Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 520/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB Review

Elephtera 7 juli 2012, laatste update op 8 juli 2012, 1.719 views

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB

Pluspunten

• Super snel en stil

Minpunten

• bracket past niet met normale 3.5" disk schroefjes.

Allereerst excuses dat ik geen foto's heb, de schijf zit al naar volle tevredenheid ingebouwd.

Al een tijdje had mijn pc er last van dat opstarten meer dan 5 minuten duurde (ook door de hoeveelheid software), en als het systeem eenmaal opgestart was dan duurde het gevoelsmatig vrij lang om een applicatie te starten. Helemaal sinds we thuis een flitsende tablet hebben, en snelle telefoons waar het klik open werken is ipv klik wachten open wachten werken.

Daarom heb ik nu eindelijk een ssd besteld. Ik heb rondgekeken en was er al een tijdje over uit dat ik graag een samsung wilde hebben. En als desktop kit leek het me ideaal om mijn main disk te vervangen om an het systeem opnieuw te installeren en een snellere start ervaring te krijgen.

Na de aanschaf ben ik gelijk aan de slag gegaan, doosje uitpakken (perfect mooi zoals samsung dat met eigenlijk alle verpakkingen doet). In de doos zat een minuscuul klein schijfje, een bracket, wat kabeltjes en schroefjes.

Aangezien ik een toolless systeem kast heb (haf 922) heb ik de schijf in het bracket geschroefd en wilde ik deze in de kast plaatsen. Dit ging echter niet, de schroefgaten waren te klein. Terwijl dit bij alle andere schijven geen probleem was. Ik las nu net dat iemand anders hetzelfde probleem had, kennelijk leveren ze niet een bracket met 3.5" disk schroefgaten, jammer.

Gelukkig kon ik het bracket ook gebruiken in combinatie met schroefjes en daarmee kon ik de schijf toch vastzetten in de bracket.
In de kast schuiven, aansluiten, en windows opnieuw installeren vanaf een usb stick. Dit ging echt super snel! Waar ik normaal toch wel een hele dag uit mag trekken voor het installeren van windows inclusief basis software was dit nu in een avondje gefixed.

Inmiddels staat windows er al weer 2 weken op en kan ik niet anders dan lovend zijn. Ondanks dat mijn moederbord geen sata 6GB/s ondersteund merk ik in alle opzichten dat de pc sneller is.
opstarten kost nog maar 30 seconden, waarvan 25 seconden voor de bios. en het starten van een applicatie is een klik open werk ervaring geworden. Zelfs applicaties die ik voor het eerst starte zoals word of excel, die toch wel tijd nodig hebben bij de eerste configuratie werden nu gestart als klik open werk.
De spelletjes die ik wel eens speel hebben er ook baat bij, aangezien de wachtijd tussendoor met een factor veel is verminderd. Sowieso is even een spelletje spelen weer mogelijk ipv dat ik 5-10 min bezig ben het spelletje te starten, en in het spel ook nog regelmatig moest wachten. Dat geheel is nu minder dan een minuut vanaf het moment dat ik de power knop indruk.

Ik heb nog wel 10% extra provisioning toegevoegd via de samsung tool. Dit omdat ik de ruimte niet perse nodig heb. Ik hoop hier in de toekomst niks van te merken, als in, dat ik niet merk dat alles trager wordt waar een kans op is als je geen of te weinig provisioning toevoegd. Ik kwam ook ergens tegen dat Samsung zelf al 7% extra ruimte heeft toegevoegd voor de provisioning, maar better safe than sorry. Op mijn werk zijn namelijk inmiddels al een aantal (40%) van de ssd's data problemen gaan vertonen bij niet altijd juiste behandeling. Dit waren geen Samsungs maar Corsairs. Toch wil ik dat risico niet lopen.

Heb jij ook een Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 256GB?

Het verhaal met de bracket en schroefjes snap ik niet helemaal. In de conclusie staat dat de bracket niet past met normale hd schroefjes, maar in de review zeg je dat je de bracket gelukkig wel kon gebruiken in combinatie met schroefjes?? :? Moest je dan andere schroeven gebruiken? Ik wil deze ssd ook kopen, maar zit erover te denken om de kale versie te nemen en dan de kabels en bracket er los bij, daar betaal je namelijk 40 extra voor! In elk geval kan ik niet wachten tot ik er een heb, nu ik weer dit verhaal lees over de enorme impact die een ssd heeft op de systeemsnelheid.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 8 juli 2012 21:00]

Het bracket dat Samsung bij de SSD levert heeft aan de zijkant schroefgaten met een hele fijne schroefdraaf, die niet gelijk is aan die van normale harddisk schroeven (eigenlijk bouten, maar ja). Dit is geen probleem als je de bijgeleverde, korte schroeven van het bracket kunt gebruiken.
Zelf heb ik een Antec kast waarbij tussen de drive en de drive cage zeer dikke rubbers zitten en daarvoor heb je de speciale schroeven nodig die Antec bijlevert. Deze lange schroeven passen dus niet op het bracket van Samsung en de schroeven van Samsung zijn te kort om het bracket goed te kunnen bevestigen. Het resultaat is dat ik het bracket maar aan 1 kant vast kan schroeven of moet zoeken naar andere schroeven die wel passen.
Het bevestigen van de drive op het bracket is dus geen probleem, want die schroeven hebben wel de juiste schroefdraad, maar het bevestigen in de kast kan een probleem zijn. Een onbegrijpelijke beslissing (of meer waarschijnlijk een blunder) van Samsung. De reviewer heeft dus kennelijk een kast waarin de Samsung schroeven wel gebruikt kunnen worden.

Bij een volgende SSD heb ik gewoon een basic kit genomen (zonder bracket) en het bracket bij DealExtreme besteld voor minder dan 6 Euro inclusief verzenden. Het verschil tussen de laagste prijs van de basic kit en de desktop is inmiddels nog maar een paar Euro en soms is de basic kit zelfs duurder, dus kies gewoon de best geprijsde uitvoering.
Ik heb toch even wat foto's gemaakt (kast open/schijf eruit)

Op de fotos zijn de volgende dingen te zien:
1. ssd in eigen bracket in kast bracket
2. zijkant zelfde opstelling, duidelijk te zien dat er een samsung schroefje gebruikt is om de samsung bracket aan de kast bracket vast te maken
3. close up van de pinnen zoals die normaal in de kast bracket zitten (rechts en links van het samsung schroefje in het 2e plaatje) Deze pinnen zijn te dik voor de samsung bracket waardoor ik ze eruit moest halen
4. opstelling in de kast zelf =)

Zoals Flitzer al beter uitlegde zijn de schroefgaten van de samsung bracket een kleinere maat die niet 1 op 1 uit te wisselen is met een normale hdd. Terwijl het als desktop upgrade juist wel daar voor bedoeld zou moeten zijn.

Verder heb ik overwogen om de versie te kopen die 40 euro goedkoper was, echter wilde ik wel een legale ghost en bracket die zeker zou passen, en vond ik 40 euro niet zo'n groot verschil. helemaal niet omdat die 160 euro variant toen alleen bij mycom te koop was (de rest was nog 195 ofzo) en ik nooit meer een voet in die winkel zal zetten door de onbeschoftheid van het personeel.

En ik zou je zeker een ssd aanraden, zelfs op een ouder systeem is het de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door Elephtera op 8 juli 2012 21:23]