Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 16GB Zwart Review

petersamyn 10 juli 2012, 1.602 views

BlackBerry Playbook 16GB Zwart

Pluspunten

• scherm
  • afwerking
  • multitasken
  • handig en logisch

Minpunten

• batterij

Ik snap al die heisa niet rond RIM - oké, de resultaten vallen tegen en vernieuwing is nooit spectaculair te noemen, maar dat doet geen afbreuk aan de kwalitiet van de producten.
De playbook is - zeker NA de upgrade van het besturingsprogramma - een perfect toestel - voor wie 3g-verbinding niet hoeft. Het is niet alleen heel snel, heel stevig en handig, het heeft ook nog eens een spectaculaire beeldkwaliteit.
Ik gebruik het buitenshuis in combinatie met mijn smartphone via BBBridge, en dat zorgt heel af en toe voor ergernis (omdat de verbinding heel af en toe wegvalt), maar verder is dit een topper. Multitasking, logische bediening, handig in gebruik... ik blijf lyrisch (en ik gebruik het toestel dagelijks en al sinds juni 2011).
Wat ik nog zou veranderen: enkele apps mogen er nog bij. Bijvoorbeeld eentje waarbij je bij een zakelijk gesprek notities kan nemen met een pen op het scherm, en na het gesprek het geheel kan opslaan als pdf (en doorsturen).
Of een versie van Swype, waarbij je woorden vormt via vloeiende bewegingen van letter naar letter...
Of een versie van WhatsApp....
Mijn volgende toestel wordt weer een playbook (10 inch?). Nog een kanttekening, die trouwens geldt voor alle moderen tablets en smartphones...: de batterij is aan het eind van de dag bijna leeg. Een nachtje vergeten opladen levert problemen op 's anderendaags.

• blackberry bold 9700
  • OS/2

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 16GB Zwart?

Volkomen met je eens, prima apparaat. Je vergeet eigenlijk nog een belangrijk pluspunt de prijs. Die is erg netjes voor een kwalitatief prima apparaat.
Zelf zou ik graag Skype willen hebben voor de Playbook, maar ik geloof niet dat dat op korte termijn erin zit.
Ook hier ik ben heel tevreden en dat had ik zelf niet eens verwacht!

Heb lang rondgekeken naar de Ipads en de Androids (loopt nooit lekker, ook niet de dure) maar nooit naar Playbook. Tot ik erachter kwam dat het draaide op QNX. Dat, wist ik nog, was ingericht om als real time OS direct op een gebruikers actie te reageren. Tweakers ingedoken, reviews gelezen. En alles kwam goed:

++ De tablet bediening is soepel, stottert niet zoals bij Android, is nog beter dan bij Ipad, goed en intuitief ingericht. Het is geweldig om te zien hoe je film gewoon blijft spelen terwijl je naar een andere app gaat..!
++ geweldig scherm: helder, scherp kijkhoek etc;
++ super geluid (veel diepte en stereo, veel bas, kristal helder, kan hard);
++ browser is snel, laat alles zien inclusief flash.
++ formaat: perfect. Vindt Ipad nu al groot en een telefoon voor browsen te klein...
++ bouwkwaliteit. Voelt goed.
++ prijs. Ik heb de mijne tweederhands gekocht. Het was nog zo goed als nieuw. Voor 125 Euro's moet je een 16 GB op de kop kunnen tikken. Nieuw kun je bij Bol de 64 GB voor 200 kopen zag ik gister. Kijk anders maar hier bij vraag en aanbod.

Wordfeud draait nu ook. Maar ik vind Android Apps gewoon minder mooi.

Het bevalt mij zo goed dat ik nu uitkijk naar Blackberry BB10. Heb daar wat reviews en beelden van gezien en dat geeft mij net zo'n gevoel van opluchting (ha eindelijk iets anders, iets nieuws en iets beters) als toen ik Windows Phone zag.

Voor wie wil: de uitgebreide review die mij overhaalde was:

[Reactie gewijzigd door condorito op 23 oktober 2012 10:06]

Na het vroegtijdig overlijden (twee weken) van een el-cheapo Android tablet (ICS, 68 euro MM), wilde ik toch iets snellers en betrouwbaarders. Ik kreeg prompt het geld terug en besloot ter plekke eens wat tablets te testen. Al snel bleek dat de modellen onder de Samsung Galaxy Tab 2 niet aan mijn verwachtingen voldeden. Maar om zo even 140 euro meer uit te vorken voor een tablet zag ik niet zitten.

Na wat rondzoeken kwam ik op de playbook terecht. Een behoorlijk professioneel uitgerust apparaat, het voelt bijzonder degelijk en het OS zag er veelbelovend uit.

Nu heb ik voor onder de 100 euro een zo goed als nieuwe 2e hands Playbook gekocht, en ben helemaal om. Jammer dat er 1 defecte pixel is, maar goed... shit happens en voor de helft van de nieuwprijs zeur ik er niet verder over.

Verder een geweldig scherm, geweldig OS. Het multitasken was iets dat mij mateloos irriteerde op de Android (2.3-4.0). De accuduur is op mijn playbook erg goed. In het weekend 3,5 uur in de trein gezeten, en wat HD filmpjes gedraaid. Bij aankomst nog 60% van de accu over, dat erg acceptabel is.

De audiokwaliteit is prima, maar kan niet zeggen dat hij erg hard gaat via de hoofdtelefoon. De stereospeakers zijn best aardig, zeker ook omdat ze naar voren gericht zijn.

Webbrowsing gaat sneller dan gedacht, ook flash is geen probleem.

Wat wel een gemis is, is de beschikbaarheid van b.v. Skype of soortgelijke software. Aangezien ik de playbook vooral gebruik voor te browsen en videofilms te kijken onderweg is dit een prima mediaplayer, zeker voor het geld dat deze tablet 2e hands kost. Andere apps mis ik niet, ja, de NS app....

Ander minpunt is het opstarten van het apparaat, dit gaat behoorlijk langzaam, enig geduld is noodzakelijk.

Als je dus in de markt bent naar een soort van multimedia apparaat, waar je vlot mee kunt browsen en niet teveel mag kosten, look no further.

Oh ja, een blackberry is niet (meer) noodzakelijk om te emailen of je agenda in te stellen!
kan dr ook een (micro)sd kaartje in?
nee, in de playbook kan er geen geheugen worden uitgebreid... Ook de batterij kan je er niet uithalen en/of vervangen...