Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 520/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 256GB Review

i8086 8 juli 2012, laatste update op 10 juli 2012, 9.358 views

Samsung 830 series SSD 256GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Mooi design

Minpunten

• Maximale aantal writes is minder dan een normale HDD
  • Bijgeleverde diskimaging software werkt niet op mijn systeem (Windows 7 x64)

Verleden maand had ik eerst een Samsung SSD 830 series 64 GB gekocht, bij de Mycom in Amsterdam. Deze beviel heel goed, geen laadtijden meer, alles ging gewoon supersnel op mijn nieuwe computertje.

Nog geen drie weken later zag ik op de Tweakers.net pricewatch de 128 GB voor bijna dezelfde prijs staan als ik voor de 64 GB betaald had bij de Media Markt. Ik diezelfde middag met mijn autootje erna toe gereden, was die uitverkocht. Maar ze hadden wel een 256 GB daar liggen die ik ook voor de webprijs mee mocht nemen, want eigenlijk was het een web only aanbieding, dat kwam wel op twee keer zoveel als die 128 GB. Toch maar die gekocht dan en mijn 64 GB maar verkocht via Vraag en Aanbod op deze website.

Hij bevalt me zeer goed, volgens de omschrijving zou hij nog sneller dan de 64 GB moeten zijn, maar doordat de 64 GB al zo snel was merk ik het verschil eigenlijk niet meer in snelheid. Onderaan heb ik wat benchmark results van deze SSD toegevoegt. In opslagruimte merk ik het uiteraard wel, de 64 GB ging mijnszins iets te snel vol en dus ben ik blij met deze waar ik gewoon al mijn programma's op kan installeren zonder dat hij vol raakt. Zolang ik maar niet mijn downloads erop zet.

Over de stabiliteit heb ik niets aan te merken, het werkt gewoon en dus geen problemen wat dat betreft.

De (software) compatibiliteit daarentegen vond ik iets minder, want er wordt een Norton Ghost bijgelevert die niet op mijn systeem werkt (Windows 7 x64) krijg als foutmelding iets van onvoldoende gebruikersrechten, zelfs als ik hem als Administrator uitvoer. Druk ik op help krijg ik de melding dat ik moet updaten, druk ik op updaten krijg ik de melding dat ik geen producten geÔnstalleert heb die in aanmerking komen voor een update. Ik had verder geen zin om hierover met de klantenservice contact op te nemen en heb geen mening over de ondersteuning van de fabrikant en heb gewoon een ander drive imaging programma (Paragon Migrate OS to SSD) gedownload en daarmee de gegevens van mijn vorige SSD naar mijn nieuwe gekopiŽerd.

De prijs was ik zoals je in het begin van mijn review kan lezen dik tevreden over, nergens kon je op dat moment zo'n grote SSD voor zo'n lage prijs krijgen, laat staan zo'n snelle als de Samsung 830 series, welke gewoon de snelste zijn op moment van schrijven.

Edit:

Zie de afbeeldingen voor de benchmarkuitslagen, ik zal wanneer ik tijd heb nog een clone maken van mijn ssd en een Hd Tune write test doen, want daarvoor moet je schijf helemaal leeg zijn.

Benchmarkuitslagen zijn gemaakt met virtueel geheugen uitgeschakeld en de tweaks op deze website.

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 256GB?

Graag benchmarks bijvoegen (HDTune, CrystalDiskMark), dan scoort je review waarschijnlijk ook gelijk stukken hoger.
Ik had oorsprokelijk gewoon een productreview ingevuld uit verveling en omdat ik het niet helemaal met de andere reviews hier op Tweakers.net eens was. Ik dacht echter dat er wel genoeg benchmarks te vinden waren, maar ik zal vanavond of woensdagmiddag als ik tijd heb even benchmarks toevoegen als daar behoefte naar is.

Ik had ook eerlijk gezegt niet verwacht dat hij zoveel bekeken zou worden.

edit: Alvast een paar screenshots van benchmarks toegevoegt, eerste screenshot is beetje onduidelijk geworden doordat de maximale resolutie van plaatjes bij reviews 1024x768 is terwijl mijn resolutie 2304x1440 was, zal hem opnieuw maken.

edit 2: Betere screenshot met hdtune uitslagen toegevoegt, moet nu alleen de tekst nog een beetje aanpassen.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 10 juli 2012 10:32]

HDtune heeft geen realistische snelheid weer bij SSD maar is bedoeld voor HDD. Gebruik atto zou ik zeggen ipv hdtune.
Ik ben nu op vakantie in Frankrijk, maar zodra ik thuis ben zal ik ook een keer ATTO proberen.
Waarom zet je bij de pluspunten een mooi design neer?
Als hij eenmaal in je laptop of desktop zit zie je hem toch niet meer. ;)
Misschien niet zo belangrijk, maar in sommige desktops, zo ook mijne zie je hem wel.