Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M Review

painkill 29 februari 2008, laatste update op 1 maart 2008, 3.500 views

Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Overklokken
  • Geluid
  • Warmte
  • En voor deze prijs ook wel de prestaties.

Minpunten

• Voor deze prijs eigenlijk geen.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Heb deze nu al 1 jaar en door de goede ervaringen ermee heb ik toch maar besloten om een review te posten.

-Algemeen:

Goede videokaart voor een goede prijs, zitten weinig extra's bij, maar dat hoeft ook niet, goede overklokbaar en bovendien geluidsloos!

-Featureset:

Ik heb hem samen met een systeem gekocht dus ik weet niet of alles erbij zit, maar ik had dit: Cd met programma's,Vga+DVi uitgang, 1 tv-out kabel, 1 dvi converter
Het is genoeg om hem werkend te krijgen en het is gewoon goed geregeld.

-Prestaties:

Ik heb hem niet gekocht om de prestaties, dus ik verwachtte ook niet al te veel, maar hij kon, in tegenstelling tot wat ik dacht, nog best wel wat aan, namelijk:
Cod4 op 1440*900 op 20 fps met medium settings, zonder overklokken!
De 3dmark06 score was:

Op verzoek: het systeem:
amd dual core 4200 processor
2 gb ddr pc5300 geheugen
op windows vista ultimate 32 bit

De overklok scores komen bij het overklok gedeelte.

-Overklokken:

Dit is toch wel het leukste van deze kaart, je kunt hem ZEER goed overklokken.

Met de standaard koeler, en met alleen de core en geheugen wat omhoog te hebben gedaan, van 400/400 naar 480/480, is de score van 3dmark06 met 35% verbeterd.
En dit is dus met standaard koeler en zonder het voltage te veranderen, en ik kon eventueel wel verder, maar zo ervaren ben ik nu ook weer niet.

3dmark score Oud/Nieuw:
1582/2144 (score)
542/821 (sm 2.0)
603/767 (hdr/sm 3.0)
1549/1563 (cpu)

Zoals je ziet, zelfs een onervaren overklokker zoals ik kan er een behoorlijke prestatiewinst uit slepen. Hier dus een zeer goed!

-Drivers:

Het is nvidia, dus het antwoord is niet verassend, zeer goed.

Warmte+geluid:

idle loopt deze op 45 graden, in een goed geventileerde kast, en als hij echt werkt komt hij soms toch wel op de 65 graden.
Toen hij in het begin in mijn kast zat zonder goede ventilatie was het 55/70 graden. Wat nog steeds netjes is voor een passieve koeler.
Het geluid is er niet want zoals gezegd is het een passieve koeler.

-Prijs:

Je krijgt veel meer dan wat je verwacht voor de prijs, dus hier ook een zeer goed.

Waarschuwing:

Ga hem niet overklokken als je kast niet goed gekoeld wordt, dan raakt hij namelijk overhit, maar met een goede koeling (fans), kun je hem zonder moeilijkheden hoger zetten.

Conclusie:

Een leuke kaart als je de wat minder zware spellen nog wilt spelen, en toch niet de hoofdprijs wilt betalen. Voor de low-end gamer meer dan genoeg.
Ik raad deze kaart dus aan voor mensen die alleen maar internetten en eigenlijk nooit serieus willen gamen (crysis etc..)

p.s. hoe voeg je plaatjes in de tekst zelf toe?

Heb jij ook een Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M?

Korte review maar toch erg duidelijk :) Goed beschreven wat hij presteerd doormiddel van 3dmark06. Ook leuk dat je erbij hebt gezet hoever je had overgeklokt. Keep up the good work :Y)
Eehhh... gigantisch? 400/400 -> 480/480 is niet zo'n vette stap als je zelf misschien denkt :?

Edit: behalve het geheugen, ik zie nu pas dat het GDDR2 is, dat gaat meestal niet hoger dan 1000MHz (500x2), dus dat is wel redelijk ja :)

[Reactie gewijzigd door Jejking op 21 januari 2008 21:49]

dat bedoel ik, en het kan denk ik nog wel hoger, ik zag zelfs mensen met 550 mhz, maar dat ga ik maar niet doen.
80 Mhz voor de core is vrij hoog, maar dat kan ik ook wel met mijn 6800GT.

Overigens vind ik het een prima review, zo weten de mensen wat een 7300GT juist inhoud.

[Reactie gewijzigd door PhanToM__ op 21 januari 2008 21:54]

Reken het eens procentueel
20%, okee, dat is mooi. Maar stel dat nVidia al zijn kaarten klokt op 100/100 MHz. En dan ga jij naar de 480/480 toe. "'Oeeeeehhhhhh, hij klokt wel 480% over!''. Dat bedoel ik dus.
Maar dat doen ze niet..

dus deze opmerking was eigenlijk best wel zinloos van je, Jejking.
maar dat doen ze niet? zinloos dus :) Nvidia heeft een vrij grote "veiligheidsmarge" bij deze kaart. misschien juist omdat hij op de standaard settings ook in een slecht gekoelde kast moet kunnen werken.
Ook wel eens leuk, goede/ snelle review van zo'n budget kaartje...
Incl. overklokken ;)
dag Painkill,

hoe zit het met de rest van je systeem: welke cpu... ram...

speel je nog spellen met je 7300GT.

best leuke kaart! bedankt voor je rev.
Mijn systeem is niet belangrijk voor de review, ook al is het leuk om te weten, het helpt de review verder niks.

En natuurlijk speel ik nog spellen met de 7300 gt, ik heb hem niet voor niks ge-overclockt.
En in spellen is het met 20% verbeterd, de fps, en dat is dus in cod4 van 20 naar 25.
[rekenmachine]25/20 * 100% = 24% ^^[/rekenmachine]
Da's dus 25% overclock..
-.-"
[mierenneukmode] 25/20 x 100% = 125% = 25% verbetering [/mierenneukmode]
Nee vooral niet belangrijk voor je 3Dmark06 score.. prik het kaartje in een oud Pentium 4tje 1,6Ghz en je haald niet dezelfde scores..

Korte opsomming kan nooit geen kwaad kunnen we ook zien hoe iets presteert in combinatie met wat andere hardware.
Ge-edit.

Het is voor mij ook nieuw, een plaatje komt er ook nog wel bij morgen :)
Dit is denk ik nog niet alles wat deze kaart kan hoor qua overklokken, ik ben gestopt toen de drivers vastliepen, dus te weinig stroom, het kan dus zomaar zijn dat hij 30/35% meer haalt, maar het kan ook zijn dat dit het maximum is.

En iedereen bedankt voor de reactie :)
review stond al vanaf september 2007 op tweakers. als je hem vernieuwd komt er een nieuwe 'upload' datum te staan.
Leuke review voor een budget kaartje!
p.s. hoe voeg je plaatjes in de tekst zelf toe?
Zet [img]link naar plaatje[/img] in de tekst
bij jou wordt het dan [img]http://www.asus.com/999/images/products/1193/1193_l.jpg[/img]