Specificaties 18dB, bij maximaal 1.000rpm - Bekijk alle specificaties

Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm Review

Craven 24 januari 2008, laatste update op 11 juni 2009, 1.759 views

Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Luchtverplaatsing

Minpunten

• Molex stekker

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Zocht al een tijdje naar een stel stille fans om de stock fans van mijn Antec P182 te vervangen (antec trispeeds). Ik ben zeer gespits op een stil systeem omdat hij dag en nacht staat te draaien op een metertje of 2 van mijn bed. Na eerst een stel papst fans te gebruiken waar ik achteraf zeer ontevreden over was. Besloot ik om deze fans maar te bestellen omdat ze overal als 1 van de stilste fans werden aangeprezen.

Verpakking en featureset
Zijn vrij standaard verpakt in plastic met een hangertje eraan niks bijzonders op aan te merken. Mits ze in een goede doos verpakt worden gaat er niks mis.

Wat bijgeleverde accesoires ben ik zeer tevreden. Er zitten namelijk fan-decouplers bij. Dat zijn kleine rubberen dingetjes die ter vervanging van schroeven dienen. Je trekt ze door je kast en fan en heen en dan klikken ze vast. Dit is wel even een gepiel want je moet er vrij hard aan trekken maar ze kunnen behoorlijk wat hebben die dingetjes.

Het enige waar ik me aan irriteerde bij deze fans is de molex stekker. Te groot, zorgt voor extra draden en is irritant te verwerken in mijn case. Gewoon een simpele 3 polige stekker vind ik veel handiger. Heb nooit het nut van die molex stekkers in combo met een 3 polige stekker gezien.

Luchtverplaatsing en geluidsproductie
Is ook zeer goed te noemen. Ik heb de fans aangesloten op een traploos controleerbare fancontroller. Er zijn nog best wel een aantal fans op de markt die het niet leuk vinden om langzamer te draaien. De motor gaat dan een heel irritant brommend geluid maken dat de geluidsproductie alleen maar hoger maakt. Daar hebben deze fans gelukkig geen last van.

De fans maken op de langzaamste snelheid en hoogste snelheid die ik kan instellen op mijn fancontroller zeer weinig geluid. Ze verplaatsen dan ook niet enorm veel lucht maar dat is een afweging die je moet maken. Het is voor mij in ieder geval meer dan voldoende. En voldoende bij mij is meer dan genoeg voor de gemiddelde tweakers. Ik heb mijn cpu (e6420) nog overgeklokt naar 2.4ghz en hij draait idle nog op 30c.

Heb jij ook een Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm?

Standaard komen deze fans niet boven de 1000RPM uit. Dit is namelijk een fixed speed, dus het nut van een fancontroller is zinloos.
Is het geluid nu echt veel minder dan de Antec TriCool fans? Of merk je het alleen als je slaapt?
je merkt het verschil wel behoorlijk.
maar goed ik ben daar vrij perfectionistisch in.
en dan fancontroller zat er toch al in.
Ik heb 2 op mijn ninja en 1 als outtake. Ik hoor ze wel duidelijk op 12V, wanneer ik aan t slapen ben(2m). Het geluid is een niet irritant motorgeluid. Draai ze liever op 7V-9V, niet te horen, luchtverplaatsing is acceptabel. Overal t algemeen dergelijke fans, de prijs maakt t een topper.
Helemaal mee eens; erg goede fans (heb ook een voeding van ze), draai ook op 7V; praktisch onhoorbaar. Die molex vind ik juist wel handig; makkelijker doorlussen nl: gebruik een aparte voedingslijn voor alle fans nl ivm fluctuatie.