Palit GTX680 Jetstream Review
Het is niet mijn bedoeling een zeer uitgebreide review te schrijven over de Palit Jetstream. Ik wil alleen kort uitleggen waarom ik tot mijn bovenstaande score ben gekomen.
Ik heb deze kaart gekocht als vervanger voor een Club3D Radeon HD 7970 en qua prestaties zijn de twee gpu’s vergelijkbaar. In games als Battlefield en Dirt 3 merk ik geen performanceverschil. Wel is de Palit overduidelijk beter bruikbaar voor de Adobe CS6-programma’s die CUDA ondersteunen, dus After Effects en Premiere. Dat wil zeggen, áls de kaart vlekkeloos werkt.
En daar zit het probleem. Na twee weken heb ik de Jetstream nog steeds niet stabiel en betrouwbaar draaien. Op willekeurige momenten wordt het scherm zwart en komt Windows met de mededeling...
Pluspunten
Krachtig Stil Ondersteunt CUDA
Minpunten
Instabiel (in eerste instantie, driverproblemen inmiddels opgelost)
Eindoordeel
Ik heb deze kaart gekocht als vervanger voor een Club3D Radeon HD 7970 en qua prestaties zijn de twee gpu’s vergelijkbaar. In games als Battlefield en Dirt 3 merk ik geen performanceverschil. Wel is de Palit overduidelijk beter bruikbaar voor de Adobe CS6-programma’s die CUDA ondersteunen, dus After Effects en Premiere. Dat wil zeggen, áls de kaart vlekkeloos werkt.
En daar zit het probleem. Na twee weken heb ik de Jetstream nog steeds niet stabiel en betrouwbaar draaien. Op willekeurige momenten wordt het scherm zwart en komt Windows met de mededeling dat het beeldbesturingsprogramma is vastgelopen en hersteld. Verder krijg ik in After Effects geregeld een OpenGL-error, waarna het programma wordt gesloten. Erg frustrerend, omdat er geen duidelijke aanleiding lijkt te zijn. Als ik exact dezelfde stappen uitvoer in AE loopt 'ie de ene keer wel vast, en de andere keer niet.
Ik heb alle beschikbare drivers op de Nvidia-site geprobeerd, ook alle beta-drivers, en nog steeds doet het probleem zich voor. Een rondje op internet leert dat ik niet de enige ben met deze problemen, maar een werkende oplossing heb ik nog niet gevonden. Een BIOS-update lijkt iets verbetering te geven, maar helaas crasht de kaart nog geregeld.
Dus mijn conclusie: de Palit Jetstream is een geweldige kaart op de momenten dat hij werkt, maar door de onbetrouwbaarheid en instabiliteit heb ik achteraf spijt dat ik hem gekocht heb.
UPDATE 18-7-2012
Ik heb mijn beoordeling aangepast, de problemen zijn, dankzij de helpdesk van Palit, namelijk opgelost. Algemeen van 3 naar 4 sterren, en Drivers van 1 naar 4.
In eerste instantie stelde Pali voor om de kaart te verhuizen naar een ander PCI-e-slot. Dat had ik nog niet gedaan, want in de handleiding van mijn moederbord staat duidelijk dat een single-gpu in Slot 1 moet worden gestoken. Toch geprobeerd en het aantal crashes halveerde. Wel een verbetering dus, maar de problemen waren nog niet geheel opgelost.
Dat waren ze wel toen ik een nieuwe BIOS-versie van de helpdesk kreeg gemaild. Sinds ik het BIOS van de gpu drie dagen geleden heb vernieuwd, heb ik geen enkele crash meer gehad en draait mijn systeem volkomen stabiel.
Natuurlijk had de kaart meteen out-ot-the-box goed moeten functioneren, dat had drie weken ergernis gescheeld. Maar Palit heeft de problemen snel, vriendelijk en adequaat opgelost. Vandaar dat ik mijn beoordeling naar boven heb bijgesteld.
UPDATE 25-7-2012
Het leek zo goed te gaan, zie hierboven, maar na een dag of vier kwamen de klachten net zo hard weer terug en naar mijn gevoel nog vaker dan eerst. Via de mail kwam de helpdesk van Palit er ook niet uit. Conclusie: stuur maar op voor een RMA.
Contact opgenomen met Azerty in Raalte, waar ik de kaart gekocht had. Uitgelegd dat het best onhandig computeren is zonder grafische kaart en dat ik eigenlijk niet weken zonder wil zitten. Dat waren ze met me eens en ze hebben aangeboden de kaart tegen de dagwaarde weer terug te nemen. Hele nette service dus!
Omdat de levertijd van de Jetstream op 10+ werkdagen stond, heb ik uiteindelijk een EVGA GTX680 als vervanger besteld. Waarschijnlijk heb ik met deze Palit gewoon pech gehad, in de korte periode dat de kaart het wel goed deed, kreeg ik de indruk dat het een goede, krachtige gpu is.
Reacties (26)
Nou, het is lastig werken zonder grafische kaart in je pc. Dus als ik hem een paar weken kwijt ben voor reparatie, dan is dat ook heel erg mijn probleem. Aangezien ik niet een reserve-gpu heb liggen, en voor mijn werk iedere dag afhankelijk ben van mijn systeem.Dit is het probleem van de fabrikant, niet van jou.
Ik begon mijn 'review' dan ook met: "Het is niet mijn bedoeling een zeer uitgebreide review te schrijven over de Palit Jetstream. Ik wil alleen kort uitleggen waarom ik tot mijn bovenstaande score ben gekomen."En een slechte ervaring met de kaart is naar, maar is het echt een review? En is het specifiek voor deze Palit of voor elke GTX 680?
Dus nee, het is niet een echte review, maar misschien wel een belangrijke gebruikerservaring voor mensen die deze kaart overwegen. Misschien heb ik gewoon pech met deze Jetstream, maar uit de reacties op verschillende fora blijkt dat er wel meer mensen pech hebben.
Daarnaast zijn er natuurlijk andere oplossingen te bedenken voor het gebrek aan videokaart, je leent er een, of koopt een goedkoop kreng. Die komt later altijd nog wel eens van pas.
[Reactie gewijzigd door NinjaTuna op 23 juli 2024 03:03]
je hebt redelijk een zwaar systeem en als de voeding net niet genoeg kan leveren kan dat wel voor onstabiliteit zorgen.
Heb sinds vanochtend deze kaart ( heb ook de ax750 ), en heb de 301.42 geïnstalleerd en nog niks vreemds gezien ( kan natuurlijk nog komen ). Ik heb nog niet geprobeerd te overclocken. ( doe ik nooit de eerste maanden )
Ik heb wel al hier en daar gelezen dat de 680 gewoon niet zo goed overclocked, maar het is eigenlijk ook maar een mid range chip. Misschien zit ie al aan zijn max.
Wat heb je aan een goede gpu in adobe cs en adobe photoshop? Boeit dat echt?
Video-encoding kan ik me voorstellen, maar de APIs van NVIDIA en AMD die geleverd worden leveren bagger kwaliteit, iets wat ik me niet kan voorstellen gebruikt wordt in betere video-produkten. Het is nog 'te doen' voor transcoding naar mobile devices of zo, maar voor het encoden van je eindwerk uit After Effects of Premiere lijkt me dat je gewoon een goede kwaliteit encoder wil gebruiken, en dan kom je toch nog uit op de CPU.
De huidige builds van x264 met OpenCL support bieden een behoorlijke speedup , als je het op een simpele dual-core AMD APU draait, maar op mijn (toch wat oudere) Core i7-860 is het net zo snel als cpu-only (preset 'medium', nog geen eens 'ultra fast' of iets dergelijks).
En ligt het probleem wat je niet hebt aan de combinatie daarvan? Zijn de functies in CS niet gemaakt voor een Quadro driver set of iets degelijks? Wordt er een specifieke driver genoemd door Adobe? Is de 670/680 uberhaupt wel ondersteund door Adobe?
Draait je kaart wel stabiel tijdens games of furmark of zoiets?
Premiere moet je met een kleine aanpassing van een .txt wijsmaken dat de GTX 680 ook wordt ondersteund. Het programma gebruikt dan de gpu om video en effecten af te spelen. Dat 'ie dan af en toe crasht zou je nog kunnen voorstellen, maar in AE zou je dat dus niet verwachten.
Tijdens games gaat 'ie ook wel eens onderuit. Met CitiesXL al meerdere keren, soms met Dirt3 en heel af en toe tijdens Battlefield 3.
Misschien dat er nog wat hardnekkig Radeon-driverspul is achtergebleven gezien je eerdere HD7970 avontuur...
Groeten Ruud.
Oh ja, ik was vergeten in de review te vermelden dat ik afgelopen weekend Windows al opnieuw had geïnstalleerd. Sindsdien heb ik alle NVidia-drivers die er voor de GTX 680 zijn (inclusief de beta's) geprobeerd, en het probleem is er nog steeds...
Als ik zo op internet de reacties lees, ga ik ook uit van een driverprobleem. Maar hoe dan ook, erg vervelend bij een kaart van 500+ euro´s.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/320367/RobinFM-logo-60px.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/405976/NinjaTuna.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/384035/schild.jpg?f=community)