Abit IN9 32X-MAX Review

Jareth 24 januari 2008, 790 views

Abit IN9 32X-MAX

Pluspunten

• Prestaties met SLI configuratie. BIOS is erg uitgebreid.

Minpunten

• NV RAID

Layout Score: 4
Ik heb een vergelijkbare setup als de reviewer en wil er wat aanvullende ervaringen over opschrijven hier;

Dus, setup

Abit IN9 32X Max
C2D E6850
2 Gb Corsair 8500
2 EVGA 8800GT SC in SLI
2 SATA II WD 500 Gb HDs
550 Watt Zalman PSU
Alles in een 5 jaar oude, enorme en handige chieftec case ingebouwd.

Ervaringen

Intitele setup
Het duurde best lang voor ik de boel stabiel had, eerst inderdaad zoals hierboven ook de nieuwste BIOS erin moeten flashen omdat ie niet eens wilde booten.
Vervolgens met veel pijn en moeite geconstateerd dat in ieder geval XP een probleem had met de 4 Gb Corsair 8500 geheugen die ik erin had zitten, BSOD's bij de vleet en allerlei vage problemen.
Ik vermoed dat het mb problemen had het geheugen op volle snelheid met strakke timings te draaien, niet heel veel mee geexperimenteerd verder.
2 Gb eruit gehaald en alles werkte ok.

BIOS
Fijn. Veel in te stellen, duidelijk en logisch. CMOS reset switch achterop de kast, erg makkelijk.

Onboard geluid
Realtek 7.1, vind ik ok. Hoewel ik mijn oude Creative 2 ZS prefereer en erin heb gedaan doet Realtek wat het moet doen.

NV RAID
In eerste instantie had ik een RAID 0 op stelling gemaakt maar heb er geen goede ervaringen mee.
Het array bleef corrupt raken volgens windows en de snelheidstoename was marginaal. Ik ben na onderzoek tot de conclusie gekomen dat NV RAID niet is wat het zou moeten zijn en dat voor goede RAID performance je het beste een losse controller van Promise oid kunt aanschaffen, ik gebruik NV RAID niet meer.

Performance
Erg goed, prima in staat om onder XP de grote kracht van 2 8800GT kaarten tezamen los te laten en een schitterende spelbeleving neer te zetten.
Ik speel onder XP UT3 en COD4 en Crysis met maximale settings 1680 x 1050 en alles draait vloeiend soepel.
Onder Vista 32 word ik geplaagd door het gewraakte nvlddmkm driver issue en zijn games daardoor niet te spelen.

Voor mensen die het geluk hebben dit fenomeen niet te kennen, door een probleem met de Nvidia drivers onder Vista wordt tijdens gamen je scherm om de x seconden gedurende een paar secodnen zwart doordat Vista de display driver reset.
Het probleem speelt al dik een jaar en er is nog steeds geen sluitende oplossing voor voorzover ik weet.
Het heeft iets te maken met dat de Nvidia driver during runtime niet voldoet aan de strenge eisen die Vista eraan stelt, hierdoor concludeert Vista regelmatig onterecht dat de driver gecrasht is of iets dergelijks en reset de driver. Dit gebeurt (mij) alleen under load.

Ik heb voor de vorm een incident lopen bij Nvidia maar verwacht niet dat er iets zinsvols uitkomt.
Hopelijk lost Nvidia/Microsoft het probleem uiteindelijk op.

Overklokken
Alles draait inmiddels stabiel, triple boot met xp 32, vista 32 en kubuntu dus tijd voor een nieuwe uitdaging ;) Tijd om eruit te persen wat erin zit...

Dus heb ik er wat aftermarket coolers in gebouwd;
cpu: Zalman 9700
grafische kaarten : Zalman 900s, thermaltake heatsinks voor mem en VRMs
case: 5 casefans (op een fancontroller)
nb: 40mm papst fan, 4000RPM, 18 dB(A)

Kom ik niet verder dan 3,3 Ghz (stock = 3 Ghz) stabiel...
Dat was vorige week.
En op basis van wat ik gelezen heb over het mb en de prcosessor kan ik me niet voorstellen dat dit de max is, dus ik zal iets vergeten zijn ergens of heb in het ergste geval toevallig een slecht overklokkende E6850 getroffen :( .

Als iemand nog tips heeft...

Tevreden op wat puntjes na. Hopelijk doet Nvidia wat aan haar drivers onder Vista.

Heb jij ook een Abit IN9 32X-MAX?

CPU met slechte batch gewoon

[Reactie gewijzigd door Chrono Trigger op 24 januari 2008 17:57]

"Alles in een 5 jaar oude, enorme en handige chieftec case ingebouwd."

paar foto's zal leuk zijn

[Reactie gewijzigd door onzam op 24 januari 2008 18:13]

Ook ik had hetzelfde probleem met het moederbord. Stomme 1.0 versie
//edit dubbel post

[Reactie gewijzigd door Nyazzin op 2 februari 2008 14:08]

Overclocken met de laatste bios is dramatisch, als je een versie terug gaat lukt het veel beter.
Maar je kunt dan opstart problemen krijgen, met een ps2 keyboard en gelijk bij de boot F7 indrukken wil wel eens helpen.
Waarschijnlijk zijn er bepaalde codes toegevoegd,
Tenslotte mijn 4300 gaat via de een na laatste bios vrij gemakkelijk van 1.8 ghz naar 3.0Ghz. dit lukte dus niet meer met de laatste bios, ook niet met een 6850,
Suc verder,
Jan