldoende airflow om je vga kaart mee te koelen. Enig nadeel van de koeler is dat hij vrij groot is en wat minder mooi staat dan de zalman, ow en niet te vergeten de slechte plakkertjes van de memory. Weet eigenlijk niet hoe de grootte verhoud tot de zalman.

maarre back to the review: Zeer nette lekker weglezende review!!

@writer als je je pc graag stil wilt hebben zou ik eens (als je het niet al weet) een kijkje nemen op www.silentpcreview.com. Veel informatie te vinden over stille componenten.
Jep, die kende ik al 8-)
Heb er alle tips vandaan over bepaalde producten. Ik weet dat Zalman niet volledig stil te krijgen is, maar ik zocht eerder een middenweg tussen goede koeling en +/- stilte, wat mij nu al aardig gelukt is.

Ik denk er aan om nog de casefans te vervangen door stillere (22dBa klinkt plots luid }> ), maar dit zal weer voor een beetje later zijn. Overigens iemand een idee of er al goeie (en stille) 140mm fans bestaan? Bovenaan de Cosmos passen namelijk 2x140mm :+
Eeehm of er stille 140 mm fans bestaan weet ik niet, maar ik ben ook een gelukkige Cosmos bezitter en heb een Zalman fancontroller voor 6 fans in m'n Cosmos geprikt.
T ding is lelijk maar hij zit achter een deurtje, dus ja....
En met de fannetjes op 70-80% is het heeeeeeeeeerlijk rustig!
Ik snap alleen nooit dat ze zo'n vage fan-connector erop zetten. Videokaarten maken altijd gebruik van een kleinere fan-aansluiting, dus deze kan je niet rechtstreeks op je videokaart aansluiten, maar kan alleen op je moederbord. Doe er anders een simpel verloopstekkertje bij ofzo.
wat ik wel raar vindt is dat ik ook een zalman koeler op mijn 7900gt heb, maar dan 1tje van 15 euro, en deze koelt nagenoeg evengoed als deze.

Zelfs op 7v is het 34/43, precies hetzelfde als deze koeler, ik zal dus wel weer geluk hebben met de temp :)
Nee, dat wil gewoon zeggen dat deze koeler voor veel zwaarder gebouwd is en dat de 7900GT bij kamertemperatuur (en luchtkoeling) gewoon niet beter gekoeld kan worden. Deze VF-1000 LED is zeer zeker overkill voor de 7900GT, aangezien hij eigenlijk gebouwd is voor de 8800GTX&Ultra modellen. Die zie ik je niet koelen met dat koelertje van ¤15 :+

Ik heb deze gewoon gekocht omdat hij nagenoeg passief te gebruiken is en ik hem gewoon kan overzetten op m'n volgende videokaart (wellicht een 8800GT), en ook (ik geef het toe) omdat ik nogal kick op grote koperplaten in m'n systeem 8-) Daarbij komt dat ik nogal fan geworden ben van Zalman. It all adds up ;)