Tweakers zegt: 9,5

Asus Zenbook UX31A-R4003X Review

hav0c 12 juli 2012, laatste update op 21 juli 2012, 3.790 views

Asus Zenbook UX31A-R4003X

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Scherm helderheid en resolutie
  • Snelheid SSD

Minpunten

• Edge bleeding scherm
  • Geen volledig SD kaart slot.

Bouwkwaliteit is goed. Laptop zit stevig in elkaar. Nergens zit speling en het keyboard typt prettig. De backlit keyboard geeft voldoende licht om in het donker te kunnen werken.

De accu gaat bij normaal gebruik (wat in mijn geval scherm helderheid op maximaal) tussen de 4 en 5 uur mee. Moet hier wel bij zeggen dat het eerste wat ik doe als ik een nieuwe PC/laptop in gebruik neem ik een nieuwe Windows/Linux installatie doe en dus niet de eventuele powersave tools van de fabrikant gebruik. Wellicht dat de accu hierdoor minder lang mee gaat.

Het scherm is erg goed. 1920x1080 op 13" is goed te doen. Ik heb de DPI op 125 staan en in Linux op 1.3. Scherm is helder en ook in de zon goed is alles goed te zien. Enige punt van kritiek is dat er aan de onderkant van het scherm een klein beetje licht tussen de bezel en het scherm door schijnt (backlight bleeding) Niet verschrikkelijk maar het was beter geweest als dit niet zo was.

De touchpad is vrij fors. Hier moet hier behoorlijk aan wennen. Een nadeel is dat ik bij de bediening soms de met mij duim de touchpad aanraak terwijl ik hem mijn mijn wijsvinger bedien. Nogmaals, wellicht een kwestie van wennen en de grootte heeft uiteraard ook voordelen.

De SSD is best snel:
user@UX31A:~$ sudo hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
Timing cached reads: 17100 MB in 2.00 seconds = 8557.39 MB/sec
Timing buffered disk reads: 894 MB in 3.00 seconds = 297.51 MB/sec
Waar je mogelijk tegen aan loopt als je een ander OS wil installeren is dat de disk standaard een GPT partitie tabel bevat. Dit veroorzaakte de nodige problemen met herpartitioneren voor een mutiboot met Linux (en is naar mij weten vooral voor disks >2TB) Heb uiteindelijk de disk opnieuw ingedeeld met MBR layout. Mocht je dit van plan zijn (of van een clean install van Windows willen doen) hou er dan rekening mee dat je de USB 3.0 drivers eerst download en slipstreamt op je Windows installatie DVD (of plaatsen op een aparte partitie al op de SSD aanwezig) De USB poorten werken namelijk direct na het booten van de Windows installatie DVD niet meer. Voor somminge is het misschien interessant te weten dat na het installeren van Ubuntu Linux 12.04 alle hardware out of the box werkt (ook de USB naar ethernet verloop die je erbij krijgt)

Als je een SD kaart in de zijkant van de laptop steekt blijft hij er ongeveer voor de helft uitsteken (zoals bij een externe card reader) Ik begrijp dat je bij een ultrabook niet teveel moet zeuren over de hoeveelheid aansluit mogelijkheden maar dit is toch echt een gemiste kans. Het was een anders een mooie mogelijkheid geweest om het opslag geheugen wat uit te breiden of te gebruiken als backup.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-R4003X?

Ik gebruik IDE ipv AHCI. Het belangrijkste voordeel wat je met AHCI hebt is NCQ en de mogelijkheid tot hotpluggen. NCQ heeft op een SSD geen voordelen en hotpluggen was ik met een ultrabookschijf ook niet direct van plan ;) Meer info: http://www.differencebetw...nce-between-ahci-and-ide/

Voor de snelheid van de controller is er praktisch geen verschil. Zie " SSD Benchmark Tests: SATA IDE vs AHCI Mode" http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=505&Itemid=38

Of zijn er andere dingen die ik mis door geen AHCI/EFI te gebruiken?

[Reactie gewijzigd door hav0c op 21 juli 2012 16:00]

Op mijn Macbook Air 2010 ondersteunde de SSD zonder AHCI ook geen TRIM, dat is iets wat je in ieder geval niet wil missen met een SSD. Het performance verschil was toen ook best groot, ~170MB vs ~210MB. Toegegeven, 170MB werkt ook best okee, maar 20% performance verlies is op zich toch wel zonde (als het onnodig is).

Daarnaast mis je dingetjes als de mogelijkheid om met CONFIG_EFI_STUB te booten, en wordt andere hardware mogelijk ook minder goed ondersteund vanuit legacy-mode (denk met name aan sensors, special keys e.d.).

In ieder geval gaat het wat ver om GPT als een nadeel op te noemen van een machine, ik zou het zelf juist een voordeel vinden. :)
De touchpad werkt op zich prima dmv multitouch. Tap met 1 vinger waar dan ook is linker muisklik. Met 2 vingers is rechts. Dit werkt goed en op deze manier kan je de hele touchpad gebruiken (dus ook het gedeelte waar de muisknoppen zitten)

Ik kwam bij Ubuntu installeren uit op de boven beschreven oplossing. Mocht je dit niet wilen dan en Ubuntu niet vaak gebruiken dan kan je ook Virtualbox voor Windows gebruiken of Ubuntu met Wubi installeren.

Ik gebruik nu trouwens een 3.5 rc kernel omdat ik af en toe opeens een freeze had waarbij ik een hard reboot moest doen. Verwacht dat dit bij de volgende Ubuntu kernel update is opgelost en dit werkt prima.

Heb gelukkig de SSD XM11 van Adata er in zitten en niet de Sandisk. Jij?
Ook de Adata. Ik had hem teruggezonden als het een Sandisk was geweest. Dit is de vervanger van mijn XPS15z met Crucial m4. Die machine is echt een beest en benchmarked deze asus er op veel vlakken nog steeds uit. Het spiegelende scherm, de slechte kleurweergave, de slechte inkijkhoeken van het scherm de grotere vertraging tussen opendoen/kunnen werken waren allemaal van die kleine punten die me niet aanstonden aan de 15z. Mijn collega gebruikt de laptop nu en die gebruikt laptops als veredelde workstations en die doet geen grafisch werk. Vandaar mijn overstap. Bevalt me goed tot nu toe. Valt me alleen iedere keer weer tegen hoe lang het deleten van dir's op Windows duurt.
Thanks voor de tip :) Ben alleen voorlopig niet van plan om de laptop opnieuw te installeren. Wie weet als Windows 8 uitkomt.

De Ubuntu installer zal hopelijk ook met de tijd mee gaan en dit in volgende versies automatisch voor je oplossen.

Edit: Nog eens gekeken en als ik de optie van IDE op AHCI zet in het BIOS boot Ubuntu trouwens ook prima. EFI aan of uit zetten komt niet in het BIOS voor.

[Reactie gewijzigd door hav0c op 21 juli 2012 20:51]

Ik ben nog geen zaken tegen gekomen die niet werken. Alles werkt onder Windows (incl de licht sensor en TPM) Maar ben met je eens dat nieuwer in dit geval waarschijnlijk beter is :)

Review is vooral geschreven met een Linux pet (gebruik Windows praktisch niet) vandaar het partitionering verhaal. Maar als je de laptop gewoon gebuikt met het meegeleverde besturings systeem zal je hier uiteraard niks van merken. Zal de plussen en minnen nog eens herzien :)
Wat was eigenlijk het probleem waar je tegenaan liep bij het partitioneren van de GPT voor linux?
Ik had tijdens de herinstallatie van Windows 7 vrije ruimte op de disk gelaten. Maar het patitietabel gebeuren begon dat bij het booten van de ubuntu installatie CD fdisk -l en gparted geen partities op de disk vonden. De partitie tool van het installatie programma wel en na het aanmaken van een /, /boot, /home en swap begon de installatie (dat is trouwens wel weer handig van GPT, je kan meer dan 4 primaire partities maken)

Aan het eind van de installatie kwam echter de melding dat grub de bootloader niet kon wegschrijven. Na wat lezen via Google bleek dat je de eerste partite op de schijf moet gebruiken voor je stage2 image om daarna nog het eea te configureren ( http://www.wensley.org.uk/gpt ) Windows 7 heeft echter al de 1e partitie (van zo'2 200MB) in gebruik om te booten. Niet zo handig allemaal. Op dat moment besloot ik de partitietabel opnieuw aan te maken met MBR. Windows opnieuw te installeren en Linux er achteraan ;) Sindsdien werkt alles weer zoals ik gewend ben.
Die 1e partitie is de EFI-systeempartitie, daar kan je naast windows ook een linux kernel/initramfs in dumpen met config_efi_stub. Vervolgens heb je geen grub meer nodig om te booten, je hoeft alleen de EFI-variabelen te updaten (doorgaans met efibootmgr) en je bent klaar. Een stappenplan voor hoe je dit met Ubuntu het makkelijkste kan doen staat vast wel ergens online.

fdisk en gparted werken inderdaad niet met gpt, daarvoor moet je gpt-versies van die tools gebruiken.
Ben benieuwd, wat is de batterijtijd onder Linux (welke distro ook)?
Ik gebruik momenteel Ubuntu Linux 12.04 x64 (kernel 3.2.0-26-generic) Na volledig opladen staat er 4:50 als indicatie.

[Reactie gewijzigd door hav0c op 12 juli 2012 20:40]

Leuke beknopte review. Mischien nog wat plaatjes toevoegen?
GPT is onderdeel van de EFI spec, en niet alle EFI-systemen ondersteunen EFI-MBR boot. De vraag is dus, boot je nu (met name wat linux betreft) in EFI of in legacy (bios) mode? Dat laatste zou wel zonde zijn, omdat je dan doorgaans ook dingen als AHCI mist.
Iemand ergens een lijst kunnen vinden met alle verschillen tussen de UX31A-R4003V en de UX31A-R4003X? De chipset (Intel QS67 vs Intel Mobile HM76) en TPM lijken mij namelijk niet de 100 verschil waard.
Ik heb al veel tijd besteed dit uit te zoeken, maar duidelijk wordt het jammer genoeg niet. De interessantste aanwijzing is de volgende afbeelding:

Gek genoeg lijken ze in het buitenland er andere typenummers op na te houden dan in de pricewatch staan. Mijn interpretatie is dat de modellen met Win7Pro altijd TPM hebben, in Nederland dus het model eindigend op X.

Ik stond op het punt dit model te bestellen bij Salland.eu en ik heb ze nagevraagd of er een TPM chip in zit. Ze hebben dit gecheckt bij Asus Nederland en die zeiden dat een TPM ontbreekt vreemd genoeg. Uit jouw review maak ik op dat deze toch wel aanwezig is?

Info over de chipset spreekt elkaar voortdurend tegen. Alle webwinkeld melden een HM76 bij de *V modellen.
Ik heb de TPM optie in de BIOS en ook een TPM device in de Windows device manager.

Van Asus snap ik niet waarom ze het niet wat eenvoudiger maken om op hun website de verschillende modellen met elkaar te vergelijken. Dan ben je het probleem van in jou gevl telefonische foutieve product informatie voor.

Het is onbegrijpelijk dat dit in de afgelopen 15 jaar niet verbeterd is. Al sinds jaar en dag maakt Asus het nagenoeg onmogelijk om op eenvoudige wijze producten te vergelijken. Ik heb daar in het verleden een aantal e-mails aan gewijd, zowel naar Asus NL als naar Taiwan. Nooit een antwoord gekregen. Asus maakt mooie en degelijke apparatuur, maar hun nogal aparte houding (service was ook slecht (eigen ervaring)) heeft er bij mij (en ook in mijn vriendenkring) voor gezorgd dat ik/wij geen Asus-laptops meer kopen. Bijzonder jammer, want ik ben erg gecharmeerd van hun producten.
De (goedkopere) V-versie ondersteunt alleen 802.11n, de X-versie ondersteunt 802.11a,b,g,n
Lekkere beknopte review. Ik heb ook last van edge bleeding aan de onderkant en iets aan de rechterkant. Slordig en niet terug te vinden in de review die tweakers zelf deed.

Ik ben nou niet de grootste Ubuntu guru en zit niet te wachten op een Windows herinstall. Waar moet ik rekening mee houden als ik geen reinstall doe en toch Ubuntu wil gaan gebruiken partitie technisch gezien?

Had al wel gelezen dat de touchpad (recht/linkermuis) niet helemaal lekker werkt en dat de nieuwe kernel 1 van de 2 kliks op lost. Heb je dit zelf ook ervaren?