Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Desire C Wit Review

Narathan 7 juli 2012, 18.020 views

HTC Desire C Wit

Pluspunten

• Voor de prijs een erg fijn toestel
  • Mooi uiterlijk
  • Stevige constructie
  • Lang uithoudingsvermogen accu
  • Goed bereik!

Minpunten

• Lage resolutie scherm
  • 600 Mhz is toch nét te langzaam
  • kleine haperingen - custom rom met OC misschien verholpen in de toekomst

Korte inleiding
Ik heb de HTC Desire C binnengekregen op 28 Juni. Ik heb hiervoor een HTC Desire HD gehad en die was door een flinke regenbui richting de eeuwige jachtvelden gegaan.

Ik heb toen besloten om een budget toestel te nemen voor nu, aangezien ik nog wacht op de Galaxy Note 2.0 die ergens in September wellicht kan worden aangekondigd - of de huidige Note als de prijs een beetje zakt.

De basale eisen waren als volgt:

- goede kwaliteit muziek afspelen
- ICS (vanwege een paar aangeschafte apps die niet draaien op 2.3.x)
- batterij duur
- niet meer dan 200 euro
- Kek uiterlijk ;)

Mijn toestel is wel voor reparatie terug naar de winkel voor nu, maar ik zal proberen te vertellen wat ik in een week tijd heb kunnen vergaren aan ervaringen.

Waarom deze en niet een toestel uit 2011?
Ik begrijp dat dit een goeie vraag is, want ja - er zijn gewoon véél betere toestellen voor ongeveer dezelfde prijs. Ik had ook een nieuwe Galaxy Nexus kunnen kopen of andere toestellen voor iets meer euro's. Ik heb hier ook over nagedacht, maar ach - het toestel zag er goed uit, er zit nieuwe software op (dus hoef nog niet te gaan rommelen met custom roms) en wie weet komen er nog een hoop custom roms voor die het toestel nog beter maken dan dat het al is. Verder is het een toestel voor een paar maanden gebruik. Ik ga deze wellicht aan mijn vriendin geven aangezien die er de meeste tijd mee bezig was (dit is overigens niet de rede dat hij voor reparaties terug is gestuurd ;) ).

Behuizing
De Desire C heeft een erg mooi uiterlijk voor een budget phone. Ik ben geen fan van scherpe hoeken en dat heeft deze dus ook niet. De behuizing is voornamelijk van plastic, met een matte afwerking. Hij voelt ook niet glad aan en ik heb nog geen vingerafdrukken of vlekken opgemerkt, waar ik toch een beetje bang voor was aangezien andere reviewers hier over klaagde.

Aan de voorkant (rond het scherm) is een metalen frame geplaatst voor een wat robuuster gevoel. Het toestel kraakt ook nergens, hoe hard ik ook druk.

Scherm
Het toestel heeft een 3,5" scherm met een resolutie van 320 x 480 (iets van 163 ppi?) en dat merk je vooral bij tekst die wat brokkelig over komt - vooral als deze klein is.

Ook ligt het scherm voor mijn gevoel erg diep verzonken tov de digitalizer. Ik weet niet hoe ik het moet opschrijven, maar het lijkt wel alsof er 2 mm ruimte tussen zit.

Kleuren zien er verder goed uit en de helderheid is acceptabel. Het is wel duidelijk minder helder dan mijn Desire HD en in direct zonlicht zie je dus echt *niets*.

Accuduur
Ze zeggen dat de accu duur in het begin van een nieuwe telefoon dieptreurig is, maar als dat zo is ben ik zeer onder de indruk van die van de Desire C - de eerste dag haalde ik al de 25 uur en dit terwijl ik best wel intensief bezig was met het personaliseren, whatsappen, emailen en muziek luisteren. Oh ja, ook nog gebeld. :D

De dagen er na werd deze steeds beter. Wellicht heeft het te maken met de tragere 600 Mhz processor en het kleine, lagere resolutie scherm. Maar aangezien ik voornamelijk wat emails tik, whatsapp en muziek luister, mag ik niet klagen.

Camera
Hier kan ik niet veel over zeggen helaas. Er zit géén flitser op het toestel wat in mijn ogen best wel een minpunt is. De constante focus werkte ook niet echt goed - ik had vaker een wazige foto dan een scherpe, tenzij ik echt héél stil moest gaan staan. Dit is bijna niet te doen als student en je van red bull leeft.

Geluid
Dit viel wel mee. Ik weet niet of ik een defect had, maar ik hoorde tussen de nummers door een soort van geruis/his, alsof je een hele slechte codering/compressie toepast op een nummer. Maar zodra een nummer eenmaal is begonnen en je ze het toestel op pauze, hoor je niets - dus tijdens de nummers kraakhelder geluid! En ook hoog volume.

De Beats Audio toevoeging is wel leuk, maar ik zet het vaker uit dan aan. Ik gebruik zelf Poweramp's EQ.
Ook heeft BA de neiging soms uit te gaan halverwege een nummer. Maar dit is meer een software fout.

Presentaties
Met een 600 Mhz processor is het niet de snelste nee. Dit is wel iets waar je echt rekening mee moet houden.

Ik vind dit toch echt het grootste minpunt. Als je muziek luistert en je krijgt een notificatie van, laten we zeggen whatsapp, heb je kans dat je audio gaat stotteren (of de notificatie klinkt heel vervormd). Ook het tikken van berichten kan heel sporadisch gaan laggen. Nou heb ik zelf de indruk dat dit komt omdat ik heel snel probeer te typen en auto-correctie aan heb staan. Zelfs mijn tablet gaat dan laggen, maar kan ook komen door Swiftkey.

Als je een app installeert duurt dit ook erg lang. Apps openen gaat wel weer vrij vlot. Gebruikerservaring is verder wel voldoende te noemen voor wat ik er mee doe.

Bereik
Het bereik is echt heel goed van deze telefoon! Waar ik woon heb ik amper dekking, maar toch weet dit toestel het te presteren om 2-3 streepjes bereik te vangen waar mijn Desire HD slechts 1 kon vinden met een beetje mazzel.

Conclusie (voorlopig)
Helaas was mijn toestel al defect tijdens ontvangst - de knoppen onder het scherm lichtte bv. niet op, het scherm had een gele verkleuring onder aan het scherm en deze trok op een gegeven moment door naar de rechter kant van het beeld. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat het vervangende toestel heel anders presteert in gebruik dan de mijne - ik zal ook deze review aanpassen en aanvullen tegen die tijd met foto's en wat benchmarks als mensen interesse hebben.

Ik heb verder geen spijt van mijn aankoop. Voor een low budget phone is dit echt niet een slecht toestel!

Heb jij ook een HTC Desire C Wit?

Specs die minder zijn dan een blade, maar wel dubbel zo duur :S

Redelijke review, leest lekker 2 sterren, voeg wat eigen foto's toe en je krijgt er wellicht 3

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 7 juli 2012 14:08]

Bij mij hebben de knoppen ook geen verlichting.
Misschien is dit by design?
Hoe is de browser op de Desire C? Kan je beter een 3rd party browser gebruiken, of is de stock browser goed genoeg?
Ik zou graag willen weten hoe het nu is afgelopen met je telefoon die gele randen had. Mijn htc desire c heeft namelijk hetzelfde probleem en ik vraag me af of het verholpen kan worden als ik hem opstuur, of dat ik een nieuwe ontvang! (Daarnaast heeft mijn mobiel ook geen verlichting)
De basale eisen waren als volgt:
(...)
- batterij duur
Waarom zou je willen dat de batterij duur is? Als de batterijduur goed is dan maakt de prijs helemaal niet uit, als de batterijduur beperkt is zou ik juist blij zijn met een goedkope vervangende batterij, die je (opgeladen) mee kunt nemen voor een weekendje Ardennen ofzo.
Ik heb laatst een Desire C willen aanschaffen. In de specs staat dat er 4Gb intern geheugen in zit (dus niet op SD kaart, die overigens ook niet meegeleverd is). Bij controle bleek er slechts 1Gb in te zitten (waarvan nog ongeveer 800 Mb beschikbaar was). Bij navraag bij HTC vertelden zij mij dat het systeem, software en 'gereserveerd geheugen voor toekomstige updates' ongeveer 3Gb in beslag neemt en dat er voor de gebruiker 1Gb overblijft! Allereerst begrijp ik de reservering voor toekomstige updates niet. Dat kan ik zelf wel bepalen of ik dat nodig heb. Bovendien vind ik 3Gb voor het systeem en geinstalleerde apps wel aan de zeer ruime kant, zeker als er voor de consument slechts 25% van het geheugen overblijft. Als dit bovendien zo is, dan wil ik dat kunnen zien bij controle in het apparaat en niet alleen het deel dat overblijft voor de consument. Ik heb de telefoon weer teruggebracht.
- Het is bij dit toestel normaal dat de knoppen niet verlicht zijn.
- De camera heeft geen auto focus, dus echt geen red bull meer drinken.
- Je krijgt tijdelijk een urBeats headset en 2gig SD kaartje. Aanvragen op http://www.htcbeats.nl/