Club 3D Radeon HD 7770 GHz Edition Review

H.Boss 7 juli 2012, laatste update op 8 juli 2012, 2.707 views

Club 3D Radeon HD 7770 GHz Edition

Pluspunten

• Koel
  • Snel
  • Goed geprijsd

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Inleiding:

Ik ben van een HD5450 overgestapt naar de HD7770. Een wereld van verschil natuurlijk. Ik heb gekozen voor de Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition, omdat het de laagst geprijste was in de pricewatch. Hij heeft mij 103,40 en 109,90 incl verzendkosten gekost.

Box en Installatie:

In de doos treffen we de kaart, driver cd en een "do not disturb" deurhanger aan. Dus gewoon hetgeen wat je nodig hebt en dat is ook te merken aan de prijs. Al die extra's zijn van mij persoonlijk niet nodig. Installatie was zeer eenvoudig. In de PCI-e 3.0 (backwards compatible met andere versies) geklikt en dan nog de 6-pin PCI-e voedingconnector aangesloten. En via DVI aangesloten op mijn scherm.

Specs:
  • VGA: via Dongle
  • HDMI: 1x version 1.4a
  • Mini DisplayPort: 2x version 1.2
Prestaties:

Ik heb een 3 tal games die ik zelf speel en waarvan ik de prestaties kan vrijgeven:

Diablo 3 ( settings : 1920x1080/High/V-Sync on/Shadows Off/AA off)

Constant 60 FPS. Zonder drops.

Alan Wake(settings: 1920x1080/Alles op zijn hoogst behalve 2 x AA/V-Sync on)

Constant 45-55 FPS.

Serious Sam 3 BFE (settings: 1920x1080/Alles op Ultra/4 x AA/V-Sync on)

Constant 40-45 FPS.

Overclockbaarheid:

Doe ik zelf niet aan, dus kan ik helaas niet mededelen.

Geluid en Warmte:

De Club3d HD7770 is voorzien van de reference koeler.

Out of the box draait die Idle op 35% en houdt de kaart op een temp van 33/34 graden. De fan is duidelijk hoorbaar, vooral als de kast op je bureau staat.
Tijdens furmark extreme burnin test gaan de temps richting de 70-75 graden, daartussen in blijft die hangen. De fan draait dan op 48% en dat produceert een flink geluid. Ik heb dan wel een koptelefoon op dus hoor het niet.

Maar nu heb ik sinds vandaag deze kaart geflashed met de sapphire HD7770 bios. En nu draait de fan idle op 20% (oftewel de fan draait niet, dus op dat moment passief gekoeld in idle stand). De fan van de videokaart was het enige wat ik nog hoorde en nu hoor ik niks meer. Heerlijk is het. Hij draait nu op max tijdens intensief gebruik op 40%. Dit getest met Furmark. De temps op load zijn hetzelfde als met de originele bios, maar het geluid is een verademing tegenover de oude bios.

Dus voor diegene die afzien van deze kaart ivm de reference koeler. Daar is dus een oplossing voor.

Conclusie:

Voor de prijs een geweldige kaart met uitmuntende prestaties.

edit: fotos toegevoegd.

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 7770 GHz Edition?

20% betekent dat de fan niet draait, vandaar dat je hem niet hoort)
Aha is dat zo, dat wist ik niet. Want heb zelf niet gekeken of die draait of niet. Nou dan is die dus eigenlijk passief gekoeld in idle?
Erm, 100% draait de fan op maximale snelheid, en 0% dat hij stil staat. Bij 20% draait hij wel degelijk, maar hoor je hem niet.
Ik ga zelf nog even kijken, want moet toch nog fotos maken van de kaart.

edit: Heb de kast opengemaakt en de kaart bekeken in idle stand en zoals comrade zei de fan "draait niet" op 20%. Dus gewoon lekker pasief gekoeld in idle stand met de sapphire bios ipv de club3d bios.Ik heb ook fotos toegevoegd, waarop te zien is dat de fan in idle stand gewoon uit is.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 8 juli 2012 09:55]

Maar hoezo geef je 5 sterren voor geluid en warmte? Ik snap dat hij na het modden stil is, maar dit geeft een beetje een verkeerd beeld van deze herriemaker zoals hij fabrieksaf is.
Ik heb hem zelf terug gestuurd en omgeruild voor de Sapphire. Maar ook omdat hij screen flickering vertoonde bij gebruik van firefox.
Door het switchen van GPU/mem kloksnelheden flikkert het beeld (wordt heel even kleiner en weer groter) . Blijkbaar triggert Firefox dit intensief genoeg om dit fenomeen te laten zien.

Ook featureset mag naar mijn mening omlaag, je krijgt er 0,0 kabels/adapters bij. Bij de Sapphire zit bijvoorbeeld mini-displayport-naar-displayport-, DVI-naar-VGA- en molex-naar-PCI-ex-poweradapter.

[Reactie gewijzigd door Tutti-frutti op 8 juli 2012 14:33]

Ja, wamrte is toch prima. Want dat geeft die niet veel af, hij blijft koel. En helaas zijn warmte en geluid niet apart te beoordelen. Ja, ik neem aan dat mensen verder lezen dan alleen die sterretjes.

Ik heb nergens last van en geen problemen met de kaart.

Waarom mag de featureset omlaag? Dat is mijn mening en is voor ieder persoonlijk. En voor die prijs hoef je ook niet te verwachten dat je er iets bij krijgt.

Ik neem aan dat je voor die sapphire geen 103 euro hebt betaald? De prijs daarvan ligt toch echt een stuk hoger. Nou ik heb al die kabel poespas niet nodig. Dus prima prijs en featureset is daar op afgestemd.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 8 juli 2012 14:42]

Als je 5 sterren voor warmte en geluid geeft lijkt het net alsof hij zowel koel als stil is, wat dus niet het geval is. Deze kaart is gewoon duidelijk aanwezig in een idle toestand -> verdient dus sowieso geen 5 sterren als je het mij vraagt.

Qua feature-set vergelijkbaar: Als er nou voor deze prijs hetzelfde bij zat als de Sapphire, dan had ik hem waarschijnlijk ook 5 sterren gegeven ja.
En om het meer in context te plaatsen:
Als ik naar een goedkope HD7770 op zoek ben en featureset is laag gerate, dan vul ik zelf wel de beredenatie van prijs/featureset in :)
Prima. Maar een productreview is gebaseerd op eigen mening/ervaring. Ik ervaar het product zo.

Jij ervaart het anders. Misschien moet jij dan eens een review erover schrijven met jou mening erin.:)
Ik ben het met Tutti-frutti eens. Man, je gaat zelfs de kaart flashen om iets aan het geluidsprobleem te doen... Hoe kun je dan ooit 5 sterren geven?
Dat heeft helemaal niks met een mening te maken verder...

En 0 features krijgen 5 sterren. Dat wil dus zeggen dat je altijd 5 sterren geeft?

Vanwege de kromme redenering krijgt deze review slechts 2 sterren van mij...
Oke dan moet je doen! Lig ik niet wakker van. Ik maak nog altijd zelf wel uit hoeveel sterren aan wat ik geef.

De groeten!

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 9 juli 2012 17:02]

Maar waarom als algemene beoordeling maar 3 sterren? Lijkt niet helemaal logisch.
Heb je goed gezien. Heb het aangepast, was een foutje.
kan je deze kaart ook op een pci-e 2.0 x16 doen?
Ja, die is gewoon backwards compatible.
kan de kaart ook op een voeding van 420 watt ?
Dat moet ook lukken, want hij is heel zuinig. Maar het is afhankelijk van de rest van je componenten en merk/kwaliteit voeding die je hebt.
hoeveel fps heb je eigenlijk bij bf3?
Dat weet ik niet. Ik speel die game niet. Kan ik helaas geen uitspraken over doen.