Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

Online24.NL 23 januari 2008, 1.048 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• presteert zeer goed voor zijn prijsklasse;
  • lekker temperatuurtje.

Minpunten

• lichtelijk hoorbaar

Ik heb deze HDD ooit gekocht, omdat het prijskaartje erg meeviel. Op internet veel gelezen over de lage geluids- en warmteproductie, ook dit telde in mijn overweging tot het aanschaffen van deze harde schijf. Ik heb hem nu ongeveer 4 maanden in mijn systeem hangen, en tot nog toe geen brakheid kunnen ontdekken.

Geluidsproductie
Ik zal meteen maar met de deur in huis vallen: ik had niet verwacht dat hij zo hoorbaar was. Eerst hoorde ik de HDD niet echt, omdat mijn Sapphire X1950 Pro 512mb PCI-e als een stofzuiger te keer ging. Ik heb de fanspeeds echter kunnen aanpassen en nu hoor je de HDD toch af en toe wel overheersen. Het is niet heel erg storend, maar ik vond het wel even wennen.

De rest...
Verder gewoon standaard: snelheden zijn hoog genoeg, hij wordt niet te heet en presteert zeer goed voor zijn prijsklasse.

Naar mijn mening is dit een goede harde schijf voor mensen die niet al te veel geld willen uitgeven aan een HDD en zich niet storen aan wat geluid.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

volgens mij is elke hdd lichtelijk hoorbaar
Ophangen aan elastiek of rubber
ik heb 3 van die hd's, de enige die ik hoorde is omgeruild als doa en voor de rest zijn ze stil, behalve als ze veel werk leveren, dan hoor je ze als je er op let, maar ze staan in Raid 5 dus das 3 tegelijk.

Hag ze idd in rubber, Prima hd's verder.
Alleen een review om te laten weten dat je de schijf teveel herrie vind maken? Neem eerst de tips hierboven eens ten harte (heb zelf deze schijf ook en 2 onderweg) want ze helpen echt! De schijven zijn gewoon heel stil.

Wat jij snel vind kan een ander langzaam vinden, hetzelfde geldt voor de hitte. Dus harde cijfertjes zijn wel nuttig om te posten zodat de review nog waarde heeft.
Het is gewoon een normale HDD, wat wil je, een volledige 200-pagina's tellend verslag? Review is duidelijk genoeg.
Wat dacht je van een review waar mensen ook daadwerkelijk iets aan hebben? En nee, een 200-pagina tellend verslag is dat ook niet. Maar de punten die ik al aan gaf zijn het minste wat je kunt vermelden. En zeker nu blijkt dat de bron van de hoge geluidsproductie (waar blijkbaar de hele review om draait) hoogstwaarschijnlijk met een betere/alternatieve bevestiging te verhelpen is.

Ik zeg niet dat zijn mening over het geluid niet van belang is, want dat is het wel degelijk. Maar de geluidsproductie van een schijf is lang niet het enige punt van belang. Waarom denk je anders dat er 9 beoordelingsbalkjes te gebruiken zijn.

De reviewer heeft er 7 hier van wel ingevuld maar niet of nauwelijks beargumenteerd.

PS: Dit is geen flame bedoeld, excuses als het wel zo over komt. Ik zie Tweakers.net als een hoge kwaliteits website waar we met z'n allen een beetje moeite voor moeten doen om dat zo te houden.
Klopt, ik geef je compleet gelijk.
Maar ik heb liever dat ik dit zou vinden, dan helemaal niets over dit product.

Wanneer het merkbaar langzaam is weet ik genoeg, en dat hangt in zo'n geval af een mening. Cijfers krijg je uit een benchmark, vergeleken met een reeks gelijknamige schijven. Gelukkig zijn die hier relatief voldoende te vinden.
Ik wil wel graag weten wat de bevindingen zijn van een user en waar hij/zij tegenaan loopt. En dat is toch wel redelijk behandelt.

En 7 van de 9.. die laatste 2 zijn niet echt van toepassing bij een dergelijk product, imho ;)
Ik heb gemerkt dat sommige harddisks een brommend geluid maken (vibraties veroorzaken) waardoor de hele kast gaat resoneren. Dit is afhankelijk van het type harddisk, de kast en de ophanging in de kast.
Helaas heb ik tot nu toe met 3 exemplaren gemerkt dat dit bij dit model erger is dan bijv. bij de WD500AAKS. Ik heb de twee harddisks die duidelijk erger bromden dan de andere vervangen door WD exemplaren.
de ophanging van samsung schijven is cruciaal. Ze hebben idd de neiging te gaan resoneren. In een antec kast gemonteerd op rubbertjes zijn ze gegarandeerd doodstil. In ieder geval de hier besproken schijf.

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 23 januari 2008 18:32]