Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 128GB Review

ThijsLuke 12 juli 2012, laatste update op 12 juli 2012, 1.743 views

Samsung 830 series SSD 128GB

Pluspunten

• Beloofde snelheid wordt bijna gehaald
  • Stabiel

Minpunten

• Tot heden geen

Mijn specificaties

Sata type: SATA 600
Leessnelheid: 520MB/s
Schrijfsnelheid: 320MB/s

Installatie

Deze verliep erg eenvoudig. Als je een klein beetje verstand hebt van computers dan mag dit geen enkel probleem zijn. De SSD werd tijdens de 1e boot meteen herkend. Echter wat wel een probleem vormde was het feit dat mijn BIOS instelling nog op IDE stond ipv AHCI. Getracht dit te wijzigen in de BIOS maar met als gevolg dat windows niet meer wilde booten. Na wat google werk kwam ik tot een hele simpele oplossing zonder windows opnieuw te hoeven installeren. Een kleine register wijziging bespaarde me behoorlijk wat werk. Zie Hier voor de oplossing. Na wat benchmarks merkte ik dat ik bij verre niet de beloofde snelheid haalde. Na een bios update was dit probleem verholpen.

Prestaties

Voor de benchmark heb ik gebruik gemaakt van AS SSD Benchmark. Versie: 1.6.4237.30508

Copy benchmark:

Compression benchmark:

De SSD haalt niet helemaal de beloofde snelheid maar het komt wel heel dichtbij de waarheid. Als je dan het prijskaartje afweegt tegen soortgelijke SSD's van andere fabrikanten dan denk ik dat deze voor veel mensen een hele goede keuze is. Heb de SSD nu ruim 2 weken in mijn bezit en heb tot heden nog geen enkele crash/bsod gehad. Mijn inziens een hele stabiele SSD.

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 128GB?

Hoeveel mindere performance kan ik verwachten op Sata II zonder AHCI?
Goede review verder!