Club 3D GeForce 8600 GT Review

Pelle 23 januari 2008, 1.575 views

Club 3D GeForce 8600 GT

Pluspunten

• Passief gekoeld, en dus stil
  • Goed geprijsd
  • Prima 2D prestaties
  • Redelijke 3D prestaties

Minpunten

• Minder geschikt voor recente games op hoge resolutie en high quality.
  • De passieve koeling neemt 1 extra PCI slot aan ruimte in

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik was op zoek naar een videokaart met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het liefst een passief gekoelde kaart, met minimaal 1 DVI-DL aansluiting, goede 2D-prestaties en redelijke 3D-prestaties. En volgens mij heb ik die met deze kaart wel gevonden :P

Featureset
De kaart is een PCI-E 16x kaart: 8600GT 512MB. Hij heeft 1 DVI-DL uitgang (moest ook wel, gezien mijn Dell 2407WFP-HC die 1920x1200 draait), 1 VGA-uitgang en 1 TV-out. Verder kan 'ie helemaal overweg met HD-DVD / Blu-ray (HDCP) en is DirectX-10 compatible. Verder zit er 512MB GDDR2 in.
De passieve koeling viel me redelijk mee qua afmetingen; er hangt een soort tosti-ijzer onder dat de ruimte van 1 extra PCI slot inneemt. De kaart is verder niet heel groot. Zie de foto's voor hoe het eruit ziet in mijn PC-kast.

Prestaties
Ik ben niet zo'n onwijze gamer; ik vind het wel leuk om af en toe even wat Unreal Tournament (origineel of 2004) en Need for Speed Underground te spelen, maar ik hoef niet perse de beste performance voor de nieuwste spellen. Ik had vooraf niet echt hoge verwachtingen van de prestaties van deze kaart, maar bijvoorbeeld UT2004 is uitstekend speelbaar op 1920x1200 op de allerhoogste kwaliteit (high detail textures, full AA/AF). Het gemiddelde schommelt rond de 60fps.
Nieuwere games worden lastiger; ik heb UT2007 geprobeerd op de allerhoogste instellingen, maar daar kwam ik niet verder dan gemiddeld 20fps. Op 1280x720 ging het echter wel weer prima (rond de 50fps).
Het draaien van Aero in Vista (x64) gaat zoals verwacht prima. In combinatie met hierboven genoemde hardware komt de Windows Experience Index op 4.7. De videokaart is hierbij de meest 'beperkende' factor; de rest van m'n hardware zit allemaal iets hoger.
Ook heb ik 3Dmark06 gedraaid, en hiermee kwam ik uit op 2621 punten.

Verder heb ik nog een aantal HDTV (1080p) samples gedownload, en het afspelen daarvan ging ook moeiteloos.

Overklokbaarheid
Gezien de passieve koeling lijkt me de kaart niet heel goed overklokbaar. Heb het nog niet geprobeerd, en ben het ook niet van plan, maar ik vermoed dat deze kaart hier niet echt geschikt voor is.

Beeldkwaliteit
De 2D beeldkwaliteit is uitstekend via DVI. De VGA-uitgang heb ik niet getest. 3D kwaliteit is ook prima.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
De drivers installeerden moeiteloos onder Vista x64. Tot nu toe geen problemen mee ondervonden.

Warmte- en geluidsproductie
De geluidsproductie is nul, omdat hij zoals gezegd passief gekoeld is. :P
De warmteproductie valt ook wel mee; ik weet niet hoe ik de temperatuur van de GPU kan meten, maar de passieve koelelementen worden in ieder geval niet overdreven warm. Ik denk wel dat een goede airflow in je kast aan te raden is.

De prijs vond ik prima, zeker in vergelijking met de prestaties die mijn verwachtingen wel overtroffen. Je krijgt er een stille kaart voor terug, die moeiteloos dingen als Aero aan kan, en -als je geen hele recente games wilt kunnen spelen op 1920x1200 in de beste kwaliteit- ook z'n mannetje staat in 3D.

Heb jij ook een Club 3D GeForce 8600 GT?

Is het nu een Geforce 8600gt 512? Want dat wordt me niet echt duidelijk in de review.
Ja, een 8600GT 512MB dus. Heb het toegevoegd :)
@Henk3
Yep, is een 8600GT 512MB DDR2 (zelf ook even moeten opzoeken ;))

@Pelle
Nette review. De afbeeldingen (2+3) doen vermoeden dat je er een andere koeler hebt opgezet, nl. een Arctic Cooling Accelero S1? Is dit zo, zo ja, waarom heb je de oorspronkelijke koeler vervangen door deze?
Nee hoor, dit is gewoon de stock cooler. Maar zo te zien lijkt hij wel redelijk op die Accelero ja :)
Ah, ok...
In je case ziet ie er anders uit dan op de eerste afbeelding; in je case lijkt de koeler echt wel op een Accelero S1 :)
Club3D gebruikt wel vaker gerebrande Arctic Cooling-koelers, dus ik denk dat het inderdaad gewoon een S2 (2 heatpipes) is.

Voor de rest, mooie review, misschien is het mogelijk om nog wat 3Dmark scores of andere spellen toe te voegen/ :)
Je wilt zeggen dat de S1 maar 1 heatpipe heeft? :z