Lenovo IdeaPad MAH6NMH Review

jdep 24 juli 2012, laatste update op 24 juli 2012, 12.670 views

Lenovo IdeaPad MAH6NMH

Pluspunten

• zeer snel
  • 8 gig ram maakt een wereld van verschil
  • start snel op (door ssd) 20 seconden tot inlogscherm
  • accuduur prima
  • zeer stil op accu
  • voedingsadapter is relatief klein en licht en handig formaat (langwerpig)
  • aansluitingen 4xUSB, HDMI, 2-in-1 kaartlezer, 720p webcam, netwerk, bt 4

Minpunten

• schermresolutie 1366x768 (WXGA Wide)
  • (dit wist ik bij aanschaf en maakt voor mij niet veel uit maar is overwegingspunt)
  • gewone harde schijf (wel 1 T)
  • gewicht misschien voor een ultrabook: 1850 gram (mijn vorige lap is 750 gram zwaarder dus ik ben er blij mee;-)
  • Wireless kan problemen geven (zie opmerkingen)

Ik heb de u410 ultrabook een kleine week in bezit nu, zag hier geen review van dus vandaar dat ik mijn bevindingen hier neerzet voor degenen die wat meer info zoeken.

1e indruk:
Gezien de prijs (899) krijg je gewoon erg veel waar voor je geld.
De gewone harde schijf is de bottleneck als je aero uitschakelt. (5.9 prestatie index)
Maar vermoed dat ik hier in de toekomst wel een ssd in kan schuiven en dan heb je echt een racebeest.
Door de 8 gig ram heb je hier overigens niet veel nadeel van.
Touch/trackpad is fijn, links en rechts klikken ligt net wat te diep wat mij betreft en ook net iets te ver uitelkaar maar dat laatste is kwestie van wennen schat ik in.
scherm voldoet prima maar is niks bijzonders. (Thinkpad display)
Bouw is ok, toetsenbord prima.
Vormgeving degelijk, tsja het is geen Apple maar daar betaal je ook 2x zoveel voor en die komt ook uit China.
geluid is ook prima (Conexant SmartAudio HD)
Bluetooth 4 zit erop, deze is geintegreerd in de Broadcom 802.11n. Bluetooth nog niet gebruikt.
Update
De Broadcom wireless geeft bij verschillende mensen problemen. Niet bij iedereen.
Bij mij zelf fluctueert de verbindingssnelheid laatste tijd.
hier issue op het lenovo forum met link naar een nieuwe driver.

Windows prestatie index ((schaal: 1,0 t/m 7,9)
processor: 7,1
Geheugen: 7,5
Grafisch: 6,5
Grafisch voor spellen: 6,5
Primaire harde Schijf: 5,9

Ik heb uiteraard wel e.e.a. uitgezet zoals indexering, Aero en onnodige services etc.

Update
De laptop heeft 2 grafische "kaarten" de onboard intel graphic: HD 4000 en de Nvidia GeForce GT610M
Je kunt per applicatie aangeven of je de Nvidia kaart wil gebruiken. De instellingen kun je per applicatie customizen.
Bij normaal gebruik is de u410 stil, bij zwaardere applicaties maakt ie meer geluid en wordt ie warmer maar niet hinderlijk.
De laptop wordt als je hem echt lang intensief flink op zijn donder geeft wel heter hier en daar.
De hete lucht blaast links aan de zijkant weg. Aan de onderkant zit wel een dun rooster over bijna de volle breedte maar door de zijkantopening wordt het meeste afgevoerd.
Default wordt de HD4000 kaart gebruikt bij gebruik van de accu.
Ik krijg de indruk dat dit verandert als je op 220V bent aangesloten maar dat weet ik niet zeker.
Mocht je alleen de Nvidia willen gebruiken dan moet je de drivers voor de HD4000 deinstalleren. (dit heb ik zelf niet gedaan tot nu toe).

Kwam deze tegen, hier meer uitgebreide info van de U410(engels).
Staat ook hoe je 'm open moet maken. (ben je wel je garantie kwijt)

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad MAH6NMH?

''Goed om te weten: de laptop maakt op accu gebruik van de onboard intel graphic.(HD 4000 dacht ik)''

Wees eens zeker voor een review :)

Ten tweede kan dit veel uitgebreider waardoor je meer sterren zult krijgen. Bekijk eens andere reviews waardoor je je basis al goed kunt maken.

PS. alleen maar tips dat ik geef
- gewone harde schijf (wel 1 gig)

Is de schijf nu 1G of hopelijk 1T, volgens de specs heeft ie:

14" Laptop met 32GB SSD en 8GB mem.

de grafische kaart zou met 1G niet gek bedeeld zijn zelfs :)

[Reactie gewijzigd door goldrnr op 9 juli 2012 11:39]

Is de 32GB niet een cache voor de normale HDD?
1TB + 32GB caching SSD
@Mitte: Ik heb virtueel geheugen/pagefile meteen uitgezet vanaf begin want dat heb je met 8gb ram niet echt nodig. Tot nu toe geen problemen ondervonden.
Als je SSD opstarten bedoelt, ja gaat hiermee echt flink sneller dan wat ik gewend was.

[Reactie gewijzigd door jdep op 16 juli 2012 15:45]

Ik bedoelde het opstarten ja.
Bedankt!
Update voor de mensen, Lenovo bied een oplossing aan voor het wifi probleem.
Het blijkt een hardware probleem te zijn, alle notebooks na 23 juli bevatten deze hardware update reeds. Voor die gene met een versie van voor 23 juli wordt aangeraden contact op te nemen met Lenovo om een service afspraak te maken.
IK heb het wifi probleem gefixed.
Ga naar eigenschappen van je netwerk adapter> client voor microsoft-netwerken> configureren> ga naar geavanceerd > Zet XPress (TM) technology aan.

Mijn wifi snelheid ging drastisch omhoog en tot opheden blijft deze ook stabiel
Ik heb het ook geprobeerd, maar bij mij was er vrijwel geen verschil. De snelheid floept bij mij nogal heen en weer. Ik dacht het opgelost te hebben met het selecteren van een uniek kanaal en die avond ging het goed, maar helaas.. de dagen daarna was het probleem weer hetzelfde. Ik heb alternatieven waardoor dit probleem voor mij niet zo erg is (kabeltje boven en heb nog een goede usb-wifi adapter liggen), maar dit hoort toch gewoon te werken.
Helaas maar dat is niet DE oplossing. Ja, de snelheid gaat omhoog maar dat is van 250kb naar 400kb. Inderdaad wel drastisch maar met een externe adapter haal ik 3.5 mb.
Ben er zelf ook nog over aan het denken om deze te nemen of een Macbook Air, al heeft deze meer opslag en een hogere processor dan de Air en uiteraard meer RAM. Alleen geen mac..
En dat is ook de reden om deze te nemen, omdat het geen Mac is.
Helaas werkt de Mac wel goed terwijl deze structurele WiFi problemen heeft. De mijne is inmiddels naar het reparatiecentrum van Lenovo gestuurd. Nu maar hopen dat ze het kunnen fixen.
Dank voor de beknopte review.. Was het zetje wat ik nodig had om hem zelf ook te kopen ;)
Ik heb er zelf ook een gekocht en ben zeer tevreden. De minpunten zijn precies hetgeen waar je over zou kunnen vallen. Ik keek ook naar een MacBook Pro met vergelijkbare eigenschappen, maar die ging al snel boven de 2000 euro (wel met dat mooie Retina-display en volledige SSD). Maar als ik wil gamen of een groot scherm wil, dan koppel ik 'm aan mijn TV of 23-inch monitor via de HDMI-kabel. Ik vind het een aanrader.

Ik moet er nog wel Ubuntu Linux op installeren, dus ik ben benieuwd of dat zonder slag of stoot gaat. Heeft hier al iemand ervaring mee?
Reactie op 24-8 bijgewerkt: Ubuntu installeren gaat dus niet zonder slag of stoot. Inmiddels op Ubuntu-forum wel oplossing gevonden. U410 inmiddels naar reparatie gestuurd vanwege het beruchte WiFi probleem.
wat zijn die problemen dan?

wil er een gaan kopen en er fedora op knallen...

lees hier ook over 'caching functie' van de ssd schijf maar neem aan dat ik iets softwarematigs van windows is en ik neem aan dat jij die ssd als boot swap en / hebt gepartitioneerd en de home partitie op de andere schijf?
Hoe werkt het Caching van de harde schijf? Merk je er veel van?
mat of glossy scherm?
glossy.
@Mitte: opstarten tot inlogscherm duurt maar 20 seconden.