Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh Review

247pro 8 juli 2012, laatste update op 8 juli 2012, 3.910 views

A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh

Pluspunten

• Ontwerp, past in een broekzak
  • Capaciteit
  • 1A output
  • Twee oplaadpoorten

Minpunten

• Kan apparaat niet opladen als het opgeladen wordt
  • Accesoirepaket komt fragiel over
  • [b]update[b]
  • Kan geen apparaat opladen als het zelf opgeladen wordt
  • Eigenlijk gek dat er geen lichtnet adapter meegeleverd is

Updates staan onderaan in de review

In deze review behandel ik een paar punten;
- Inleiding
- Accu of mobiele oplader ?
- Capaciteit
- Vormgeving
- Duurzaamheid
- Conclusie

Met mijn gebruik haal ik nooit een hele dag met een volle accu van mijn telefoon, en ik moet altijd bereikbaar zijn. Voor mijn werk ben ik door het hele land, en ik reis voornamelijk met het openbaar vervoer wat het opladen onderweg praktisch onmogelijk maakt, en met een zonnestraal of een briesje de reistijd al snel toeneemt (om over de rest nog maar te zwijgen Bingo!).
Op mijn werk heb ik niet altijd de mogelijkheid om mijn telefoon op te laden omdat er veel mensen van verschillende bedrijven rondlopen die je soms ook nooit meer ziet (evenementen).

Accu of mobiele oplader ?
Voor mijn vorige telefoon, een HTC HD2, had ik een extra accu aangeschaft met meer capaciteit als de standaarduitvoering. Hier was ik voor mijn huidige dan ook naar op zoek. Ondanks het zoeken had ik het niet gevonden en viel mijn oog op mobiele opladers.
De mobiele opladers worden in verschillende uitvoeringen geleverd, modellen met batterijen, modellen met accu's, modellen met weinig of veel capaciteit, hoeveelheid poorten, wel of geen indicatielampjes en het amperage.
Mijn huidige telefoon heeft een accu van 1750mAh, en er is een versie met 2100mAh, 20% meer tegen ~¤30 inclusief verzending op het moment van schrijven. Na enig vergelijken viel mijn oog op de A-Solar-350 met 7000mAh. dat is 400% meer ten opzichte van de standaardaccu en dat voor ~¤50 inclusief verzending op het moment van schrijven.
Daarbij een voordeel dat je niet je telefoon hoeft te demonteren, maar wel een nadeel dat je een kastje op zak hebt wat een stuk groter is als een losse accu.

Capaciteit
Over de capaciteit valt eigenlijk weinig te vertellen, het is 7000mAh, of gewoon 7Ah. Met een uitgang van 1A komt het neer op 7 uur opladen van je apparatuur via één poort, of 3,5 uur opladen met twee poorten.
Accu's nemen af in capaciteit naarmate je ze gebruikt, daarom zal ik in de toekomst testen of dit afneemt (al weet ik nog niet hoe, tips zijn via DM welkom).

Vormgeving
De vormgeving is simpel, ik heb gekozen voor een model met indicatielampjes en twee USB poorten omdat ik nog wel eens collega's heb die hun telefoon ook niet graag achterlaten bij iemand die ze niet kennen, en er in de komende twee jaar vast een apparaat bij zal komen wat ik tegelijk met mijn telefoon op zou willen laden via deze oplader.
Aan de bovenzijde bevind zich een knop, waar je op drukt als je wilt weten hoeveel capaciteit je accu nog heeft. Bij het indrukken lichten de vier lampjes naast de knop op om een indicatie te geven hoeveel capaciteit er nog is, en dat schakelt zich na ~5 seconde weer uit.

De onderkant is voorzien van vier rubbertjes die ervoor zorgen dat de accu niet wel glijd, en een sticker met voelbaar een uitsparing voor aan schroef eronder, dit zal ik binnenkort openen om hier de inhoud ervan te bespreken.
Alle korte zijden zijn kaal, op de onderste na, waar zich twee normale USB poorten gevestigd hebben, met een micro USB poort ertussen om de accu zelf op te laden.
Alle hoeken zijn afgerond, en het weegt volgens de toko waar ik het gekocht heb 150 gram.

Duurzaamheid
De accu voelt stevig, ziet er wel krasgevoelig uit.
De USB poorten zijn goed gefixeerd, ik kan er geen beweging in krijgen. Het knopje heeft geen zijwaartse speling, en bij het indrukken van de behuizing hoor je niets, en je krijgt het niet verder als ~1mm ingedrukt.
Vanaf volgende week gaat dit exemplaar mee naar het werk, en dan zal ik dit updaten mits er iets bijzonders gebeurd na de eerste indruk van een hamer.

Tot nu toe is het een goed product, tegen een goede prijs. Het zal voldoen aan alle verwachtingen van een doorsnee consument en in de verpakking vind je een USB kabeltje waar je vijf adapterstukjes op kan plaatsen in het geval je geen originele kabels meer hebt.

Update 8-7-2012
Ik ben er vandaag achtergekomen dat je de accu niet op kan laden als je een apparaat oplaad via de accu, dit vind ik persoonlijk toch een minpunt als je ze beide tegelijk op wilt laden (extra adapter nodig, en je verliest een deel van je efficiëntie door de tweede adapter).
Op een volle acculading (7000mAh) heb ik mijn telefoon(1750mAh) vijf keer vanaf ~50% opgeladen, eenmaal de telefoon van een vriend compleet opgeladen(mAh onbekend) en de accu geeft nog één lampje aan van de vier.

Heb jij ook een A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh?

Ik dacht dat er bij de S3 standaard een 2100mAH batterij zat. Bij mij althans wel.
Ook het stickertje in m'n telefoon geeft aan dat er een 2100mAH batterij in "hoort".

Verder heb ik dezelfde combinatie en ben net als jij tevreden over het gebruik van de Powerbank ivm de S3. Die van mij is weleens gevallen, en ik hoor nu iets van een schroefje binnenin loszitten. Dit heeft echter geen effect op de werking van het product zelf, het voelt nog steeds robuust aan.
Je hebt gelijk, even het kapje van de S3 afgehaald en het is inderdaad 2100mAh, voor de review keek ik in een willekeurige winkel die bood 1750 en 2100mAh accu's voor de S3 aan, vandaar.
Dit klopt niet. De 7Ah interne accu werkt op 3,7 volt. 3,7x7 = 25,9Wh.
De usb uitgangen werken op 5v. 25,9/5=5,18uur opladen. ervan uitgaande dat die conversie met een efficiëntie van 100% gebeurd (wat uiteraard niet het geval is)