SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm Review

Nubby 22 januari 2008, laatste update op 22 januari 2008, 902 views

SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm

Pluspunten

• Zeer stil
  • Hoge airflow
  • Goede kwaliteit
  • Genoeg ophangmateriaal erbij
  • Duidelijke beschrijving welke kant de lucht op gaat
  • (voor sommige mensen vast handig )

Minpunten

• Snelheid niet regelbaar
  • (je moet het maar willen )
  • Prijzig

Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Ik heb nu al een redelijke tijd een aantal van deze fans in mijn stacker830 in gebruik en lees over deze fans maar zeer weinig, daarvoor een revieuwtje ;).

Motivatie tot aankoop
ik heb een half jaar geleden een grote zoektocht gedaan naar stille fans met een zo hoog mogelijke luchtverplaatsing (DBA/CFM verhouding), ik kwam dus bij deze fans uit. in mijn zoektocht viel mij op dat de meeste fans bij 20 DBA starten en vanaf daar hoger gaan en deze fans zitten volgens specs op 14DBA.

Algemene beoordeling
Ik zelf vind deze fans er redelijk mooi uitzien en staan mooi in elke case die gebruikmaakt van een hoop aluminium/staal. Deze fans zijn helaas wel aan de dure kant maar zodra je ze heb weet je waar je voor betaald heb ;). verdere uitwerking volgt hieronder.

Featureset
De variant waar ik op het moment een review over schrijf zijn de standaard grijze versies, deze hebben een mooie vorm en zijn zeer licht. er zijn daarnaast ook nog precies dezelfde fans te verkrijgen maar dan met ledjes erin in de volgende kleuren: rood/groen/blauw, oftewel voor ieder wat wils. een groot nadeel is ik heb die ledfans nog in geen enkele winkel in nederland weten te spotten :(, en de standaard versie is ook aardig schaars.

Luchtverplaatsing
volgens fabrikant: 74CFM.
nu heb ik geen manier om precies te peilen of dit klopt maar ik heb er een als outtake achterin me stacker en als ik er zo me hand voor houd voelt het wel aan als een hoop luchtverplaatsing dus ik geloof het wel.

praktijk: ik had de stockfan van me stacker voor deze vervangen en alles wat er voor zat moederboord en zelfs me CPU! werd gelijk 5-7 graadjes cooler doordat de uitgestoote lucht uit me cpu cooler razendsnel de kast uit werd geblazen (lekker warm aan me voeten ook nog :P)

Geluidsproductie
Volgens fabrikant: 14DBA
zelfs als ik er heel dicht bij kom met me oor hoor ik ze bijna niet. je hoort voornamelijk de lucht een beetje suizen en van héél héél dicht bij hoor je het motortje zoemen :D

LET OP!
Ik heb dit zelf getest en ben het in nog wat andere reviews op andere sites tegengekomen: De fans laten hun snelheid niet regelen ze draaien op 1400RPM met 14DBA en als je ze minder volts gaat geven d.m.v. een regelaar of *kabelmanagement* gaan ze zeer hard en irritant zoemen. (verklaart ook waarom ik luchtverplaatsing minimum en geluidsproductie minimum open heb gelaten)

Ze zijn vergeleken met de meeste fans 2x zo duur, ja met het bovenstaande als argument vind ik wel zeker dat ze het waard zijn tegenover de andere goedkopere fans. (ondanks dat die ook wel gewoon goed hun werk doen)

Sluiting
Ik hoop dat je hebt genoten van deze revieuw en/of ik je heb kunnen helpen in je zoektocht naar nieuwe casefans ;)

Heb jij ook een SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm?

Ja? Je wordt opgelicht waar je bij staat.

Sorry hoor.. Maar die SilenX fans staan er bekend om dat de specs uitermate fantasievol zijn.

Zie ondermeer dit artikel op SilentPCReview. Daar hebben ze de IXP-74-11 hebben getest. Wat de zogenaamgde 11dB versie moet zijn die zogezegd 43CFM zou leveren. SPCR, wat toch een zéér betrouwbare site is, kwam uit op 26dB voor 35CFM.

In vergelijking met Scythye's S-Flex fans, Nocuta's, etc zijn deze IExtrema fans absolute onzin.

Bovendien gaan ze doordat ze van heel broos flexibel plastic gemaakt zijn erg snel zwabberen. Wat de geluidsproductie alleen maar verergert.

[edit]
@ Hieronder

zelf ervaring met deze fans?
deze revieuw is grotendeels gebaseerd op mijn bevindingen in de laatste 6 maanden intesief gebruik.

Ja, ik heb er zelf ook een een tijdje onder handen genomen.

en mischien maken ze wat meer geluid 26DB is alsnog zeer stil naar mijn mening

Dat is nog de stilste versie van deze dingen. De IPX-74-14 die je daar hebt gaat daar ver overheen.

Daarnaast is 26dB voor 35CFM ronduit middelmatig, gewoon slecht zelfs. ;)

bron graag anders zwets je maar wat. zelf zou ik de bladen van de fan amper met mijn handen kunnen buigen/vervormen zonder dat het gelijk zou knappen

Google weet er alles van.

OOk op spcr is er van alles over te lezen. En een link naar die site had je al.

Dat is het niet. Zeker niet als je het zoals je zelf zegt al 6 maanden in gebruik hebt.

Dus het ging je om de kleurtjes. Niet om de stilte, CFM en geleverde druk, want als dat echt je overweging was geweest dan kan je deze met geen mogelijkheid aanraden. Wat je hier wel doet, en dat is uitermate kwalijk.

Ik ben nog geen enkele degelijke test op een betrouwbare site tegengekomen waar die ixtrema dingen in de buurt komen van Scythe, nocuta, etc, etc..

[Reactie gewijzigd door houseparty op 22 januari 2008 20:58]

zelf ervaring met deze fans?

en mischien maken ze wat meer geluid 26DB is alsnog zeer stil naar mijn mening

mischien dat deze stelling die je hier maakt op eerdere versies gebaseerd is en het product ondertussen onder zelfde naam lichtelijk is verbeterd ;)
scythe is zwart en vind ik zelf lelijk in een redelijk open stacker831, noctua kleurtjes praten we niet eens over dat is pas schandalig :P. de prestaties zullen hoogstwaarschijnlijk allemaal wel in de buurt van elkaar liggen

[Reactie gewijzigd door Nubby op 22 januari 2008 18:48]

en bij deze heb je net bepaald welke fans ik voor mijn casemod ga gebruiken _/-\o_
14DB bij 1400 RPM? die hoeft van mij echt niet langzamer te draaien op die manier (en dan nog...mn fan controller is al een tijdje kaput)

Nette review, mij heb je overtuigd 8-)
yup zoals geschreven.. 14DB bij 1400RPM = 74CF/M ;)
Zoals overal op het web te lezen is:

Van die specs klopt geen ene mallemoer! ;)
pfuh...ik had nog geen verdere research gedaan :p maar goed dat er nog oplettende burgers bestaan :p
Dus het kan wel! stille fans, die toch veel lucht verplaatsen en niet super duur zijn!

Leuke review, ik ga mijn fans in me stacker ook maar eens vervangen..
Die standaart fans brommen mij te veel (al ben ik wel gewend tegenwoordig om er doorheen te slapen :P)
hoor jij je standaard fans? :P

tip: als je er een van op een 4-3 module zet moet je er wat van die plaatjes uitbreken (bovenste laten zitten) anders krijg je een suis-geluid ;)