Scythe Mugen Review

ScatStevens 24 januari 2008, laatste update op 24 januari 2008, 1.983 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Uitstekende koeling
  • Efficint
  • Stil
  • Groot
  • Goede materialen en netjes afgewerkt

Minpunten

• Duur bij gebruik van 2 fans
  • Groot
  • Lelijk design(ik zou hem niet zo snel voor case moding in zetten)
  • Wil je dat hij de warmte rechtsreeks in de out take fan blaast dan heb je 1 of twee 90mm fans nodig

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Inleiding:

Vorig jaar werd het tijd om mijn oude gamesysteem te vervangen en ik besloot om nu eens voor een systeem te kiezen zonder al teveel compromissen. Ik koos als fundament de Striker Extreme in combinatie met een Conroe E6600 vanwege de goede overclock mogelijkheden. Met de stock koeler van Intel draait de CPU sinds februari op een klokfrequentie 3,3 GHz (FSB 366 multiplier x 9). Omdat ik van een P4 2,66 GHz + 9800 XT kwam was dit een flinke stap voorwaarts. Nu na 9 maanden in gebruik en gewent aan de prestaties merk ik de laatste tijd lag tijdens Supreme Commander single player marathons, die wat dat betreft een CPU en geheugen vreter. De temp van mijn processor kwam na een uurtje spelen boven de 63 C en idle was 50 C niet ongewoon(alle waarden zijn gemeten bij een kamertemperatuur van 23C). Tijd dus voor een betere koeler en koos voor de Scythe Mugen vanwege de goede reviews en ervaringen.

De koeler:

De koeler komt in een spuuglelijke verpakking zo uit Japan. De koeler is wel zorgvuldig beschermd (opgevuld en ingepakt in geschredderd karton). Er zit geen handleiding bij maar alles wijst zich eigenlijk vanzelf. De koeler (size does the matter) is enorm groot en desondanks door de dunne aluminium relatief licht. Er zit een stille 120 mm ,23 dB, 1200 toeren fan bij plus bevestigingen. Ook zijn er verschillende bevestigingen meegeleverd om de koeler te verankeren aan je moederbord wat de koeler geschikt maakt voor socket 775, 478 en een aantal gangbare AMD sockets. Het kwakje thermal pasta die je erbij krijgt raad ik niet aan. Voor een paar euro's heb je de veel betere Artic Silver. Het CPU blok is spiegelglad en alle onderdelen zijn goed afgewerkt. Visueel is het geen spektakel maar aangezien hij in een dichte kast gaat is dit voor mij geen bezwaar.

Installatie:

Hier las ik heel veel verschillende ervaringen maar over het algemeen wordt er wel aangeraden om je moederbord uit je kast te halen. Bij veel kasten lukt dat zo ie zo niet zonder deze maatregel omdat je dan geen enkele ruimte hebt om het geheel goed te bevestigen. Enfin, moederbord eruit en monteren maar. De Thermaltake Ti Chi heeft een handige stalen plaat waar je moederbord op gemonteerd zit hierdoor kan ik met 3 schroeven de plaat los maken en veel belangrijker het zorgt ervoor dat je moederbord niet vervormt bij montages van onderdelen. De verbinding is hetzelfde als Intel's standaard koeler namelijk binnenpootjes die de onderkant van je moederbord grijpen en het draaibare voetje met schroefdraad trekt het geheel weer tegen de buitenpootjes aan. Op het eerste gezicht een bedenkelijke constructie voor een koeler van ruim 900 gram maar het werkt en het geheel is goed aangedrukt. Ik heb op verschillende forums gelezen dat deze koeler een stuk beter presteert als je 2 fans gebruikt, zodoende een Schythe 120 mm 20 DB 1200 toeren fan er bij gekocht. Erg jammer dat er standaard maar 1 setje bevestigings materiaal voor de fan bij zit. Ik heb de tweede fan met tie-raps bevestigd. De plaatsing van de 120 mm fans kan alleen maar als je voor lief neemt dat ze dan naar boven of naar beneden blazen, dus of naar videokaart of richting voeding. Wil je perse gebruik maken van de out take fan en de luchtstroom daar op richten dan kun dat doen met 1 of twee 90 mm fans wat de aanschafprijs erg hoog maakt. Ik heb gekozen voor 120 mm fans die richting voeding blazen. Omdat de Tai-Chi een grote gatenkaas is en zijn warme lucht toch wel kwijt kan is dit een betere oplossing dan blazen richting de videokaart die al 70 c wordt. O ja, pas op met monteren de lamellen zijn dun en snijden zo je poten open.

En werkt het?

Dat kun je wel zeggen. CPU is Idle 32 C, systeemtemperatuur 34 C. En een nachtje Orthos draaien geeft een stressed temperatuur van 43 C bij een systeem temperatuur van 36 C, mooie waardes en dat alles ook nog erg stil! Het geluid van de fans komen in ieder geval niet boven de ratelende WD Raptors uit :)
Helaas loop ik tegen een grens. Ik krijg mijn FSB niet boven de 366 MHz uit (multiplier x 9) 1 MHz hoger en het bevriest. Mijn geheugentimings zijn standaard en het voltage van de CPU heb ik nog niet verhoogd. Hierin ligt nog wel werk, ervaringen wat dat betreft zijn ook erg welkom. Aan de temperatuur zal het niet liggen. En het klinkt gek maar bij Cpu belastende toepassingen heb ik minder 'lag' en lijkt het allemaal net iets soepeler te gaan een duidelijk waarneembaar verschil. De koeler voert heel efficint de warmte af. Bij volle belasting naar idle daalt de cpu temp in 1 seconde met 10 graden.

Conclusie:

Wie zijn processor goed wil kietelen kan niet om een goede cpu koeler heen er zijn verschillende goede koelers verkrijgbaar en de Scythe Mugen valt daar zeker onder. Voor optimale prestatie moet je wel een extra fan aanschaffen wat het al met al een kostbare koeler maakt. Ook moet je van te voren uitzoeken of je moederbord dit formaat aan kan. Zie hiervoor Compatibility
De montage kan bij sommige moederborden door ruimtegebrek erg lastig zijn maar daar is op de diverse forums genoeg over te vinden.

Heb jij ook een Scythe Mugen?

Ik heb hem ook, en de fan staat 90% van de tijd stil, omdat hij al genoeg airflow heeft (Antec 900). Als hij dan draait, dan hoor je hem niet, dus het is een hele goede fan.

Hij is inderdaad groot, ik schrok me rot toen ik hem voor het eerst op m'n mobo zag zitten :S .
schitternde review over een beest van een cooler. Jongens wat een joekel!
Prima review idd.

Ik heb zelf ook deze koeler, en ben er zeer over te spreken. Wel gewoon even de moeite nemen het moederbord uit de kast te halen omdat je anders echt staat te prutsen. Maar het is mogelijk.. ;)

Ik ben ook zeer onder de indruk van de koelprestaties:
Ik heb een Q6600 G0 en heb een directe vergelijking gemaakt met een Zalman 9500-Cu. In beide gevallen een vast CPU voltage van 1.3000V en de ventilatoren op max. Ik heb slechts 1x 120mm fan in mn case en heb verder alleen de standaard meegeleverde fan gebruikt:

9500-Cu @3100MHz (ambient temp: 26 C)
Idle: 44 C
Full load: 61 C

Infinity @3100MHz (ambient temp: 26 C)
Idle: 32 C
Full load: 53 C

Infinity @3350MHz (ambient temp: 26 C)
Idle: 33 C
Full load: 56 C

Infinity @3350MHz (ambient temp: 20 C)
Idle: 27 C
Full load: 48 C

Conclusie, die Infinity doet zn werk echt heel goed! En daarbij is de fan zelfs op volle snelheid niet storend aanwezig (zeker vergeleken de Zalman!). _/-\o_
OMG ... 26 graden ambient ... bedoel je daar je kamertemperatuur mee? Wel eens van een trui gehoord? :+
Gelukkig ben ik niet de enigste die m'n rot schrok toen ik de koeler voor het eerst zag.

Ik heb echter voor gekozen om de fan, rechts van het koelblok te plaatsen zodat de fan naar mijn casefan gaat blazen zodat dan de warme lucht weer naar buiten kan. Idle is hier de CPU 28 graden. Stressed is de CPU 41 graden. Nog geen 20 seconden later is het weer 28 graden :Y) .
ik heb recentelijk dit ding gemonteerd voor een vriend van me en werd niet goed van die pushpins, ik kon er met me grote kolenklauwen niet bij :P en jah het is een enorm ding

geef mij maar een thermalright 120 extreme duurt langer maar daar kunnen we tenminste bij ;)

ps: als je die cooler nou eens 90 graden draait zal de warmte toch iets beter afvloeien... je kan ook gewoon de fans verplaatsen aangezien die aan alle zijden passen
Tja... ik snap nog steeds niet waarom Scythe geen fatsoenlijke bevestiging mee leveren.
Ik heb dan de Ninja die is zelfs nog wat kleiner , maar het gaf mijn geen veilig gevoel om zon 600 / 800 gram aan 4 van die manke intel pushpins te hangen.

Als je kijkt naar een fabrikant als Thermalright .... die heeft dat toch wel een stukje beter voor elkaar :)
Toch leuke koelertjes hoor!!!
Beetje vreemd om de normale airflow zo te verstoren (alle lucht gaat normaal van voorin de kast naar achterin de kast... Kijkmaar naar de plek van je intake en outtake van. Persoonlijk heb ik de scythe ninja, en zo gemonteerd dat alle warme lucth van de CPU direct de kast uit geblazen wordt. Hierdoor zul je ook zien dat je voeding minder Herrie hoeft te maken, omdat die niet zijn eigen warmte+de warmte van je CPU hoeft af te voeren...)
Goede koeler! Ik heb hem zelf ook en ben er nog steeds erg blij mee. Ook heb ik een tweede fan gemonteerd. Hiervoor heb ik bij de ijzerboer dun ijzerdraad gehaald en met een punttang zelf klemmen gebogen (is goed te doen als je het origineel er bij houdt).

De plaatsing van een tweede fan kan wel degelijk zonder de airflow te verstoren, maar dat zal ook wel iets met je moederbord te maken hebben. Ik gebruik hem in een midi tower (CM Mystique). Mocht je een foto willen zien kijk dan bij de review die ik over de Mystique heb geschreven.
Dat is afhankelijk van je moederbord; ik heb er 1 op een asus p5b deluxe gemonteerd en daar zit de 120mm fan wel in de richting van de outtake (op een asus p5k premium ook trouwens).